76

Re: Endless pool

Wijnand schreef:

Nog even als verdediging ( smile )  mijn doel was om makkelijker en meer ontspannen te gaan zwemmen.

Maar dat komt toch, in essentie, op hetzelfde neer als hard willen zwemmen, namelijk: zo min mogelijk energie verspillen. Dus alles waarbij je andere dingen doet als jezelf naar voren duwen, is ongewenst.

Louise

77

Re: Endless pool

Zoals het gezegd gister in Katwijk weer aan de techniek (en conditie) gewerkt. En jullie opmerkingen natuurlijk 'onderzocht'.
Ik merk dat ik in bewust techniek blokjes de insteek en de catch veel beter kan uitvoeren. Ik voel dan duidelijk dat een nette insteek en catch meer 'grip' geeft en dus (denk ik) efficiënter is. De opmerking van Montanaman over het terug om hoog halen van mijn rechterarm is inderdaad iets dat er is ingesleten, wat gister opviel is dat wanneer ik harder ga zwemmen dit niet gebeurt.

Ik heb de luxe om samen met Casper van den Burgh te trainen en heb met hem van gedachten gewisseld over het verschil in techniek tussen het zwemmen in een zwembad zoals wedstrijdzwemmers doen en wij als triathleten die zowel buiten als binnen op een hoopje liggen te rossen tijdens een wedstrijd. Want laten we eerlijk zijn..een mooie techniek zwemmen met vier man aan en tegen je benen en nog wat irritantjes links en rechts van je beïnvloedt toch wel beetje de uitvoer van een mooie glijfase.

Casper wees me op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8_5Jj9IUWkc. Weet niet of deze al ergens genoemd is op dit forum maar hier zie je toch wel enorm verschil tussen de mooie wedstrijdslag van de dame en de man die niet verstrengeld moet raken met zijn concurrenten.

Wat Louise zegt is natuurlijk helemaal waar, de kunst is om zo min mogelijk energie te verspillen.

Enfin: ik blijf er aan werken. Voor volgende week heeft Casper een 400 meter test voorgesteld.....kijken of  het werken aan techniek ook al wat snelheid oplevert......

78

Re: Endless pool

Leuk, dat filmpje. Lijkt me wel typisch iets waarbij het tricky is om de kunst van de toppers af te kijken. Als je een super zwemtechniek hebt, en hij wordt vanwege triathlon wat slordiger, is er nog niet veel aan de hand. Maar als je al met een matige techniek begint en dan denkt 'ach, voor de triathlon komt het niet zo nauw', dan wordt het wel zwaar onvoldoende.

Voorbeeld: die kerel 'molenwiekt' met rechte armen, nou, dat zie ik er in het zwembad ook doen, maar die zijn dan minder soepel in hun schouders, en dan scheert die rechte arm dus vlak over het water, dan heb je dus veel meer ruimte nodig dan bij een 'nette' terughaal. Nadelig voor de triathlon en zwaar irritant om mee in één baan te liggen - ik ben wel eens geraakt door zo'n 'maaier', niet fijn.

Ik had me trouwens niet eerder gerealiseerd dat je je techniek zou kunnen aanpassen op het ruimtegebrek bij de triathlon.

Maar wat ik wel al wist: ik vind een goede zwemtechniek aanleren ook gewoon leuk en interessant, los van de triathlons. Als ik het alleen daarvoor zou doen, zou ik er minder in investeren. Het is sowieso zo dat je maandenlang kunt prutsen aan details van je techniek en tempotrainingen op de seconde per baantje, en met een beetje pech is je wedstrijd één grote veldslag...

Louise

79

Re: Endless pool

Ik 'maai' redelijk met mijn linkerarm, en daar raak ik ook wel eens iemand mee (binnen de baan, maar soms ook erbuiten). Niet heel vaak, maar als het gebeurd is het met mijn linkerarm.
Ik zat nog even naar het bovenwater filmpje te kijken en dat ziet er eigenlijk heel smooth uit. Toen bedacht ik me om te tellen in hoeveel slagen je aan de overkant bent. Vaak zijn snelle zwemmers veel efficienter dan langzamere zwemmers. Als ik bij mij op de club wel eens eens kijk dan zijn er mensen in de langzaamste baan die 15+ slagen per arm nodig hebben om aan de overkant te komen (25m bad), terwijl de snelste zwemmers in de snelle baan dat in 7 slagen doen. Ik tel bij jou 9 slagen met je linkerarm, dat is dus behoorlijk weinig, en duidt dus op een behoorlijk efficiente slag. Je doet 17 slagen in 22/23 seconden, oftewel ongeveer 46 per minuut, dat is behoorlijk laag. Check ook de chart op deze pagina: http://previous.swimsmooth.com/strokerate.html.
Misschien zou je met een Finis tempo trainer kunnen werken om je stroke rate op te krikken?

80

Re: Endless pool

Je hebt eerst wat extra vermogen in je slag nodig. Paddles, pull buoys misschien elastiek. Ophouden met proberen te glijden, ritme omhoog en een flinke dosis pijn in de schouders en armen een paar keer per week. Je aait het water in plaats van dat je afzet.

81

Re: Endless pool

Vandaag een bloktraining gedaan van 200, 400, 600, 800, 600, 400 en 200m
De 400 en 800 op wedstrijdtempo (zeg maar voor de halve) en ik ben niet ontevreden!
De 1e 400 iets aan de snelle kant (1.44/100m), daarna netjes 1.49/100m
Zeker blij mee.

82

Re: Endless pool

..... Ik tel bij jou 9 slagen met je linkerarm, dat is dus behoorlijk weinig, en duidt dus op een behoorlijk efficiente slag. Je doet 17 slagen in 22/23 seconden, oftewel ongeveer 46 per minuut, dat is behoorlijk laag. Check ook de chart op deze pagina: http://previous.swimsmooth.com/strokerate.html.
Misschien zou je met een Finis tempo trainer kunnen werken om je stroke rate op te krikken?

Ik zwem ongeveer 16/17 slagen per baan, ik kan er 15 zwemmen maar dat vind ik nét niet lekker voelen. Het aantal slagen lag in het verleden rond de 19/20, maar door meer kracht en meer concentreren op techniek is het aantal afgenomen.
Heb een paar keer met Finis tempo trainer gezwommen inderdaad.

De komende tijd ga ik me richten op het gewoon lekker zwemmen en ga binnenkort een 400 meter test zwemmen. Die hoop ik rond de 5:30 en als het meezit 5:25 te zwemmen. Als dat ook nog 'lekker' voelt is het doel bereikt. Ik overweeg om dan eind van het jaar weer een of meerdere sessie in de endless pool te doen om te kijken hoe de vlag er voor staat.

83 Laatst bewerkt door Buus (22-02-20 14:01:53)

Re: Endless pool

Ik ben gister ook in Lelystad geweest. Was erg nuttig. Blijkbaar een te smalle insteek waardoor ik te ver door draai, doorhaal onder het lichaam heb, gelijk steun zoek voor de ademhaling, dus te vroeg mijn slag inzet en kronkel. De timing is ook niet optimaal, mag meer richting bijleggen.

Met aanpassingen 15sec sneller, maar dat neem ik met een korreltje zout. Dat was namelijk tov mijn inzwem tempo wat me heel weinig energie kost. De ‘nieuwe’ slag koste meer energie, maar zag er wel soepel uit. Geloof niet dat mijn wedstrijdtempo van net boven de 1:30 naar net onder de 1:20 gaat hierdoor. Zou wat zijn zeg.

https://wetransfer.com/downloads/ce4b4a … 809/912ab1

84

Re: Endless pool

Heel interessant je bericht te zien Buus !
Dank je voor het delen .

85

Re: Endless pool

Hedcandy schreef:

Vandaag een bloktraining gedaan van 200, 400, 600, 800, 600, 400 en 200m
De 400 en 800 op wedstrijdtempo (zeg maar voor de halve) en ik ben niet ontevreden!
De 1e 400 iets aan de snelle kant (1.44/100m), daarna netjes 1.49/100m
Zeker blij mee.

Potdorie, da’s inderdaad een pittige. Ik had deze onthouden en vanavond geprobeerd. De laatste 400m heb ik moeten skippen omdat de tijd om was. (Totaal 2800m dus)
Eerlijk gezegd weet ik niet of ik het anders gered had zonder helemaal stuk te gaan.

Vanwege Carnaval was het wel heerlijk rustig in het bad vanavond. Met 3 in een baan waarbij 1 persoon steeds net startte als ik kwam aanzwemmen. (Wacht dan even 5seconden...)
Verder redelijk ongestoord mijn baantjes kunnen zwemmen. :-)

86

Re: Endless pool

rdlk schreef:

Vanwege Carnaval was het wel heerlijk rustig in het bad vanavond. Met 3 in een baan waarbij 1 persoon steeds net startte als ik kwam aanzwemmen. (Wacht dan even 5 seconden...)

vreselijk! En ik zie het al aankomen vaak: bij het naderen van de kant staan ze te praten en naarmate je naderbij komt zie je aan de lichaamshouding onder water zoiets van: hé ik moet ik weer eens gaan zwemmen maar er komt nu net iemand aan. Ik heb nog wel tijd want die man moet nog keren dus dat lukt best. Met als resultaat dat je moet wachten met keren en vol in zijn voeten zwemt.

Je moet sneller dan de klos zijn.

87

Re: Endless pool

Ah, ja, vreselijk, ik herken het ook maar al te goed. Ik had laatst ook een keer dat we  maar met z'n vieren waren, maar dat ik zeldzaam veel last had van de anderen.

Bij mij in het zwembad is er regelmatig een oudere kerel die het keerpunt lopend doet, en daardoor heeeeel traag. Hij zwemt net iets sneller dan ik, maar ik ben al best vaak na het keerpunt tegen hem aan geknald doordat hij die zo sloom neemt. Het is een heel aardige kerel en hij geef toe dat hij op die manier elke 50 meter op adem kan komen - maar het is bere-irritant.

Louise

88

Re: Endless pool

Vandaag een CSS test gedaan. 400m in 5:47, 200m in 2:47 --> CSS: 1:30. Volgens mij was mijn 400m PR 5:59 en CSS 1:35. Ik heb de laatste tijd veel gefocused op de tips die ik heb gekregen, maar ik heb soms het gevoel gehad dat het van me wegglipt, blijkbaar niet dus. Kon vooral in de laatste 150m van de 400m mijn techniek beter in de hand houden. Afgelopen 2 maanden regelmatig een 2e keer per week gezwommen, en met triathlonclub vaak achteraan gezwommen zodat ik op m'n techniek kon focussen. Moet ook zeggen dat de sets van de triathlonclub me makkelijker afgaan. Hopelijk blijft de progressie doorzetten!

89

Re: Endless pool

Mooie vooruitgang zeg!

Ik moet er ook weer eens eentje doen. Het stomme is, er hangt niets vanaf, niemand weet zelfs dat ik het doe, toch sla ik dan volkomen vast van de spanning. Echt bizar stom haha.

90 Laatst bewerkt door @Jeanette (06-06-20 10:49:16)

Re: Endless pool

Afgelopen woensdag ben ik naar Lelystad geweest en heb een zwemanalyse bij Hylke gedaan .
Het contact is ontstaan nadat ik laatst het webinar powermeter heb gevolgd , en ik
navraag deed over begeleiding hoe te trainen met powermeter .
Dat dit een hele nieuwe weg qua training zou gaan geven had ik nooit gedacht .
Mijn vereniging en binnenkort ( ex)  trainers ook niet .

Anayway , ik ben al helemaal niet de beste zwemster , kom ook van volledige paniek in het
water .En struggle altijd met mijn lijf in het water en de bijbehorende bewegingen .
Zwemmen kost mij altijd veel energie .
Sinds maart al niet meer gezwommen en hup die bak ik .
Trouwens , zo,n ding zou in mijn kelder niet misstaan ha ha ...wat gaaf .
Wat zwem je op de 100 meter zegt Hylke ...ja ehhh ..maar langzaam inzetten dacht ik .
Euh ..2.00/2.20 ??
Zijn kritische oog zag al snel het hoofd ( letterlijk en figuurlijk ) probleem is die  4 a 5 gevolg punten veroorzaakt.
Eigenlijk vertelde hij niets wat ik niet al wist ...maar dat mijn hoofd/adembeweging de oorzaak voor
4/5 andere punten is .Dat heb ik nooit geweten . Door het concentreren op mijn hoofdbeweging bij het ademen
ging het zwemmen meteen al een stuk sneller en kostte me veel minder moeite .
Door hier aan te werken , ga ik die andere 4/5 punten oplossen .
Echt ...een eye opener , en nu mooi de tijd om hier aan te gaan werken .

En vanaf maandag gaat Dimitri mij voor het komende half jaar coachen , wat daarna is zullen we
dan zien . Dit wekte natuurlijk veel ophef in mijn vereniging en de bijbehorende trainers .
Aangezien er geen passief lidmaatschap is , ben ik alleen deze maand nog lid .
Ik ga niet 40,00 per maand betalen en maak geen gebruik van de trainingen .

Dus ..heel spannend allemaal , een nieuwe weg qua training .
Maar ik heb er erg veel zin in . Mijn eerste twee trainingsweken staat al in TrainingPeaks

91

Re: Endless pool

Goh Jeanette, van volledige paniek komen tot nu.... Dat is een heel eind!
Volgens mij is dat een enorme overwinning. Ik kan het me niet voorstellen zelf, want ik kreeg al zwemtraining op de sportopleiding.
En in het water liggen was al mijn 'tweede natuur'.
Ik kan in het water liggen en zwemmen op basistempo, en 'denken dat ik op mijn buik ontspannen in bed lig' big_smile
Mooi hoor, nu met je verdere stappen!

92

Re: Endless pool

@ Chris ; thanks

Ik weet nog precies de eerste dat ik naar de zwemtraining ging . Ik stond  in de hoek van het bad met dikke tranen in mijn ogen .
Als ik daar aan terug denk is er nu al veel veranderd.
En de analyse van woensdag heeft mij ook weer nieuwe moed gegeven .

93

Re: Endless pool

Ja ik zie het op de foto, Lekker plat op je tweede foto, en je rotatie is ook mooi van lichaam en hoofd. 'Glijden' maar in dat water.
Wanneer heb je dan voor het eerst die zwemtraining gedaan, ik bedoel hoe lang is dat geleden?

94

Re: Endless pool

Dat is inderdaad een flink verschil. Met je hoofd zo hoog boven water is je verdere houding niet optimaal.
Bij ademen hoef je je hoofd maar een klein stukje te draaien omdat er op die plek een soort kuiltje in het water komt als je je arm doorhaalt.
Je krijgt echt niet snel een slok water binnen.

95 Laatst bewerkt door @Jeanette (07-06-20 07:11:43)

Re: Endless pool

chrisbakker schreef:

Ja ik zie het op de foto, Lekker plat op je tweede foto, en je rotatie is ook mooi van lichaam en hoofd. 'Glijden' maar in dat water.
Wanneer heb je dan voor het eerst die zwemtraining gedaan, ik bedoel hoe lang is dat geleden?

April 2016 .
Doordat ik heel zwaar (103 kg ) ben geweest met een behoorlijke voorgevel , heeft dat mijn beweeglijkheid in mijn nek beïnvloed .
Het heeft echt heel erg lang geduurd voordat ik 25 meter BC kon en daarbij ook nog ademen .
Mijn eerste wedstrijd echt compleet in BC was pas in augustus 2017 .

Door het teveel optillen van het hoofd komt de linker arm te ver naar buiten , drukt op een gegeven moment sterk naar beneden .
De benen zakken , beenslag word breed met een soort van karate slag .

En ik moet krachtiger uitblazen .
Zal eens kijken of ik een kort stuk van het filmpje hier neer kan zetten .

96

Re: Endless pool

Hylke heeft een stukje van aan het begin en op het eind aan elkaar geplakt .

https://www.youtube.com/watch?v=dG-h49- … e=youtu.be

97

Re: Endless pool

Inderdaad wat een verschil.  Ik heb het filmpje een aantal keer bekeken maar ben absoluut geen zwemtrainer hoor. Alleen sport en fysiotherapie gehad en wel de bijbehorende biomechanica.
Een endless pool is misschien anders dan in een klassiek zwembad ? Ik kan er niet over oordelen want in zo een zwembad heb ik niet gezwommen. Lijkt me ook interessant om eens te doen. Voelt dat niet 'moeilijker aan' omdat je tegenstroom hebt?
Misschien zijn er hier in het forum die er over kunnen oordelen wat het verschil is met zo een tegenstroom tov een klassiek zwembad?
Ik ben benieuwd wink

98

Re: Endless pool

Dit was voor mij ook de eerste keer in een Endless Pool . En sinds maart voor het eerst weer in het water .
Ik vond het wel chill , zou best zo,n thuis willen hebben ha ha .

99

Re: Endless pool

Chris heb je het topic terug gelezen? Er is al wel het e.e.a.over gezegd.
Ik vind het net als hardlopen op de loopband: perfect voor techniekdingetjes, maar je gaat wel sneller dan in het echie.
Dus wat ik aan snelheid haal in die bak haal ik in het zwembad/open water niet. Maar dat geeft niet.

100 Laatst bewerkt door chrisbakker (07-06-20 11:00:06)

Re: Endless pool

Ha ja oeps, dat is natuurlijk wel even zo handig.
En inderdaad bij het teruglezen van jullie techniekfilmpjes; zichtbaar hoe je door de aandachtspuntjes veel meer begint te glijden, rustiger in het water liggen. Thanks daar steek ik ook al wat van op.