26

Re: Vaccinatie Hugo de Jonge

MontanaMan schreef:
toot schreef:
MontanaMan schreef:

Het gaat er niet zozeer om of jij je immuunsysteem geloofd, het gaat er ook om of jij het risico wilt nemen om de gezondheid van mensen wiens immuunsysteem verzwakt is op het spel wilt zetten.

Ik heb mogelijk de vaccinatie al gehad, ik zat in de eerste groep van 500 man in de trial. Ik weet niet of ik het covid vaccin of het controle vaccin, meningite ACWY heb gehad.

Overigens bleek in testen met makaken die wel of niet gevaccineerd waren en die blootgesteld waren aan (hele hoge doses) corona, dat degene die gevaccineerd werden geen ziekteverschijnselen vertoonden, maar niet of nauwelijks minder virus in de neusslijmvliezen hadden. Dat zou een nachtmerrie voor antivaxxers zijn als dat ook in mensen het geval is. Het zou in kunnen houden dat degenen die gevaccineerd niet of nauwelijks ziek worden, maar het wel kunnen verspreiden. Dan krijg je dus geen groepsimmuniteit, maar wel veel minder zieken.

Covid = een RNA virus. Voor een RNA virus is (bij mij weten) nog nooit een goed werkend vaccin gevonden. En voor de virussen waarvoor een vaccin is ontwikkeld doet men er zo'n 7 tot 10 jaar over. Blijkbaar heeft men nu heel snel een vaccin, waarvan men niet weet of het goed werkt. Zou jij proefpersoon willen zijn ?

Dat wetenschap een mening zou zijn wordt alleen geroepen door mensen die geen wetenschappelijke achtergrond hebben, of op een of andere manier, veelal om persoonlijke redenen, gedessillusioneerd zijn geraakt in de wetenschap. Het feit dat wij erachter zijn gekomen dat we grote, zware constructies gecontroleerd door de lucht kunnen voortbewegen en kunnen landen (vliegtuigen, helikopters, raketten) komt door wetenschap, dat heeft weinig met een mening te maken.

Dat er geen vaccines voor RNA virus is pertinent onwaar en geeft je gebrekkige kennis weer, je bent zelf ooit hoogstwaarschijnlijk gevaccineerd tegen een RNA virus! Polio, mazelen, gele koort, hondsdolheid, ebola zijn allemaal RNA virussen waarvoor werkende vaccines bestaan. Maar misschien verwar je het met een RNA vaccin. Het klopt dat er nog nooi gewerkt is met een RNA vaccine. Waarom wordt er dan zoveel gesproken over RNA vaccines de laatste tijd? Dat komt omdat ze zo veel belovend zijn. Ze zijn veiliger, sneller te produceren en mogelijk effectiever. Met een RNA vaccine bestaat in principe uit een stukje messenger RNA (mRNA) wat informatie heeft die jouw eigen cellen vertelt hoe het eiwit te maken welke het virus uit kan schakelen. Je hoeft dus geen zwak of doodgemaakt virus te gebruiken. Ook is er veel minder van nodig en dus is het veel makkelijker voor heel veel mensen te produceren.

Zou ik proefpersoon willen zijn? Ja! En dat ben ik ook, ik ben eind april gevaccineerd in het onderzoek naar de veiligheid van het Covid vaccin van Oxford (welke Nederland nu dus ook besteld heeft). Ik had me goed ingelezen, werd goed voorgelicht en achtte de risico's aanvaardbaar. Het duurt normaal toch zo lang? Het duurt niet altijd zo lang, voor griep wordt elk jaar het vaccin aangepast. Veel vaccines zijn lang geleden ontwikkeld of gebaseerd op bestaande vaccins die al lang bestaan. Voor Ebola heeft men ook vrij snel een vaccine ontwikkelt. Op zich duurt het ontwikkelen niet lang, en ook het testen van veiligheid hoeft niet heel lang te duren met genoeg resources. Het testen van werkzaamheid is lastiger, omdat je daarvoor eigenlijk een epidemie nodig hebt, of de mogelijkheid om mensen bloot te stellen aan de ziekteverwekker. Dat laatste kan alleen als je een goed en veilig werkend medicijn voorhanden hebt. En dan nog zal het lastig zijn om voldoende vrijwilligers te vinden.
Waarom is het in Oxford zo snel gegaan? In Oxford hadden ze een vaccine ontwikkeld tegen MERS. Hoe MERS in je cellen komt is ongeveer hetzelfde als hoe Covid-19 in je cellen komt, het gebruikt alleen een ander eiwitje (spike protein). Men had dus het vaccine van MERS, waarvan de ontwikkeling op een laag pitje stond omdat de epidemie verdwenen was. Maar dat vaccine was al wel, voor veiligheid, op 320 mensen getest. Toen hebben ze, in februari al, het MERS vaccine aangepast naar Covid-19. Omdat de methode hetzelfde was (verzwakt adenovirus van chimpansee, waaraan het spike protein is vastgemaakt). Toen zijn ze dat snel op dieren gaan testen, en vervolgens op mensen. Normaliter heb je maar een beperkt budget, en dus maar een kleine groep mensen die eraan werkt, de data verzameld en analyseert. Nu kon dat allemaal op veel grotere schaal. En omdat het in principe al op 320 mensen getest was konden ze ook snel op mensen testen. De tijd tussen uitslagen dierproeven en begin testen op mensen was een paar dagen ipv maanden. En ook de testen op mensen kunnen in real time geanalyseerd worden. Ik moest de eerste maand elke dag een vragenlijst invullen via een app. Als ik koorts, hoesten of iets dergelijks zou melden dan zou ik gelijk teruggebeld worden voor een verdere assessment. Inmiddels blijkt wel dat de bijwerkingen acceptabel zijn (er zijn altijd wel bijwerkingen natuurlijk). Ruim duizend mensen hebben meegedaan in de eerste ronde, nu worden er in Engeland 10.000 mensen gevacccineerd (5000 dus met Covid-19 vaccine). De volgende stap, waar men ook mee bezig is, is om de effectiviteit te testen. Deels kan dat blijken uit de 10,000 die in de VK gevaccineerd zijn, maar het is effectiever om dat te doen in gebieden waar het virus in opkomst is. Het lijkt erop dat ze 30,000 mensen in Brazilie gaan vaccineren daarvoor, en ook in de deal met de VS (400 miljoen doses, die hebben ze bestelt voordat NL dat deed) is opgenomen dat eerst 30,000 mensen gevaccineerd worden als trial. Mogelijk dat ook trials gedaan gaan worden in India, Kenya, Zuid Afrika. Als je er meer over wilt weten:
https://www.covid19vaccinetrial.co.uk/about
https://www.covid19vaccinetrial.co.uk/press-updates
https://www.youtube.com/watch?v=TL9helcYlxg&t=2712s

Voordat mensen in Nederland het zullen krijgen zullen er honderdduizenden mensen gevaccineerd zijn ermee. En dat Nederland het heeft besteld wilt niet zeggen dat Nederland het als een van de eersten zal krijgen. Als op het moment dat het klaar er geen epidemie is in Nederland, maar wel in Afrika, dan kan het heel goed zijn dat er eerst honderden miljoenen doses naar Afrika gaan.

Natuurlijk kunnen mensen weerbaarder gemaakt worden door gezonde voeding en gezond leven, maar ook gezonde mensen worden ziek. De overheid heeft genoeg programmas om gezond leven te stimuleren, maar als mensen elke dag naar de McDonalds willen, elke dag roken en elke dag een krat bier willen drinken dan kun je ze niet tegenhouden. Je kunt ze hooguit voorlichten en extra accijns toevoegen aan bepaalde producten.
En ook gezonde mensen worden gewoon ziek. Volgens mij zijn triatleten bovengemiddeld sportief en gezond, en toch zie je hier topics over verkoudheid enzo, en soms kun je gewoon pech hebben. En weerstand bouw je op, ook door blootgesteld te worden aan iets, maar het probleem met corona is dat niemand er ooit aan blootgesteld was geweest voor december 2019, niemand had dus enige weerstand. Mogelijk dat blootstelling aan andere coronavirussen iets helpt bij het hebben van weerstand tegen corona, maar weerstand tegen andere coronavirussen (die vrijwel alleen lichte verkoudheidsklachten veroorzaken, zoals 229E, NL63, OC43) is meestal vrij kortdurend.
Voordat je allerlei onwaarheden gaat roepen, en dingen gaat kopieren die je ergens gelezen hebt: check je bronnen. Fake news, misinformation (niet moedwillige verkeerde informatie), desinformation (moedwillige verkeerde informatie verspreid om een agenda te pushen) en malinformation (moedwillige verkeerde informatie met als doel iets of iemand te beschadigen). Jij bent hier waarschijnlijk het slachtoffer van desinformatie en door hier te verkondigen dat er geen vaccines voor RNA virussen werk jij mee met de agenda van degenen die jouw die desinformatie hebben gevoedt, en verspreid je zelf misinformatie (omdat je het waarschijnlijk niet moedwillig doet).

Hier is een goed artikel, in het Engels over hoe propaganda werkt, en waarom het werkt. Als je dit leest en begrijpt zul je een stuk makkelijker fake news herkennen:
https://wrestling-with-philosophy.com/2 … nda-works/

(Dan moet je daar natuurlijk wel voor open staan, wat lastig kan zijn ivm confirmation bias...).


Non de pie wat een lap tekst.
Heel veel dank daarvoor. Effe op mijn gemak bekijken.
Fijne avond nog.

27

Re: Vaccinatie Hugo de Jonge

Misschien is dit niet het forum om hier over te praten, daar heb je speciale anti vaxxer websites voor en natuurlijk de Facebook moedertjes.

Dit heeft inmiddels niets meer te maken met triathlons.

28

Re: Vaccinatie Hugo de Jonge

Macer is me nét voor.

Beste mensen, dit is inderdaad niet het forum voor deze discussie. Ik heb het even aangekeken omdat ik snap dat in deze tijd veel behoefte is aan gesprekken over dit soort onderwerpen, maar de kant die dit gesprek op gaat past niet op dit forum.
Ik sluit het onderwerp.