1

Onderwerp: Trispiration Competitie

Ook om het voor de facebook lozen onder de aandacht te brengen, maar ook omdat ik benieuwd ben wie het nog meer gaat doen...

Helaas mannen, deze competitie is alleen voor vrouwen (niet mijn idee hoor, wat mij betreft doen jullie lekker mee)

Er zijn 5 wedstrijden die je in een bepaald weekend moet doen.
De onderdelen mogen, maar hoeven niet gelijk achter elkaar, behalve bij de triathlon en de swim run.

Je kiest voor de lange of de korte variant.
Er kunnen punten worden gehaald voor je ranking, maar ook voor socialmedia hashtag geneuzel, bepaalde kledingkleuren, je eigen finishboog etc etc, ik doe daar eerlijk gezegd niet echt aan mee.

Maar wel 5 leuke wedstrijdjes, te weten:

9-10 mei Zwem loop
(1km- 5km of het dubbele)

16-17 mei triathlon als vervanging van Brouwersdam
(1-20-5 of 1-90-10)

30-31 mei 1/8e of 1/4e triathlon

13-14 juni Tijdrit
20 of 60km

27-28 juni Swimrun
1r-500z-2r-1z-1r-500z-2r

Meer info bij trispiration.eu

2

Re: Trispiration Competitie

Grappig ..
Men word wel vindingrijk in deze tijd .
Met zwemmen en aldaar een wisselzone word bij mij hier heel lastig .

3

Re: Trispiration Competitie

Hmm.... - nee. Ik vind het te verplichtend (afstanden, data, Strava, ...) en te competitief klinken (vind racen op de openbare weg niet kunnen). Ik knap bovendien af op de eerste zinnen op de site:

Je bent een sportieve, vrouwelijke triatleet tussen de 20 en 55 jaar oud met een drukbezet leven. Je hebt niet alleen een fulltime baan, maar je bent ook nog eens moeder van twee kleine kinderen die constant aandacht vragen.

Ik 'mag' dus nog 9 maanden (why zo'n leeftijdsgrens???) en ik heb geen kinderen. Ik hoop dat ze het alleen wat ongelukkig heeft geformuleerd, maar zo sluit ze wel veel vrouwen uit. 

Maar goed, hopelijk kan het voor andere vrouwen wel wat betekenen.

Louise

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (28-04-20 09:39:38)

Re: Trispiration Competitie

Daar heb je volkomen gelijk in Louise.
Ik heb doorgaans ook helemaal niks met dingen die alleen voor vrouwen zijn, jak!
Net als al dat roze bloemetjes geneuzel...

Ik heb me ingeschreven omdat ik dat samen met mijn 2 trainingsmaatjes heb gedaan. Dan is het toch alsof we samen naar een wedstrijd gaan, maar ieder bij zn eigen voordeur.
En misschien dat we een lange fietsrit wel met zn tweetjes doen.


Jeannette, Na het zwemmen kun je eerst rustig naar huis gaan hoor, je hoeft geen wisselzone daar te hebben. De wissels tellen niet mee in tijd wink

5

Re: Trispiration Competitie

Louise schreef:

Hmm.... - nee. Ik vind het te verplichtend (afstanden, data, Strava, ...) en te competitief klinken (vind racen op de openbare weg niet kunnen). Ik knap bovendien af op de eerste zinnen op de site:

Je bent een sportieve, vrouwelijke triatleet tussen de 20 en 55 jaar oud met een drukbezet leven. Je hebt niet alleen een fulltime baan, maar je bent ook nog eens moeder van twee kleine kinderen die constant aandacht vragen.

Ik 'mag' dus nog 9 maanden (why zo'n leeftijdsgrens???) en ik heb geen kinderen. Ik hoop dat ze het alleen wat ongelukkig heeft geformuleerd, maar zo sluit ze wel veel vrouwen uit. 

Maar goed, hopelijk kan het voor andere vrouwen wel wat betekenen.

Louise

Op je 55e twee kleine kinderen is wel weer heel knap, ik snap dat je daar bonuspunten voor krijgt wink

Ik had me ingeschreven voor de webinar gisteren, was wel benieuwd waarom het trainen in tijden van corona anders zou zijn voor vrouwen. Maar knapte ook al af op de teksten, en had geen zin om er voor thuis te blijven.

6

Re: Trispiration Competitie

LindaRotterdam schreef:

Op je 55e twee kleine kinderen is wel weer heel knap, ik snap dat je daar bonuspunten voor krijgt wink

big_smile Klopt ja!

Ik ben trouwens niet per se tegen dingen speciaal voor vrouwen (ben niet voor niks lang actief geweest voor de Vrouwentriathlon), maar wel zwaar allergisch voor als dat gekoppeld wordt aan allerlei clichés over vrouwen, variërend van dat die altijd moeder zijn tot aan de leuke roze fiets-shirts met een speciaal vakje waar je lippenstift in past. Of de sportvoeding speciaal voor vrouwen, met minder calorieën. Om er maar een paar uit m'n collectie te noemen wink

Louise

7 Laatst bewerkt door TumTumTum (28-04-20 16:06:03)

Re: Trispiration Competitie

Hoi,

Even ter verdediging van Trispiration, de actieve kracht daarachter is ook de persoon die de groep van Dutch Adaptives coached en het is echt geen roze truitjes tante.;) Juist niet. Ze is heel erg bezig met sportcoaching voor vrouwen en onderzoek daarnaar juist omdat ze graag wil dat vrouwen net zo van sport kunnen genieten als mannen dat doen. Wat dat betreft helemaal in een lijn met zoals bijvoorbeeld Louise en ik dat doen en de meesten van jullie hier ook.
Waarom dan toch die commerciële toon en dat aanspreken op moederschap. Tja, ik ben daar ook niet van maar de gedachte daar achter zal wel zijn dat het "de gemiddelde vrouw" meer zal aanspreken, ik weet het anders ook niet. Of een gevalletje te erg in je eigen bubbel zitten en denken dat alle vrouwen zo leven. Ik word gelijk humeurig van dat 55 jaar. O ja...dan mag ik dus nog een half jaartje sporten en dan moet ik een looprekje gaan halen? Leuk dan. En dat stoerheid opwimpelen van moederschap. Ik was ook gelijk afgeknapt geweest, ware het niet dat ik de persoon er achter een beetje ken.:)

De wedstrijdjes zelf vind ik leuk maar ik ga inderdaad ook niet racen en vind dat ook niet verantwoord nu. Dat lok je wel uit op het moment dat er Strava en classementen aan te pas komen. Dus gewoon niet doen. Verder krijg ik uitslag van alles dat met social media te maken heeft (forums daargelaten dan wink). Dus dan zal ik ook wel niet tot de doelgroep horen.

Nou ja, even wat relativering wilde ik toch gezegd hebben voor iemand die naar mijn idee wel superentoesiast bezig is, alleen is het ook haar boterham. Maar daar is op zich ook niks mee toch?

8

Re: Trispiration Competitie

Moeders zullen inderdaad haar doelgroep zijn, en trainen tijdens en na zwangerschap heeft natuurlijk wel degelijk een andere aanpak nodig. Daar is niets mis mee, alleen is het niets voor mij wink


Vind trouwens jullie morele bezwaren m.b.t. racen wel interessant. Gaan jullie nooit voluit op de openbare weg, of alleen tijdens de crisis niet?

9

Re: Trispiration Competitie

Ik alleen als de omstandigheden er naar zijn, dus een rustige plek waar je niemand tot last bent. En in de coronatijd ben je dat al snel, ook als je afstand moet houden en er veel mensen op de weg rondlopen die zich dood lopen te vervelen binnen. Ik fiets al heel defensief omdat ik mensen in het verkeer over het algemeen gekken vind, maar nu is het nog wel wat erger.

10

Re: Trispiration Competitie

TumTumTum schreef:

Ik alleen als de omstandigheden er naar zijn, dus een rustige plek waar je niemand tot last bent. En in de coronatijd ben je dat al snel, ook als je afstand moet houden en er veel mensen op de weg rondlopen die zich dood lopen te vervelen binnen. Ik fiets al heel defensief omdat ik mensen in het verkeer over het algemeen gekken vind, maar nu is het nog wel wat erger.

+1. Het is hier bij mooi weer knetterdruk, zelfs als je niet op 1,5 meter blijft. Het is nu ook nog belangrijker dan anders om te voorkomen dat je in het ziekenhuis terechtkomt (zelf of iemand anders). Het is vooral een kwestie van mindset: het gaat mis als je je tijd/klassement belangrijker gaat vinden dan verkeersregels, veiligheid, hoffelijkheid e.d.

Ik rijd wel voluit intervallen, maar dat is op speciaal geselecteerde plekken, breed en zonder kruisend verkeer of stoplichten enzo (heen en weer langs de A13, de Beneluxtunnel uit). Zeker geen routes van 20 of 40 kilometer ofzoiets.

TumTumTum schreef:

Ik was ook gelijk afgeknapt geweest, ware het niet dat ik de persoon er achter een beetje ken.:)

Ja, dat kan ik me voorstellen - ik dacht ook al: het is mogelijk ongelukkig geformuleerd. Maar ik vraag me wel af in hoeverre ze bewust zo veel vrouwen uitsluit. Als het alleen voor moeders is en echt alleen voor onder de 55 - okee. Maar dat is ook commercieel niet handig, toch?

Louise

11

Re: Trispiration Competitie

Ik ken haar toevallig ook persoonlijk, maar dan van 20jr geleden, dus hoe ze nu is weet ik niet.

Ik heb me dus eigenlijk volkomen illegaal ingeschreven, want ik ben geen moeder.
Ik heb ook echt een bloedhekel aan dat gestigmatiseer...ik ben moeder, dus heb t zwaar, maar ik kan sporten, kijk mij nou toch stoer zijn. Bah.
En idd, uitgerangeerd na je 55e blijkbaar... tsss

12 Laatst bewerkt door mcguyver (28-04-20 20:16:50)

Re: Trispiration Competitie

LindaRotterdam schreef:

Vind trouwens jullie morele bezwaren m.b.t. racen wel interessant. Gaan jullie nooit voluit op de openbare weg, of alleen tijdens de crisis niet?

Bij zwemmen voluit in het open water. Bij hardlopen loop ik de intervallen gewoon buiten. De tempolopen s'avonds en/of in het buitengebied. En bij fietsen is het alleen racen in het buitengebied. Eigenlijk doe ik alles wat ik normaal ook doe maar de wilde ritten alleen in het buitengebied.

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: Trispiration Competitie

Omdat jullie me nieuwsgierig maken ook maar eens gekeken, en mwah het trekt mij niet. Dat van die leeftijden en kleine kinderen kon ik niet vinden. Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig onbegrijpelijk wordt aangekeken met mijn trainingen i.c.m. werk en 3 kinderen, ok ze zijn niet klein 8-10-13 en vragen niet voortdurend aandacht maar toch. Ik raak juist geinspireerd door jullie verhalen en motiveert mij om nog lekker lang door te gaan (ben nu 43, dus nog heeeeeeeeeeeeeeel jong).

14

Re: Trispiration Competitie

Hedcandy schreef:

Jeannette, Na het zwemmen kun je eerst rustig naar huis gaan hoor, je hoeft geen wisselzone daar te hebben. De wissels tellen niet mee in tijd wink


Ah , okay .
De "wedstrijden " liggen wel erg dicht op elkaar moet ik zeggen .
Dat is me te veel .

15

Re: Trispiration Competitie

Aiaiai ik heb 'maar' 1 kind en ik werk niet fulltime, 'slechts' 0.8 FTE. Nu pas ik dus niet in de doelgroep voor stoere sportende mama's én heb ik gezanik van vooral oudere mensen die vinden dat ik te veel werk voor een jonge moeder wink

Maar goed, alle gekheid op een stokje, ik vind het zeker een leuk initiatief als je daar wel zin in hebt. Mensen die niet aan het stereotype beeld voldoen mogen vast ook meedoen, ik kan me niet voorstellen dat ze bewust mensen/vrouwen wil buitensluiten. 

Ik hou me wel bezig, deze week clubchallenge 20 km tijdrit. Op een rustig parcours waar weinig verkeer komt, zoals ik altijd doe als ik voluit wil gaan. Gelukkig is het hier in de buurt nog te doen met de drukte door de weeks.

Ik wens iedereen veel pezier met welke uitdaging (of niet!) hij/zij voor de komende tijd voor zichzelf heeft bedacht!

16

Re: Trispiration Competitie

Sandra86 schreef:

Mensen die niet aan het stereotype beeld voldoen mogen vast ook meedoen, ik kan me niet voorstellen dat ze bewust mensen/vrouwen wil buitensluiten.

Dat denk/hoop ik ook niet, dus ik dacht al: ik hoop eigenlijk dat ze dit leest, bij wijze van feedback. Een tekst inclusiever maken is niet zo'n toer. Als je er alleen al 'stel' voor zet of 'bijvoorbeeld' erin, klinkt het al anders.

@Laris - het staat op de homepage van haar eigen site, dus nogal prominent, maar het is niet echt een voorwaarde ofzoiets.

Louise

17

Re: Trispiration Competitie

Louise schreef:

Ja, dat kan ik me voorstellen - ik dacht ook al: het is mogelijk ongelukkig geformuleerd. Maar ik vraag me wel af in hoeverre ze bewust zo veel vrouwen uitsluit. Als het alleen voor moeders is en echt alleen voor onder de 55 - okee. Maar dat is ook commercieel niet handig, toch?

Louise

Laten we zeggen dat niet iedereen even sterk is in tekst schrijven. Dat is jouw specialiteit toch:)

18

Re: Trispiration Competitie

Ja, als dat het is, is dit een mooi voorbeeld van dat tekstschrijven iets is waar je vaak beter deskundigen bij kunt betrekken (van Tekstnet bijvoorbeeld). Dat roep ik wel vaker. Zo'n tekstje inclusiever maken zou  me wel lukken, maar webteksten is niet mijn specialiteit - ik zit meer in de adviesrapporten, dat is wel andere koek.

Louise

19

Re: Trispiration Competitie

Omg, nu al spijt dat ik me heb aangemeld.
Eigenlijk had ik dat al, maar t wordt nog erger... echt een overkill aan emails, niet normaal.
En de toon waarop alles gaat is gewoon niet mijn ding.
Dat gehamer dat alles maar op social media moet en strava en hoe heet dat hordenloopgebeuren ook alweer (edit: insta bedoel ik)... nee, daar hoor ik niet bij.
Wekt eerder irritatie op dan dat ik er van ga juichen.
Mijn uitslagen hoeft ze ook niet te publiceren en ik freewheel naar eigen behoefte op en neer tussen de afstanden. Zoals ik het leuk vind om te doen. Dus ik had me net zo goed niet in kunnen schrijven, maar ja, das achteraf smile