3,026 Laatst bewerkt door mcguyver (07-05-20 22:39:32)

Re: prestaties van de dag

Buus schreef:

Wat is eigenlijk het verschil tussen een crossfiets en een gravelfiets?

Een aantal zaken maar het frame is daarvan het belangrijkste. De geometrie van het frame een crosser is meer gedrongen. Je kan makkelijker draaien en keren. Kijk maar wat Matheu v/d Poel er mee kan. Verder de banden en het stuur. Dat gezegd hebbende heb ik vandaag een (cyclo)crosser gekocht. Ridley x-bow.

Om redenen die Hedcandy net noemde: totaal leuk om op te zitten en voor mij als vierkante-bochten-nemer beter geschikt dan een mtb.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,027

Re: prestaties van de dag

Een cyclocrosser is echt bedoeld voor korte rondjes, bijv 1 uur volle bak knallen. het frame is veel stijver en minder comfort.

Een gravelbike is meer voor langere tochten en bijv ook geschikt voor bikepacking.
En laat ik nou altijd fietsvakanties hebben gedaan...dat bikepacken daar denk ik ook al kanger over om te gaan doen.
Meer comfort in de gehele fiets dus, sommige modellen hebben bijv ook wat vering in de zadelpen of het balhoofd.

Ik had t geluk dat ik de fiets van mn broer mocht lenen, we hebben dezelfde maat.
Het is een stalen Specialized die niet meer wordt gemaakt.
Aangezien hij in een conceptstore van Specialized werkt, zal het geen goedkoop dingetje geweest zijn.

3,028

Re: prestaties van de dag

Ik ben gister weer eens naar Vlissingen gefietst, wat ik regelmatig doe, en dat was een bijzondere belevenis. Hier in de buurt is het sinds de coronacrisis steeds maar drukdrukdruk, en gister fietste ik na Ouddorp vrij plotseling een andere wereld binnen: rust en stilte. Op de hele Brouwersdam ben ik 0 andere fietsers tegengekomen - dat is nog rustiger dan op een doordeweekse dag in de winter.

Die rust met al het lente-groen en aangenaam weer (beetje grijs, maar wind in de rug en prima fietstemperatuur) - nooit meegemaakt natuurlijk. De rust was erg fijn voor mijn hoofd. Sowieso heerlijk gefietst.

Ook leuk: ik heb tussen Hellevoetsluis en Middelburg (zo'n 65 km) niet hoeven stoppen voor verkeer: geen stoplichten, meestal kon ik zo doorrijden én ik heb zeker 5 keer voorrang gekregen van aardige automobilisten.

Op deze ritjes zit de komende tijd nog wel een grote beperking, want fiets mag niet meer mee in de trein. Ik snap het wel, maar toch erg jammer. Gister heeft manlief me opgehaald.

Louise

3,029 Laatst bewerkt door chrisbakker (11-05-20 09:59:58)

Re: prestaties van de dag

Hoever is dat van bij jou tot in Vlissingen?
Dat van de stilte merkte ik ook op fietstochten; vooral bij grotere afstanden en tussen de weilanden en open groen. Vooral dan als het bewolkter was.
Anders heb je natuurlijk veel andere wielerfanaten, en wandelaars, lopers.

3,030

Re: prestaties van de dag

Hier in Engeland kom ik juist veel meer fietsers tegen. Heel veel families met kinderen, dat zie je vrijwel nooit, en veel mensen waarvan duidelijk is dat ze normaal niet fietsen. Engeland heeft 2.5 miljard vrijgemaakt voor het verbeteren van fiets en wandel infrastructuur.

3,031

Re: prestaties van de dag

chrisbakker schreef:

Hoever is dat van bij jou tot in Vlissingen?

108,5 km gister, er kan nog een paar honderd meter af (bewust ommetje Vlissingen) maar er komt ook wel eens wat bij omdat er in Ouddorp een bordje ontbreekt en daar doe ik wel eens wat fout wink

Enne: begrijp me niet verkeerd, het is hier ook knetter-knetterdruk met fietsers, veel drukker dan normaal. We hebben laatst zitten tellen, hier voor ons huis langs halen we bij mooi weer in het weekend 500 fietsers per uur. Dat is om gek van te worden. Vandaar dat de rust en stilte zo bijzonder waren. En dat begon dus pas dik 50 km verderop. Omdat Zeeland dunbevolkt is en er nauwelijks toeristen zijn.

Louise

3,032

Re: prestaties van de dag

Gisteren een rit van 80km gefietst, mijn langste tot nu toe.
Het was toch een flinke kluif, de laatste 20km begon ik mijn schouders en nek serieus te voelen en werden de benen behoorlijk moe.
Ik had het idee dat ik al aardig aan de fiets gewend ben en voor ritten tot 50/60km is dat ook zo.

Later deze week ga ik (als het weer het toelaat) een FTP test doen. Het zou best kunnen dat de huidige waarde iets te optimistisch is.

3,033

Re: prestaties van de dag

500 per uur! Dat red je hier bij lange na niet. Wel veel meer wandelaars in onze straat, maar dat komt ook niet boven enkele tientallen per uur.

@rdlk Als je in de komende paar weken weer 60+ km fietst, let er dan eens op wanneer je het weer lastig krijgt. Ikzelf wen daar altijd heel snel aan. Eerste keer 100 zijn laatste 20km pittig, keer erna 120 dan wordt het de laatste 10km pas pittig bij wijze van spreken.

3,034

Re: prestaties van de dag

rdlk schreef:

Gisteren een rit van 80km gefietst, mijn langste tot nu toe.
Het was toch een flinke kluif, de laatste 20km begon ik mijn schouders en nek serieus te voelen en werden de benen behoorlijk moe.
Ik had het idee dat ik al aardig aan de fiets gewend ben en voor ritten tot 50/60km is dat ook zo.

Later deze week ga ik (als het weer het toelaat) een FTP test doen. Het zou best kunnen dat de huidige waarde iets te optimistisch is.

Blijven herhalen nu die langere (rustige) duurritten en voor je het weet zit je vlot aan 100km.
Aerobe uithouding kweek je enorm snel bij naar mijn gevoel en je lichaam went dan ook snel aan die langere duur als je het maar op regelmatige basis uitvoert.

3,035

Re: prestaties van de dag

Klinkt heerlijk Louise, die rit!
Zeeland is zo prachtig mooi, eigenlijk jammer dat ik er ver vandaan woon.
Als het weer wat beter wordt, pak ik mn tent en kom ik die kant op! (Ipv aankomend weekend, als de Brouwersdam was geweest...)

3,036

Re: prestaties van de dag

ruben_vandenberghe schreef:

Blijven herhalen nu die langere (rustige) duurritten en voor je het weet zit je vlot aan 100km.
Aerobe uithouding kweek je enorm snel bij naar mijn gevoel en je lichaam went dan ook snel aan die langere duur als je het maar op regelmatige basis uitvoert.

+1 - en wel écht rustig houden! Voor je benen, die aerobe uithouding inderdaad. Dat je je schouders en nek voelt, is normaal, of althans: dat heb ik ook altijd aan het begin van het seizoen, ook nog na al meer dan 20 jaar rustige duurtrainingen.

Hedcandy schreef:

Zeeland is zo prachtig mooi, eigenlijk jammer dat ik er ver vandaan woon.

Ja, ik werd gister zelfs licht chauvinistisch omdat Walcheren (waar ik vandaan kom) op dit moment op z'n mooist is: daar staan meidoornhagen en die bloeien nu nog net. De dammen en de dijken zijn ook geweldig, ik vind de Oosterscheldekering altijd een hoogtepunt.

Ik moest zeker ook aan de triathlon denken toen ik over de Brouwersdam reed. Als ik kijk naar het weerbericht en de watertemperatuur denk ik nu wel: hmm, misschien de minst erge annulering...

Louise

3,037

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

+1 - en wel écht rustig houden! Voor je benen, die aerobe uithouding inderdaad. Dat je je schouders en nek voelt, is normaal, of althans: dat heb ik ook altijd aan het begin van het seizoen, ook nog na al meer dan 20 jaar rustige duurtrainingen.
Louise

Thanks! Het wattage moet bij deze ritten inderdaad naar beneden. Ik ga de komende tijd vooral km’s maken om hier beter aan te wennen en mijn houding/techniek te verbeteren.
Mocht er geen verbetering zijn kan ik altijd nog risers onder de aerobars schroeven.

3,038

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:
ruben_vandenberghe schreef:

Blijven herhalen nu die langere (rustige) duurritten en voor je het weet zit je vlot aan 100km.
Aerobe uithouding kweek je enorm snel bij naar mijn gevoel en je lichaam went dan ook snel aan die langere duur als je het maar op regelmatige basis uitvoert.

+1 - en wel écht rustig houden! Voor je benen, die aerobe uithouding inderdaad. Dat je je schouders en nek voelt, is normaal, of althans: dat heb ik ook altijd aan het begin van het seizoen, ook nog na al meer dan 20 jaar rustige duurtrainingen.

Hedcandy schreef:

Zeeland is zo prachtig mooi, eigenlijk jammer dat ik er ver vandaan woon.

Ja, ik werd gister zelfs licht chauvinistisch omdat Walcheren (waar ik vandaan kom) op dit moment op z'n mooist is: daar staan meidoornhagen en die bloeien nu nog net. De dammen en de dijken zijn ook geweldig, ik vind de Oosterscheldekering altijd een hoogtepunt.

Ik moest zeker ook aan de triathlon denken toen ik over de Brouwersdam reed. Als ik kijk naar het weerbericht en de watertemperatuur denk ik nu wel: hmm, misschien de minst erge annulering...

Louise

Nou dat zwemmen vind ik niet zo erg, maar die wind van vandaag en gisteren... als die er nog was geweest, brrr

3,039

Re: prestaties van de dag

Mja ik vind het toch wel erg dat ik er niet aan de start kan staan komend weekend :-( heb met de accommodatie die ik geboekt had een mooi compromis kunnen sluiten zodat eens de landgrenzen terug open zijn we toch nog een weekendje naar daar kunnen gaan en dat zal reuze deugd doen.

3,040

Re: prestaties van de dag

Ik vind het ook erg dat we niet kunnen starten, in het algemeen gezien de hele situatie sowieso. Maar ik twijfelde al vanaf het begin of ik het wel aan zou durven met Brouwersdam dit jaar, mijn inschrijving was een beetje een gok. Het was voor mij vorig jaar op het nippertje, qua temperatuur, en dit jaar stond de wedstrijd nog 2 weken eerder op de kalender. De watertemperatuur in de Grevelingen is nu zo'n 13 graden. Daar heb ik nooit bij gezwommen en ik weet niet of ik het zou hebben gedurfd/gewild/gekund. Nu heb ik dat probleem niet. En ook geen DNS of DNF. Vandaar dat ik schreef: mogelijk de minst erge afgelasting.

Louise

3,041

Re: prestaties van de dag

Al een paar dagen geen zin om te trainen. Vandaag tot 15 uur in bed en op de bank gehangen...geen koorts, wel slap en in deze tijden maak je je dan toch zorgen of je niet een vleugje covid-19 te pakken hebt. Ineens knapte ik op, mijn dochter challengede me via Instagram om 5 km hard te lopen. Dan toch maar wat doen.
Loop ik na 2 rustige startkm uiteindelijk 10 km in 45:08, voor mij een prima tijd :-)

3,042

Re: prestaties van de dag

Hetzelfde hier de laatste dagen. Vorige week nog heel actief. Nu vanmorgen toch 1u20 loopje met wat hindernissen op de nuchtere maag (vind ik vaker prima om te doen 's morgens ). Wel blij dat ik het gedaan heb. Bank hangen werd teveel lui worden. Maar werd ook door me wat minder te voelen ingegeven. In slaap vallen op bank en suf wakker worden.
Geen prestatie maar wel loopgenieten (als dat woord bestaat).

3,043

Re: prestaties van de dag

Nadat ik vorige week na 85 km fietsen helemaal stuk was, heb ik het nu rustiger aan gedaan en een lager wattage gereden.
Vandaag mijn eerste rit van >100 km gereden en dit was qua uithoudingsvermogen goed te doen.
Voor mij best een mijlpaal :-)
Nek en schouders moet ik de komende tijd nog wat verder trainen. Het was lastig om het laatste stuk op de aerobars te fietsen.


Ik heb de paashaas route gereden (zie bijage).
(GPS art schijnt dan weer een hele andere hobby te zijn, niet voor mij overigens)

3,044

Re: prestaties van de dag

Ik ben de motivatie voor de duurlopen wat kwijt nu ik alle leuke routes in de directe omgeving regelmatig loop, dus vanmiddag op de gewone boodschappenfiets 6 kilometer gefietst naar een natuurgebied in de buurt (Boetelerveld) en daar een paar rondjes gelopen en weer rustig terug gepeddeld. Komende week start de atletiektraining weer; erg benieuwd hoe dat zal gaan op de anderhalve meter afstand.

3,045

Re: prestaties van de dag

Heerlijk 48km heen naar zwemplas gefietst. Half uurtje gezwommen, water was echt lekker van temperatuur en 48km terug .
Rustige fietskilometertjes, behalve naar huis wat tempo/snelheid erin gelegd. Toch goed om wat pijnlijke benen te krijgen 's avonds.

3,046

Re: prestaties van de dag

Vanmorgen swimruntraining gedaan. Auto op 4,6km vd zwemplas, dus 2X4,6 heen en weer. Ter plaatste zwemmen en lopen afgewisseld . Shorty aan van het windsurfen weliswaar, pullbuoy, fluitje en kleine pads en badmuts aan met zwembril.
Zwemstukken van 120m/ 200m/ 60m met daartussen korte looppassages van 800m tm 1,2km.
Gewoon zalig, en het water was dat ook!
Om te lopen mijn Merrels minimalistic shoes.
Totale work out 1u40min.

3,047 Laatst bewerkt door Louise (24-05-20 16:16:05)

Re: prestaties van de dag

Vandaag had ik eigenlijk een PR-poging willen doen op de kwart in Ter Aar. Dat zat er niet in, maar ik heb in plaats daarvan wel een kwart thuistriathlon gedaan, zonder wedstrijd-/snelheidsdoel - het werd uiteindelijk drie kwartier te langzaam voor een PR, hahaha! Het fietsen was niet echt aangenaam, in wind, kou en regen. Als ik niet dat idee van een kwart had gehad, was ik misschien wel eerder omgedraaid. Nu was het uiteindelijk toch dik 3 uur lekker buitenspelen!

Louise

3,048 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (24-05-20 16:57:48)

Re: prestaties van de dag

Heb je er langer lol van gehad!

Ik heb wel een OD op tempo gedaan. Lekker vroeg bij de roeibaan, de wekker ging om 6 uur voor de echte wedstrijdbeleving...

Volgensmij de 1500 m zwemmen naar omstandigheden prima. Misschien zelfs een PR, ik doe die afstand amper.

Fietsen viel me tegen in de wind, was opeens erg blij dat er deze zomer geen wedstrijden op het programma staan wink Vond ook lastig motiveren toen ik merkte dat ik amper vooruit kwam.

Lopen erg soepel; PR 10 km als onderdeel van een triathlon.

Leuk om s te doen! Maar zonder competitie, bekenden en finishfestival ook niet zo interessant.

3,049

Re: prestaties van de dag

Nee toch geen PR met zwemmen. Zwom ooit al eens een minuut sneller in Veenendaal.

Je boos maken helpt, volgende keer maar iemand vragen om in de weg te zwemmen en wat te vechten tongue

3,050

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:

Fietsen viel me tegen in de wind, was opeens erg blij dat er deze zomer geen wedstrijden op het programma staan wink Vond ook lastig motiveren toen ik merkte dat ik amper vooruit kwam.

Ja, het was een rotwind. Ik had 'm heen tegen, zat echt de kilometers af te tellen tot het keerpunt. Toen heb ik bij een goed vermogen idioot langzaam gereden. Terug zakte ook m'n vermogen weg, anders ging ik veel te ongecontroleerd hard. Gemiddeld was dus ook ronduit traag voor de geleverde inspanning. (Ik denk ook dat als Ter Aar wel door was gegaan,  het daarom geen PR was geworden. Maar dat zal ik nooit weten....).

Louise