26

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ik heb een Giant power Pro op mijn Liv Langma in combinatie met een Giant Neos Track .
Mijn Polar Vantage V kan ik er ook mee koppelen.

Heb er nu ca twee maanden mee gefietst, en zie tijdens en na de rit een hoop getalletjes.
Er gericht mee trainen , geen idee .
Heb laatst wel een webinar over power meter bij tri2one gevolgd .
En vanaf volgende week word ik ook door hun gecoacht .

27

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Ha Chris,

Er zijn heel veel mogelijkheden. Garmin heeft veel toestellen die vermogen kunnen registreren. Je hoeft niet per se een Edge 800 of hoger te hebben. Ook de 500 serie is prima en er zijn nog wel meer toestellen. En dan hoef je ook niet per se de laatste modellen te hebben. Het ligt er maar net aan wat je naast de vermogensregistratie nog meer wilt hebben. Bijvoorbeeld navigatie etc.

Ook heeft Garmin veel horloges die dat kunnen, de Forerunner serie bijvoorbeeld maar ook de Fenix, zeker de latere modellen. Voordeel van een horloge dat je gebruikt is dat je op één toestel zowel je hardlopen, zwemmen (bijvoorbeeld bij Forerunner 945) en fietsen kunt registreren, terwijl er ook een triathlon activiteitenprofiel op zit waarmee je wedstrijden als één activiteit kunt vastleggen incl transities.

Ik noem hier nu specifiek Garmin, maar dat is omdat ik alleen daar zelf naar tevredenheid ervaring mee heb en omdat je dat zelf als optie noemde. Maar Polar heeft sporthorloges die dat ook allemaal kunnen. Aangezien je nu al Polar hebt is dat misschien makkelijker voor je. Dan hoef je je ook niet te verdiepen in het Garmin online platform etc.

Zelf heb ik een Garmin 945 maar ook een fietscomputer van Garmin, omdat ik tijdens het fietsen niet graag aflees van mijn horloge. Ik maak gebruik van uit Trainingpeaks gedownloade fietstrainingen op basis van vermogenszones dus kijk zeker bij korte intervaltrainingen veel op mijn scherm. Ik gebruik tijdens vakantie ook wel eens de navigatiefunctie en dan vind ik een horlogescherm al helemaal niet ideaal.

Kijk voor uitgebreide reviews anders eens op de site van DC Rainmaker (google maar). Die heeft zo'n beetje van elk toestel dat bestaat een uitgebreide analyse gemaakt.

Succes verder!

28 Laatst bewerkt door chrisbakker (08-06-20 09:30:40)

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Gringo; Super, bedankt! Goed overzicht.
@Jeanette, Polar vantage, zal ik ook eens checken.

29

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Even een kleine rectificatie bij de post van gringo.
Niet alle forerunner versies kunnen de gegevens van een vermogensmeter weergeven. Alleen de 735xt en de 900 serie (920, 935 en 945) doen dat echt goed. Overige kunnen het beperkt of zelfs helemaal niet.

30 Laatst bewerkt door chrisbakker (08-06-20 10:21:32)

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Goed om weten!
Heb de site van Polar bekeken en heb al info.

31

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

wilagro schreef:

Even een kleine rectificatie bij de post van gringo.
Niet alle forerunner versies kunnen de gegevens van een vermogensmeter weergeven. Alleen de 735xt en de 900 serie (920, 935 en 945) doen dat echt goed. Overige kunnen het beperkt of zelfs helemaal niet.


Bedankt voor de correctie! Dat wist ik niet.

32

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Als toevoeging op het bovenstaande:
Als je een apparaat op het oog hebt kunt je altijd een keer googlen naar compatibiliteit tussen de apparaaten. Als er issues of juist hele positieve verhalen zijn kom je die snel tegen.

33

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Met mijn Fenix3 en 5 heb ik ook geen problemen met mijn vermogenmeter; het moet gewoon de fiets dynamics bevatten. Maar gebruik op de velo toch zowiezo mijn fietscomputer.

34

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

chrisbakker schreef:

Goed om weten!
Heb de site van Polar bekeken en heb al info.

Ik heb de Polar Vantage M en die kan volgens mij niet gelinkt worden met vermogensmeters, de Polar Vantage V (die duurder is) kan dit wel.

Als je geen nieuwe polshorloge wilt kopen, heeft Polar ook twee fietscomputers. Het duurdere exemplaar is de Polar V650; deze ik gekocht heb om al mijn data op polar flow te houden (in tegenstelling tot bvb een Garmin fietscomputer).
Echter niet heel tevreden van, soms veel gedoe om de fietscomputer te syncen via de laptop. Via bluetooth werkt het helemaal niet. Dus afgezien van het feit dat ik nu zowel loop- als fiets-data op de polar software heb staan, ben ik niet helemaal tevreden van de V650. Dus heads-up als je deze zou willen kopen ;-).

Ik hoop echter wel op wat software updates om deze problemen te fixen.

35

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

ThomasG schreef:
chrisbakker schreef:

Goed om weten!
Heb de site van Polar bekeken en heb al info.

Ik heb de Polar Vantage M en die kan volgens mij niet gelinkt worden met vermogensmeters, de Polar Vantage V (die duurder is) kan dit wel.

Als je geen nieuwe polshorloge wilt kopen, heeft Polar ook twee fietscomputers. Het duurdere exemplaar is de Polar V650; deze ik gekocht heb om al mijn data op polar flow te houden (in tegenstelling tot bvb een Garmin fietscomputer).
Echter niet heel tevreden van, soms veel gedoe om de fietscomputer te syncen via de laptop. Via bluetooth werkt het helemaal niet. Dus afgezien van het feit dat ik nu zowel loop- als fiets-data op de polar software heb staan, ben ik niet helemaal tevreden van de V650. Dus heads-up als je deze zou willen kopen ;-).

Ik hoop echter wel op wat software updates om deze problemen te fixen.

Dat is een interessant advies. Ik was namelijk ook al aan het kijken voor de polar V650 voor op de fiets , dan kan ik mijn Polar M400 houden voor de loopsessies. En dan die 2 op de polar flow te zetten. Alleen blijft zo het zwemmen wel buiten beschouwing .
Nu keek ik ook al naar de Polar Grit. Horloge weliswaar maar ik moet het nog wat uitzoeken.

36

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Kleine duit in dit zakje nog (ik was even weg): ik heb met mijn vermogensmeter en diverse horloges forse compatibiliteits- en verbindingsproblemen gehad, dus ga dat zeker na! Wat ik toen begreep, is dat in principe een fietscomputer sowieso beter is qua ontvangst: minder priegelig, pols niet in de weg van het signaal (ik weet niet precies wat een houder doet). Plus meer tegelijk in beeld, en dat is al gauw handig als je met vermogen rijdt. Ik zit nu vaak te schakelen tussen schermen, maar dat is niet ideaal natuurlijk.

Louise

37

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

Data tijdens het fietsen op je horloge moeten zien vind ik ook niet handig .
Mijn horloge kan ik ook linken aan mijn power meter , maar heb dat weer uitgezet .
Heb een fietscomputer tussen mijn aerobars , hang er dan quasi met mijn neus boven op .
Daar kan ik ook mijn hartslag zien .

38

Re: Nut en noodzaak van een fiets vermogensmeter (?)

@Jeanette schreef:

Data tijdens het fietsen op je horloge moeten zien vind ik ook niet handig .
Mijn horloge kan ik ook linken aan mijn power meter , maar heb dat weer uitgezet .
Heb een fietscomputer tussen mijn aerobars , hang er dan quasi met mijn neus boven op .
Daar kan ik ook mijn hartslag zien .

+1
Power meter, snelheidsmeter en horloge (hartslag) verbonden met de fietscomputer.
Op het scherm de kaart, 3s power en 3s cadans.
Verder alleen elke 5km een rondemelding.