1

Onderwerp: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik ben aan het twijfelen voor de aankoop van een vermogensmeter. Is het zijn prijs waard? En waarom?
Twijfel tussen de Vector (pedaal) Stages en 4iiii (crank)

Jullie ervaringen?

2 Laatst bewerkt door Trilen (07-05-20 16:57:34)

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Vorige week de Garmin Vector 3 besteld na zeer lange tijd gewacht te hebben op de iQsquare PM. Ik denk dat trainen met een vermogensmeter het meest effectieve is. Waarom een pedaal PM en geen crank PM is omdat deze makkelijker uit te wisselen is tussen m'n verschillende fietsen (totdat de iQ2 binnenkomt).

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

3

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik vind het leuk en nuttig, vermogensmeter, maar het heeft alleen zin als je weet wat je ermee moet doen. Als alleen maar speeltje/gadget is het wel erg duur. Ik gebruik het vooral voor intervaltrainingen en mezelf testen.

Ik heb 'm in een pedaal, dat is goedkoper en inderdaad makkelijker uit te wisselen. Ik heb een Powertap P1 (eenzijdig - dat is voldoende).

Louise

4

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik heb mezelf recent met een vermogensmeter verwend .
Ons trainingskamp op Mallorca is uitgevallen en dat geld kregen we terug .
Het is de power pro van Giant geworden , ( crank , links en rechts meting )
Ben met het boek van Frank vandewiele begonnen , En kommende donderdag ook nog een webinar van Tri2one coaching .

Dus echt ervaring heb ik er nog niet mee Nico .
Maar vind het wel leuk speelgoed .

5

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Bedankt voor de tip over het webinar. Ik heb het gevonden en heb me er ook voor aangemeld.
Zelf heb ik de Vector 3S en ben hier best tevreden over. Het is fijn dat deze heel mooi binnen het Garmin Ecosysteem valt.
Als je de aanwijzingen van Garmin volgt voor batterijwissels en goed batterijtjes gebruikt i.p.v. de hele goedkope van de Action werkt het pedaal heel goed.
Op internet vind je veel slechte ervaringen met deze powermeter maar dit heeft vooral betrekking op de eerdere versies met de oude batterijklepjes. Een paar weken geleden kreeg ik een mail dat er een nieuw type klepje was dat ik gratis via Garmin kon bestellen.

Ik vind het fijn om naar vermogen te kijken ipv snelheid en merk dat ik hier iets meer gevoel voor begin te krijgen. Mijn zones zijn nog niet heel nauwkeurig bepaald en ik train er nog niet heel specfiek op. Daarom heb ik wel intersse in het webinar.

6

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik ben ook erg benieuwd naar de webinar .
Kwam het op FB toevallig tegen .

7

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik heb een stages, die ik kan wisselen tussen verschillende fietsen (dezelfde groep, zelfde cranklengte, klein klusje om het om te zetten). Tweedehands gekocht voor €200 en dat is het wel waard, het geeft een wat betere vergelijking tussen ritten door het seizoen heen en bij harde wind kan ik er constanter mee rijden. Nadeel is dat de batterijen wel vrij regelmatig vervangen moeten worden. Ik heb wel de indruk dat het redelijk klopt (t.o.v. inspanningstest en indoorfietsen). Een pedaalmeter lijkt me voor een korte periode wel interessant om de L-R verhouding te kunnen bekijken, maar lijkt me best kwetsbaar en is aanzienlijk duurder?

8

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik heb op mijn racefiets een stages, op de racefiets die op de rollen staat een vector2 en op mijn TT fiets een vector3; Is het het waard? Tja als je er goed mee traint wel, bij mijn vorige coach bv vond ik dat ik er weinig voordeel of progressie uit haalde maar bij mijn huidige is mijn fietsen op 3 jaar wel sterk verbeterd.

9

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Vind het zoveel fijner trainen dan op hartslag. Veel directer. Dat is handig voor korte intervallen en was vorig jaar vaak gefrustreerd omdat mn hartslag maar niet omhoog ging.

Heb de Powertap P2 van iemand kunnen overnemen. Enkelzijdig is inderdaad ook prima, verdeling is nu vaak toch 50/50.

10

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik ben benieuwd,gaook het webinar volgen.
Denk er al lanfer over, maar weet ook weer niet zo goed hoe het zit.
Dus wellicht trekt het me nu over de schreef.

11

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik vind vooral tijdens de overgang trainen op hartslag een drama ...

12

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik heb ook een Vector S3, naar alle tevredenheid, maar er zijn er veel die problemen ermee hebben. Iets met de aflsuiting van de batterijen en daardoor valt verbinding vaak weg ofzo.
Kijk ook naar Assioma als je een pedal based power meter overweegt, die lijken een hele goede prijs-kwaliteit verhouding te hebben.

13

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Oh, ik heb met de Powertaps nog geen enkel probleem gehad. Er op schroeven, koppelen met Garmin en gaan.
Gaf ruim vantevoren aan dat de batterijen bijna leeg waren, en die kan je ook gewoon met een imbussleutel direct wisselen.

Je hebt alleen even andere schoenplaatjes nodig.

14 Laatst bewerkt door Louise (04-05-20 09:54:34)

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Mijn Powertap doet het ook feilloos. Ik kan niet zien wanneer de batterij op raakt, maar dat is niet vaak. Wisselen is fluitje van een cent.

Enige probleem dat ik heb gehad is dat-ie tot twee keer toe niet compatibel bleek met m'n nieuwe sporthorloge, wat nog extra vervelend was omdat dat was na een inbraak waarbij het wél goede sporthorloge gejat was. Inmiddels heb ik dat 'oude' model weer, en nu gaat het weer goed.

Wel is de 'ontvangst' op een horloge standaard wat minder goed dan op een losse fietscomputer, en met een goede fietscomputer kan er meer, ook qua analyse. Maar het komt niet op de laatste percentages precisie aan, wat mij betreft.

Louise

15

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik ben dus nog niet uit. De meeste die er eentje hebben zijn er zeer tevreden van (verschillende merken en modellen). Diegene die er geen hebben vinden het dan vooral een dure aankoop (wat het ook is)
Ik rij ook regelmatig met een club of verschillende vrienden (voor de Corona-crisis) en dan is zo een meter eerder overbodig vind ik. Wel nuttig om alleen te trainen en wedstrijden vermoed ik

16

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Misschien weet je na het webinar van donderdag meer. Als je de investering van een paar honderd euro overweegt, kun je er best €6 tegenaan gooien om te zien wat het je kan brengen. :-)

17

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Precies! Ook mijn gedachte..

18

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Een powermeter is nu al een tijdje op de markt en heeft zijn nut inmiddels meer dan bewezen dus een mening meer of minder hierover gaat de zaak niet maken. Maar zoals ik al aanhaalde je behaald er echt maar optimaal nut uit als je er ook op de juiste manier mee traint.

19

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Voor de budget fietsers, IQ2 heeft een test exemplaar afgegeven bij dcrainmaker. Eerste ging op een bijzondere manier stuk, maar de tweede is hij zeer positief over.
Ik heb er nog steeds goede hoop op dat ze ook werkelijk de pedalen gaan leveren en dat moment komt steeds dichterbij

20

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Dat vermogensmeters nuttig kunnen zijn is onomstreden, of een vermogensmeter nuttig is voor jou is een andere vraag natuurlijk.

21

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Nico0105 schreef:

Ik rij ook regelmatig met een club of verschillende vrienden (voor de Corona-crisis) en dan is zo een meter eerder overbodig vind ik.

Dan kun je er nog steeds hele leuke en nuttige dingen mee, als je dat wilt. Je kunt de output van je vermogensmeter lezen als een soort verslag van je tocht, en aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld analyseren hoe het kwam dat je ineens geparkeerd kwam te staan of dat je bij de ene tempoversnelling juist zo goed meekwam. Je kunt ook analyseren hoe je krachtsverhoudingen zitten, dus je sterke en zwakke punten (bv. explosief versus duur, je 'power profile').

Dat vergt allemaal wel goede software overigens, en zin om het uit te puzzelen. Ik weet ook niet of die webinar morgen zo ver gaat, anders is het boek van Allan en Coggan een aanrader.

Maar het blijft zeker veel geld, ja, en trainen gaat ook prima zonder.

Louise

22

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Als je niet wilt trainen, maar gewoon gezellig ritten rijden, dan is het inderdaad minder interessant.
Het is maar net met welk doel je op de fiets stapt! Daar heb je vast onze mening niet voor nodig wink

23 Laatst bewerkt door chrisbakker (07-05-20 08:51:04)

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik rij zonder vermogensmeter, wel met polar om mijn loop en fietskilometers in kaart te brengen. En natuurlijk hartslag.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig gewoon doe waar ik zin in heb, gezien de noodzaak om te trainen voor een wedstrijd , minder van belang is op dit moment.
Duurtraining of interval of tempo afwisselend, dat wel.

24

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik heb op mijn fiets zelf geen vermogensmeter, maar op mijn smarttrainer wel. Buiten fiets ik meestal 'gewoon' een rondje met hooguit af en toe een stukje wat harder, binnen doe ik eerder intervaltraining. En daarbij komt het aflezen (of zelfs ingesteld worden) van je vermogen wel meer van pas. Ik heb dus persoonlijk zeker geen behoefte aan een vermogensmeter op mijn fiets, maar dat natuurlijk is mijn keuze voor mijn niveau van trainen.

25 Laatst bewerkt door chrisbakker (07-06-20 22:05:34)

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

chrisbakker schreef:

Ik rij zonder vermogensmeter, wel met polar om mijn loop en fietskilometers in kaart te brengen. En natuurlijk hartslag.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig gewoon doe waar ik zin in heb, gezien de noodzaak om te trainen voor een wedstrijd , minder van belang is op dit moment.
Duurtraining of interval of tempo afwisselend, dat wel.

Het is nu rijden mét vermogen meter op mijn Cannondale Slice; QuarkDzero. Dit is nieuwe kost voor mij. Heb hier wel al wat gelezen maar had toch de volgende vraag gezien ik er geen ervaring mee heb: Welke fietscomputers zijn het meest geschikt (ook tweedehands of beter nieuw)? Ik hoorde en las hier Garmin (edge 800 of hoger?), maar weet niet welke uitvoering(en) daarmee goed werkt (en). Gaat de communicatie vlot of zijn er problemen. En gezien jullie vol lof over je bij te houden trainingen zijn, met de gegevens van de Wattages graag jullie mening.
Bedankt !
(Mijn Polar M400 horloge werkt er niet mee).