426

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hier een lang artikel over waarom er zoveel onduidelijkheid is. Dat heeft te maken met het virus (corona), de ziekte (Covid-19 die niet overal en bij iedereen tot hetzelfde klachten leidt), onderzoek naar alle facetten van de pandemie, en hoe dat nu gepubliceerd wordt (veel pre-publicaties die nog niet gereviewed zijn), hoe omgegaan wordt met onzekerheid in de data en analyses en hoe dat (niet) gecommuniceerd wordt, de enorme stroom informatie en experts die nodig zijn in vele vakgebieden, hoe dingen gebracht worden (zijn maatregelen te streng geweest omdat het dodental meevalt, of zijn we juist een enorme ramp voorkomen door de strenge maatregelen).
https://www.theatlantic.com/health/arch … ty/610819/

Al die lagen en stromen in de informatie voorziening helpen niet mee, en dan zijn er ook nog fake news verspreiders hard bezig. Toen de vaccinatie trial in Oxford op donderdag begon, had mijn vriendin 3 dagen later een berichtje van haar zus uit de VS met een link naar een artikel dat degene die als eerste het vaccine kreeg was overleden en 3 andere in kritieke toestand in het ziekenhuis lagen. Mensen die zulke onwaarheden verspreiden mogen wat mij betreft zich verantwoorden voor een rechter.
Hier in Engeland was ook veel onduidelijkheid over de boodschap van Boris Johnson afgelopen week. Voorheen moesten we thuiswerken tenzij het niet anders kon, en nu zei hij dat we naar het werk konden als we niet thuis konden werken, en deed het voordoen alsof dat iets anders was. Veel mensen interpreteerden dat ook als het minder strict en zijn naar hun werk gegaan. In mijn ogen zei hij hetzelfde op een andere manier. Dat soort onduidelijkheid wil je niet van leiders.

427 Laatst bewerkt door Louise (16-05-20 09:15:55)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Over Johnsons onduidelijkheid: dit heb je vast ook al gezien, erg grappig: https://www.nu.nl/280744/video/little-b … e-hak.html

Voor mij als tekst- en communicatiedeskundige is vooral de talige kant van de zaak interessant, en daar zie ik ook van alles in misgaan. Wat grotendeels te verklaren is door de stress, de onzekerheid en de haast - goed schrijven bijvoorbeeld tijd. De haast rond de versoepelingen van afgelopen week vond ik zorgelijk, met die stortvloed aan in een paar dagen in elkaar geflanste protocollen en richtlijnen. Allemaal verklaarbaar en begrijpelijk en het is fijn als we weer wat mogen en geld kunnen verdienen, maar het is wel letterlijk een zaak van leven of dood nu. 
(Vanuit mijn vak is het wel erg interessant, dat dan weer wel.)

Louise

428

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

big_smile inderdaad.
"We said, you should work from home if you can, and only go to work if you must." Dat was al niet duidelijk, wat dat zijn niet noodzakelijk twee tegenovergestelde beweringen.
Mensen in de bouw kunnen niet vanuit thuis werken, maar 'moeten' die naar hun werk? Om te werken wel ja, maar dat moeten sloeg niet perse op werken, het sloeg ook op dat doen wat goed was om verspreiding van het virus te voorkomen.
Dat zag je dus bij veel bouwprojecten. Velen zijn maar een paar dagen dichtgeweest en gingen toen alweer open.

En het is ook duidelijk dat er geen duidelijke richtlijnen zijn bijvoorbeeld bij het zwemmen, elk zwembad geeft zijn eigen interpretatie aan de richtlijnen en stelt zijn eigen protocollen op, terwijl je zou verwachten dat er iig voor wat betreft aantal personen per 25/50m baan een eenduidige richtlijn is.

429

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

MontanaMan schreef:

En het is ook duidelijk dat er geen duidelijke richtlijnen zijn bijvoorbeeld bij het zwemmen, elk zwembad geeft zijn eigen interpretatie aan de richtlijnen en stelt zijn eigen protocollen op, terwijl je zou verwachten dat er iig voor wat betreft aantal personen per 25/50m baan een eenduidige richtlijn is.

Ja, precies, het zwemmen is een mooi voorbeeld. Normaliter maak je protocollen met diverse inspraakrondes en allerlei gepolder - traag, maar ook nuttig: je haalt er bloopers uit, creëert consensus en een gemeenschappelijke interpretatie. Daar was nu geen tijd voor, en dus zit iedereen het nu zelf uit te zoeken, en ontstaat er veel verschil, zelfs ook rechtsongelijkheid.

Interessant is ook dat zo veel protocollen en regels ook als bezwering werken: 'als we het maar helemaal dichttimmeren, houden we corona wel tegen'. Maar er ontstaat vooral een papieren werkelijkheid. Alsof als je het opschrijft, het zo is. Niets is minder waar. Bij te veel regels, verschil en willekeur denken mensen juist 'dan zoek ik het zelf wel uit'.

Louise

430

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Is te verwachten maar toch vind ik dit een rotmailtje:

Hallo!

Je deelname aan Triathlon Hoeksche Waard is geannuleerd

Vriendelijke groet,
mijntriathlonNL

431 Laatst bewerkt door Louise (23-05-20 11:01:43)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik heb aan het begin van die nieuwe NTB-site al een keer een reactie gestuurd over de rare toon van de standaardmails. Dat was toen naar aanleiding van deze, heb ik even opgezocht:

Hallo!
Je bent goedgekeurd voor deelname aan Triathlon Hoeksche Waard

Ik kreeg toen een reactie dat ze ernaar zouden gaan kijken. Heeft niet veel effect gehad.

Louise

432

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Klinkt een beetje als een automatische vertaling uit het Engels.

Wel jammer inderdaad. De toon is nog belangrijker dan de boodschap.

433

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja, met toon kun je wel wat doen nu, juist nu, om dat cliché maar te gebruiken. Dat een wedstrijd geannuleerd is, weten we al immers. Mij lijkt trouwens in het Engels een e-mail beginnen met 'hello!' net zo, uhm, eigenaardig. Maar wie weet komt het uit Google Translate ja.

Louise

434

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik vind de toon van de email zelf ook een beetje raar, ik zou zoiets schrijven als 'De triathlon Hoekse Waard is geannuleerd (ect)' in plaats van 'JOUW deelname aan de triathlon is geannuleerd'. Het laatste klinkt mij in de oren alsof de triathlon wel plaats zal vinden maar jij niet aan 1 van de eisen voldoet om mee te doen ofzo...

435

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja, precies - al is dat wel weer in lijn met het 'je bent goedgekeurd' van eerder roll

Louise

436 Laatst bewerkt door yoeri (28-05-20 22:46:26)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

WK Almere is afgelast. De Challenge gaat nog wel door. Ik ben wel benieuwd hoe, want er doen naar mijn weten ongeveer 200 deelnemers aan mee. Dit is erg weinig. Mogelijk gaan ze het aantal deelnemers oprekken, maar ik acht die kans niet zo groot vanwege het beperken van de migratiestromen.

Ik vraag me ook af of Nederlandse deelnemers aan het WK nu misschien moeten 'ruilen' met Challenge.

https://almere.triathlon.org/2020/05/28 … erdam-2020

437

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Kunnen ze gewoon de halve toevoegen... :-)

438

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Daar hoop ik wel op ja,een MD.
Dat zou voor hen financieel ook wel aantrekkelijk zijn.
Lekker rolling start, veel ruimte in het pf, heerlijk!!

En WK in 2021 toch nog in mn eigen stadje, daar ben ik blij mee, had ik echt niet verwacht.

439

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hedcandy schreef:

En WK in 2021 toch nog in mn eigen stadje, daar ben ik blij mee, had ik echt niet verwacht.

Ik dacht ook al: hmm, misschien kan ik dan toch de aquabike doen. Ga ik zeker over denken. Ik vind het alleen wel lastig om me de wereld in het algemeen en mijn eigen leven in het bijzonder op die termijn voor te stellen, met alle onzekerheid op dit moment. Maar goed, ik hoef de knoop ook nog niet door te hakken. Het is zeker een idee!

Louise

440

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hier in Engeland wordt nu voor veel sporten het groene licht gegeven. Voetbal, tennis, paardenraces, formule 1, cricket, golf, rugby en snooker. Wel allemaal zonder publiek. Voetbal en rugby zijn toch echt contactsporten, triathlon niet. Maar bij een triathlonwedstrijd zijn er wel veel meer deelnemers natuurlijk. Het zal afhangen van hoe het aantal cases verloopt de komende tijd. De regering wilt duidelijk snel terug naar normaal, maar wetenschappers waarschuwen dat het nog te vroeg is. Er worden dagelijks nog ongeveer 2000 nieuwe gevallen gemeld, en een website/app waarbij ruim 3,5 miljoen mensen dagelijks symptomen invullen schat het aantal gevallen per dag nog op ruim 11.000. Engeland lijkt het nogal te haasten tov de rest van Europa.

441

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

In China is dit weekend de eerste triatlon doorgegaan.

442

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het al dan niet doorgaan van een wedstrijd is er één, van de onzekerheden, maar het gaat er mij nog wel om meer, bijvoorbeeld:
- Kunnen we van de winter normaal trainen, in de zin van: zwemmen zonder inhaalverbod en met hijgen in de sportschool (spinning)?
- Geld: hoe ontwikkelt mijn omzet/inkomen zich? Als het niet beter wordt dan dit jaar, dan ga ik zo'n dure wedstrijd sowieso niet doen. Of: stijgen de inschrijfgelden, om iets van dit jaar goed te maken? Zou me niet verbazen.
- Is volgend jaar reizen alweer mogelijk? Zo ja, dan doe ik misschien liever dat. Heb nog een aardige voucher liggen, we zouden volgende week naar Mongolië vertrekken. 
Enzovoort. Nog los van 'komt er nog een tweede/derde/... golf en is er dan een vaccin?' De toekomst is op die termijn gewoon erg ongewis.
Nouja, ik hoef ook niet te beslissen nu natuurlijk, dus ik wacht het voorlopig af.

Louise

443

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Idd voor volgend jaar ga ik ook geen verre verplaatsingen plannen. Heb nu de Chtriman al vastliggen omdat ik mijn inschrijving naar 2021 heb kunnen verzetten en dan nog 1 FD op rijafstand met de auto en dat zal het zijn. Doe normaal toch maar 3-4 wedstrijden per jaar dus veel zal er uiteindelijk niet veranderen voor mij. Maar mocht er nog een 2e en 3e golf komen die de nodige ongemakken gaat meebrengen zie ik het om eerlijk te zijn somber in voor de sport. Ik merk nu al dat er toch wel mensen het er moeilijk mee hebben om vruchteloos en zonder doel te trainen en die virtuele dingetjes zijn wel leuk voor even maar kan me niet inbeelden dat ze die leuk gaan blijven vinden.

444

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Ik merk nu al dat er toch wel mensen het er moeilijk mee hebben om vruchteloos en zonder doel te trainen en die virtuele dingetjes zijn wel leuk voor even maar kan me niet inbeelden dat ze die leuk gaan blijven vinden.

Ja, ik zie er om me heen ook een aantal wegzakken nu. Maar ook juist terugkomen na eerst een tijd waarin ze het niet konden opbrengen om te trainen. Blijft interessant, die verschillende reacties.

Voor het trainen maakt het mij allemaal nog niet zo veel uit, nu zeker niet, met al dat mooie weer en het buitenwater aangenaam van temperatuur. Ik vind het alleen wel jammer dat het allemaal zo vlak is, dus nooit eens helemaal op scherp moeten komen te staan voor dé wedstrijd waar je naartoe leeft. Naast dat het dagelijkse leven ook saai, vlak en eenzijdig is. Ik mis de gebruikelijke dynamiek wel.

Louise

445

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Vruchteloos en zonder doel?

Je sport houdt je fit en gezond en geeft je een basis voor als het straks/ooit weet ik veel wanneer wel allemaal weer kan.
Plezier hebben in je sport.
Focussen op techniek (bijvoorbeeld).
Extra genieten van de omgeving waarin je sport. We schijnen de mooiste lente te hebben sinds 1901!
Het is een enorm voorrecht om een gezond lijf (en bijbehorende geest) te hebben én de tijd en de mogelijkheid om zoiets triviaals te doen als trainen voor een triathlon, die voorlopig misschien nog niet komt... De meeste mensen op deze aardkloot zijn bezig zich alleen maar staande te houden of zelfs te overleven. En "wij" mogen/kunnen een beetje rondlummelen op een fiets of in een plas water...zeg nou zelf. smile

Ik bedoel dit niet belerend ofzo, ik ben zelf ook geen held in een en ander, vooral het mentaal gezond zijn gedeelte lukt niet bepaald altijd goed.  Ik denk alleen wel dat deze periode ergens heel erg aansluit bij het soort mentale weerbaarheid die je als sporter moet hebben om überhaupt krankzinnige dingen te kunnen als een Iron man. Als je heel erg vooral op prestaties en resultaten gericht bent dan zal het wegvallen van wedstrijden je nogal zwaar vallen denk ik, maar er zitten zoveel meer mooie kanten aan sport. En dit gaat ook ooit weer over. (neem ik aan):)

446 Laatst bewerkt door thijs (01-06-20 10:57:57)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

TumTumTum schreef:

Vruchteloos en zonder doel?

Je sport houdt je fit en gezond en geeft je een basis voor als het straks/ooit weet ik veel wanneer wel allemaal weer kan.
Plezier hebben in je sport.
Focussen op techniek (bijvoorbeeld).
Extra genieten van de omgeving waarin je sport. We schijnen de mooiste lente te hebben sinds 1901!
Het is een enorm voorrecht om een gezond lijf (en bijbehorende geest) te hebben én de tijd en de mogelijkheid om zoiets triviaals te doen als trainen voor een triathlon, die voorlopig misschien nog niet komt... De meeste mensen op deze aardkloot zijn bezig zich alleen maar staande te houden of zelfs te overleven. En "wij" mogen/kunnen een beetje rondlummelen op een fiets of in een plas water...zeg nou zelf. smile

Ik bedoel dit niet belerend ofzo, ik ben zelf ook geen held in een en ander, vooral het mentaal gezond zijn gedeelte lukt niet bepaald altijd goed.  Ik denk alleen wel dat deze periode ergens heel erg aansluit bij het soort mentale weerbaarheid die je als sporter moet hebben om überhaupt krankzinnige dingen te kunnen als een Iron man. Als je heel erg vooral op prestaties en resultaten gericht bent dan zal het wegvallen van wedstrijden je nogal zwaar vallen denk ik, maar er zitten zoveel meer mooie kanten aan sport. En dit gaat ook ooit weer over. (neem ik aan):)

Duimpje!

447

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:
ronnyke schreef:

Ik merk nu al dat er toch wel mensen het er moeilijk mee hebben om vruchteloos en zonder doel te trainen en die virtuele dingetjes zijn wel leuk voor even maar kan me niet inbeelden dat ze die leuk gaan blijven vinden.

Maar ook juist terugkomen na eerst een tijd waarin ze het niet konden opbrengen om te trainen. Blijft interessant, die verschillende reacties.

Louise

Yup, zo zit het bij mij ook. Heb de afgelopen weken meer gefietst dan ik ooit gedaan heb, terwijl ik in het begin van het gedoe er best wat weken met 0km tussen had zitten.

448

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het ene moment mis ik de afwisseling, het andere moment vind ik de eentonigheid heerlijk. En reizen...lastig inderdaad. Veel plekken komen met leuke aanbiedingen (Sicilie zou de helft ticket en overnachtingen betalen, Japan de helft ticket etc), en het zou natuurlijk heel tof zijn om Venetie te zien zonder hordes toeristen. Maar wil ik een paar uur opgesloten zitten in een vliegtuig met honderden anderen? Mijn vriendin is constant op zoek om dingen te doen, maar die wordt al nerveus als ze naar de supermarkt gaat. Hoe zou dat dan zijn met een vliegreis? Maar ik kijk er ook echt niet naar uit om komend jaar helemaal niet op vakantie te gaan. Sowieso wil ik wel naar Nederland komen om familie te zien.

Zou ik nu een wedstrijd doen als die door zou gaan? Begin augustus doe ik een halve met ongeveer 800 man, stel dat de situatie dan hetzelfde is als nu, en die wedstrijd zonder publiek door zou gaan.
Er worden dagelijks in de VK ongeveer 2000 besmettingen vastgesteld, en ongeveer 10.000 geschat op basis van een app waarin je symptomen rapporteerd. Maar mensen zijn ook een dag of 4 mogelijk besmettelijk voordat ze symptomen ontwikkelen. Dus stel dat er 40.000 besmettelijke personen rondlopen. Op 65 miljoen mensen is dat 4 op 6.500, of 1 op 1.625. Ongeveer 0.5% kans dat er een besmettelijk iemand in de race zit.
In contact onderzoek, om het risico in te schatten, wordt gevraagd of je meer dan 15 minuten minder dan 1.5m bij iemand in de buurt bent geweest. Als dat niet zo is dan wordt het risico laag ingeschat. Maar zelfs met 'hoog' risico is de werkelijke kans op besmetting als je 15 min met iemand in de buitenlucht op 1.5m hebt staan praten nog ver van 100% volgens mij (net als met malaria en muggenbeten, niet elke mug draagt te parasiet, niet elke beet van een mug met de parasiet lijdt tot infectie). Met zwemmen gebeurd het nauwelijks dat je 15min vlakbij dezelfde persoon zwemt, en zeker niet als ze rolling starts vanaf meerdere startpunten doen. Met fietsen mag het niet, en met lopen is het makkelijk in de gaten te houden. Met een watervest mee hoef ik niks aan te nemen tijdens het lopen, alleen nog drinken tijdens het fietsen. Ze denken over een lange aid-zone waar je je eigen flessen neer kunt zetten.

Zou ik mee doen? Nu misschien nog niet met 10.000 geschatte besmettingen per dag. Maar als dat in augustus is gedaald tot zo'n 1000 geschatte (en 100 vastgestelde), dan denk ik dat ik zonder veel zorgen mee zou doen, als de wedstrijd door zou gaan.

449

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik train lekker, voel me lekker daarbij en voorzie een basisconditie of zelfs betere conditie daardoor. Naar een wedstrijd pieken is pas nodig eind augustus, waar zo weinig deelnemers zijn dat de mogelijkheid wel bestaat dat ie doorgaat, de swimrun.
Besmettingen zijn minder aan de orde bij het in acht nemen van regels. En de zomertijd eveneens waar minder incidentie bestaat voor de overdracht van virussen.
Iedereen kan zijn trainingen terug uitvoeren, en dat is bij ons het eerste geluk. Buitenzwemmen, zwembad (in België nog niet... Waar blijven die politici en de wil zoals in Nederland?) Fiets en looptrainingen, samen of alleen .
En vooral het kunnen trainen met een beperkt aantal waar je toch ook door het kleinere groepsgevoel plezier aan beleeft.
Maar ik moet toegeven; 'het voelt anders dan voor half maart'

450

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

thijs schreef:

Duimpje!

+1!

@MontanaMan, dat soort rekensommetjes heb ik vanaf het begin ook gemaakt om in te schatten welk risico op besmetting ik eigenlijk zou lopen met fietsen en hardlopen hier in de buurt. Toen dacht ik ook al: dat risico is kleiner dan dat op een aanrijding. Inmiddels is mij wel duidelijk geworden dat de besmettingsgraad heel ongelijk verdeeld is, dus dat de meeste mensen niemand besmetten, en sommige mensen onder bepaalde omstandigheden een heleboel, zoals bij de zangkoren en de kerkdiensten.

Wat dan voor mij het grootste twijfelpunt zou zijn met triathlon is dat ik m'n mede-atleten niet zomaar vertrouw op het punt van thuisblijven bij klachten. Wat ik me dan dus afvraag: wat als zo iemand flink in het rond snottert, hijgt en/of hoest, bijvoorbeeld tijdens het inhalen op de fiets? Hopelijk worden dat soort dingen steeds helderder.

Louise