1

Onderwerp: IM Frankfurt 30/6/2019

Met een zeer grote vermoeidheid kwam ik aan t draaipunt over de lijn op 31km vd marathon. Een aantal toeschouwers hadden net geroepen:"Je bent er bijna! " .... Wisten zij veel, keken niet naar het aantal bandjes rond de pols, maar  ze bedoelden het goed. Ik wilde nog terugroepen, " ik moet nog 10km! Maar mentaal was ik op.
De hekken sloten om 22u en mijn vrouw was aanwezig.
Een mentale oorlog woedde; 10km te weinig.....
Tranen vloeiden.

Oké: 39°C in de schaduw, 45°C in de zon tijdens de marathon. Fietsen in een "hete föhn"

Nu ben ik al geen warm weer sporter, maar dit sloeg alles. 5 liter ? 6 liter ? 7 liter ? 8? liter gedronken in totaal.

Mijn maag had het wel gehad.

Ik ook trouwens.

Ik had een goede voorbereiding gehad.

Begon eind oktober 2018 met meer zwemtrainingen.
winter 2018/19 lopen met mooie trails in Vlaanderen en vooral de Ardennen met de nodige hoogte meters.
vanaf maart terug Iedere woensdag fietsgroep die mijn interval zeker meer dan prikkelen.
Koppeltrainingen
Paas Vakantie : april in zuidfrankrijk en Spanje met racefiets en loopschoenen en gezin gedurende 11 dagen.
Handig die kinderen die lang slapen en ik die om 7u-7u30 al graag buiten ben.
Na 7 dagen kids en vrouwtje vliegtuig op, ik met auto naar streek Mont Ventoux, gezellig hotel en 3dagen puntjes op de i .
Dan in mei nog de halve van Leuven, en nog enkele trails van +/- 24-26km.
Lekker , en afbouwen en taperen naar 30 juni.

Wat ging er mis?
Niets helemaal niets. Alleen na het horen dat zelfs de toppers het "warm hadden" was een kleine troost.
(oké het zwemmen..... Daar heb ik wat laten liggen; trager dan voorzien. zonder zwemsuit met een moeizaam begin.)
Eerst fietsronde, het was nog niet te heet prima... Maar dan na +/-110km dacht ik nog even snel te fietsen... Niet dus.
Maakt dat ik 10 min overschot had met het starten vd marathon.
Mijn vrouw zei later; ik dacht toen " stop toch schat, waarom???"

iedereen die dit leest kent het ...

Maar goed; ik begon aan de marathon, en dat ging goed, rustige jogging. Maar dat was nog in de schaduwzijde van 'De Main' rivier. Even later terug keer en alleen maar zon. Ken je dat ? "hef je voeten en loop!" en er komt geen antwoord van die benen en voeten.
Te traag te traag..... nog eens aanzetten, stilvallen, aanzetten stilvallen. Waarom is het zo f* warm...

Daar heb ik mijn limieten bereikt.
Ik ging mijn fiets ophalen. Maar dat was heel moeilijk; de tent begon te draaien.
Tja nog altijd loden hitte en mijn pols 46/min.
Vagale tonus, te lage BD om je evenwichtsorgaan te voeden.
Als ik plat lag was alles oké. Dat heeft een uurtje geduurd. Daarna was ik hersteld. (o ja met een koffie! )
Ik heb geslapen als een roos , onvoorstelbaar!
Mijn vrouw noemde mij niet meer normaal. Ik vertelde die ochtend dat ik mij bijzonder goed voelde! Ik zou wel terug rijden van Frankfurt naar huis.
Mmh die trainingen hadden blijkbaar wel resultaat!!

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (13-04-20 17:21:55)

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

O wat jammer ja, dan ben je er bijna en kun je gewoon niet meer... die hitte herken ik maar al te goed. Die worsteling ook.

Wat zul je gebaald hebben, niet finishen.
Maar hoe kijk je er nu op terug?
Je hebt maar mooi in die hitte wel een enorme prestatie geleverd!!!


Als het je leuk lijkt, van mij is er wel een verslag terug te vinden van de Alpe dHuez triathlon in 2018. Edit: hij staat in het topic van 2017, een linkje naar mn verslag.
Toen was het ook 38 graden die dag...

3 Laatst bewerkt door Louise (13-04-20 17:25:45)

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Ah, jammer zeg, ik voel met je mee!

De worsteling en het níet halen van doelen en de frustratie en verdriet daarvan herken ik zeer zeker ook.

Je verhaal verwoordt één van mijn angsten op weg naar mijn enige hele triathlon - dat het net die dag met de omstandigheden tegen zou vallen, waardoor het niet zou lukken. Dat is wel de schurft van zo'n eenmalig groot iets waar je heel lang voor traint, en wat zo gevoelig is voor het weer en dergelijke. Dat riep bij mij wel veel (wedstrijd-)spanning op, ook omdat ik wist dat ik het niet zomaar weer zou opbrengen om er nogmaals zo zwaar en toegewijd voor te trainen. Bij mij in Vichy in 2016 is het uiteindelijk net goed gegaan (30 graden max na dagen van boven de 35) maar ik was ook maar 45' minuten binnen de limiet, dus ik had niet veel meer moeten tegenkomen (zie voor het hele verhaal en sindsdien een boel meer de link in mijn onderschrift).

Ik ben ook wel benieuwd hoe je erop terugkijkt nu, en of je plannen hebt om het nog een keer te proberen?

Louise

4 Laatst bewerkt door chrisbakker (13-04-20 20:18:26)

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Wat zul je gebaald hebben, niet finishen.
Maar hoe kijk je er nu op terug?
Je hebt maar mooi in die hitte wel een enorme prestatie geleverd!!!


Ik kijk er vrij goed op terug, ik weet dat in die hitte het prestatie niveau kan dalen. ("omdat je airco extra moet werken").

Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het schrijven van het topic wel even weer "het is jammer " ging....

Maar algemeen genomen is het goed. Dit jaar had ik ook nog geen grote doelen op het oog.

Wel heb ik me ingeschreven in de Swimrun full op 30-8-20. 33-34km trailrun met daarin totaal 2,2km zwem.

Vorig jaar superleuk, op halve afstand. Maar gaat deze wel door....

Gezien het corona virus weet ik niet wanneer we een wedstrijd kunnen doen. Volgens sommigen helemaal niet en anderen hopen op het najaar?  Ironlakes is gepland op 19-9-2020.....

5

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Hedcandy schreef:

Als het je leuk lijkt, van mij is er wel een verslag terug te vinden van de Alpe dHuez triathlon in 2018. Edit: hij staat in het topic van 2017, een linkje naar mn verslag.
Toen was het ook 38 graden die dag...

Ja ik ga die zeker eens lezen!

6

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Louise schreef:

Ah, jammer zeg, ik voel met je mee!

De worsteling en het níet halen van doelen en de frustratie en verdriet daarvan herken ik zeer zeker ook.

Je verhaal verwoordt één van mijn angsten op weg naar mijn enige hele triathlon - dat het net die dag met de omstandigheden tegen zou vallen, waardoor het niet zou lukken. Dat is wel de schurft van zo'n eenmalig groot iets waar je heel lang voor traint, en wat zo gevoelig is voor het weer en dergelijke. Dat riep bij mij wel veel (wedstrijd-)spanning op, ook omdat ik wist dat ik het niet zomaar weer zou opbrengen om er nogmaals zo zwaar en toegewijd voor te trainen. Bij mij in Vichy in 2016 is het uiteindelijk net goed gegaan (30 graden max na dagen van boven de 35) maar ik was ook maar 45' minuten binnen de limiet, dus ik had niet veel meer moeten tegenkomen (zie voor het hele verhaal en sindsdien een boel meer de link in mijn onderschrift).

Ik ben ook wel benieuwd hoe je erop terugkijkt nu, en of je plannen hebt om het nog een keer te proberen?

Louise

Ik ga ook jou verhaal lezen, we worstelen allemaal met ons " ga ik het kunnen, of zit het die dag tegen"?
Ik denk aan "Ironlakes" dit jaar op 19-9-2020 maar dat is nog onzeker vermoed ik.... corona issue

7 Laatst bewerkt door chrisbakker (13-04-20 20:47:39)

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Louise,

Super gedaan! proficiat

Je verhaal lijkt op het mijne, zwemmen minder dan gedacht, fietsen ook  ja  trager en lopen zoals verwacht ..

Ik dacht alleen dat de finish pas om 23u sloot, maar dat was om 22u.

Het was gewoon een enorme mentale strijd,  merken dat mijn lopen net op de grens was van binnenkomen en dan nét zoveel verval hebben dat je dan minuten achterstand  ziet toenemen.

Waarom loop je door? Stop toch je haalt het niet! Koppige andere ik die wel doorgaat, want ik wil zoveel mogelijk km afleggen.....

8

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Dat doorlopen herken ik wel hoor.
Heb ooit eens in de hitte een gewone OD gedaan in Duin.
Ik struggelde voort, tijdens het lopen.
Mn lichaam kreeg al kippevel (en ik weet maar al te goed: foute boel!!) En toch doorgaan.
Voor wie? Voor wat?
Ik kom niet op het podium. Een pr werd het al lang niet meer. En toch doorgaan.zo stom! Zo dom!
Maar niet willen opgeven. Omdat... nou zeg het maar.

Nooit begrepen, zeker niet toen afgelopen zomer die hittedoden er kwamen...ik moet de volgende keer verstandig zijn en luisteren naar mezelf!

9

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Die swimrun, is die in belgie?
Ik ga hem 15 aug doen, ook de 33km.

Als alles doorgaat...

En in september is een leuke swimrun in Lauwersoog, vorig jaar 15 mijl gedaan, dit jaar de volledige afstand. Ook een aanrader! Zie topic erover hier ergens...

10

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Hedcandy schreef:

Die swimrun, is die in belgie?
Ik ga hem 15 aug doen, ook de 33km.

Als alles doorgaat...

En in september is een leuke swimrun in Lauwersoog, vorig jaar 15 mijl gedaan, dit jaar de volledige afstand. Ook een aanrader! Zie topic erover hier ergens...

Ja die zijn allebei in België. Jij  rond en in het Lac de la Gileppe dacht ik.
En mijn swimrun is rond en in het  Lac de Robertville.

Je hebt dan ook en swimrun maatje. Want dat is met zijn tweeën .

Lauwersoog, dat ga ik ook eens bekijken.

11

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

chrisbakker schreef:

Super gedaan! proficiat

Dank je - ik kijk er ook nog steeds met veel plezier op terug. Nouja, meer op het hele proces dan op de dag zelve, dat schreef ik meteen al.

chrisbakker schreef:

Ik dacht alleen dat de finish pas om 23u sloot, maar dat was om 22u.

Voor iedereen dus? In Vichy was een rolling start,  dan heb je per persoon 16 uur. De finish sluit dus pas 16 uur na de laatste starter, tegen middernacht. Maar al eerder kun je buiten tijd zijn.

Voor mij is trouwens opgeven helemaal geen schande - liever dat dan je gezondheid schaden bijvoorbeeld. Je wilt idd zeker geen hittedode worden, en ik ken wel meer verhalen van heel lang moeten revalideren na meervoudige stressfracturen enzo - dat is het echt niet waard.

Louise

12

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Louise,

Ik vermoed dat het niveau gewoon hoog mocht zijn door het feit dat het de "European Championship" was zeker ?

in ieder geval werd vanaf 22u alles netjes afgesloten en opgekraamd/opgeruimd.

Krijg je zo een gevoel van : oké ik moet hier van het parcours, gelukkig ben ik net aan ronde vier/ voltooide net de derde ronde..

13

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Nu ik de verhalen hier nog eens meemaak over de hitte; besluit ik 4 jaar later dat deze prestatie in Frankfurt één van mijn beste prestaties is geweest, en het niet finishen louter bijzaak. 
Marathon: 37°C toen in de schaduw. In de zon helemaal belachelijk heet.
Het gevoel nu over Frankfurt is volledig oké big_smile  .
Prestaties zijn zo afhankelijk van omstandigheden .

14

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

chrisbakker schreef:

Nu ik de verhalen hier nog eens meemaak over de hitte; besluit ik 4 jaar later dat deze prestatie in Frankfurt één van mijn beste prestaties is geweest, en het niet finishen louter bijzaak. 
Marathon: 37°C toen in de schaduw. In de zon helemaal belachelijk heet.
Het gevoel nu over Frankfurt is volledig oké big_smile  .
Prestaties zijn zo afhankelijk van omstandigheden .

Was dat dat evenement waar de dranghekken van de warmte een decimeter in het asfalt waren gezakt? Dat was echt extreem toen. Als ik me niet vergis is er toen ook een atleet aan de hitte overleden tijdens de wedstrijd.

15

Re: IM Frankfurt 30/6/2019

Het overlijden van een deelnemer moet een paar jaar voordien zijn geweest.
Dat van die dranghekken weet ik niet.
Wat ik wel weet dat er veel ziekenauto's al op het fietsparcours aanwezig waren.
Enkele verslagen online over Frankfurt 2019 die ik opzocht geven me nu pas meer inzicht . Mensen met een infuus zelfs achteraf.
Blijkbaar werd Nice toen wel ingekort.
Wel bizar om nu online te vinden dat deze editie één van de heetste ooit was .