1

Onderwerp: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Nu de meeste wel al tot het besef gekomen zijn dat 2020 op gebied van wedstrijden voorbij is hoe gaan we daar mee om? Ga je in een soort van wintermodus? Blijf je doortrainen in de hoop van? Of probeer je jezelf nog te verbeteren in aanloop van 2021 als er dan nog of al wedstrijden zijn? Of heb je een andere mind-set over de situatie? Ikzelf train nog vrij progressief dus een redelijk volume met toch wel wekelijks wat pittige passages. Gewoon omdat ik het graag doe en er me goed bij voel.

2

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik heb nog een aantal wedstrijden die niet afgelast zijn, maar dat is allemaal in augustus en september, dus daar train ik nog niet heel specifiek voor.
Ik ben een beetje een run streak ingerold, elke dag minimaal 1 mijl hardlopen. Dat is begin december gebeurd, toen de 100/100 van slowtwitch gaan doen. Elke dag minimaal een half uur of 5k hardlopen (en als je er meerdere op een dag doet moet er een uur tussenzitten, een mafkees kwam op ruim 300 runs uit). Dat hielp goed om een basis op te bouwen en het lopen ging goed vooruit. Sindsdien ben ik ermee doorgegaan. Er zijn dagen dat het niet helemaal van harte gaat, en ik heb ook wel door dat het niet de beste manier is om te trainen voor een triathlon aangezien er altijd gelopen moet worden. Ook is het niet echt de beste manier om te trainen voor het lopen, maar het is wel een uitdaging. Ik hoop dat ik het een jaar vol kan houden, 366 dagen (het is een schrikkeljaar) elke dag hardlopen. Tot april ging in goed vooruit, toen kwam een beetje de klad erin met wat pijntjes, een vaccinatie gooide ook wat roet in het eten, met een dag echt het minimale heel rustig lopen, en 2 weken lang wat het lopen bagger. Maar nu gaat het weer vooruit en de meeste pijntjes zijn ook weer weg.

3 Laatst bewerkt door @Jeanette (16-05-20 20:07:47)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Voordat het seizoen begonnen is , is het al voorbij .
Afgelopen week ook geen motivatie gehad veel te doen . Heb 2 x core gedaan , en 1 x een rustig loopje .
Onze trainingen van de  vereniging worden nu weer opgepakt, dus die ga ik wel doen .
En verder geen dwang , doen waar ik zin meer n heb .
Misschien een keer een zwem analyse in een endless pool . Verder me concentreren op het trainen met een power meter . Iemand tips ?

Oh ja ... en de zwembaden gaan hier voor eind juni niet open . Dit hebben de gemeenten hier gezamenlijk besloten .

4

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Nu er dit seizoen (bijna) geen wedstrijden zijn is het voor mij moeilijker om gemotiveerd te blijven voor trainingen.
Ik heb echt een doel op de kalender nodig.
Het programma voor 2020 was heel leuk, o.a. met mijn eerst halve afstand.

Intussen denk ik dat ik dit nooit gered zou hebben: een voetblessure houdt me nog aan de kant en ik heb niet voldoende km’s op de fiets gemaakt.

Nu alles een jaar opschuift, zorg ik dat ik deze tijd pak om sterker te worden en meer uithoudingsvermogen te krijgen zodat ik volgend jaar goed voorbereid aan de start sta.
Een halve is toch hele ander koek dan een OD...

Verder blijven de andere doelen overeind: lekker buiten sporten en fit worden/blijven.

5

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Geen enkele moeite om zonder doelen te trainen. Ik maak mijn eigen wedstrijden. Daarnaast sport ik omdat ik het leuk vind. Ik sport niet om voor wedstrijden te trainen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Zolang Ironman Kalmar officieel nog niet afgelast is, blijf ik daar voor trainen, maar de kans dat het doorgaat is natuurlijk bijzonder klein. Ik ben wel voor mezelf een 70.3 aan het plannen met een zwemplek met goede wisselzone, een rustige fietsroute met relatief weinig verkeer (en geen stoplichten) en 4 rondes van iets meer dan 5 km met mijn voortuin als ‘verzorgingspost’. Ik merk dat ik hier toch wel de nodige motivatie uit haal om toch door te blijven trainen. Bovendien lijken de al gemaakte trainingsuren dan toch nog ergens goed voor te zijn geweest.

Ik heb nog geen richtdatum, al vermoed ik dat het ergens rond eind juni zal worden. Het is wel afhankelijk van de weersvoorspellingen die er tegen die tijd aankomen, die flexibiliteit is in dit geval dan wel weer een voordeel...

7

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Mart schreef:

Zolang Ironman Kalmar officieel nog niet afgelast is, blijf ik daar voor trainen, maar de kans dat het doorgaat is natuurlijk bijzonder klein. Ik ben wel voor mezelf een 70.3 aan het plannen met een zwemplek met goede wisselzone, een rustige fietsroute met relatief weinig verkeer (en geen stoplichten) en 4 rondes van iets meer dan 5 km met mijn voortuin als ‘verzorgingspost’. Ik merk dat ik hier toch wel de nodige motivatie uit haal om toch door te blijven trainen. Bovendien lijken de al gemaakte trainingsuren dan toch nog ergens goed voor te zijn geweest.

Ik heb nog geen richtdatum, al vermoed ik dat het ergens rond eind juni zal worden. Het is wel afhankelijk van de weersvoorspellingen die er tegen die tijd aankomen, die flexibiliteit is in dit geval dan wel weer een voordeel...

+1
Kalmar is de last standing IM in Europe big_smile
Deze week annuleerden ze de 70.3 in zweden, mooi 50 dagen op voorhand. Ik "vrees" dus dat ze voor Kalmar ook tot 50 dagen op voorhand gaan wachten als de overheid daar in Zweden niet vroeger beslissingen neemt over massa/sportevents.
De week voor IM Kalmar moest in Zweden ook het EK sprinttriatlon doorgaan, deze is deze week ook geannuleerd, maar dat is uiteraard een organisatie van de ITU.

Sowieso blijf ik actief trainen! Voorlopig met IM Kalmar in gedachten, en anders met de hoop dat we in september lokale wedstrijden kunnen doen. En ook wel omdat ik verslaafd ben aan trainen.

8

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik zou begin juli de halve in Didam doen en blijf ´gewoon´ doortrainen en ga in juli solo een halve doen is het plan. Zwemmen wil ik in een zwemplas doen, daar vandaan is het circa 30K naar huis fietsen. Ik ga nog wat plaatselijke ronden maken en een aantal loopronden is het idee. Ik merk dat ik er wel motivatie uit haal en het ook leuk vind om te bedenken waar ik zal gaan fietsen en lopen. Na het zwemonderdeel zal mijn familie mijn wetsuit etc wel even mee moeten nemen.

Jammer van de wedstrijden, maar zoals eerder ook al gezegd werk ik ook om de basis sterker te krijgen.

9

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ben rustig aan het doortrainen omdat ik trainen leuk vind. De intensiteit varieert wel; een week wat meer training maar ook weer wat minder de week daarop.
Doelen zijn als ze doorgaan:- op 29augustus de swimrun van Robertville 34km.  En de Ironlakes half distance, 19 september.

Mochten ze niet plaatsvinden dan ga ik ook mijn eigen triatlon doen zoals ik ooit deed als voorbereiding voor een kwart.
Fietsen naar de zwemplas wel eerst een 48km; maar dan zwemmen, terugfietsen en hier nog een loop van 10 of 15 km.

Trainen is gewoon ook graag sporten zoals hier al werd aangegeven. Maar de intensiteit hoeft nog niet zo hoog te zijn.

10

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik beweeg ook gewoon door, omdat ik het leuk vind.
Of ik het trainen moet noemen, geen idee.
Maar ik doe mn loopjes, fietsritten en stukken zwemmen.

Er staan nog 2 swimruns open, wie weet.
Maar ik gebruik deze tijd nu ook juist omdat er niets moet, om af en toe op de MTB te stappen (wat ik anders nooit doe) en om plannen te maken om mn fietsvakanties weer op te pakken, die heb ik de afgelopen jaren best gemist. Met een zomer zonder wedstrijden kan dat opeens weer smile

11

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Mijn verhaal lijkt een beetje op dat van Mart, maar dan heb ik - wellicht tegen beter weten in -  IM Barcelona op 4 oktober in mijn hoofd zo lang het niet is afgelast.

Ergens eind juni wil ik een halve voor mezelf doen. Op die manier heb ik toch een doel voor ogen, terwijl ik verder uit het trainen zelf gewoon veel plezier en voldoening haal.

Ronnyke: heb jij Barcelona al definitief uit het hoofd gezet?

12

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik moet bekennen dat ik zonder doel ook niet de motivatie kan vinden om te trainen.
Daar komt ook nog bij dat het op het werk belachelijk druk is nu.

Voor nu alleen nog de tribosbaan op de agenda staan, maar vraag me af of dat doorgaat.

13

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Mja ik reken er om eerlijk te zijn niet zo op maar alles kan nog natuurlijk. Het zou me sterk verbazen dat er dit jaar zowiezo nog een Ironman ergens ter wereld doorgaat. Zowel organisatorisch als met de reisbeperkingen lijkt het me een onmogelijke zaak.

14

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Tri-John schreef:

Ik moet bekennen dat ik zonder doel ook niet de motivatie kan vinden om te trainen.
Daar komt ook nog bij dat het op het werk belachelijk druk is nu.

Voor nu alleen nog de tribosbaan op de agenda staan, maar vraag me af of dat doorgaat.

Dat heb ik bij vlagen ook. Ik merk nu na 2 maanden dat voor mij het trainen/sporten nu ook een houvast en afleiding in een wereld geeft waarin alles door elkaar heen loopt, druk werk, kinderen thuis lesgeven (gelukkig nu weer deels naar school) en zorgen om en voor ouders. De opbouw die ik begin van het jaar had bedacht werkt nog steeds, dus is het ook een leerervaring voor jaren dat er hopelijk weer wedstrijden zijn.

15 Laatst bewerkt door Louise (17-05-20 13:20:04)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik heb geen enkel probleem om zonder wedstrijddoel door te trainen - vind ik wel goed om te merken bij mezelf. Ik heb al weken een nieuwe routine, gaat prima, al beweeg ik in totaal wel minder dan normaal, maar dat ligt meer aan het verlies van dagelijkse beweging (stadsfiets, van trein naar opdrachtgever lopen e.d).

Ik onderhoud m'n lopen voor 10 km en ben met techniek bezig. Ik bouw fietsen op qua duur en intensiteit om steeds lekkerder en verder te kunnen fietsen naarmate de zomer nadert. Nog even en ik kan ook weer regelmatig met het zwemmen aan de slag (qua kou) - daar kijk ik naar uit. Ik wandel meer en doe ook iets meer core/kracht.

Alles vooral gericht op m'n mentale en lichamelijke gezondheid op korte en lange termijn. Het is een van de weinige dingen die nog wel gewoon doorgaan en fijn zijn  - wat anderen ook zeggen: afleiding, houvast, hoofd op orde houden, plezier, goede basis houden. Mede dankzij al dat mooie weer!

Ik heb eind september/begin oktober nog 2 triathlons staan die niet zijn afgelast (kwart en OD), maar ik ga ervanuit dat dat nog wel gaat gebeuren. Als ze wel doorgaan, lijkt me dat supergaaf, niet zozeer vanwege m'n behoefte aan wedstrijden, maar omdat dat betekent dat het weer kan qua virus.

Wedstrijd in m'n eentje ga ik niet doen, daar heb ik al genoeg over gezegd (niet leuk omdat wedstrijd grotendeels gaat om het sociale, ik wil mezelf niet leegtrekken, racen op de openbare weg vind ik niet kunnen). Ik doe wel 'thuistriathlons' maar die zijn niet op snelheid gericht, dat zijn vooral geintjes, voor de trainingsafwisseling, zoals de coronatriathlon.

Louise

16 Laatst bewerkt door @Jeanette (17-05-20 14:40:28)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Normaal vind ik trainen zonder doel ook heerlijk .
Maar ben wel gewend een paar keer per week met de vereniging/ mijn maatjes  te trainen
Nu alles druppelsgewijs uitviel had ik  afgelopen week even nul motivatie .
Volgende week er weer lekker tegenaan .

Daarvoor vandaag de Mission Freedom ride gedaan , rijd 75 km voor 75 jaar vrijheid .
Had met het team 55 km op de teller , en heb er daarna nog 20 km aangehangen .
Krijg een leuk shirt en medaille in juni .

17 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (17-05-20 21:17:10)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Oh zo voelt t voor mij echt niet. Vooralsnog Ironman Barcelona op de kalender en als die niet doorgaat wil ik eens een ultraloop doen.

In de tussentijd haal ik er genoeg motivatie uit om mezelf te blijven verbeteren. Merk dat ik echt wel in vorm begint te raken. Een PR bijv. op de 5 km moet er deze zomer ook nog wel inzitten.

En mooi moment op vanalles uit te proberen, ik experimenteer nu bijvoorbeeld met minder koolhydraten. Dat had ik als er wedstrijden op t programma stonden nooit aangedurfd.

18

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Mooi om te denken dat er nog wedstrijden zullen zijn dit jaar, hou zelf ook nog de hoop maar ben er wel reëel in dat de kans enorm klein word. In de Ardennen gaan ze nog een ultraloop proberen te organiseren de trail de Fantomes in La Roche daar zijn ze nu een formule voor aan het uitdokteren dat de deelnemers geen fysiek contact zouden hebben met elkaar of organisatie. Maar ook hier is enkel nog maar als plan want toestemming krijgen zal heel moeilijk worden.

19

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

ronnyke schreef:

Mooi om te denken dat er nog wedstrijden zullen zijn dit jaar, hou zelf ook nog de hoop maar ben er wel reëel in dat de kans enorm klein word. In de Ardennen gaan ze nog een ultraloop proberen te organiseren de trail de Fantomes in La Roche daar zijn ze nu een formule voor aan het uitdokteren dat de deelnemers geen fysiek contact zouden hebben met elkaar of organisatie. Maar ook hier is enkel nog maar als plan want toestemming krijgen zal heel moeilijk worden.

Ik vind je toch pessimistisch Ronny. Wat uiteraard je goed recht is maar ik geloof toch echt wel dat we in september weer vrolijk (met hier en daar misschien een aanpassing) aan outdoorwedstrijden gaan doen (binnen ons eigen land).
Als plan B heb ik me alvast ingeschreven voor de halve triatlon van Menen, voor moest (en daar ben ik zelf ook wel eerder pessimistisch over) IM Kalmar niet doorgaan.

20

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Goh pessimistisch? Hopelijk wel natuurlijk maar de kans is toch wel heel groot dat er niks meer zal doorgaan dit jaar en volgend jaar. Ook de vertrouwde formules lijken me niet te kunnen je kunt het moeilijk maken dat winkels en bedrijven enorm veel kosten en investeringen moeten doen om hun klanten en personeel veilig te houden en ze dan in het weekend met een paar honderd man samen in een startbox te laten staan, +als je dan ziek word noem de namen dan maar op bij die corona jagers met wie je in een straal van anderhalve meter geweest bent? Kan me moeilijk voorstellen dat er bv 300 man deelneemt in Menen en er word eentje ziek dat ze de rest dan in quarantaine gaan zetten en dat allemaal voor een hobby, maar alles kan natuurlijk. En je deelnemers verplichten om 2 weken voor en 2 weken na de wedstrijd in zelfquarantaine te laten gaan lijkt me ook onhaalbaar.

21

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Of het mag tot daar aan toe, maar wie komt er dan opdagen?
Toen dit allemaal begon werd er gezegd dat sporten OK is, maar niet teveel want dat tast je weerstand aan. Een argument dat nog steeds geldt, maar dat uit de gedachte is verdwenen schijnt het.

22 Laatst bewerkt door Louise (19-05-20 08:49:46)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

MontanaMan schreef:

Toen dit allemaal begon werd er gezegd dat sporten OK is, maar niet teveel want dat tast je weerstand aan. Een argument dat nog steeds geldt, maar dat uit de gedachte is verdwenen schijnt het.

Bij mij niet, ikdoelde daar hierboven op met m'n gezondheidsgericht trainen. Ik kijk nog steeds regelmatig op van hoe tricky het virus is, zoals het bericht afgelopen weekend over mogelijk zo'n 10.000 Nederlanders die al wekenlang ziek ervan zijn (had via-via vorige week net zo'n verhaal gehoord). Dus ik denk nog steeds: ik sport zo dat het mijn weerstand verbetert, niet ondermijnt - voor het geval dat. Maar inderdaad, je hoort er niks meer over. Ik heb me sowieso vanaf het begin verbaasd over de extreme dingen die het nieuws haalden, vaak voor goede doelen (zoals die hele van Frodeno binnen).

Ik deel trouwens Ronnyke's 'pessimisme', op basis van wat ik virologen hoor zeggen in de media. In het beste geval kunnen er in de herfst heel misschien weer wat kleine, lokale dingen, een loopje ofzoiets. Tenzij er tussentijds een onvoorziene gunstige wending is. En het kan ook nog veel slechter uitpakken, dat we dan weer bijna niks meer kunnen/mogen. Mijn inschatting is dat voor grote, internationale evenementen zelfs volgend seizoen nog een vraagteken is.

Louise

23

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Louise schreef:

Ik deel trouwens Ronnyke's 'pessimisme', op basis van wat ik virologen hoor zeggen in de media.

Louise

Maar hoe weeg je dat dan? Bijv: als 80% van de virologen (is dat een beschermde titel?) dezelfde uitspraak doet dan is het waar? Ik zeg dit omdat ik uitsluitend koers bepaal op wat de overheid zegt. Als ik andere bronnen daarbij betrek ontstaat er een diffuus beeld bij mij. Dat gezegd hebbende: ik las over een Tsjechische MTB race: tijdens de start moest men een mondkapje op.  Die mocht na een bepaald punt af gedaan worden. Dit is een voor mij een goed voorbeeld van hoe iets WEL kan i.p.v. hoe iets niet kan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

"None of us are as smart as all of us"

We volgen allemaal netjes de richtlijnen, uit respect voor onze medemens. Rekening houden met elkaar noemt men dat.

Beslissingen die genomen worden zijn een conclusie om de samenleving een bepaalde richting te laten gaan. De grootste gemene deler. Kijk maar naar de 2e verblijvers in België die niet kunnen of mogen gaan.

Een goed afweersysteem is een eerste vereiste; dat mag ook in de media naar bewegen en voeding gekoppeld worden.

Ik las dat er twee soorten vaccins zijn; - een subunit vaccin en verzwakte virussen vaccins. Beiden zullen hun functie hebben.
Daar is veilig ontwikkelen een prioriteit.

In andere topics (verkoudheid) las ik dat hier al leden ziek waren voor de lockdown(ik ook en joepie, dan zijn mijn B-Cellen al van informatie voorzien mocht het dit virus zijn). Een dubbel gevoel omdat alles Covid 19 kleurt.

De eerste wedstrijden zullen dié zijn, die op een inventieve manier te werk gaan.
Ik wens daar zo spoedig mogelijk aan de start te staan.

Geen enkele uitspraak op basis van minimale info kan de juiste zijn.
Mijn grootste wens is gewoon iemand een hand kunnen geven. Of dit nu aan de start van een wedstrijd is, of op café is mij eender.

25

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Nog steeds geen definitief uitsluitsel gekregen dat Kalmar en Barcelona niet door gaan, dus we trainen gewoon maar door..
Ik weet ook wel dat het echt niet gaat gebeuren dit jaar, maar voorlopig hebben we nog een klein doel, al is het maar de vraag of deze voorbereiding wel echt goed is richting mijn eerste IRONMAN.. Zwemmen ligt al 2 maanden compleet op z'n gat.

Verder werk ik thuis en heb dus best wat extra tijd over, dus elke dag ga ik wel een stuk fietsen of hardlopen..