1

Onderwerp: Swimrun

Een swimrun is de moeite om te proberen , de eerste keer heb ik een swimrun meegedaan vorig jaar in Robertville (Ardennen) .
Totale afstand was 16km en ik was samen met een jongedame uit Belgisch Luxemburg . Ikzelf had nog een shorty liggen, maar de watertemperatuur was net hoog genoeg na de warme zomer om het gewoon in zwembroek te doen
Ik vond het concept super! Met traillopen was ik net een jaartje/anderhalf jaar mee begonnen.
Op uitzondering van je paddels en pull boy heb je eigenlijk weinig materiaal omhanden.
Een vrij "basic" gegeven waar je veel in de natuur bent.
Alleen was mijn duo redelijk vlot in de start met hardlopen; en moest ik even op snelheid komen. Later was ik meer op snelheid en moest zij even "gas" geven.
Het was omdat we elkaar niet kenden dat het even aftasten was... En dat meteen in een wedstrijd :-) .
We zijn nu ingeschreven in de swimrun van 30 augustus (als het doorgaat natuurlijk en hopelijk als zij van haar blessure geneest). Ook in Robertville. maar nu de grootste afstand de 33km .
Daarvan bedraagt het totale zwemgedeelte ongeveer 2,2km.
De geest van de wedstrijd is er één van elkaar te steunen/ stimuleren en andere ploegen die in de problemen zouden komen helpen (indien mogelijk) .
Wij gingen niet voor een bepaalde tijd. Maar als je de officiële ö Till ö wedstrijden ziet dan gaan die tot 76km! En niet traag ;-)

2

Re: Swimrun

Klinkt echt heel leuk om aan deel te nemen. Maar een praktisch vraagje:
Wat doe je aan je voeten? Ik neem aan dat je wel nog kan crawl kan zwemmen met normale hardloopschoenen maar dan zijn ze ook wel kletsnat tijdens elk stukje trail.

Of zijn er speciale swimrun schoenen op de markt?

3

Re: Swimrun

Natuurlijk is er voor alles weer wat nieuws te koop, dusook speciale schoenen.

Maar je ziet veel lichtere trailschoenen, zelf loop ik op een paar oude hardloopschoenen.
Test even goed van welke sokken je geen blaren krijgt, alles wordt immers nat. Ik smeer mijn voeten ook helemaal in met bodyglide van te voren.

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (17-04-20 15:49:56)

Re: Swimrun

Ik vind een speciale swimrun suit wel echt een meerwaarde.
Neopreen waar je de isolatie nodig hebt, stretch waar je dit wil om goed te kunnen hardlopen.
En een rits voor en achter, die aan de voorkant kun je makkelijk tijdens het hardlopen even openen als t warm is.


Daarnaast zit er een vak op het been waar je (soms verplicht mee te nemen) waterdichte ehbo kit in kan en wat energiebars.

5

Re: Swimrun

ThomasG schreef:

Klinkt echt heel leuk om aan deel te nemen. Maar een praktisch vraagje:
Wat doe je aan je voeten? Ik neem aan dat je wel nog kan crawl kan zwemmen met normale hardloopschoenen maar dan zijn ze ook wel kletsnat tijdens elk stukje trail.

Of zijn er speciale swimrun schoenen op de markt?

Ja zoals hier al aangegeven word, is het zwemmen met de hardloopschoenen aan. Je loopt dus met natte schoenen. Omdat je dan minder goed kunt palmen is er je Pull Boy die je kunt gebruiken om vnl op de armen te zwemmen.
Ik gebruikte vorig jaar een heel dun sokje, die goed aansloot, en dan mijn trailschoenen. Die zijn vrij licht  (met wel een zool) en zijn tijdens het zwemmen zeker geen obstakel.
In swimrun én loopsport vind je ook minimale schoenen:
"minimalistic shoes"  waarin geen enkele zool in schuim of zooltjes liggen.
Je loopt dan wel "op de grond" en hard. Die zijn dan tijdens het zwemmen in een swimrun erg licht.
Het principe is gebaseerd op een goed werkende voetboog, waar je geen zool meer zou nodig hebben.
Ik raad het niet iedereen aan want het is blessuregevoelig.

6

Re: Swimrun

Idd, het rondje eilanden in Vinkeveen*, toch ook een soort swimrun, draag ik altijd five vingers.
Dat zijn die schoenen met losse tenen.
Zitten echt als slofjes en drijven niet bij het zwemmen.
Maar hier is het enkel gras waar je over rent en het langste stuk is 1800m.

Bij grotere swimruns is de ondergrond echt ruwer en loop je langere stukken, dat doe ik mn voeten niet aan zonder goede zool en wat meer steun voor de enkels.

*12 eilandjes liggen er in een cirkel.
De wedstrijd is altijd op een zaterdag in juli, maar ze maken er een heel kampeerweekend van, leuk voor het hele gezin!

7

Re: Swimrun

Hee dat lijkt ook wel leuk om te doen!
Dat doet me denken toen het nog vroor aan de toertochten op de Vinkeveense plassen.... Maar toen had ik natuurlijk mijn schaatsen aan..... (lang vervlogen tijden) .
Die five vingers, draag je die vaak op zachte ondergrond ?
Ik heb "Merrel" schoenen waar ik al een uur of meer ook op harde ondergrond kan hardlopen. Ik wissel wel af met gewone hardloopschoenen, afhankelijk van vermoeidheid van mijn voeten en lichaam

8 Laatst bewerkt door Newbie@Triathlon (18-04-20 11:56:55)

Re: Swimrun

Misschien leuk om deel te nemen aan de Beleef Lauwersoog SwimRun 2020?

Goede schoenen en een (korte) wetsuit zijn wel een must. De wind in het open Noorden van Nederland vraagt om goede isolatie, en het rennen door mul zand en over het gras van de Zeedijk is een aanslag op de benen.

Als alles mee zit, wordt deze Swimrun dit jaar voor de derde keer gehouden, met afstanden van 10K, 10M en 15M (=28km).
Deze tocht, in het mooiste natuurgebied van Noor Nederland, gaat door zoet en zout water (Lauwersmeer & Waddenzee), het bos, de zeedijk en het militair oefenterrein de Marnewaard (langste afstand).   

Aan deze swimrun mag je ook individueel deelnemen, voor als je het een keer wilt proberen, zonder gelijk op zoek te hoeven gaan naar een team-genootje. Samen is natuurlijk wel leuker!

https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=5356

Op dit moment hebben iets meer dan 100 deelnemers zich ingeschreven. Om begrijpelijke redenen zijn er de laatste weken niet zo veel aanmeldingen meer ...

http://www.swimrunsport.nl/wp-content/uploads/2020/02/Screenshot-2020-02-21-at-17.04.33.png

9

Re: Swimrun

Mij lijkt zo'n SwimRun ook heel leuk, zeker die in Lauwersoog - afhankelijk van wat er doorgaat heb ik op 26 september al wat (Branderszwemtocht), maar ik houd het in m'n achterhoofd, zeker ook voor later.

Kleine duit in dit zakje:

chrisbakker schreef:

In swimrun én loopsport vind je ook minimale schoenen:
"minimalistic shoes"  waarin geen enkele zool in schuim of zooltjes liggen.
Je loopt dan wel "op de grond" en hard. Die zijn dan tijdens het zwemmen in een swimrun erg licht.
Het principe is gebaseerd op een goed werkende voetboog, waar je geen zool meer zou nodig hebben.
Ik raad het niet iedereen aan want het is blessuregevoelig.

Kan ik beamen - ik ben nu net voor de 3e keer begonnen met opbouwen op minimalistische schoenen, de vorige twee keer strandden in een blessure (kuit en achillespees), ook wel door ongeduld omdat er dan evenementen naderden. Dat is nu het probleem niet, dus dat is een mooie kans, en ik pak het ook anders aan. Afgezien van die onderkant van m'n kuit vind ik het superlekker lopen, en het is mij nu juist ook aangeraden om m'n voeten te versterken. Ik ben een paar weken geleden begonnen met 5X1 minuut, en daar heb ik dan zelfs al spierpijn van!

Louise

10 Laatst bewerkt door Hedcandy (18-04-20 12:59:19)

Re: Swimrun

chrisbakker schreef:

Hee dat lijkt ook wel leuk om te doen!

Die five vingers, draag je die vaak op zachte ondergrond ?

Aanrader! Al gaat hij dit jaar helaas niet door vrees ik.
Lauwersoog ook een aanrader, ben weer ingeschreven;) tof van deze is dat je zowel in zoet, als zoutwater zwemt. Er is hier al een topic over op dit forum.

Die five vingers heb je in verschillende modellen. Sommigen hebben een echt stevige zool waarmee je ook kunt trailen in rotsachtige omgeving.
Ik heb de meest zachte versie (eigenlijk bijna barefoot running maar dan enkel een beschermlaag voor scherpe dingen), die zaten met het fijnste. Dus ik loop er mee door het bos en zandpaadjes, strandjes etc.
Het is altijd wel weer rustig opbouwen, je merkt echt dat de spieren in je voeten en enkels anders worden belast, maar ik denk dat het zeker een positieve bijdrage geeft.

11

Re: Swimrun

Vandaag de eerste swimrun van het seizoen gedaan, gewoon vanaf de voordeur, dwars door decwijk!
Leuk om van te voren te puzzelen (ik had nu vastgestelde afstanden die ik moest lopen en zwemmen, nog best lastig) hoe de route werd.

Aangezien ik aan een plas woon wordt de volgende keer een ronde er omheen. Mooi dat ik dan de wat saaiere loopstukken kan gaan zwemmen smile

12

Re: Swimrun

Oh dat lijkt me echt superleuk! Heerlijk om zo aan t water te wonen. Hoe was je verhouding hardloop/zwemmen? En had je makkelijke 'ins en outs" in het water. Ik bedoel van de graskant ook van een stenen kant.
Waar zwem je dan? Heb even op de kaart gekeken ; ja water genoeg big_smile . En vooral je mag er zwemmen;
zou ik hier in Antwerpen ook wel kunnen, in de vele stukken water van de oude dokken maar dat mag dus niet ...

13 Laatst bewerkt door Hedcandy (27-05-20 14:01:44)

Re: Swimrun

Het was nu 6,5km lopen en 2km zwemmen (opgelegd, normaal zou ik meer lopen denk ik).
Er zijn hier heel veel steigers, allemaal met ergens wel een trappetje.
Bij 1 ontbrak hij, maar daar kon ik makkelijk de kant op.

Noorderplassen in Almere
Idd veel zwemwater hier, je mag niet overal zwemmen, maar er blijft genoeg over.


De verhouding lopen/zwemmen wisselt nogal hoor:
Die in Belgie straks is zelfs 30 lopen 4 zwemmen.
In Lauwersoog was het 15 om 3.

14

Re: Swimrun

Ik vind het gewoon fun dat je dat door je wonen gewoon kunt doen, als je je voordeur buiten komt
Jij ging 15 augustus de swimrun van Lac de la Gileppe doen hé?
Die van Lauwersoog trekt me ook aan gezien die eind september is. Alleen wordt mijn zoon dan 18 en dan gaan we toch feestje doen, misschien eens kijken met hem wat hij graag heeft van datum, dan is er de mogelijkheid om toch mee te doen in Lauwersoog. Dit omdat ik denk dat Ironlakes niet kan doorgaan op 19-9,  want de gemeente Froidchapelle heeft op de website staan dat er niets kan doorgaan...

15

Re: Swimrun

chrisbakker schreef:

Ik vind het gewoon fun dat je dat door je wonen gewoon kunt doen, als je je voordeur buiten komt
Jij ging 15 augustus de swimrun van Lac de la Gileppe doen hé?

Ja dat vind ik nou ook!
Woon hier heerlijk.

Ja ik ga la Gileppe doen idd,ben echt benieuwd. Vanwege de loop kilometers (eindigen met nog een stuk van 5!) En de hoogtemeters.

Lauwersoog is echt te gek. Kun je je gezin niet overhalen daar te gaan kamperen of in een huisje te gaan? Het is echt een leuke omgeving, ze kunnen je dan ook nog aanmoedigen.
Maar genoeg te spelen en wandelen ook voor kinderen, de start/finish is bij de camping. Ik heb er vorig jaar ook gestaan, ben de dag erna gaan MTBen.

16

Re: Swimrun

Hedcandy schreef:
chrisbakker schreef:

Ik vind het gewoon fun dat je dat door je wonen gewoon kunt doen, als je je voordeur buiten komt
Jij ging 15 augustus de swimrun van Lac de la Gileppe doen hé?

Ja dat vind ik nou ook!
Woon hier heerlijk.

Ja ik ga la Gileppe doen idd,ben echt benieuwd. Vanwege de loop kilometers (eindigen met nog een stuk van 5!) En de hoogtemeters.

Lauwersoog is echt te gek. Kun je je gezin niet overhalen daar te gaan kamperen of in een huisje te gaan? Het is echt een leuke omgeving, ze kunnen je dan ook nog aanmoedigen.
Maar genoeg te spelen en wandelen ook voor kinderen, de start/finish is bij de camping. Ik heb er vorig jaar ook gestaan, ben de dag erna gaan MTBen.

Is La Gileppe niet gecancelled? De trophy in het weekend ervoor in elk geval wel. Daar heb ik een nieuwsbrief van gehad.

17

Re: Swimrun

Nee, zeker niet. Ze updaten juist bijna elke dag nog nieuws, zoals de parcoursen etc.

Ik denk ook dat het redelijk kleinschalig is en dat er vrij makkelijk afstand bewaard kan worden. Bijv rolling start, het veld trekt sowieso snel uit elkaar bij een swim run.

18

Re: Swimrun

Vanzella schreef:
Hedcandy schreef:
chrisbakker schreef:

Ik vind het gewoon fun dat je dat door je wonen gewoon kunt doen, als je je voordeur buiten komt
Jij ging 15 augustus de swimrun van Lac de la Gileppe doen hé?

Ja dat vind ik nou ook!
Woon hier heerlijk.

Ja ik ga la Gileppe doen idd,ben echt benieuwd. Vanwege de loop kilometers (eindigen met nog een stuk van 5!) En de hoogtemeters.

Lauwersoog is echt te gek. Kun je je gezin niet overhalen daar te gaan kamperen of in een huisje te gaan? Het is echt een leuke omgeving, ze kunnen je dan ook nog aanmoedigen.
Maar genoeg te spelen en wandelen ook voor kinderen, de start/finish is bij de camping. Ik heb er vorig jaar ook gestaan, ben de dag erna gaan MTBen.

Is La Gileppe niet gecancelled? De trophy in het weekend ervoor in elk geval wel. Daar heb ik een nieuwsbrief van gehad.

Ik heb nog geen bericht gehad, en ben net even op de site gaan kijken.
Ze kunnen op basis van het aantal deelnemers gewoon doorgaan, want als je de totaal aantal ingeschreven deelnemers bekijkt 16 waarvan 5 duos voor de 33km dus 21! in totaal! voor Lac de La Gileppe.
In Robertville op 29 augustus zijn we voor de 34km maar met 8 duos en voor de 16km 3 duos ....
Zelfs geen deelnemers voor de 7km solo en 16km solo.

De inschrijvingen lopen nog zelfs tot in augustus, maar iedereen wacht natuurlijk af.
Mochten ze doorgaan dan is dat zeker mogelijk gezien de weinige deelnemers, zodat afstand houden geen probleem gaat zijn wink
Een organisatie zal dan toch beslissen op basis van de veiligheidsraad en de gemeente.

19

Re: Swimrun

Als die eerste me bevalt, schrijf ik me wellicht daarna ook in voor de 2e.
Eerst kon ik niet vanwege weekend weg, maar dat is gecancelled, dus wie weet.

5 duo's, nou, we gaan de strijd maar aan haha.

20 Laatst bewerkt door chrisbakker (27-05-20 16:48:25)

Re: Swimrun

Ja dat bedacht ik me ook! De strijd, nou ja het plezier hé .

Een weekend met het gezin is een leuk idee, wil ik zeker eens doen, alleen praktisch moeilijk met 3,5 u rijden zonder files volgens de routeplanner. Na de school op vrijdag natuurlijk. Dwars door Nederland vanaf Antwerpen. Nog een uurtje of 2 file erbij roll


@ Swimrun gileppe: Heb je een duo waar je ongeveer dezelfde snelheid in lopen/zwemmen kan aanhouden? Vond ik moeilijk in mijn eerste swimrun vorig jaar in Robertville.
Zwemmen moest ik rustiger doen, lopen varieerde een beetje.

21

Re: Swimrun

Mijn duo loopt iets sneller, ik zwem sneller. Dus ik vertrek vast met lopen als hij nog zwemt, als dat mag.
En anders wachten we.
Maar de verschillen zijn niet zo heel groot.
De tijd is sowieso niet belangrijk, laatste worden we toch wel, als we maar plezier hebben!!

O ja, Lauwersoog is voor jou wel een stuk verder weg, begrijp dat het dan lastiger wordt!

22

Re: Swimrun

Plezier, dat klopt idd, hadden we vorig jaar ook!
Maar eerst was er stress bij het vertrek, mijn duo was naar het verkeerde meer gereden en kwam 20 min te laat aan. En ik stond te wachten. We mochten nog vertrekken. En we haalden nog 2 teams in.

23

Re: Swimrun

Hedcandy schreef:

Mijn duo loopt iets sneller, ik zwem sneller. Dus ik vertrek vast met lopen als hij nog zwemt, als dat mag.
En anders wachten we.
Maar de verschillen zijn niet zo heel groot.
De tijd is sowieso niet belangrijk, laatste worden we toch wel, als we maar plezier hebben!!

O ja, Lauwersoog is voor jou wel een stuk verder weg, begrijp dat het dan lastiger wordt!

Klopt, er mag niet meer dan een maximum afstand zijn, dwz je moet bij elkaar in de buurt blijven.
Maar het plezier staat voorop, en de prestatie komt daarbij ook kijken want je kan het zo zwaar maken als je wil. De hoogtemeters zijn soms niet te onderschatten.

24

Re: Swimrun

oww leuk! Ik woon vlakbij.. kan zijn dat er straks een paar meer duo's ingeschreven zijn in La gileppe smile

25

Re: Swimrun

Super Vanzella!