51

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Als je 18 bent kun je nu eenmaal meer af dan op je 46.

52

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Voor wie het interessant vindt heb ik als bijlagen een paar screenshots toegevoegd van mijn trainingschema zoals dat in Trainingpeaks is staat. Het schema is gemaakt door Matt Fitzgerald, één van de auteurs van 80/20 Triathlon. Het geeft een aardig beeld van hoe zo'n trainingsschema eruit ziet.
Een opmerking vooraf:
Dit is een schema dat tot 5 april loopt wanneer ik de marathon Rotterdam doe. Het is dus geen zuiver triathlon schema maar heeft meer dan gemiddeld focus op het hardlopen. Wel zit er zwemmen en fietsen tussen omdat het al rekening houdt met de 70.3 Hoorn eind juni en de 140.6 Barcelona op 4 oktober. Na de marathon krijg ik een schema dat specifiek is opgesteld voor deze twee races en voortborduurt op het schema waarvan jullie de screenshots zien. Het schema is een momentopname van februari 2020 met het oog op de marathon begin april. Het verandert dus naarmate april dichterbij komt.

Oh ja, ik weet dat een marathon in april niet bijdraagt aan de voorbereiding 70.3 en 140.6 maar ik vind het gewoon leuk om te doen. En ik doe het allemaal primair omdat ik het leuk vind. Binnen de grenzen van het plezier probeer ik het beste resultaat dan neer te zetten ;-)

53

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Waarom is het niet verstandig om een marathon begin april te lopen en een halve in juni? Daar zit meer dan zat tijd tussen vind ik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

54

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

mcguyver schreef:

Waarom is het niet verstandig om een marathon begin april te lopen en een halve in juni? Daar zit meer dan zat tijd tussen vind ik.


Het is mij door meerdere triathleten afgeraden, waaronder zeer ervaren triathleten. Anderen vinden het geen enkel probleem. Google er maar eens op, lijkt zo'n eindeloze welles-nietes discussie in diverse fora. Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat ik de discussie ken en te voorkomen dat er één daarover op gang zou komen in dit draadje. Maar ik bereikte er misschien wel het tegenovergestelde mee :-)

55

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Gringo schreef:
mcguyver schreef:

Waarom is het niet verstandig om een marathon begin april te lopen en een halve in juni? Daar zit meer dan zat tijd tussen vind ik.


Het is mij door meerdere triathleten afgeraden, waaronder zeer ervaren triathleten. Anderen vinden het geen enkel probleem. Google er maar eens op, lijkt zo'n eindeloze welles-nietes discussie in diverse fora. Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat ik de discussie ken en te voorkomen dat er één daarover op gang zou komen in dit draadje. Maar ik bereikte er misschien wel het tegenovergestelde mee :-)

Ha leuk, discussie! Er zit inderdaad meer dan genoeg tijd tussen, maar mijn eigen ervaring is dat als ik serieus voor een marathon train de scherpe randjes van het trainen erna er een beetje af zijn en de focus op de triathlons die relatief kort op de marathon volgen wat minder is. Als je de marathon en de halve triathlon allebei als een A-race beschouwd dan zou ik dat minder handig vinden, als dat niet het geval is dan zit er in mijn ogen meer dan genoeg tijd tussen.

56

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Sorry, ik wist niet dat dit een discussie was. Mijn zienswijze: herstel van een marathon is bij mij een week of 2 a 3. In deze weken train ik lafjes door maar niets geks. Na 3 weken weer volle bak.

Je moet sneller dan de klos zijn.

57

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Interessant Gringo, thanks voor het delen.

Dit stukje lijkt me toch t meest relevant voor de mindset

Gringo schreef:

maar ik vind het gewoon leuk om te doen. En ik doe het allemaal primair omdat ik het leuk vind. Binnen de grenzen van het plezier probeer ik het beste resultaat dan neer te zetten ;-)

Daarnaast snap ik de 'discussie' ook wel. Als je idd zoals Maca zegt ze allebei als A-race beschouwd dan doe je ergens jezelf tekort vwb optimaal herstel danwel voorbereiding.

58

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Om nog maar eens een oud topic af te stoffen...

De conclusie uit dit topic was dat ik teveel op hoge intensiteit train en te weinig variatie heb hierin.
Nu heb ik sinds kort een trainingsplan van 8020endurance voor IM70.3 en heb nu pas gevoeld wat het betekent om op lage intensiteit te trainen.

Ik zat blijkbaar steeds in de zones die je volgens 8020 juist moet vermijden omdat je hier geen vooruitgang boekt.

Het is wennen om soms 1-1,5 min per km langzamer te lopen en 30-80W minder te fietsen. Het lijkt net alsof ik loop te sloffen en superlangzaam in aero-houding over het asfalt rol.
Na de training voel ik me een stuk frisser, maar kan wel voelen dat ik getraind heb.

Ik denk dat met deze meer gestructureerde aanpak een stuk beter op weg ben, pijntjes en blessures ga voorkomen en volgens seizoen goed voorbereid ben voor de 70.3!

59

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Herkenbaar hoor, ik heb vorig jaar mijn eerste halve in Almere met precies hetzelfde schema gedaan en uiteindelijk in een voor mij bevredigende tijd van 5.45 gefinisht. Achteraf had ik misschien iets sneller gekund maar wilde in mijn eerste halve niet over de kop gaan. Ik was altijd erg blessuregevoelig, met name met hardlopen, maar sinds ik de 80/20 filosofie volg en wat hardlooptechniek lessen nam bij Louise eigenlijk geen blessures meer gehad. Ook belangrijk, ik heb naast het trainen nog volop energie voor drukke baan en gezin.

Succes met de verdere voorbereiding. Welke 70.3 heb je op het oog?

60

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Gringo schreef:

en wat hardlooptechniek lessen nam bij Louise eigenlijk geen blessures meer gehad.

*bloos*  - dank je, leuk om te horen!
In het verlengde daarvan, dus over techniek: @rdlk - niet echt gaan lopen sloffen, hoor - wel technisch goed blijven lopen! Dat vind ik wel een mogelijk nadeel van gepolariseerd trainen: dat de focus te eenzijdig op intensiteit kan komen te liggen.

En klein dingetje: bij juist in het midden trainen boek je wel degelijk ook vooruitgang - hele volksstammen doen niet anders. Maar je loopt een verhoogd blessurerisico, hebt meer herstel- en/of trainingstijd nodig voor hetzelfde resultaat en/of je progressie stagneert eerder. Bij de meesten - er zijn er ook die het er prima op doen. Gepolariseerd trainen is geen heilige graal, en dus is een andere aanpak ook niet zwart/wit 'fout' ofzo.

Louise

61

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Gringo schreef:

Succes met de verdere voorbereiding. Welke 70.3 heb je op het oog?

Ik wil graag de Half Distance van Tri Amsterdam doen 9 (geen officiele IM70.3 maar wel dezelfde afstand). Ik vond dit vorig jaar een heel mooi evenement met een mooi parcours ook.

Louise schreef:

@rdlk - niet echt gaan lopen sloffen, hoor - wel technisch goed blijven lopen!Louise

Zeker! Het voelt een beetje alsof je wandelend hetzelfde tempo zou kunnen lopen (is niet waar), vandaar het sloffen. Ik probeer technisch goed te blijven lopen.

62

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Klinkt goed!
Die halve van TriAmsterdam staat ook op mijn - zeer voorlopige - lijstje.

Louise

63

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Misschien interessant voor sommigen hier:

Op 8020endurance.com worden nu de 2-weekse trialversie van hun trainingsplannen ($4,95) en hun 5-weekse “Maintenance” programma’s (tijdelijk) gratis aangeboden.

Je kunt dit op ieder moment starten en zovaak herhalen als je wilt.

64

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

rdlk schreef:

Als ik naar de jaartotalen en weekoverzichten kijk van training op dit forum, dan vraag ik me soms af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

Na het trainen voor mijn eerste halve triathlon heb ik een overzicht gemaakt van mijn totalen om voor mijzelf een beeld te krijgen wat ik nou eigenlijk getraind had. Misschien leuk om te delen om te laten zien dat lang niet iedereen zulke goede trainingsweken maakt;


Trainingstijd: 165 uur en 50 minuten, dat was verdeeld over 191 verschillende workouts door het jaar heen.

De gemiddelde trainingsduur per week komt daarmee uit op 4:36:22. En dat over gemiddeld 5 trainingen in de week.

En een gemiddelde training over de hele periode was dus maar zo’n 52 minuten lang.

Zoals goed te zien is in onderstaande grafiek zit er in de laatste 8 weken voor de halve triathlon een flinke stijging in duur die ik getraind heb. Toen trainde ik gemiddeld 7 uur en 54 minuten per week.

In de periode daarvoor viel het allemaal nog erg mee en trainde ik gemiddeld zo’n 3 uur en 40 minuten per week.

Mocht je het leuk vinden om nog iets meer te lezen:
https://www.marcellagerwerf.com/daadwer … triathlon/

65 Laatst bewerkt door TumTumTum (13-07-20 10:54:16)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Wat een eye opener. Zulke trainingshoeveelheden zijn zelfs voor mij nog wel te doen. Ik lees altijd met bewondering wat andere mensen in een week verzetten om er figuurlijk meteen "onhaalbaar"achter te zetten.

Of jij bent een natuurtalent, of jij traint super efficiënt of een combinatie van alle twee?

rdlk schreef:

    Als ik naar de jaartotalen en weekoverzichten kijk van training op dit forum, dan vraag ik me soms af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

Eh ja, dat dus. smile 300% meer energie hebben ofzo. Iemand postte een keertje "maar 14 trainings uren" te hebben gemaakt. Maar 14? Ik heb dat van mijn leven nog nooit in één week bij elkaar gesport.

66

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

TumTumTum schreef:

Of jij bent een natuurtalent, of jij traint super efficiënt of een combinatie van alle twee?

Ik vermoed beide niet ;-) wat ik denk dat mij geholpen heeft is om vooral structureel te blijven trainen.

Voor mij werkt het goed om elke dag een beetje te trainen en goed in een ritme te komen. Dat is bij mij beter dan een paar keer per week langere trainingen te doen.

Op deze manier kan ik het ook goed combineren met twee jonge kinderen (bijna 3 en bijna 1), en de zware periode waar mijn vrouw doorheen gaat.

67

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

TumTumTum schreef:

Wat een eye opener. Zulke trainingshoeveelheden zijn zelfs voor mij nog wel te doen. Ik lees altijd met bewondering wat andere mensen in een week verzetten om er figuurlijk meteen "onhaalbaar"achter te zetten.

Of jij bent een natuurtalent, of jij traint super efficiënt of een combinatie van alle twee?

rdlk schreef:

    Als ik naar de jaartotalen en weekoverzichten kijk van training op dit forum, dan vraag ik me soms af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

Eh ja, dat dus. smile 300% meer energie hebben ofzo. Iemand postte een keertje "maar 14 trainings uren" te hebben gemaakt. Maar 14? Ik heb dat van mijn leven nog nooit in één week bij elkaar gesport.

Ik ben gelukkig als ik dit lees, want ik merk dat ik ook door werk en gezin zeker niet aan de uren kom zoals soms vooropgesteld. Wat wel werkt is een week of 10 dagen vakantie met het gezin en de fiets mee. Samen met meer slaap en opbouw van kilometers.

68 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (13-07-20 13:29:41)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Ik trainde voor m'n eerste halve inderdaad ook veel minder, dat is daarna pas veranderd.

Nu fiets ik vaak al 4 of 5 uur in één rit in het weekend, dan kom je dus ook hoger uit. Dat is voor een halve misschien niet nodig, maar voor een full distance wel essentieel. Je krijgt bovendien de kans om mooie ritten te maken, gezellig met een groep, dan voelt het niet eens als trainen.

En die energie? Ik lig elke dag op tijd in bed, en heb geen kinderen, dat scheelt volgensmij veel. big_smile

69

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Ja, dan voel ik mij ook gelukkig: voor mijn laatste halve heb ik eigenlijk niks afwijkends gedaan maar wel 1 tuinverbouwing.

Je moet sneller dan de klos zijn.

70

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

LindaRotterdam schreef:

Ik trainde voor m'n eerste halve inderdaad ook veel minder, dat is daarna pas veranderd.

Nu fiets ik vaak al 4 of 5 uur in één rit in het weekend, dan kom je dus ook hoger uit. Dat is voor een halve misschien niet nodig, maar voor een full distance wel essentieel. Je krijgt bovendien de kans om mooie ritten te maken, gezellig met een groep, dan voelt het niet eens als trainen.

En die energie? Ik lig elke dag op tijd in bed, en heb geen kinderen, dat scheelt volgensmij veel. big_smile

Tja die kinderen, dat scheelt idd wel veel. Maar ik zou ze niet kunnen missen. En als je zoon of dochter eens een training meedoet op lage intensiteit, of voor het fietsen op gemiddeld dan is het leuk combineren.

71

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Het is niet voor iedereen een keus om ze niet te hebben...

72 Laatst bewerkt door Laris (13-07-20 21:12:56)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

marcell schreef:
TumTumTum schreef:

Of jij bent een natuurtalent, of jij traint super efficiënt of een combinatie van alle twee?

Ik vermoed beide niet ;-) wat ik denk dat mij geholpen heeft is om vooral structureel te blijven trainen.

Voor mij werkt het goed om elke dag een beetje te trainen en goed in een ritme te komen. Dat is bij mij beter dan een paar keer per week langere trainingen te doen.

Op deze manier kan ik het ook goed combineren met twee jonge kinderen (bijna 3 en bijna 1), en de zware periode waar mijn vrouw doorheen gaat.

Dat is ook ongeveer hoe ik het aanpak, alleen laat die halve nog op zich wachten (planning was 4/7 of 12/7 een solo, maar die weken liepen totaal anders ivm overlijden van mijn vader). De zin om te trainen is nu wel weg door de afgelopen periode, dus ik sta nu op standje onderhoud. Misschien eind augustus/begin september.

Ik moet zeggen dat het druk blijft met kinderen (8-11-13) maar ze kunnen wel even alleen thuis en de jongste is zelf vaak weg. En ze slapen steeds vaker uit dat is ook fijn! Maar een trainingsweek van 10uur of meer is eigenlijk niet te doen icm werk en andere verplichtingen. Ik herken wel dat de (school)vakantiewerken mijn piekweken zijn. Het thuiswerken de afgelopen tijd maakte het trainen ook makkelijker.

73

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Hedcandy schreef:

Het is niet voor iedereen een keus om ze niet te hebben...

Dat is helemaal waar!

74 Laatst bewerkt door Louise (14-07-20 09:17:15)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

marcell schreef:

En een gemiddelde training over de hele periode was dus maar zo’n 52 minuten lang.

Maar dat is wel alleen maar netto. Er komt nog wel heel wat bij: omkleden, spullen bij elkaar zoeken, douchen, heen en weer naar het zwembad enzovoort. Zwemmen is in dat opzicht bijvoorbeeld echt heel inefficiënt eigenlijk. En dan heb ik nog het geluk dat ik op 50 meter afstand van mijn huis in het open water kan springen.

LindaRotterdam schreef:

Je krijgt bovendien de kans om mooie ritten te maken, gezellig met een groep, dan voelt het niet eens als trainen.

+1, nouja, ik fiets veel alleen, gister nog 6 uur, heerlijk. Hele dag weg geweest, met familiebezoek, uitgesproken zomerweer, trein terug, dat was een mini-vakantie. Ja, dat 'kost' veel tijd, maar zo ervaar ik dat helemaal niet. Ik knap er enorm van op, in deze verder zo taaie tijd. Ik moet die dag wel kunnen vrijmaken natuurlijk, maar dat lukt wel.

Louise

75 Laatst bewerkt door marcell (14-07-20 09:27:25)

Re: Trainingsopbouw halve triathlon

Louise schreef:

Maar dat is wel alleen maar netto. Er komt nog wel heel wat bij: omkleden, spullen bij elkaar zoeken, douchen, heen en weer naar het zwembad enzovoort. Zwemmen is in dat opzicht bijvoorbeeld echt heel inefficiënt eigenlijk. En dan heb ik nog het geluk dat ik op 50 meter afstand van mijn huis in het open water kan springen.

Zeker waar, zo'n 98% van mijn fietstrainingen doe ik indoor. Scheelt een hoop tijd aan omkleden en spullen klaarmaken.

En de inefficiëntie van het zwembad heb je helemaal gelijk in; al zwem ik eigenlijk nooit meer dan 1x per week. Sporadisch 2x als het allemaal lekker uit komt.

Ook ik heb het geluk dat ik op 100m (damn dat lijkt ver vergeleken met jou wink ) het buitenwater in kan duiken. Als ik naar het zwembad ga, dan dat doe ik onderweg naar kantoor, scheelt ook weer wat onnodig tijdsverlies.