126

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ja, twee banen oversteken lijkt me ook geen doen. Een enkele lijn passeren is echter goed te doen met een iets aangepast keerpunt.

127

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hadden ze de lijn tussen de heen- en terugbaan er niet uit gehaald dan? Dat was bij mij wel, een stuk makkelijker. Als je dan de ruimte hebt kon je met schuin aanzwemmen je keerpunt maken waar normaal de lijn zou hangen. De attributen werden in Eindhoven ontmoedigd, maar als je in de andere helft van het zwembad de (semi) profs met van alles ziet zwemmen voelt dat ook wel wat hypocriet.

128

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nee de lijnen lager erin, en er zat dus nóg een baan tussen. Dan moet je in dit geval wel een flink schuine afzet hebben en lang onderwater blijven.

Ach, ze doen d'r best om er binnen alle (lokale) regels wat van te maken.
Er was bijv. wel één wc voor ons geopend, zag ik toen ik naar buiten ging. Daar was ik de hele ochtend zenuwachtig voor geweest. big_smile

129

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben vanmorgen weer geweest; ik zat in de tweede shift van 8 u tot 8.45. Erg moeten lachen om een puberjongen die in badjas en op slippers naar buiten kwam zetten en in de auto stapte waar pa of ma hem in ophaalde.

In Nijverdal was het 25 meterbad opgedeeld in 4 vakken; 2 banen per vak. Er waren heel weinig mensen, dus ik had een heel vak voor mijzelf. Bizar om mee te maken. Blijkbaar mogen er 20 mensen tegelijk in, dus als het vol is weet ik niet hoe het gaat bevallen. Wel weer wat aan techniek kunnen doen en dat was ook erg nodig na 2 maanden niet zwemmen!

Ik vond het een stuk relaxter dan boodschappen doen :-)

Oja en manlief vond dat ik er maar een bikeswimrun van moest maken dus ook nog 10K gefietst en bijna 15K gelopen (verkeerd gelopen in het bos, grrr)

130

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Niet in een zwembad, maar buiten in een meer. Hier kan dat normaliter in een meer een paar keer per week in de vroege ochtend of vroege avond. Het is een waterski meer wat dan afgehuurd wordt voor zwemmers. Ze zetten een groot rondje van 1 km uit en een kleinere van zo'n 300m. Kajakkers voor de veiligheid, £5 per keer betalen en je checkt in en uit met een chip zodat ze weten dat iedereen ook uit het water is, en ze registreren je tijd dan ook. Die chip en de registratie ervoor moet via de website van NOWCA. En je mag geen zwarte of witte badmuts, dat zijn de regels normaal. Heel populair, bijna altijd wel meer dan 400 zwemmers, soms zelfs veel meer op mooie dagen of gedurende vakanties.

Nu:
-500m rondje
-vanaf 24u vantevoren een tijdslot reserveren en betalen (£6 per keer, no refunds) met 8 beschikbare plekken per 10 min, hiervoor moet je een app downloaden en je er registreren. Dit is dus een andere app dan NOWCA.
-je kunt alleen het water in tijdens de 10 min van je geboekte slot
-je mag maximaal 1u in het water verblijven
-Alleen ouder dan 16, en 16-18 alleen met toestemming ouders
-Geen toeschouwers
-Safety swimmers verplicht
-houdt 2m afstand in het water (we leven hier in een 2m maatschappij ipv een 1,5m maatschappij big_smile)
-Pass wide
-Don't draft
-Stop niet bij de boeien
-Niet in het water of je bril spugen
-laat al je spullen in de auto, behalve schoenen en sleutels (normaal legt iedereen z'n tas ergens neer en lever je je sleutel in waarvoor je een bandje krijgt)
-blijf in je auto totdat je mag gaan zwemmen
-blijf niet rondhangen als je uit het water komt
-kleedkamers zijn gesloten
-WC's alleen te gebruiken in noodgevallen

Op zich valt het wel mee, en er zouden maar maximaal 48 zwemmers zijn op een parkoers van 500m. Dat is 1 per 10m, maar je kunt makkelijk 20m in de breedte zwemmen ook. Ik kijk nog wel even de kat uit de boom hoe het clubgenoten bevalt, en totdat eea gestroomlijnd gaat. In een rij gaan wachten is een nationale sport hier, wat dat betreft hebben veel Engelsen het wel naar hun zin nu big_smile, maar daar heb ik niet zo'n zin in.  2u in de rij wachten op de site van een supermarkt om online te kunnen winkelen, dank je de koekoek. Is dat eigenlijk ook zo erg in NL?

131

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nee. Met uitzondering van de Efteling dan.

132

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nou, als er een volkje is wat houdt van netjes in de rij staan dan zijn het Japanners in mijn ervaring, maar die zijn dan weer efficiënt dus de rij is nooit lang. 2 uur in de rij wachten op de site van een supermarkt is natuurlijk beter dan dat de server eruit ligt, maar klinkt wel als een capaciteitsprobleem ja, dat valt hier gelukkig wel mee smile

On topic: fijn dat je in ieder geval kan zwemmen! En geen zwarte of witte badmuts snap ik helemaal, met onze club houd iedereen 1x per jaar toezicht op het buiten zwemmen, en de mensen met wit/zwarte badmuts zijn het slechtste te zien, zeker zonder boei. Ik vind zes pond per keer wel veel voor een uurtje buiten zwemmen. Je mag in ieder geval inhalen, dan hoef je niet letterlijk in een rij te zwemmen.

133

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb vandaag voor het eerst met de corona regels in het zwembad gezwommen en het viel me reuze mee. Je moet van tevoren reserveren, maar ik kon gewoon vanmorgen nog reserveren voor een uurtje zwemmen deze middag. Binnen is het wat gedoe met een richtingsverkeer, maar daar staat tegenover; geen gedoe met kluisjes en een armbandje met sleutel bij je houden die niet blijft zitten. En dan, een 50 meter bad delen met 4 anderen...hoe lekker is dat.:)

134

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb gisteravond voor het eerst weer in het zwembad gezwommen, mijn trainingsgroepje ging weer van start (vorige week al, maar toen was ik weg). Hierna nog 4 keer. 

Nouja, 'groepje', ik was alleen! Dus een eigen baan en een privé-trainer, die vroeg wat ik wilde doen. Ook van de cursus waren er maar weinig, dus we waren in totaal met 4 zwemmers. Minder dan de helft van voor maart. De rest ziet het kennelijk  niet meer zitten? Ik had eerst ook aarzelingen, vanwege al die debiele protocollen/regeltjes, maar na een week in dezelfde debielheid en willekeur van de horeca (vorige week op reis) ben ik wat laconieker geworden.

Dus op mijn verzoek eerst een techniek-opfrisser, want van eerst niet zwemmen en daarna alleen in buitenwater was die verrommeld. Vooraf maf: mijn beenslag was een soort-van 'weg'. Alsof m'n benen niet meer wisten wat ze moesten doen. Ik weet wel dat ik er in wetsuit bijna niets mee doe omdat ze al heel hoog liggen, maar dat het zo erg was... Kwam wel weer terug.

Daarna wat intervallen, met sprintjes op 90 en 100 %, dat had ik ook nog niet gedaan, in buitenwater zwem ik eigenlijk alleen rustig. Dus dat was wel weer even wennen aan hoe dat voelt, zeg, pfoe... Het kwam aardig aan ook, nu beetje spierpijn, maar wel lekker.

Je mocht weer douchen, zowel vooraf als erna, dat is sinds deze week, dat vind ik wel een grote stap vooruit. Ik had erna en nu ook een beetje last van m'n luchtwegen, ik weet niet of dat van extra chloor is of van gewoon weer wennen aan chloor. In dat zwembad  (Overschie) zit altijd al veel, vind ik, het is ook erg warm.

Zo lang het zo rustig blijft is het wel fijn zo, maar dit is totaal niet rendabel natuurlijk, dus ik vraag me af hoe lang het zo kan blijven.

Louise

135

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Gisteren ben ik voor het eerst na de heropening gaan zwemmen.
Inderdaad, op het bad omkleden, niet douchen, omkleden in de kleine kleedhokjes en via een andere route het gebouw uit.

Ze hadden het bad opgedeeld in 2 vakken van 3 banen, waarin met max. 40 mensen in een rechthoek gezwommen wordt. Inhalen mocht aan één kant.
Ik ben blij weer eens binnen gezwommen te hebben, maar ben niet blij over het zwemmen in een rechthoek (geen keerpunten) en het niet douchen.

Het viel me op dat er een rare stoming in het bad ontstaat waardoor het zwemmen vrij zwaar ging en ik het gevoel had tegen de stroming in te moeten zwemmen. Dit kan ook aan mij liggen.
Ik denk dat ik volgende week nog eens ga, eens kijken hoe het dan gaat.

136

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hier doen ze dat vaak ook dat ze een vak van 2 of 3 banen maken. Heel irritant kan dat zijn, veel mensen zwemmen tot de kant, en gaan dan staan en lopen langzaam langs de kant. Als je er achter zit kom je er snel mee in de knoop. Als je tegen de klok inzwemt kun je niet links van ze keren, want daar lopen ze naar toe, rechts is geen ruimt, maar achter ze hangen dan moet je langzamer zwemmen want stoppen, opstaan en opzij stappen kost ook tijd. En soms zwemmen mensen niet rechtdoor maar alvast diagonaal naar het midden van het vak vanaf halverwege de baan, ook dat is irritant. Soms zwem ik dan maar gewoon in het midden van het vak op en neer.

137

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In een rechthoek? Ze verzinnen ook wel de gekste dingen, hè... Ik blijf het raar vinden dat het per zwembad zo veel verschilt. Nouja, vorige week ook een week allerlei horeca-ervaringen opgedaan tijdens onze fietsvakantie, en daar geldt hetzelfde voor. Het is gewoon een ratjetoe. En dan vinden ze het gek dat mensen zich er niet aan houden...

Louise

138

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Sinds een maandje ongeveer zijn bij ons de trainingen hervat.
Voor ons is het bad nu verdeeld in telkens "dubbele banen" waarbij 1 groepje aan de ene kant start en andere groepje aan de overzijde.
Start van 1e zwemmer van beide groepjes is gelijk en dan +/- 5 sec tussen alle zwemmers; verder wordt dan door beide groepen ook hetzelfde programma gezwommen.
Typisch gezien bestaan de groepjes uit 6 zwemmers, wat wel goed werkt in het 50-mtr bad.

Grootste verschil is misschien nog wel dat er nauwelijks lange stukken gezwommen worden aangezien de 6e zwemmer dan toch wel bijgehaald kan worden door de 1e van de overkant; zeker bij de snellere zwemmers die dus in 40sec makkelijk oversteken heeft de laatste van het andere groepje maar 15sec speling wanneer deze begint aan het interval.
Het zijn dus vooral 50/100/150 meter intervallen en incidenteel een 200.

Verder thuis omkleden vooraf en na afloop niet douchen en met max 3 per kleedruimte.

139

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ons openluchtzwembad is weer open, dankzij een heleboel vrijwilligers. Er is nu elke week 4x banenzwemmen in de ochtend mits het buiten wamer is dan 18 graden en het niet heel hard regent. Lekker rustig, vanmorgen waren we met 3 zwemmers. Strakblauwe lucht en lekker buiten en dat op een paar minuutjes fietsen.

140

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Herkenbaar Kempenaer. Ik kan inderdaad geen langere of tempo intervallen zwemmen.
Houd het dus bij 50 of 100 m en veel techniek.

Bovendien moet het in 55 minuten, met veel wachten, af te ronden zijn. Coach heeft de trainingen er op aangepast, maar t blijft een beetje behelpen.

De rest doe ik dan maar in buitenwater.

141

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Dinsdagavond alweer privé-training gehad, in m'n eigen baan, het is wel superdeluxe zo!

Daarbij een 20-minuten-test gedaan, waarop ik uitkwam op ongeveer een seconde per baantje langzamer dan waar ik in maart stond. Dat viel me alles mee, met 2 maanden niet zwemmen en sindsdien nog amper structuur in het zwemmen. En in te warm water - dat zwembad is sowieso al warm, maar het was (of leek) door de buitentemperatuur nog warmer dan normaal.

Louise

142

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise, van wie heb jij privé training? Ik heb er eergisteren per mail naar geïnformeerd bij Tri experience en Zwemanalyse maar krijg van beide nog geen enkele reactie.

143

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het is niet echt privétraining, het is dat ik als enige ben 'weergekeerd' van m'n trainingsgroepje (van maar drie) na de coronastop. Dus ik zit als het ware voor een dubbeltje (nouja... ) op de eerste rang. Nog 3 keer hierna, al gaat de trainer er wel mee stoppen.

Het gaat om een groepje van mijnzwemcoach.nl (van de  KNZB). Met 3 was al veel individuele aandacht, dus dat was al fijn; alleen is nóg meer. Het is wel in het piepkleine badje van Overschie (4 baantjes, 20m).

Zowel Tri-Experience als ZwemAnalyse doen aan echte privéles volgens mij, dus daar ga je vast van horen.

Louise

144

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Gisteren ben ik voor het eerst in Groesbeek in het zwembad wezen zwemmen .
Je kon voor een half uur een baan boeken , 4 personen per "blok" .
Een half uur is niet lang , maar beter dan niets . Had sinds maart al niet meet gezwommen .
Tegen baby tarief ha ha (< 4 ) , had ik een baan voor me zelf .
Alles goed geregeld zo , maar de gemeentes leggen er dik geld bij denk ik .

145

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Bij ons was alles gisteren weer “normaal”.
Gewoon in banen zwemmen, douches en kleedlokalen weer open.
En gelukkig lekker rustig. :-)

146

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Aangezien binnensporten weer "gewoon" mag zou ik dat ook verwachten maar lees daar nog weinig over ...

Grtz
D.

147

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hier was het dinsdag nog niet gewoon, hoor. Je mag je in elk geval vooraf niet omkleden en volgens mij geldt de rest ook nog allemaal, alleen douchen  mag weer, maar dat was al een paar weken. En binnensporten mag toch niet zomaar 'gewoon', want in sportscholen moet je toch ook op 1,5 meter blijven?

Dinsdag was bij ons de opkomst helemaal laag: ik was weer de enige van m'n trainingsgroepje, dus weer privétrainer in een eigen baan. Nu was van de andere groep, de borstcrawlcursus, er ook maar één, dus we waren met twee zwemmers, twee trainers en daarnaast ook nog minstens 2 zwembadmedewerkers! Ik vond het wel memorabel. Net als de sportschool buiten zijn het trainingen die ik niet gauw ga vergeten!

Louise

148

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik zag gisteren tot mijn verrassing dat je weer mag douchen bij ons zwembad. Verder is er nog wel de "Ikea" looproute (gedoe) en het vooraf opgeven van een tijdslot (gedoe).

Dat het niet erg druk is vind ik heerlijk.:)

149

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik begreep gister van de badmeester dat tijdens het zwemmen alles op zich weer gewoon kan en mag, maar daarbuiten niet, dus daar gelden inderdaad nog de looproutes en de beperkingen op omkleden. Voor het badje van Overschie betekent dat dat er maar 12 mensen tegelijk kunnen zwemmen, want het heeft maar 12 omkleedhokjes.

Hopelijk betekent het wel dat er geen inhaalverboden enzo meer zijn. 

Gister waren wij weer maar in totaal met z'n drietjes, ik als enige weer van mijn groep, maar onze trainer is ermee gestopt, dus nu doet één trainer beide 'groepen'. Maar dat kwam neer op ieder een eigen programma in een eigen baan. Blijft luxueus zo! Nog één keer, dan is het zomervakantie.

Louise

150

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Iedere keer dat ik in het zwembad kom is er weer iets afgebouwd. Nu mag je ook weer gewoon douchen en hoef je dat niet eerst thuis te doen. Wel mag je nog geen kluisje gebruiken, (hoera) en officieel nog niet naar de wc tenzij je enorme hoge nood hebt... Tja.:) En de looproutes zijn er nog maar daar word niet Noord Koreaans op gehandhaafd.