1

Onderwerp: Ervaringen met plant based diet?

Ik vroeg me af of er hier ook triatleten zijn die een plantaardig dieet er op nahouden?

Na mijn blessure ben ik weer gestart met trainen, met ups en iets meer downs, en samen met mijn vriendin nu ook bezig met bootcamp (voor de leuk en voor de spieropbouw). De trainer/PT verbind daar ook een eetschema aan en die is koolhydraatarm ingesteld. Ik kende dit niet heel goed en ben een beetje gaan zoeken en zo kwam ik ook weer op oa de Netflix docu The Game Changers. Hierin gaat men heel diep in op een plant based diet (weet niet zeker of dat 1-op-1 gelijk is aan veganistisch eigenlijk) en hoe dit sporters kan helpen.

Omdat ik met het eetschema van de PT ook meer groentes eet dan de laatste jaren en ook duidelijk verbetering merk in mijn gestel, kracht etc bracht dit mij aan het denken. Een aantal jaren geleden ben ik van 100+ kg afgevallen naar 78 kg in een relatief korte tijd. Destijds minderde ik ook op het eten van vlees/vis en begon meer groenten te eten. Destijds was ik ongeveer net zo fit als vorige zomer (voor mijn blessure) alleen wel afgetrainder (voor het eerst in mijn leven). Afgelopen zomer was ik 83-84 kg ongeveer, momenteel 90-91.

Ik wil me hier eigenlijk wel verder in verdiepen en het wellicht ook eens echt proberen. Echter... heb ik een vriendin die voor veel groenten/vers voedsel allergisch is. Dit betekent dus apart van elkaar koken/eten. En koken/eten is wel een momentje samen zeg maar. Dus voordat ik hier toe over wil gaan ben ik benieuwd naar ervaringen.

Uiteraard kun je ook uit groente en fruit een hoop koolhydraten halen, en die heb je nodig voor duurvermogen. Maar kun je er ook genoeg uithalen? Eiwitten weet ik haast zeker dat je er genoeg uit kunt halen. Maar hoe zit dat met vetten? En af en toe wel een stuk vlees/vis om jezelf te belonen/kietelen?

2

Re: Ervaringen met plant based diet?

Mijn vriendin is veganistisch, ik niet. Wel eet ik minder vlees/vis omdat het onhandig is om steeds aangepast te koken.
Veganistisch/plant-based is niet altijd gezond. (Friet is ook vegan)

Op “Game Changers” is ook veel kritiek omdat het een nogal gekleurd verhaal schijnt te zijn.
Veel mensen die plant-based gaan eten vallen af omdat ze bewuster gaan eten, niet per definitie omdat ze vegan worden.
Er is heel veel info te vinden, jammer genoeg is dit allemaal heel tegenstrijdig.

Natuurlijk kun je plant-based eten en je geweldig voelen. Als je er intensief bij sport lijkt het me verstandig om advies te vragen bij een deskundige die niet uitgesproken voor of tegen plant-based eten is.

3

Re: Ervaringen met plant based diet?

Volgens mij kun je heel gezond leven op een plant-based diet, maar dat zal voor de meesten een verandering inhouden, en dat kost moeite. Je kunt niet zomaar alle dierlijke producten weglaten, veel voedingsstoffen die je daaruit haalt moeten vervangen worden.
En als men zich daarin verdiept, dan zullen veel mensen inderdaad al gezondere keuzes gaan maken omdat ze bewuster met eten bezig zijn.
Gister bijvoorbeeld aardbeienjam gemaakt van aardbeien uit de eigen tuin. Je weet hoeveel suiker er in jam zit, maar als je het dan zelf maakt, dan is toch iets duidelijker dat dat echt ontzettend veel is.

Game changers geeft misschien een eenzijdig beeld, maar dat is wel een kant die zelden belicht wordt in de mainstream media. Waarschijnlijk heeft dat ook weer te maken met de macht van de vleesindustrie, vergeet dat ook niet.
Vlees is lekker, er zitten goede voedingsstoffen in, en voor velen is het makkelijker omdat ze dan minder na hoeven te denken over een complete maaltijd. Maar er zitten ook veel mindere kanten aan vlees en de vleesindustrie.

Overigens eet ik wel vlees, maar probeer wel te minderen.

4 Laatst bewerkt door Louise (23-06-20 14:27:46)

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ik ben al meer dan 30 jaar vegetariër, ik eet geen vlees maar wel enkele andere dierlijke producten. Maar wel relatief veel plantaardig. Voel ik me prima bij. Mij kietel of beloon je echt niet met vlees, hoor, integendeel. En ik kom niets te kort. Wat rdlk ook zegt: met of zonder vlees, het is allebei niet vanzelf gezond. Of ongezond.

Bij helemaal veganistisch heb ik enige twijfels: dat kan niet zonder een paar dingen bijslikken (vooral B12, mogelijk ook D en zink). Dus dan moet je wel goed weten wat je doet. En koken en uit eten en bij anderen gaan eten enzo wordt wel een grotere uitdaging, dat lijkt me er ook lastig aan.

Dat van die Game Changers was inderdaad tenenkrommend eenzijdig/tendentieus, helaas.

sanger schreef:

Ik wil me hier eigenlijk wel verder in verdiepen en het wellicht ook eens echt proberen. Echter... heb ik een vriendin die voor veel groenten/vers voedsel allergisch is.

Allergisch voor groente/vers voedsel - serieus? Vind ik moeilijk te geloven, eerlijk gezegd.

Louise

5 Laatst bewerkt door sanger (23-06-20 15:31:26)

Re: Ervaringen met plant based diet?

Louise schreef:
sanger schreef:

Ik wil me hier eigenlijk wel verder in verdiepen en het wellicht ook eens echt proberen. Echter... heb ik een vriendin die voor veel groenten/vers voedsel allergisch is.

Allergisch voor groente/vers voedsel - serieus? Vind ik moeilijk te geloven, eerlijk gezegd.

Louise

Ik geloofde het eerst ook niet... Maar enkele spoed bezoekjes aan ziekenhuis verder...
We lopen niet voor de lol bij een allergoloog en diëtiste in het UMCG Groningen terwijl we in de regio Kennemerland wonen wink En dan zijn er al diverse andere allergologen geweest die niets konden betekenen (UMC Utrecht, Zaans Medisch Centrum, AMC en diverse privé klinieken).

Ze heeft meer dan 40 bevestigde allergieën. Begon met steenfruit, van de 1 op de andere dag. In haar pauze nam ze een perzik uit dezelfde fruitmand als ze de dag ervoor een perzik nam en eindigde op de SEH. Ze heeft een keer een overdosis gekregen met immunotherapie waardoor er heel veel allergieën bij zijn gekomen. Ze kreeg ipv 10.000 eenheden iets van 10.000.000 eenheden dacht ik (getallen weet ik niet uit mijn hoofd).

Groenten kan ze alleen eten als ze minimaal 20 minuten hoogverhit zijn geweest (meer dan 200 graden) en daarmee kook je het eigenlijk dood. Fruit is helemaal erg, kan niets vers. Zelf iets als jam kan al leiden tot een allergische reactie.

We zijn er wel heel bewust mee bezig omdat haar eetpatroon vroeger nooit gezond kon zijn. We zijn dus continue bezig met proberen of met bepaalde bereidingswijze iets wel of niet kan. De allergoloog en dietiste hebben nu een desensibilisatie-traject opgesteld waarbij ze nu 100ml yoghurt kan eten met een mespuntje geprakte banaan er door. Die hoeveelheid banaan moet dan heel geleidelijk opgebouwd worden. Doel is dat ze dan gewoon een banaan kan eten over een week of 12-13. In feite komt dat op hetzelfde neer als immunotherapie.

Overigens reageert ze niet overal hetzelfde op. Ei bv krijgt ze geen hele heftige reactie van, alleen moet het direct het lichaam uit. Maar geen reden om naar de SEH te gaan. Maar van fruit gaat ze bv. opzwellen en krijgt ze ademnood.

6

Re: Ervaringen met plant based diet?

Pfoe, heftig! Excuus dat ik het eerst niet geloofde (dat weten jullie dan vast ook wel - dat er nogal wat mensen beweren allergieën te hebben).

Dat betekent ook dat het eigenlijk onmogelijk is om gezond te eten, lijkt me, hoe doet ze dat dan - als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Lijkt me ook lastig om samen te eten en te koken dan inderdaad.

Wat ik later nog dacht trouwens: ik zou wel oppassen met én koolhydraatarm én plantaardig/veganistisch. Dan beperk je jezelf wel heel erg, en op een gegeven moment wordt het wel heel karig allemaal. Als je veel sport, heb je ook echt wel gewoon brandstof nodig. En als je jezelf te veel ontzegt, is dat niet vol te houden. Je kunt beter wat gematigder gezond eten en dat wél volhouden.

Louise

7

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ik eet ook al 30 jaar geen vlees, vis of kip.
Verder plantaardige 'boter'.
Maar ik eet wel kwark, eieren, soms wat kaas en winegums, chocolade en koekjes...
Dus helemaal plantaardig zeker niet.

Eiwitten haal ik ook uit peulvruchten, noten en dus uit kwark.

B12 moet ik als vegetarier sowieso slikken.

8

Re: Ervaringen met plant based diet?

Hedcandy schreef:

B12 moet ik als vegetarier sowieso slikken.

Als vegetariër kan het zonder - B12 zit in alle dierlijke producten, dus ook in ei en zuivel. Je krijgt er wel minder van binnen dan een vleeseter, ook omdat het in bv. zuivel een moeilijker opneembare vorm is. Dus het is er wel een om in de gaten te houden. Vitamine D overigens ook.

Als veganist red je het met B12 niet zonder bijslikken, en voor D moet je aan de algen en dat soort meer 'exotische' dingen.

Louise

9

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ik luisterde vanmiddag in de auto naar deze podcast https://slimmer-presteren-podcast.nl/af … sch-dieet/
Vond ik erg informatief, een tip waard.

10

Re: Ervaringen met plant based diet?

De sportarts adviseerde mij het hele jaar door B12 (deed ik al) en D in de maanden met de R.

11

Re: Ervaringen met plant based diet?

Louise schreef:

Pfoe, heftig! Excuus dat ik het eerst niet geloofde (dat weten jullie dan vast ook wel - dat er nogal wat mensen beweren allergieën te hebben).

Geeft niet hoor. Dat gebeurd vaker wink

En ja dat zien we regelmatig helaas. Maar ook de reactie hierop. Men neemt het in veel gevallen niet meer serieus omdat het vaak als excuus gebruikt wordt voor mensen die iets gewoon niet graag nemen, maar zich schijnbaar bezwaart voelen dat eerlijk te zeggen. Weleens meegemaakt in een horeca gelegenheid dat ze fris bestelde zonder citroen. Kreeg ze met en gaf aan dat ze zonder citroen had besteld. Zagen we de bediening citroentje er af plukken onderweg terug naar de bar en in eenzelfde beweging omdraaien en met hetzelfde glas terugkeren.... Als ze daar uit gedronken zou hebben had dat een ritje SEH geweest...

Dat betekent ook dat het eigenlijk onmogelijk is om gezond te eten, lijkt me, hoe doet ze dat dan - als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Lijkt me ook lastig om samen te eten en te koken dan inderdaad.

Er zijn een aantal groenten die wel goed gaan. Eigenlijk mag ze alle zetmeelproducten bv prima hebben (aardappel, rijst, pasta's) en vlees/kip ook. Dat combineren we met de groentes die wel goed gaan. We eten relatief veel uit de oven ook, en een ietwat minder gevarieerd eetpatroon dan ik zou willen. Dat we net samen waren aten we altijd samen en hetzelfde. Inmiddels zijn we daar wel van afgestapt omdat de doodgekookte groenten gewoon veel voedingswaarden verliezen en ik dat ook echt merkte. We proberen wel veel samen te eten en ook wel nieuwe gerechten met veilige producten. En soms ook met producten die eigenlijk niet kunnen maar waarop de reactie niet zo heftig is.

Ze heeft ook een tijdje geleefd op zogenaamd astronautenvoer, in vloeibare vorm. Een soort Yokidrink maar dan met allerlei supplementen. Een flesje was een complete maaltijdvervanging. Werkte an sich prima maar mentaal is dat heel moeilijk vol te houden. En ook met vakanties/familiebezoek in buitenland was het altijd gedoe bij de douane. 

Wat ik later nog dacht trouwens: ik zou wel oppassen met én koolhydraatarm én plantaardig/veganistisch. Dan beperk je jezelf wel heel erg, en op een gegeven moment wordt het wel heel karig allemaal. Als je veel sport, heb je ook echt wel gewoon brandstof nodig. En als je jezelf te veel ontzegt, is dat niet vol te houden. Je kunt beter wat gematigder gezond eten en dat wél volhouden.

Louise

Dat was ook niet mijn intentie, maar thanks voor de heads up smile
Sowieso is het koolhydraat-arm eten een discussie op zichzelf. Vooralsnog lijkt mijn vetpercentage het er goed op te doen, als in dat ik wel redelijk afval momenteel (ca. 0,8 kg per week). En daar ligt voor mij de focus nog een beetje de komende tijd.
Maar als ik mijn trainingsomvang weer verder ga opbouwen dan heb ik de koolhydraten echt nodig. Dat merk ik zelfs al met de kleine trainingsomvang waar ik nu nog op zit, ik neem op de dagen dat ik train bv ook gewoon brood als lunch ipv salade.

12

Re: Ervaringen met plant based diet?

Dank, sanger - interessant trouwens ook (ik vind voeding sowieso erg interessant). Klein dingetje nog:

sanger schreef:

Zagen we de bediening citroentje er af plukken onderweg terug naar de bar en in eenzelfde beweging omdraaien en met hetzelfde glas terugkeren....

Ja, precies dat herken ik van een vriendin van mij die allergisch is voor citrusvruchten (niet zo heftig dat het tot SEH zou leiden, overigens).

Louise

13

Re: Ervaringen met plant based diet?

Zoiets doen ze ook met bijv een tosti die niet goed gaat.
Halen ze de ham er snel tussenuit,krijg je hem zo weer.
Maar ik lust ook echt geen vlees dus daar trap ik niet in... laatst nog een bak tortillachips, waar salami op had gelegen en eraf was gehaald, retour gestuurd. Ze maken maar een nieuwe, ik wacht wel.

14

Re: Ervaringen met plant based diet?

Net of je die salami dan niet meer proeft.
Bedienend personeel heeft vaak niet door dat het geen kwestie is van lekker vinden (wat ook al erg genoeg is), maar ook van overtuiging of allergieën.

Ik ken iemand met zware glutenallergie die ergens glutenvrij eten bestelde, extra vroeg of ze bekend waren met de voorzorgsmaatregelen en het tel. nr. van de serveerster vroeg: “Als het niet glutenvrij is lig ik vannacht wakker van de buikkrampen, en dan bel ik je!”

15

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ja ik vind het schandalig hoe achterloos er mee wordt omgesprongen.
Je betaald ook nog eens flink in de horeca, daar mag best wat tegenoverstaan vind ik. Dit hoort daar gewoon bij.

16

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ik heb zoiets met rauwe ui. Niet echt allergisch, maar het komt er gewoon weer uit. Neem ik een haring, doen ze er ui op, dan hoef ik hem niet meer. Keertje niet opgelet, hadden ze de uitjes eraf gehaald. Broodje thuis opgegeten, en bij een van de laastste happen zat er een stukje ui. Vijf minuten later eruit gekotst en toen verder gegeten. Gebeurd overigens zelden, en als het gebakken is is het wel te doen. Verder ook geen allergische reacties, het komt er gewoon weer uit, en verder is er dan weinig aan de hand.
Mijn zus heeft veel geworsteld met voedselallergien. Een heel basic dieet gevolgd een poos. Geen noten, melk, kruiden, en nog een hele rits dingen, en heel strict, dus ook geen brood wat gebakken is op platen die ingevet zijn met olie van noten. En daarna ook testen wat werkt. Eerst een mespuntje van iets, als het goed gaat een theelepel etc. Koriander was een echt nono. Een mespuntje was een dag op de wc zitten met een emmer erbij.

17

Re: Ervaringen met plant based diet?

Hedcandy schreef:

Ja ik vind het schandalig hoe achterloos er mee wordt omgesprongen.
Je betaald ook nog eens flink in de horeca, daar mag best wat tegenoverstaan vind ik. Dit hoort daar gewoon bij.

Mijn meisje heeft koemelk allergie, carpaccio zonder kaas besteld maar met werd geleverd. Hij werd net niet ter plekke afgeborsteld maar stond wonderbaarlijk binnen 5 sec terug op tafel ... Was een gesprekje met de eigenaar waard vond ik

Verder wel een keer één waar ik ook wel om moest lachen: warme chocomel, nagevraagd en wel in de keuken dat deze op water basis was ... die vervolgens met een dikke dot slagroom erop werd afgeleverd ;-)

Grtz
D.

18

Re: Ervaringen met plant based diet?

MontanaMan schreef:

.. lang stuk.. Koriander was een echt nono. Een mespuntje was een dag op de wc zitten met een emmer erbij.

Koriander, altijd een No! Als ik wil dat mn eten naar dreft smaakt doe ik dat er wel op.

Verder heb ik geen intoleranties, nou ja vwb voedsel dan.

19

Re: Ervaringen met plant based diet?

davidr schreef:
MontanaMan schreef:

.. lang stuk.. Koriander was een echt nono. Een mespuntje was een dag op de wc zitten met een emmer erbij.

Koriander, altijd een No! Als ik wil dat mn eten naar dreft smaakt doe ik dat er wel op.

Verder heb ik geen intoleranties, nou ja vwb voedsel dan.

Blijft grappig met Koriander, dat een deel vd mensen het naar dreft vindt smaken.
Dat is net zoiets als kleurenblind zijn. Een deel vd mensen heeft het, de rest kan zich daar niets bij voorstellen...

20 Laatst bewerkt door Louise (27-06-20 11:33:17)

Re: Ervaringen met plant based diet?

Haha, ja, ik ken 'm inderdaad, maar ik vind koriander juist hartstikke lekker.

Over dat ze in de horeca nogal achteloos doen - ik snap eerlijk gezegd wel waar dat vandaan komt, want de andere kan zie ik ook echt wel. Het is volgens mij wel een beetje over z'n piek, maar ik herinner me nog een keer bij een cursus twee jaar terug, zat ik te eten met allemaal onbekenden, eentje de hele tijd maar moeilijk doen over d'r glutenallergie, het ging er de hele maaltijd lang over. Toen kregen wij 'gewone' taart als toetje. Die zag er zo lekker uit dat ze ook maar om een stuk ging vragen... Ik nog voorzichtig vragen - nee, zó erg was het nou ook weer niet met die allergie roll

Maarre... in Fiets Magazine van deze maand (lag gister in de bus hier) staan nogalliefst twee artikelen over plant-based eten en sport. Het ene voegt niet zo veel toe aan wat er in dit topic ook al staat. Wel leerde ik ervan wat het verschil is tussen plant-based en vegetarisch/veganistisch: dat plant-based voor je eigen gezondheid is, en vegetarisch/veganistisch meer voor milieu/dierenwelzijn. Dat onderscheid is terminologie was mij onbekend. Plus voorbeelden van wielrenners die zo eten - Maarten Tjallingii, Adam Hansen. Het zijn er niet veel, maar wielrennen is een nogal behoudende sport natuurlijk.

Het andere artikel (in de vraag-antwoord-rubriek) vond ik interessanter. Het gaat in op de keuze tussen koolhydraatbeperkt en plant-based. Wat daarin staat is ook wat ik hierboven bedoelde: dat dat in combinatie niet goed gaat, omdat plantaardige voeding relatief veel koolhydraten bevat, dus dan kun je bijna niks meer eten. Plantaardig is zo veel beter voor de planeet dan koolhydraatbeperkt. En in recent onderzoek vielen mensen van een plantaardig dieet zelfs meer af dan van koolhydraatbeperkt (wat aansluit bij wat ik eerder heb begrepen over diëten en afvallen: het maakt niet zo veel uit hoe je jezelf qua voeding beperkt, als je dat maar doet).

Met twee artikelen en niet zo heel lang geleden ook al aandacht ervoor in dit tijdschrift denk ik: het is kennelijk wel 'hot'!

Louise

21

Re: Ervaringen met plant based diet?

O, het verschil tussen vegan en plant based wist ik ook niet. Weer wat geleerd, tnx Louise!

22

Re: Ervaringen met plant based diet?

Plant based is inderdaad minder ‘streng’. Vegans gebruiken helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen melkproducten, ei, honing en leer (om te dragen).

Soms komt daar ook wat activisme bij kijken in meer of mindere mate.

Dat van die glutenallergie is inderdaad lachen. Sommige mensen vinden het leuk om interessant te doen over hun ‘beperkingen’.
Mijn zoon is gevoelig voor gluten (bevestigd door labtest), niet allergisch. Hij wordt niet ziek van gluten en we hoeven niet te letten op kruisbesmetting. Als we hem gewoon brood of gewone pasta geven krijgt hij flinke diarree. We laten glutenvrij eten, dus ook geen taart.

23

Re: Ervaringen met plant based diet?

Volgens mij is dat meer het verschil tussen vegan en vegetarian en plant-based. Het verschil tussen vegan/vegetarian en plant-based is de intentie (je eigen gezondheid bij plant-based, en de de environment bij vegan/vegetarian). Een vegan zal uit principe geen melkproducten eten omdat er dieren voor de productie gebruikt zijn, een vegetarier eet die wel omdat de dieren er niet voor geslacht worden (en mits ze onder bepaalde voorwaarden gehouden worden). Een vegan zal dus geen ei eten, een vegetarier wel, mits het een scharrelei is, maar iemand die strict een plant-based dieet volgt voor zichzelf, zal het geen drol uitmaken of dat ei uit een legbatterij komt of een scharrelei is, als hij een ei eet. Nu zijn die verschillen ook niet zwart-wit, veel mensen die een plant-based dieet volgen zijn ook milieu bewust en zullen scharrel, of vrije uitloop eieren kiezen als ze eieren zouden eten.

Het aparte met gluten (coeliacie) is dat in veel landen standaard babies daar standaard op worden getest, maar in Nederland niet voor zover ik weet. Een vriendin van me heeft coeliacie en dat heeft men pas ontdekt omdat ze heel slecht groeide.

24

Re: Ervaringen met plant based diet?

Grappig, vandaag staat er een artikel in de Volkskrant over plant based dieet,dat het zo goed helpt tegen aderverkalking, diabeters type 2 en reuma.
Dat we er zo weinig over horen dat mensen met hun voeding zoveel preventiever kunnen werken.
Helaas is onze gezondheidszorg alleen maar gestelt op: ziek worden, pillen erin en evt opereren. Daar wordt simpelweg meer geld mee verdiend.
Niks preventie,gezonde leefstijl etc.

25

Re: Ervaringen met plant based diet?

Hedcandy schreef:

..
Helaas is onze gezondheidszorg alleen maar gestelt op: ziek worden, pillen erin en evt opereren. Daar wordt simpelweg meer geld mee verdiend.
Niks preventie,gezonde leefstijl etc.

Ja zo bijzonder is dat.
Het enige wat soms aangegeven wordt is om meer te gaan sporten, zonder verder te kijken naar het hoe en wat.

Mijn dochter heeft ook last van gluten, geen allergie, maar intolerant.
Symptomen zijn gelijk, heftige buikpijn bij eten van gluten.
Dit zou met de tijd minder moeten worden door het mijden van gluten, maar schijnbaar geldt dat voor haar helaas niet.