1

Onderwerp: wetsuit problemen

Ik heb mijn wetsuit nu reeds het 3de seizoen, maar de laatste maanden ondervind ik hier heel grote hinder. Na 200 meter voelen mijn armen steeds aan als lood.. ik kan geen kracht meer zetten... Ga compleet in de verzuring.
Als ik in het zwembad zwem (dus zonder wetsuit) dan heb ik dat probleem totaal niet.... Goeie maand terug een volledige in Frankfurt gedaan (zonder westuit) en heerlijk gezwommen... dus aan conditie kan het niet liggen.
De wetsuit is een 2XU V2 (topmodel van enkele jaren terug).
Vandaag wedstrijd halve afstand gedaan en een 15 min uitgetrokken om de wetsuit goed aan te doen (filmpjes bekeken op youtube) maar zonder resultaat... ik kwam echt als 1 van de laatste uit het water... en nog nooit zo afgezien, daar waar ik normaal in de middenmoot zit.

De wetsuit heeft wel enkele gaten in de rechtermouw, die gelijmd zijn.. ligt het daaraan?
Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn? Slijtage door de jaren? teveel water in de mouw?

Ik ga hoe dan ook in de winter kijken voor een nieuw exemplaar.

Nog mensen die dit probleem herkennen?

mvg

2

Re: wetsuit problemen

Zwemmen met een wetsuit is ALTIJD zwaarder dan zonder als het gaat om de armbeweging. Je hebt tenslotte een extra huid van rubber aan en die geeft (hoe soepel het materiaal ook is) altijd wat extra weerstand. Het is dus ook aan te raden voldoende in wetsuit te trainen om hier aan gewend te raken als het seizoen weer begint. Wat ik in je verhaal mis is of je er de vorige 2 jaren ook hinder van had. Dan zou het op veroudering van het wetsuit kunnen duiden. Ik weet niet of je er vaker mee in een zwembad zwemt en of je hem dan voldoende afspoelt, maar alle troepjes die ze in zwembadwater gooien komt de levensduur van een wetsuit vaak niet ten goede.

Een paar lijmplekjes op de mouw zouden niet zodanig veel invloed mogen hebben dus dat lijkt me verwaarloosbaar. Misschien ben jij wel één van die personen die enorm veel baat heeft bij een mouwloos wetsuit. Heel gek gezegd; als je toch al van plan was iets anders te gaan kopen zou je kunnen overwegen de mouwen van dit exemplaar af te knippen en te kijken hoe het je bevalt. Met dezelfde moeite doe je dan nog 3 jaar met dit wetsuit met veel plezier.

3

Re: wetsuit problemen

Dorter schreef:

Zwemmen met een wetsuit is ALTIJD zwaarder dan zonder als het gaat om de armbeweging. Je hebt tenslotte een extra huid van rubber aan en die geeft (hoe soepel het materiaal ook is) altijd wat extra weerstand. Het is dus ook aan te raden voldoende in wetsuit te trainen om hier aan gewend te raken als het seizoen weer begint. Wat ik in je verhaal mis is of je er de vorige 2 jaren ook hinder van had. Dan zou het op veroudering van het wetsuit kunnen duiden. Ik weet niet of je er vaker mee in een zwembad zwemt en of je hem dan voldoende afspoelt, maar alle troepjes die ze in zwembadwater gooien komt de levensduur van een wetsuit vaak niet ten goede.

Een paar lijmplekjes op de mouw zouden niet zodanig veel invloed mogen hebben dus dat lijkt me verwaarloosbaar. Misschien ben jij wel één van die personen die enorm veel baat heeft bij een mouwloos wetsuit. Heel gek gezegd; als je toch al van plan was iets anders te gaan kopen zou je kunnen overwegen de mouwen van dit exemplaar af te knippen en te kijken hoe het je bevalt. Met dezelfde moeite doe je dan nog 3 jaar met dit wetsuit met veel plezier.

Ik heb de voorbije maanden 1 maal de week getraind in open water met wetsuit... De voorbije jaren had ik hier weinig last van. Wel steeds een belastender gevoel in de armen, maar de laatste 2 maand was dit een ramp. Polsen deden zelf pijn?

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de wetsuit nog nooit afgespoeld heb! Serieuze fout van me en dit zal me met de volgende niet overkomen. Ik hing die gewoon binnenste buiten op in de garage, na een zwempartij.

Dit is inderdaad het plan om deze mouwloos te maken als ik een nieuwe gekocht heb.
Volgens mij ben ik idd. de ideale persoon voor een mouwloze wetsuit smile

4

Re: wetsuit problemen

Er zit toch wel verschil in de wetsuits vind ik. Ik heb een 2xu V3 en die voelt ook zwaar aan in de armen terwijl mijn zone3 veel soepelder zwemt. Mijn zoot is mouwloos dus dat is helemaal luxe.

5

Re: wetsuit problemen

pieterjan99 schreef:

Ik heb de voorbije maanden 1 maal de week getraind in open water met wetsuit...

Dat is niet overdreven veel... In elk geval ruimschoots te weinig om weer aan de belasting van een wetsuit te wennen.

Ik heb nu een Zone3 Aspire die rond de armen lekker soepel is. Daarvoor had ik een Snugg en die bleef ook na 5 jaar nog soepel. Schoonhouden is geen pre maar een must. Niet afspoelen van je wetsuit is hetzelfde als je mountainbike na elke rit zeiknat en onder de modder wegzetten en er dan na een half jaar heel gek van opkijken dat alle draaiende delen naar de vaantjes zijn.

6

Re: wetsuit problemen

Mja, ik zwem 2 maal in de week... bij goed weer is dat 1maal buiten en 1 maal binnen..


Klopt dit dat een mouwloze trager is ?

7

Re: wetsuit problemen

Waarom denk je dat? Je moet natuurlijk wel een deftige hebben ik heb het topmodel van Zoot en die zwemt in mijn ogen fantastisch. Je hebt het voordeel van het drijfvermogen zoals èèn met mouwen en de vrijheid van zonder pak te zwemmen dus tja? Je hebt juist niet de warmte als het wat frisser is en aangezien wij meestal maar watjes zijn ivg met echte zwemmers is dat wel een nadeel.

8 Laatst bewerkt door pieterjan99 (24-08-15 21:02:48)

Re: wetsuit problemen

Ik denk dat dit idd de oplossing is voor me... koude aan de armen kan ik nog mee leven, maar is dat ook toegestaan in alle wedstrijden? daarmee bedoel ik de temperaturen?

Welke van zoot heb je dan Ronny?

Thx

Ps: Ik dacht dit hier op het forum ergens gelezen te hebben dat mouwloos iets trager zou zijn door het minder drijfvermogen in de armen en iets meer water binnen...

9

Re: wetsuit problemen

Van dat water binnen was ik aangenaam verrast. Ik dacht dat ook eerst maar er komt echt niks binnen dat hindert. Ik heb de Force 3 dacht ik deze is intussen ook al een jaar oud dus er kan intussen al een nieuwer model uit zijn. Het was de duurste mouwloze van zoot dat weet ik nog en een mouwloos pak is zowiezo een pak goedkoper. Ik denk dat het altijd is toegelaten behalve boven de 23 graden en onder de 13 graden lassen ze het zwemmen doorgaans af dus tja... En het wisselen gaat ook wat vlotter.

10

Re: wetsuit problemen

En gebruik je deze veel in wedstrijden?

11

Re: wetsuit problemen

Mja ik heb nog niet zoveel wedstrijden gedaan dit jaar en dan waren er al 2 waar het zonder pak zwemmen was. Vorig jaar heb ik hem tijdens een halve en een OD gedragen. Op training draag ik het eigenlijk altijd aangezien het wat makkelijker aan te trekken is.

12

Re: wetsuit problemen

Bedankt voor de antwoorden

13

Re: wetsuit problemen

Kogel is door de kerk.
Het wordt 100% een mouwloos pak.
En 90% de Zoot 3.0 SL

14

Re: wetsuit problemen

Ikzelf heb de Zoot 3.0 Force zalig pakje om in te zwemmen je zult er geen spijt van krijgen. Had het water gisteren iets warmer geweest had ik dit ook wel gebruikt al zwem ik met die zone3 ook wel graag maar heb je toch niet de vrijheid van een mouwloos.

15

Re: wetsuit problemen

Ik zit ook nog te twijfelen over een mouwloze wetsuit. Koud heb ik het niet snel en de extra bewegingsvrijheid lijkt me wel lekker.
Bovendien is het (dunne) materiaal van m'n huidige pak vooral bij de oksel volledig gescheurd, en begint ook de naad aan de achterkant van m'n schouders los te laten.

Dit topic is dus al heel verhelderend. Zijn er inmiddels nog aanvullende overwegingen?
Mag je in een wedstrijd een trisuit mét mouwen onder een mouwloze wetsuit aan, en hoe zwemt dat?

16

Re: wetsuit problemen

Ik gebruik altijd een trisuit met mouwtjes dus dat mag zeker, een ander verhaal is het met een swimskin. Mijn mouwloos pak is intussen in de vuilbak beland was rot versleten maar zoek er als het wat warmer word toch weer eentje bij te kopen.

17

Re: wetsuit problemen

ronnyke schreef:

Ik gebruik altijd een trisuit met mouwtjes dus dat mag zeker, een ander verhaal is het met een swimskin. Mijn mouwloos pak is intussen in de vuilbak beland was rot versleten maar zoek er als het wat warmer word toch weer eentje bij te kopen.

Dat is in Nederland niet helemaal waar.
Daar mag een trisuit met mouwtjes officieel alleen op de MD en LD.
Maar er wordt, behalve bij de divisiewedstrijden, niet op gehandhaafd.

18

Re: wetsuit problemen

Vandaag braken een paar tandjes van mijn wetsuit af bij het omhoogtrekken van de rits. Heb ik nog nooit eerder meegemaakt dat dit het zwakke punt is. Het is een Zone3 aspira en ik had er maar 10 keer mee gezwommen. Kostte EUR 376. Mijn vrouw zal proberen de rits van mijn oude pak over te zetten, zal wel een heel lastig klusje zijn met handnaaiwerk. Iemand wel eens bij de hand gehad?

19

Re: wetsuit problemen

Vreemd, kun je terug naar de winkel voor garantie? Mijn Zone 3 aspire gaat nu zijn zesde seizoen in en er is bij mij nog niets mis mee...

20

Re: wetsuit problemen

Hedcandy schreef:
ronnyke schreef:

Ik gebruik altijd een trisuit met mouwtjes dus dat mag zeker, een ander verhaal is het met een swimskin. Mijn mouwloos pak is intussen in de vuilbak beland was rot versleten maar zoek er als het wat warmer word toch weer eentje bij te kopen.

Dat is in Nederland niet helemaal waar.
Daar mag een trisuit met mouwtjes officieel alleen op de MD en LD.
Maar er wordt, behalve bij de divisiewedstrijden, niet op gehandhaafd.

Niet helemaal waar. Mijn broer werd terug gestuurd bij een recreatieve sprint, omdat hij mouwtjes had. Dus op sommige plaatsen kijken ze er wel naar.
Was wel jammer aangezien het zijn eerste kennismaking met triatlon was.

In manibus vestris victoria est

21

Re: wetsuit problemen

Dat is zeker jammer kevmaster.
Als je het sec bekijkt, had de official gelijk, het staat in de reglementen.
Alleen is het ook een ongeschreven regel dat er in de geest vd wedstrijd wordt gejureerd, dus zou juist een beginner er wel op aangesproken kunnen worden, maar niet gehandhaafd.

Wat dat betreft zijn die decathlonpakjes wel handig, daarmee haal je de newbies er zo uit wink

22

Re: wetsuit problemen

Hedcandy schreef:

Wat dat betreft zijn die decathlonpakjes wel handig, daarmee haal je de newbies er zo uit wink

Team Decathlon represent! xD

23

Re: wetsuit problemen

Hedcandy schreef:
ronnyke schreef:

Ik gebruik altijd een trisuit met mouwtjes dus dat mag zeker, een ander verhaal is het met een swimskin. Mijn mouwloos pak is intussen in de vuilbak beland was rot versleten maar zoek er als het wat warmer word toch weer eentje bij te kopen.

Dat is in Nederland niet helemaal waar.
Daar mag een trisuit met mouwtjes officieel alleen op de MD en LD.
Maar er wordt, behalve bij de divisiewedstrijden, niet op gehandhaafd.

Dat is inderdaad zo ongeacht wetsuit. Wordt wel regelmatig op gehandhaafd hoor, ook best een duidelijke regel.

24 Laatst bewerkt door Louise (19-05-20 11:40:56)

Re: wetsuit problemen

Dat met die mouwtjes is toch alleen een regel bij wedstrijden zonder wetsuit?  Het gaat erom dat je dan geen neopreen onder de trisuit kan 'verstoppen'. Dus dan heeft het juist helemaal niets te maken met je wetsuitkeuze.

Ik heb een 'shorty' als 2e wetsuit, met t-shirt-mouwtjes. Was ik begrepen had, schelen kleine mouwtjes nog een stuk voor de kou en het drijfvermogen ten opzichte van helemaal mouwloos. En inderdaad zwemt het lichter aan je armen, ja, dat is fijn. Maar qua gewicht aan en bewegingsvrijheid van m'n armen is er ook al een wereld van verschil tussen mijn oude, simpele wetsuit en de nieuwe, betere (beide met mouwen dus).

Louise

25

Re: wetsuit problemen

Ik ga binnenkort eens mouwloze wetsuits testen!
Even onthouden dat ik het dan met trisuit eronder probeer, en geen bikini aantrek.

M'n huidige pak (Dare2Tri Mach 4) is al heel dun bij de schouders, daar heb je amper last van, maar het beperkt altijd wel natuurlijk.