376

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:

"De meeste zwembaden hebben normaal gesproken 0,8 mg chloor per liter zwembadwater. Het advies is omdat te verhogen naar 1,4 mg chloor per liter. Bijna een verdubbeling."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla … esinfectie

Ik blijf wel even in buitenwater zwemmen. Hier ga ik zeker van hoesten en niesen wink

roll +1 !

Nouja, ik dacht het sowieso al: fatsoenlijk banenzwemmen is door het inhaalverbod toch al onmogelijk.

Louise

377

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Volgens mij is dit de BTF die op een beleefde Engelse manier zegt: Don't fucking swim:

"Whilst we fully appreciate the desire to return to swimming activity, it is important that we take appropriate steps. You should ask yourself whether it is a responsible thing for you to do and if in doing so, you are increasing the risk of being a burden on the NHS or emergency services should you require assistance. This includes understanding that you may be putting yourself and others at risk if you do need to be rescued, as any rescue is unlikely to be able to maintain a 2m separation from your rescuers."

In Wales en Schotland is het zelfs expliciet verboden.

En als je zoekt naar de 'appropriate steps', dan kom je niet veel meer tegen dan dat niet alleen moet zwemmen, afstand moet houden, en je geen hulp kunt vragen bij het aantrekken van je wetsuit.

If you do decide to swim anyway, please remember:

    We recommend that you never swim alone
    That you need to adhere to social distancing requirements throughout your swim, including changing, which means you can’t    ask for help with a wetsuit
    Beaches remain un-lifeguarded


https://www.britishtriathlon.org/news/u … ing-_13888

378

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Ik wilde vandaag weer gaan, maar bedacht me net op tijd.
De avond en ochtend erna heb ik nl altijd een verstopte neus, en nu mag je daarmee niet aan het werk.

Is dat echt zo streng? Want dat zou betekenen dat iemand met hooikoorts maandenlang niet kan werken.

Louise

Dat klopt ja.
Maar meestal heeft iemand dan wel goede medicatie. En anders: thuiswerken, of zoals in mijn geval thuiszitten.
Mijn broer zat ook 2 weken thuis met een lullige lichte verkoudheid, hij baalde er enorm van.

379

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

MontanaMan schreef:

Volgens mij is dit de BTF die op een beleefde Engelse manier zegt: Don't fucking swim:

Je moet inderdaad zorgen dat je niet gered moet worden, net zoals je niet moet gaan stunten op de fiets wink

380

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vandaag lekker gezwommen; aan de kant van de oever met +/- 1m 1,5m diepte en heen en weer. Dus goed te doen en safe.
33 minuutjes en voelde prima aan. Moet wel zeggen als ik het het water kwam was ik wel wat afgekoeld. Ietsje teveel bleek dan wel, maar met terugfietsen had ik het snel warmer.

381

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

@Montanaman: Vorig jaar op vakantie in Cornwall hoorden we dat zwemles in Engeland niet zo vanzelfsprekend is als hier, en dat veel mensen daarom niet goed kunnen zwemmen.

Is dit ook jouw ervaring? Dan snap ik het beleid wel.

382

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ja, je ziet ook vaak waarschuwingsborden staan bij plasjes 'danger, deep water', en vaak ook reddingsboeien op een paal bij zulke plasjes. Maar met zo'n reddingsboei zou je wel 2m afstand kunnen houden big_smile.

383

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Daarnet voor de 3e keer gezwommen en het ging nu lekker - fijn. Ik ben alleen wel het 1 op 3 ademen dat ik van de winter had aangeleerd kwijt, dan word ik meteen kortademig. Nouja, komt wel weer.

Wat wel leuk is: ons zwemwater was net in het plaatselijke nieuws, want er is iets verder de stad in een bever gesignaleerd, heel zeldzaam: https://www.rijnmond.nl/nieuws/195650/V … ense-Schie Ik vind bevers fantastische dieren, dus dat is wel een leuk idee.

Louise

384

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Las het van de week ja, een bever in Delfland! Mooie dieren. Kunnen wel schade veroorzaken maar men vermoedt dat het in het gebied mee zal vallen omdat het water nauwelijks stroomt en ze dus geen dammen hoeven te bouwen, ook is er niet veel akkerbouw waar ze mee in de clinch kunnen komen volgens mij. Je zou maar voorbij worden gezwommen door een bever!

385

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

MontanaMan schreef:

Je zou maar voorbij worden gezwommen door een bever!

Dat lijkt me supergaaf!

De bevers in Nederland bouwen trouwens geen dammen, niet zoals in de VS en Canada, dat ze echt meertjes kunnen creëren enzo. Het is een andere soort. Die dammenbouwers vind ik trouwens nog gaver eigenlijk, dat zijn echt de civiele ingenieurs onder de dieren!

Louise

386

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Is een andere soort ja dan in de Amerika (hier Castor fiber, daar Castor canadensis), maar Europese bevers kunnen ook dammen bouwen als ze dat nodig vinden. Maar dat zie je meer in gebieden met stromend water en smalle kreekjes, dus niet zo snel in de meeste gebieden waar ze voorkomen in Nederland. De Canadese bever komt trouwens ook voor in Europa, als gevolg van ontsnappingen/uitzettingen. Vooral in Finland, maar ik dacht dat er ook wat rondzwommen in Duitsland niet ver van de grens met Limburg.
Ik kan me nog herinneren dat men in Nederland heel erg zijn best deed om bevers uit te zetten die erg sterk leken op de oorspronkelijke bevers die in Nederland voorkwamen. Dus werden er in Nederland bevers uitgezet afkomstig uit de Elbe in Duitsland. Ook bevers uitgezet in Groningen, Drenthe en Gelderse Poort kwamen daar oorspronkelijk of direct vandaan. Maar er zijn ook bevers ontsnapt uit Natuurpark Lelystad en Dierenpark Rhenen, en ook bevers afkomstig uit uitzet projecten in Duitsland en Belgie, zijn in Nederland terecht gekomen, en dat waren niet allemaal Elbe bevers. Ach, het zijn wel allemaal Europese bevers, en ze doen het goed! Flinke jongens, en ze kunnen je behoorlijk laten schrikken als ze met de staart op het water slaan!

387

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

MontanaMan schreef:

Dus werden er in Nederland bevers uitgezet afkomstig uit de Elbe in Duitsland.

Dat weet ik nog heel goed - het was voor de val van de Muur en ik had toen een vriendin in de DDR, leren kennen op een studentenuitwisseling. Zij stuurde mij een krantenknipseltje met het bericht dat er bevers uit de DDR in Nederland uitgezet waren. Dat had wel iets wrangs: de bevers deden wat zij niet mocht, naar Nederland reizen. Gelukkig kon het na 1989 wel. En ze doen het goed, ja, de bevers in Nederland.

Maar goed, dat is erg off topic. Vandaag weer gezwommen, nog steeds geen bever gezien wink Wel pulletjes van eenden en meerkoetjes.

Louise

388

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Op Netflix staat een documentaire getiteld "Holland: natuur in de delta" waar de invloed van de bever op het ecosysteem goed in beeld wordt gebracht.

Lijkt me inderdaad erg gaaf om er één tijdens het zwemmen tegen te komen. In het Wed kom ik alleen maar Zeelten tegen (dat heb ik althans op moeten zoeken), die onder water twee keer zo groot lijken als ze in werkelijkheid zijn.

389

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Wat leuk Louise, bij jullie ook bevers!
Hier zitten ze ook, maar zwemmend nooit tegengekomen.

Er zit sindskort hier ook een beverrat. Met de nadruk op rat.
Hij is al een paar keer gefilmd en brrr getver, wat een groot eng beest!

Ik zwom vrijdag in mn swimrun suit (een shorty zeg maar) en ik voelde me opeens heel 'naakt' kwetsbaar, zeker bij het idee aan dit beest.
Het moet snel uit mijn hoofd.

390

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Maca944 schreef:

In het Wed kom ik alleen maar Zeelten tegen (dat heb ik althans op moeten zoeken), die onder water twee keer zo groot lijken als ze in werkelijkheid zijn.

Echt? Gelukkig nog nooit gezien in 't Wed! Het is dan wel een karpersoort maar zou toch wel even schrikken wink

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

391

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Zeelt is vrij zeldzaam. Heb jaren gevist en heb er ooit maar 1tje gevangen. Is een groen eter dus geen probleem :-)

392

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Liefst heb ik geen dieren om me heen.
Ik krijg een beetje de kriebels als ik iets voel (of denk te voelen).

Lang geleden hebben we een waterpolotoernooi gehad in buitenwater met grote (nieuwsgierige) karpers.
Als je langs je been voelde kon het een andere speler of een grote karper zijn. Brrrr...

393

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik kende de Zeelt nog niet, heb het hier gevonden. Blijkbaar doen ze nuttig werk. Erg kwaadaardig zagen ze er niet uit trouwens, ik word niet zo nerveus van beesten in het water, volgens mij zit er in Nederlands water niet veel wat je dood kan worden. Al lijkt een beet van een snoek me niet echt leuk.

Inzet van vissen
"Om de zwemmersjeuk in ’t Wed en de Oosterplas te bestrijden zijn er in 2004 vijfhonderd zeelten uitgezet. Zeelt is een vis die van nature voorkomt in schoon helder water met veel waterplanten. Hij eet slakken maar ook de waterplanten waarmee die slakken zich voeden. Door het aantal slakken te verminderen vermindert ook het aantal parasieten. Daarmee is de kans op zwemmersjeuk niet weg, maar wel beduidend kleiner geworden. Zelf kun je de kans op zwemmersjeuk verkleinen door niet langer dan tien minuten in het water te blijven, en je na het zwemmen goed af te drogen."

https://www.np-zuidkennemerland.nl/1361 … emmersjeuk

394

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hier ook held op sokken. Ik schrik van alles in het water. Al diverse keren naar de kant gezwommen omdat ik meende iets te zien. Ik heb er geen enkele verklaring voor.

Je moet sneller dan de klos zijn.

395

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik ben ook niet heel bang - de meeste wilde dieren zijn zo schuw dat ze wel uit de buurt van zwemmers blijven. Ratten vind ik niet fijn vanwege de hygiëne. En kwallen vind ik wel eng. De zwanen en ganzen hier in de buurt vind ik ook iets om op te letten, zeker nu ze jongen hebben, maar bij het zwemmen heb ik er nooit last van gehad.

Ik ben wel een keer de zee uit gegaan toen een zeehond de hele tijd dichtbij ons bleef. We konden niet goed inschatten of dat gewone nieuwsgierigheid was of toch ook agressie. Volgens de badmeester was het nieuwsgierigheid.

Maca944 schreef:

Op Netflix staat een documentaire getiteld "Holland: natuur in de delta" waar de invloed van de bever op het ecosysteem goed in beeld wordt gebracht.

K ben een zeldzame verschijning: heb geen Netflix. Maar ik onthoud de tip. Het meeste van wat ik weet over bevers weet ik van een paar geweldige excursies, in Canada en in de Biesbosch. Die in de Biesbosch was 's avonds met zo'n fluisterboot, het leek net alsof de bevers zaten te poseren, bijna onwaarschijnlijk mooi in het zicht. Aanrader!

Louise

396

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gaaf Louise, zo'n fluisterboottocht in de natuur!
Het grootste wat ik gezien heb tijdens het zwemmen zijn karpers. Het grootste wat ik gezien heb in water waar ik gezwommen heb waren nijlpaarden. En het grootste wat in het water gezien werd terwijl ik erin lag was een krokodil. Gelukkig zag ik die niet, ik was bezig naar de kant te komen nadat we omgeslagen waren met de kayak in een stroomversnelling.

397

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gesnorkeld met Orca's, telt dat ook? Supergaaf toen ik nog als enige van de groep in het Noorse water lag en er een groep van ca 45 dieren onder me doorzwom! Ondanks dat ik koud was tot in het merg van mijn botten, de hele dag van oor tot oor lopen grijnzen ;-D

Eerlijk gezegd was ik in de Zodiac er naar toe "banger" als in het water zelf, vooral toen er ineens vlak naast de boot zo'n rugvin omhoogkwam van ca 1m50 ... Ik denk dat ik hem aan had kunnen raken

Jarenlang gedoken bij de brandweer, meer schrik voor achtergelaten fietsen, winkelkarretjes en andere zooi als voor het natuurlijke leven. Meeste zijn banger voor jou als jij voor hen, zolang je maar ruimte geeft. Wij zijn bij hen op bezoek namelijk!

Grtz
D.

398

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Duiksmurf schreef:

Gesnorkeld met Orca's, telt dat ook?

Ja, dat telt zeker. Het is mijn natte droom (pun intended) om als ik ingeloot ben voor de Norseman tijdens het zwemmen in Eidfjord een paar orca's tegen te komen (al weet ik niet zeker of die daar zwemmen eigenlijk). Geweldige dieren, met zowel kracht als intelligentie.

@Montanaman, bij krokodillen trek ik wel redelijk de grens. Bij nijlpaarden ook trouwens.

399

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Het gekke is, ik duik voor de hobby.
Dan kun je me in de buurt van de meest giftige vissen of zeeslangen zetten en ik vind het even prachtig.
Voel me totaal relaxt.

Maar als ik dan zwem, met een ander pak dan volledig lang, dan is het heel anders.
Een shorty gaat nog, maar een badpak oid en ik weet dat er vissen zitten... brrr.
Stom he?!

Ik zou op de kant ook nooit vrolijk naar een gifslang staan kijken op 2m afstand, onder water dus wel.
Ik begrijp er geen snars van hoe t werkt in mijn hoofd.

400

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hedcandy schreef:

Het gekke is, ik duik voor de hobby.
Dan kun je me in de buurt van de meest giftige vissen of zeeslangen zetten en ik vind het even prachtig.
Voel me totaal relaxt.

Maar als ik dan zwem, met een ander pak dan volledig lang, dan is het heel anders.
Een shorty gaat nog, maar een badpak oid en ik weet dat er vissen zitten... brrr.
Stom he?!

Ik zou op de kant ook nooit vrolijk naar een gifslang staan kijken op 2m afstand, onder water dus wel.
Ik begrijp er geen snars van hoe t werkt in mijn hoofd.


Hier een keer heen gaan: https://www.youtube.com/watch?v=mbeJo2NdlE0
Voor het leven genezen, of je komt nooit meer in de buurt van enig water ;-)

Kijk wel met enige verbazing naar de flippers van deze dame, dat was toen ik er was ten strengste verboden ivm de kwetsbaarheid van de beestjes.... maar goed we gaan iets off-topic nu ;-)

Grtz
D.