26

Re: Ervaringen met plant based diet?

Misschien zijn het niet de gluten?
Er wordt toch wel iets meer gedaan aan voorkomen dan vrijwel niks?
Na een standaard health screening vorig jaar, op mijn 40ste, waarbij de cholesterol iets hoog was werd aangeraden om mijn dieet aan te passen en terug te komen voor een nieuwe test na 6 maanden. Toen was mijn cholesterol inderdaad in de goede richting gegaan.
Maar dat komt mogelijk door het systeem hier (NHS) wat minder gericht is op winst maken dan een commercieel systeem.

27

Re: Ervaringen met plant based diet?

MontanaMan schreef:

Volgens mij is dat meer het verschil tussen vegan en vegetarian en plant-based. Het verschil tussen vegan/vegetarian en plant-based is de intentie (je eigen gezondheid bij plant-based, en de de environment bij vegan/vegetarian). Een vegan zal uit principe geen melkproducten eten omdat er dieren voor de productie gebruikt zijn, een vegetarier eet die wel omdat de dieren er niet voor geslacht worden (en mits ze onder bepaalde voorwaarden gehouden worden). Een vegan zal dus geen ei eten, een vegetarier wel, mits het een scharrelei is, maar iemand die strict een plant-based dieet volgt voor zichzelf, zal het geen drol uitmaken of dat ei uit een legbatterij komt of een scharrelei is, als hij een ei eet. .

Ja, precies - in het artikel in Fiets wordt een plant-based dieet juist 'strenger' genoemd, maar dan niet zozeer vanwege het dierenwelzijn, maar omdat zo iemand eerder een koekje zal afwijzen. In dat opzicht is het onderscheid wel een aanwinst, wan ik heb wel meegemaakt, zo'n 20 jaar geleden, dat mensen tegen me zeiden 'maar je bent toch vegetariër?' als ik chips at roll Die verzeenzelvigden vegetarisch eten met alles alleen maar gezond ofzo.

Hedcandy schreef:

Grappig, vandaag staat er een artikel in de Volkskrant over plant based dieet,dat het zo goed helpt tegen aderverkalking, diabeters type 2 en reuma.
Dat we er zo weinig over horen dat mensen met hun voeding zoveel preventiever kunnen werken.
Helaas is onze gezondheidszorg alleen maar gestelt op: ziek worden, pillen erin en evt opereren. Daar wordt simpelweg meer geld mee verdiend.

Ja, dat is zeker treurig. Totaal verkeerd verdienmodel. Wat er aan preventie gebeurt, zijn amechtige pogingen, tenzij je per ongeluk een idealistische huisarts hebt. Die leefstijlinterventie bijvoorbeeld (GLI, vergoed door de zorgverzekeraars), als je dat als begeleider wilt doen, móet je er iets lucratiefs naast hebben, want anders kun je er niet eens van leven. Om maar te zwijgen over proberen de voedingsmiddelenindustrie aan banden te leggen (dat kan ik me trouwens onder Boris J. ook niet voorstellen, MontanaMan wink ).

Over de gluten: ik ken ook iemand bij wie pas heel laat werd ontdekt dat hij coeliakie had, toen was-ie doodziek, darmen kapot voor de rest van zijn leven. Maar wat ik begrepen heb van o.a. Asker Jeukendurp (die sportvoedingsdeskundige) is dat vaak bij gevoeligheid voor tarwe het niet de gluten zijn, maar de suikers (bij interesse - google op 'fodmap').

Louise

28 Laatst bewerkt door Barthed (01-07-20 11:43:31)

Re: Ervaringen met plant based diet?

HIer ervaring uit eerste hand. Ik ben in februari veganist geworden, na het zien van forks over knives (beter dan game changers), game changers, cowspiracy en what the health. Ook in deze volgorde, en de eerste zijn vele malen beter dan de laatste. Vooral de historische data van forks over knives vond ik heel erg sterk.

Ik acht altijd dat je vegetarier/veganist werd vanwege dierenleed. En dat vond ik niet zo'n sterk argument. Het argument van gezondheid en de relatie (het is niet een oorzaak) tot diabetes, hart en vaat ziektes en kanker vond ik een openbaring. In mijn familie was helaas ook diagnose kanker gesteld, dus wellicht sprak het mij nog wat meer aan de gemiddelde persoon. Mijn vrouw was het met me eens en we zijn nu 6 maanden veganist.

Wat betreft eten en voedingsstoffen, je haalt het allemaal niet uit normale groente als sla, witlof sperziebonen en bloemkool. Ik stop overal bonen, linzen, kikkererwten en andere "zware" peulvruchten en noten in anders kom je niet aan je eiwitten. Wat betreft vet, vooral noten, zaden en avocado. Dat gaat allemaal in ontbijt en avondeten. Verder voeg ik ook vaak best veel suiker toe aan mijn havermout met sojamelk bij het ontbijt. Ik sport veel, dus heb ik ook veel koolhydraten nodig, snelle en trage. Ik probeer zo min mogelijk verwerkt spul te eten, zoals veganistische hamburgers en spul van de vegetarische slager maar dat is moeilijk, want een "bite" in mijn eten vind ik toch wel belangrijk. Verder ben ik veel meer fruit gaan eten. Wat betreft tekorten aan vitaminen e.d. ik pak altijd al een multivitamine dat doe ik nu al 2 jaar en heb ik niet veranderd. Daarnaast zit de befaamde B12 in de allerlei producten als havermelk/sojamelk/etc.

Ik heb naast mijn dieet weinig veranderd het laatste half jaar. In aantal uren sporten loop ik gelijk aan 2019 en iets voor op 2018, verder is alles (vrouw,kinderen,werk,woning) niet veranderd in mijn leven. Dit is wat ik heb gemerkt:

  • Gewicht van 74kg naar 70kg. Ik wou al lang naar de 70kg en kwam daar maar niet, met de wijziging in mijn dieet ging dit vanzelf.

  • Rusthartslag van 53 gemiddeld naar 48 gemiddeld, ik zag dit vrij snel zakken, na 2 weken. Maar ik dacht dat het kwam door de training, maar het is nu al 6 maanden echt lager. Ik gebruik de meting van mijn Garmin 735xt die 24/7 draag al zeker 2 jaar.

  • Bij vrienden eten is niet zo leuk meer, zelfs de vegetarische vrienden vinden het moeilijk om veganistisch te koken, echt overal zit weipoeder of ei in

  • Uit eten gaan is ook niet makkelijk, mijn mijn vrouw wel, maar met een groep niet. Er zijn weinig restaurants met zowel goede veganistische opties als reguliere opties

  • Iedere keer als ik in het nieuws zie dat er iets (garalen, salami, mosselen) uit de schappen gehaald wordt, of er iets niet deugd in de vlees/vis verwerking industrie, ben ik blij dat ik daar niets mee te maken heb.

Onze kinderen krijgen wel producten met melk, ei en ook vlees. Dat zijn ze gewend en willen we niet ineens van ze afpakken omdat wij dit hebben bedacht. En ze moeten ook gewoon bij vriendjes kunnen lunchen. Ze krijgen bij ons thuis in ieder geval minder dierlijke producten, eerst ging er wel eens een bifi in de broodtrommel, dat doen we niet meer. Het voedingscentrum heeft salami ook bestempeld als "week keuze" dus dat wordt echt wel afgeraden.

Wat betreft inspiratie voor eten, er zijn veel goede bloggers/vloggers/instagrammers. Wij hebben in het begin veel gehad aan
pickuplimes op youtube, die heeft echt goede tips en lekkere gerechten, verder bezoeken we bosh.tv regelmatig (zeker voor de carrot cake). Enige product wat in mijn ogen niet te vervangen is, is kaas. Ik heb nu alle vegan varianten een keer gekocht, maar dat is allemaal niks, alleen "violife slices" komen in een beetje in de buurt van jonge plakjes kaas, als je er dan voldoende mosterd op smeert, is het wel oke op je brood. Maar je moet het niet proberen te smelten.

En er is nog voldoende junkfood dat je kan eten dat toch veganistisch is: oreo, croky chips, beyond meat burger/worsten, kips heeft goede "pate" en "smeerworst". Ook pizza ketens hebben voortaan veganistische opties, dat is niet perse heel gezond maar soms wel fijn om te bestellen, alleen de nepkaas op die dingen staat je na een halve pizza al wel tegen. Een fatsoenlijke pizza zonder kaas is trouwen vaak ook lekker en iedere fatsoenlijk pizzeria kan die voor je maken. Ook de mac donalds in Duitsland heeft een vegan hamburger in het assortiment. Wat ik wil zeggen is dat het steeds makkelijker wordt om veganistisch te eten, en dat bespaart 100% zeker dierenleed, water, ontbossing, co2 en andere vervuiling, of het op die manier gezond is weet ik niet.

Overigens is het vervangen van normale producten voor veganistische versies in je normale maaltijden niet zo verstandig, Je gaat vergelijk en het wordt nooit dat wat je gewend bent. Je moet opzoek gaan naar nieuwe gerechten. Gelukkig zag mijn vrouw het als uitdaging, en zij maakt in de meeste gevallen voor het avondeten.

Oh en wat betreft sport prestaties, want dat is toch het hoofdonderwerp van dit hele forum, dat is niet significant beter geworden en zeker niet slechter. Ik voel me ook niet fitter/sterker/gezonder/beter dan voor de verandering van dieet. In eerste instantie ging ik dit proberen tot de marathon van Rotterdam. Nu is die uitgesteld tot oktober, maar ook na die tijd ga ik niet meer terug naar mijn oude dieet. Belangrijkste argument voor mijn is nog steeds de relatie tot vervelende ziektes. En ik zeg heel bewust "relatie", ik ben overtuigd dat er een verband is. Het is niet perse de oorzaak, want het is allemaal erg complex.


*Kleine toevoeging: Ik was een echte vleeseter, op iedere boterham zat vleeswaren of kaas met roomboter, 's ochtends volle yoghurt met muesli en regelmatig een gebakken ei (met kaas en spek). Bij het avondeten ook bijna altijd een stuk vlees. Daarnaast was ik ook enorm bbq fan, met 2 webers en een vuurkuil in de tuin met met een spit van ca. 150cm waar we zeker 2 keer per jaar een heel speenvarken of lam aan garen. De meeste mensen hadden mij niet bestempeld als potentiële veganist of vegetariër, inclusief ik zelf.

29

Re: Ervaringen met plant based diet?

Interessant verhaal. Ik vind zelf dierenwelzijn wél een sterk argument, maar wat je beweegredenen ook zijn: veganistisch of vegetarisch eten kan ik alleen maar luid toejuichen! Ga je het wel volhouden zo? Dus dat je niet te veel mist? (Of het moet dus eigenlijk geen kwestie van 'volhouden' zijn.)

Wat je schrijft over de invloed van sportprestaties herken ik van mijn man. Die was flexitariër en is vegetariër geworden toen wij samen gingen wonen. Ook hij viel toen wat af en ging zeker niet slechter presteren.

Barthed schreef:

Overigens is het vervangen van normale producten voor veganistische versies in je normale maaltijden niet zo verstandig, Je gaat vergelijk en het wordt nooit dat wat je gewend bent. Je moet opzoek gaan naar nieuwe gerechten.

Ook herkenbaar - ik heb al heeeeeeel vaak uitgelegd dat ik niet bezig ben met 'vlees vervangen'. Het is een andere manier van koken, van denken zelfs: met de groente centraal bijvoorbeeld. Wij doen ook niet zo veel met nepvlees e.d. Weinig behoefte aan, al is het soms wel leuk of makkelijk. Maar heel kunstmatig ook, ja.
Overigens is kaas voor mij wel één van de redenen waarom ik niet veganistisch wil eten: ik ben er dol op en dat zou ik te zeer missen, en die nepkaas is echt niks inderdaad. 

Veel suiker toevoegen lijkt mij weer wat minder gezond, als het je daarom te doen is. Snelle suikers heb je hooguit tijdens het sporten nodig. Kun je dan niet gewoon wat meer havermout eten?

En klein dingetje nog: één op de drie mensen krijgt in zijn/haar leven met kanker te maken, dus kanker in de familie is juist heel 'gemiddeld'. Ik bedoel: families zonder kanker zijn een uitzondering.

Louise

30

Re: Ervaringen met plant based diet?

Herkenbaar... Thuis gaat het vrij goed, ik ben geen moeilijke eter. Uit eten gaan met een vegan persoon is lastig. Je komt vaak in restaurants zonder of met beperkte vegan opties, of in vegan restaurants.

Resultaat is dat we niet vaak meer uit eten gaan...

31

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ik merk ook dat dierenwelzijn steeds een belangrijke factor is ter bevestiging van mijn keuze. Mocht iemand daar over twijfelen dan is Dominion (2018) een hele nare documentaire om te kijken. Ik ben na 10 minuten gestopt omdat ik ik niet overtuigd hoefde te worden.

Louise schreef:

...

Veel suiker toevoegen lijkt mij weer wat minder gezond, als het je daarom te doen is. Snelle suikers heb je hooguit tijdens het sporten nodig. Kun je dan niet gewoon wat meer havermout eten?

Wat is het probleem met suiker? Ik doe er 2 of 3 scheppen suiker bij mijn ontbijt, naast wat pitten en fruit. Ik pak ook alleen gezoete sojamelk en havermelk.

Ik begrijp dat als je last heb van overgewicht, je misschien minder suiker wilt eten (hoewel ik het vet zou proberen te minimaliseren).Ik heb het idee dat er een enorme angst is (gecreëerd) voor suiker, maar waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Wat ik wel weet is dat mijn moeder zei dat suiker niet goed is voor je.

Als ik zoek naar artikelen waarin staat dat suiker ongezond is, vind ik er heel veel maar zelden referenties naar wetenschappelijke artikelen, meestal quoten ze elkaar. Daarnaast is het voedingscentrum helemaal niet zo negatief over suikers. En ik geloof niet dat daar hele domme mensen zitten, ze zijn daar in ieder geval dagelijks bezig met voeding en en gezondheid en ze gebruiken wetenschappelijke bronnen. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx

Nu wil ik het topic niet kapen en een discussie starten over of suiker gezond/ongezond of slecht/goed is. Hoewel ik me best wil laten overtuigen dat het ongezond is. Mijn gewicht is in ieder geval omlaag gegaan, met extra suiker.

Ik heb overigens na het zien van al die documentaires ook als referentie een documentaire gekeken over een onderwerp dat me vrij onwaarschijnlijk leek, gewoon om te zien of ik me daar ook door kon laten overtuigen. Dat was niet het geval.

Louise schreef:

En klein dingetje nog: één op de drie mensen krijgt in zijn/haar leven met kanker te maken, dus kanker in de familie is juist heel 'gemiddeld'. Ik bedoel: families zonder kanker zijn een uitzondering.

Bedoel je dat wat ik meemaak geen uitzondering is? Dat geloof ik meteen, op dat gebied probeer ik ook bovengemiddeld te zijn. Of wil je er mee zeggen dat kanker vooral bepaald wordt door een genetische factor?

32

Re: Ervaringen met plant based diet?

davidr schreef:
MontanaMan schreef:

.. lang stuk.. Koriander was een echt nono. Een mespuntje was een dag op de wc zitten met een emmer erbij.

Koriander, altijd een No! Als ik wil dat mn eten naar dreft smaakt doe ik dat er wel op.

Verder heb ik geen intoleranties, nou ja vwb voedsel dan.

Dat koriander is wel een vreemd iets he. Sommige mensen hebben wel dat Dreft effect en andere niet tongue

33

Re: Ervaringen met plant based diet?

Louise schreef:

Haha, ja, ik ken 'm inderdaad, maar ik vind koriander juist hartstikke lekker.

Over dat ze in de horeca nogal achteloos doen - ik snap eerlijk gezegd wel waar dat vandaan komt, want de andere kan zie ik ook echt wel. Het is volgens mij wel een beetje over z'n piek, maar ik herinner me nog een keer bij een cursus twee jaar terug, zat ik te eten met allemaal onbekenden, eentje de hele tijd maar moeilijk doen over d'r glutenallergie, het ging er de hele maaltijd lang over. Toen kregen wij 'gewone' taart als toetje. Die zag er zo lekker uit dat ze ook maar om een stuk ging vragen... Ik nog voorzichtig vragen - nee, zó erg was het nou ook weer niet met die allergie roll

Maarre... in Fiets Magazine van deze maand (lag gister in de bus hier) staan nogalliefst twee artikelen over plant-based eten en sport. Het ene voegt niet zo veel toe aan wat er in dit topic ook al staat. Wel leerde ik ervan wat het verschil is tussen plant-based en vegetarisch/veganistisch: dat plant-based voor je eigen gezondheid is, en vegetarisch/veganistisch meer voor milieu/dierenwelzijn. Dat onderscheid is terminologie was mij onbekend. Plus voorbeelden van wielrenners die zo eten - Maarten Tjallingii, Adam Hansen. Het zijn er niet veel, maar wielrennen is een nogal behoudende sport natuurlijk.

Het andere artikel (in de vraag-antwoord-rubriek) vond ik interessanter. Het gaat in op de keuze tussen koolhydraatbeperkt en plant-based. Wat daarin staat is ook wat ik hierboven bedoelde: dat dat in combinatie niet goed gaat, omdat plantaardige voeding relatief veel koolhydraten bevat, dus dan kun je bijna niks meer eten. Plantaardig is zo veel beter voor de planeet dan koolhydraatbeperkt. En in recent onderzoek vielen mensen van een plantaardig dieet zelfs meer af dan van koolhydraatbeperkt (wat aansluit bij wat ik eerder heb begrepen over diëten en afvallen: het maakt niet zo veel uit hoe je jezelf qua voeding beperkt, als je dat maar doet).

Met twee artikelen en niet zo heel lang geleden ook al aandacht ervoor in dit tijdschrift denk ik: het is kennelijk wel 'hot'!

Louise

Ik moet dat tijdschrift nog even ergens scoren want ik sta er in met een fotootje enzo smile Nu nog een extra reden dus wink

34

Re: Ervaringen met plant based diet?

Hedcandy schreef:

Grappig, vandaag staat er een artikel in de Volkskrant over plant based dieet,dat het zo goed helpt tegen aderverkalking, diabeters type 2 en reuma.
Dat we er zo weinig over horen dat mensen met hun voeding zoveel preventiever kunnen werken.
Helaas is onze gezondheidszorg alleen maar gestelt op: ziek worden, pillen erin en evt opereren. Daar wordt simpelweg meer geld mee verdiend.
Niks preventie,gezonde leefstijl etc.

En wat te denken van de voedingsmiddelenindustrie? Die hebben daar ook nog een flinke vinger in de pap

35

Re: Ervaringen met plant based diet?

Barthed schreef:

HIer ervaring uit eerste hand. Ik ben in februari veganist geworden, na het zien van forks over knives (beter dan game changers), game changers, cowspiracy en what the health. Ook in deze volgorde, en de eerste zijn vele malen beter dan de laatste. Vooral de historische data van forks over knives vond ik heel erg sterk.

Ik acht altijd dat je vegetarier/veganist werd vanwege dierenleed. En dat vond ik niet zo'n sterk argument. Het argument van gezondheid en de relatie (het is niet een oorzaak) tot diabetes, hart en vaat ziektes en kanker vond ik een openbaring. In mijn familie was helaas ook diagnose kanker gesteld, dus wellicht sprak het mij nog wat meer aan de gemiddelde persoon. Mijn vrouw was het met me eens en we zijn nu 6 maanden veganist.

Wat betreft eten en voedingsstoffen, je haalt het allemaal niet uit normale groente als sla, witlof sperziebonen en bloemkool. Ik stop overal bonen, linzen, kikkererwten en andere "zware" peulvruchten en noten in anders kom je niet aan je eiwitten. Wat betreft vet, vooral noten, zaden en avocado. Dat gaat allemaal in ontbijt en avondeten. Verder voeg ik ook vaak best veel suiker toe aan mijn havermout met sojamelk bij het ontbijt. Ik sport veel, dus heb ik ook veel koolhydraten nodig, snelle en trage. Ik probeer zo min mogelijk verwerkt spul te eten, zoals veganistische hamburgers en spul van de vegetarische slager maar dat is moeilijk, want een "bite" in mijn eten vind ik toch wel belangrijk. Verder ben ik veel meer fruit gaan eten. Wat betreft tekorten aan vitaminen e.d. ik pak altijd al een multivitamine dat doe ik nu al 2 jaar en heb ik niet veranderd. Daarnaast zit de befaamde B12 in de allerlei producten als havermelk/sojamelk/etc.

Ik heb naast mijn dieet weinig veranderd het laatste half jaar. In aantal uren sporten loop ik gelijk aan 2019 en iets voor op 2018, verder is alles (vrouw,kinderen,werk,woning) niet veranderd in mijn leven. Dit is wat ik heb gemerkt:

  • Gewicht van 74kg naar 70kg. Ik wou al lang naar de 70kg en kwam daar maar niet, met de wijziging in mijn dieet ging dit vanzelf.

  • Rusthartslag van 53 gemiddeld naar 48 gemiddeld, ik zag dit vrij snel zakken, na 2 weken. Maar ik dacht dat het kwam door de training, maar het is nu al 6 maanden echt lager. Ik gebruik de meting van mijn Garmin 735xt die 24/7 draag al zeker 2 jaar.

  • Bij vrienden eten is niet zo leuk meer, zelfs de vegetarische vrienden vinden het moeilijk om veganistisch te koken, echt overal zit weipoeder of ei in

  • Uit eten gaan is ook niet makkelijk, mijn mijn vrouw wel, maar met een groep niet. Er zijn weinig restaurants met zowel goede veganistische opties als reguliere opties

  • Iedere keer als ik in het nieuws zie dat er iets (garalen, salami, mosselen) uit de schappen gehaald wordt, of er iets niet deugd in de vlees/vis verwerking industrie, ben ik blij dat ik daar niets mee te maken heb.

Onze kinderen krijgen wel producten met melk, ei en ook vlees. Dat zijn ze gewend en willen we niet ineens van ze afpakken omdat wij dit hebben bedacht. En ze moeten ook gewoon bij vriendjes kunnen lunchen. Ze krijgen bij ons thuis in ieder geval minder dierlijke producten, eerst ging er wel eens een bifi in de broodtrommel, dat doen we niet meer. Het voedingscentrum heeft salami ook bestempeld als "week keuze" dus dat wordt echt wel afgeraden.

Wat betreft inspiratie voor eten, er zijn veel goede bloggers/vloggers/instagrammers. Wij hebben in het begin veel gehad aan
pickuplimes op youtube, die heeft echt goede tips en lekkere gerechten, verder bezoeken we bosh.tv regelmatig (zeker voor de carrot cake). Enige product wat in mijn ogen niet te vervangen is, is kaas. Ik heb nu alle vegan varianten een keer gekocht, maar dat is allemaal niks, alleen "violife slices" komen in een beetje in de buurt van jonge plakjes kaas, als je er dan voldoende mosterd op smeert, is het wel oke op je brood. Maar je moet het niet proberen te smelten.

En er is nog voldoende junkfood dat je kan eten dat toch veganistisch is: oreo, croky chips, beyond meat burger/worsten, kips heeft goede "pate" en "smeerworst". Ook pizza ketens hebben voortaan veganistische opties, dat is niet perse heel gezond maar soms wel fijn om te bestellen, alleen de nepkaas op die dingen staat je na een halve pizza al wel tegen. Een fatsoenlijke pizza zonder kaas is trouwen vaak ook lekker en iedere fatsoenlijk pizzeria kan die voor je maken. Ook de mac donalds in Duitsland heeft een vegan hamburger in het assortiment. Wat ik wil zeggen is dat het steeds makkelijker wordt om veganistisch te eten, en dat bespaart 100% zeker dierenleed, water, ontbossing, co2 en andere vervuiling, of het op die manier gezond is weet ik niet.

Overigens is het vervangen van normale producten voor veganistische versies in je normale maaltijden niet zo verstandig, Je gaat vergelijk en het wordt nooit dat wat je gewend bent. Je moet opzoek gaan naar nieuwe gerechten. Gelukkig zag mijn vrouw het als uitdaging, en zij maakt in de meeste gevallen voor het avondeten.

Oh en wat betreft sport prestaties, want dat is toch het hoofdonderwerp van dit hele forum, dat is niet significant beter geworden en zeker niet slechter. Ik voel me ook niet fitter/sterker/gezonder/beter dan voor de verandering van dieet. In eerste instantie ging ik dit proberen tot de marathon van Rotterdam. Nu is die uitgesteld tot oktober, maar ook na die tijd ga ik niet meer terug naar mijn oude dieet. Belangrijkste argument voor mijn is nog steeds de relatie tot vervelende ziektes. En ik zeg heel bewust "relatie", ik ben overtuigd dat er een verband is. Het is niet perse de oorzaak, want het is allemaal erg complex.


*Kleine toevoeging: Ik was een echte vleeseter, op iedere boterham zat vleeswaren of kaas met roomboter, 's ochtends volle yoghurt met muesli en regelmatig een gebakken ei (met kaas en spek). Bij het avondeten ook bijna altijd een stuk vlees. Daarnaast was ik ook enorm bbq fan, met 2 webers en een vuurkuil in de tuin met met een spit van ca. 150cm waar we zeker 2 keer per jaar een heel speenvarken of lam aan garen. De meeste mensen hadden mij niet bestempeld als potentiële veganist of vegetariër, inclusief ik zelf.

Leuk om ervaring uit de eerste hand te horen/lezen!

Ik ga de aangeraden docu's ook kijken, ben benieuwd.

Dat stuk over vleeseter is wel heel ehrkenbaar :Y

36

Re: Ervaringen met plant based diet?

Grappig topic. Mijn eigen ervaringen met meer plantaardig eten zijn vooral positief. Ik was al nooit een grootverbruiker van vlees maar nu eet ik het heel zelden nog. Ik koop het zelf eigenlijk (bijna) nooit, maar als ik bij iemand anders iets te eten krijg en er zit vlees in dan zeur ik niet, zo een beetje. Als ik de keus heb dan liever niet. Ik ben de laatste jaren wel nog bewuster op mijn eetpatroon gaan letten en veel meer fruit eten, ik ben best gek op fruit. Toeval of niet, ik ben al jaren niet meer ziek geweest, vroeger had ik ieder jaar wel een paar keer een verkoudheid of een griep. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik inmiddels al resistent ben tegen alles wat rondwaart.:)

Ik eet wel eieren en zuivel, want zonder dat word het wel erg bewerkelijk en ook zijn alternatieven vaak niet echt goedkoop. Sesampasta voor je op je brood bijvoorbeeld, lekker, maar zo'n potje kost wel 8 euro. Dat soort eten is niet voor een smalle beurs. Erger nog, goedkoop eten is vaak hetzelfde als ongezond eten. Dan kan je zeggen dat het keuze is, maar mensen met een laag inkomen en dito opleiding hebben die keuze niet zo. Ik vind dus ook dat er véél meer op preventie en voorlichting en stimuleren van gezonde voeding ingezet moet worden. Weg dus met de kiloknallers wat mij betreft.

Sommige plantaardige alternatieven kosten nauwelijks extra moeite, boter voor op je brood bijvoorbeeld. Het is even zoeken maar iedere supermarkt heeft plantaardige margarine in het assortiment en die zijn echt prima. Ik maak regelmatig curry met kikkererwten of met paksoi, en die kan je helemaal veganistisch maken als je wil.

Vegan kaas ook een keer uitgeprobeerd, nee dat is het niet.

Dierenleed, eco schade en persoonlijke gezondheid, dat zijn voor mij wel de redenen om geen tot weinig vlees en vooral bio zuivel te eten. En plantaardig waar het kan. Ik ben ook niet perse tegen vlees eten, alleen wel tegen de manier waarop dat in onze samenleving gebeurd en de massaliteit ervan. Dat slachtvee over de hele wereld versleept word vind ik bespottelijk.
Sommige mensen lijken wel bijna alleen maar vlees te eten, de hele dag door. Vlees met brood, soep met vlees, vlees met een aardappel, snacks op vleesbasis, vooruit ook af en toe een koekje. Eet ook eens tussendoor een visje, nee dat dan weer niet want vis lust niemand. En dan gek vinden dat ze op gegeven moment ter aarde storten of in een scootmobiel belanden. Volgens mij is dat niet ons natuurlijke dieet.

37

Re: Ervaringen met plant based diet?

TumTumTum schreef:

Grappig topic. Mijn eigen ervaringen met meer plantaardig eten zijn vooral positief. Ik was al nooit een grootverbruiker van vlees maar nu eet ik het heel zelden nog. Ik koop het zelf eigenlijk (bijna) nooit, maar als ik bij iemand anders iets te eten krijg en er zit vlees in dan zeur ik niet, zo een beetje. Als ik de keus heb dan liever niet. Ik ben de laatste jaren wel nog bewuster op mijn eetpatroon gaan letten en veel meer fruit eten, ik ben best gek op fruit. Toeval of niet, ik ben al jaren niet meer ziek geweest, vroeger had ik ieder jaar wel een paar keer een verkoudheid of een griep. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik inmiddels al resistent ben tegen alles wat rondwaart.:)

Dat is ook een beetje wat ik voor ogen heb voor mezelf. Niet helemaal uitbannen, maar wel veel beperkter consumeren.

Ik eet wel eieren en zuivel, want zonder dat word het wel erg bewerkelijk en ook zijn alternatieven vaak niet echt goedkoop. Sesampasta voor je op je brood bijvoorbeeld, lekker, maar zo'n potje kost wel 8 euro. Dat soort eten is niet voor een smalle beurs. Erger nog, goedkoop eten is vaak hetzelfde als ongezond eten. Dan kan je zeggen dat het keuze is, maar mensen met een laag inkomen en dito opleiding hebben die keuze niet zo. Ik vind dus ook dat er véél meer op preventie en voorlichting en stimuleren van gezonde voeding ingezet moet worden. Weg dus met de kiloknallers wat mij betreft.

Dat is imo een heel andere discussie waard. Ik heb dat ook al meermaals opgemerkt in mijn sociale kringen en men reageert daar gek op. Maar het is natuurlijk van de gekke dat een zak patat en doos frikandellen uit de diepvries samen goedkoper kan zijn dan een bloemkool of whatever groente.... Naar mijn mening moet er een instantie komen die voedingsproducten eerst moet goedkeuren voordat het verkocht mag worden, en deze moet de voeding kan een categorie meegeven voor een gezondheidstoeslag. De inkomsten uit die toeslag/belastiing zou dan rechtstreeks de gezondheidszorg in terug moeten vloeien.

Sommige plantaardige alternatieven kosten nauwelijks extra moeite, boter voor op je brood bijvoorbeeld. Het is even zoeken maar iedere supermarkt heeft plantaardige margarine in het assortiment en die zijn echt prima. Ik maak regelmatig curry met kikkererwten of met paksoi, en die kan je helemaal veganistisch maken als je wil.

Vegan kaas ook een keer uitgeprobeerd, nee dat is het niet.

Bijna vakantie, dan ga ik eens wat recepten opzoeken en uitproberen smile

Dierenleed, eco schade en persoonlijke gezondheid, dat zijn voor mij wel de redenen om geen tot weinig vlees en vooral bio zuivel te eten. En plantaardig waar het kan. Ik ben ook niet perse tegen vlees eten, alleen wel tegen de manier waarop dat in onze samenleving gebeurd en de massaliteit ervan. Dat slachtvee over de hele wereld versleept word vind ik bespottelijk.
Sommige mensen lijken wel bijna alleen maar vlees te eten, de hele dag door. Vlees met brood, soep met vlees, vlees met een aardappel, snacks op vleesbasis, vooruit ook af en toe een koekje. Eet ook eens tussendoor een visje, nee dat dan weer niet want vis lust niemand. En dan gek vinden dat ze op gegeven moment ter aarde storten of in een scootmobiel belanden. Volgens mij is dat niet ons natuurlijke dieet.

Over natuurlijk dieet gesproken.... We stammen af van apen en dat zijn, voor zover mij bekend, allemaal planteneters. Zou dat een indicatie zijn van wat goed voor ons is?

38

Re: Ervaringen met plant based diet?

Niet helemaal. We stammen niet van apen af maar zijn net als mensapen primaten. We zijn neven en nichten van elkaar. Volgens wikipedia:

Alle apen zijn vooral planteneters, maar eten ook insecten en eieren. Sommige soorten eten ook kleine vogeltjes en hagedissen. De chimpansee jaagt op grotere dieren en eet zelfs andere aapsoorten. Alleen de gorilla is een vegetariër en eet niets anders dan plantaardig voedsel.

De meeste "apen" eten dus vooral plantaardig en af en toe vlees. Met de nadruk dus op af en toe, en niet aldoor zoals veel homo sapiensen in onze samenleving. smile Kan je natuurlijk een hele discussie voeren over op welke aap wij dan het meeste lijken, maar dat laat ik liever aan biologen of desnoods sociologen over die daar meer verstand van hebben dan ik.

39

Re: Ervaringen met plant based diet?

Barthed schreef:

Daarnaast is het voedingscentrum helemaal niet zo negatief over suikers.

We lezen het kennelijk anders, want ik vind het juist vrij kritisch. Het gaat trouwens niet over suikerS in het algemeen, maar toegevoegde suiker: lege calorieën, slecht voor je gebit, smaakverstorend. Of het nog slechter is dan dat, daar is veel debat over.

Barthed schreef:

Bedoel je dat wat ik meemaak geen uitzondering is?

Ja, dat - er zijn meer families met dan zonder kanker.

TumTumTum schreef:

Sesampasta voor je op je brood bijvoorbeeld, lekker, maar zo'n potje kost wel 8 euro.

Per boterham is dat niet duurder dan goed vleesbeleg, schat ik zo in. En voor je gezondheid is pindakaas vergelijkbaar. Maar het is zeker schandalig dat inderdaad ongezond eten relatief goedkoop is. Vlees en ei zijn sowieso eigenlijk veel te goedkoop - kiloknallers inderdaad, dat is gewoon een schandaal.

TumTumTum schreef:

  Ik ben ook niet perse tegen vlees eten, alleen wel tegen de manier waarop dat in onze samenleving gebeurd en de massaliteit ervan. Dat slachtvee over de hele wereld versleept word vind ik bespottelijk.

Ja, precies. Ik weet dat al al die 35+ jaar dat ik vegetariër ben, maar leerde toch onlangs weer wat nieuws: dat de hennen die de eieren leggen voor de vleesproductie hun hele leven lang dorst hebben. Als ze genoeg te drinken zouden krijgen, worden hun stallen te vochtig...

Louise

40

Re: Ervaringen met plant based diet?

Niet alleen ongezond voedsel is vaak goedkoper, ook voedsel met een relatief grotere milieu impact en vooral voedsel met lagere welvaartsstandaarden.

41

Re: Ervaringen met plant based diet?

Eigenlijk is heel ons voedingssysteem eens te herbekijken. Is het nu echt alleen puur economisch dat er goedkoper voedsel word geproduceerd met mindere voedingswaarde?
Als je hoort zeggen: “ jij eet zo raar” en ik eet graag noten/groenten, rauw of gekookt. En ook wel vlees maar beperkt. En nee ik had thuis nooit een koekenkast, of chipskast. En ik ben daar nu blij om.
Cola of limonades nooit gezien thuis. Water en melk (ja dat is ook een issue) .
Ik geloof dat je wel veel meekrijgt van thuis.
Mijn kinderen geven t aan; “ er is weer niks lekkers in huis. “ En dan vind ik dat er al veel in ligt van een koek (Granenkoek om mee te nemen tijdens fietsen) of toch een zak chips. smile

42

Re: Ervaringen met plant based diet?

Zeker, het hele subsidie gebeuren in landbouw helpt ook zeker niet mee, en maakt het ook niet gemakkelijker om het te veranderen. En dan hebben we het nog niet eens over stikstof en meststoffen en schaal.

43

Re: Ervaringen met plant based diet?

chrisbakker schreef:

Eigenlijk is heel ons voedingssysteem eens te herbekijken. Is het nu echt alleen puur economisch dat er goedkoper voedsel word geproduceerd met mindere voedingswaarde?
Als je hoort zeggen: “ jij eet zo raar” en ik eet graag noten/groenten, rauw of gekookt. En ook wel vlees maar beperkt.

Grotendeels ja. Maar het is ook cultureel bepaald en inmiddels gewenning. De ongezonde snacks en vleesgerechten die mensen nu zo graag eten waren een aantal generaties geleden lekkernijen die mensen slechts bij uitzondering een keer kregen. Niemand at iedere avond taart of chips, het was er niet en het was niet te betalen. Mensen aten toen noodgedwongen gezonder. Door toename van de welvaart werden die snoepproducten makkelijker bereikbaar en inmiddels heb je een hele generatie mensen die eigenlijk niet meer eet maar alleen nog snoept.
Neem maar eens de moeite als je weer in de rij bij de kassa staat wat andere mensen op de band leggen. Het dieet van veel mensen bestaat vooral uit dit; witbrood, veel vlees, frisdrank en koekjes. En kijk dan eens hoe die mensen eruit zien. Het "matched" altijd.

Vlees eten (maar ook veel alcohol drinken) valt voor veel mensen in de hoek van gezelligheid, luxe, vrijheid en status. Ga dat maar eens afpakken. Want zo ziet men dat. Vegetarisch eten is niet lekker, denkt men. Wat natuurlijk onzin is want de Indiaase keuken is grotendeels vegetarisch en dat is een van de meest verfijnde en lekkere keukens ter wereld (vind ik dan).
Fruit lusten ze niet (denken ze). En voor het gemak komt ook de helft van het eten uit kant en klaar pakjes en zakjes, dus véél te zout meestal.

En nee ik had thuis nooit een koekenkast, of chipskast. En ik ben daar nu blij om.

Nee wij ook niet. Wij kregen bij hoge uitzondering wel eens een bakje chips. Een schaaltje dus...niet gelijk een hele zak.

Het is mij ook wel eens overkomen dat als je iets bewuster op je voeding let dan gemiddeld dat je gelijk in de health freak hoek word geparkeerd. Zo kreeg ik op mijn werk wel eens geen koekje gepresenteerd als enige "omdat ik dat vast niet mocht, want ik eet altijd zo gezond". (ik had een bruine boterham met kaas en een tomaatje)

44

Re: Ervaringen met plant based diet?

TumTumTum schreef:
chrisbakker schreef:

Eigenlijk is heel ons voedingssysteem eens te herbekijken. Is het nu echt alleen puur economisch dat er goedkoper voedsel word geproduceerd met mindere voedingswaarde?
Als je hoort zeggen: “ jij eet zo raar” en ik eet graag noten/groenten, rauw of gekookt. En ook wel vlees maar beperkt.

Grotendeels ja. Maar het is ook cultureel bepaald en inmiddels gewenning. De ongezonde snacks en vleesgerechten die mensen nu zo graag eten waren een aantal generaties geleden lekkernijen die mensen slechts bij uitzondering een keer kregen. Niemand at iedere avond taart of chips, het was er niet en het was niet te betalen. Mensen aten toen noodgedwongen gezonder. Door toename van de welvaart werden die snoepproducten makkelijker bereikbaar en inmiddels heb je een hele generatie mensen die eigenlijk niet meer eet maar alleen nog snoept.
Neem maar eens de moeite als je weer in de rij bij de kassa staat wat andere mensen op de band leggen. Het dieet van veel mensen bestaat vooral uit dit; witbrood, veel vlees, frisdrank en koekjes. En kijk dan eens hoe die mensen eruit zien. Het "matched" altijd.

Vlees eten (maar ook veel alcohol drinken) valt voor veel mensen in de hoek van gezelligheid, luxe, vrijheid en status. Ga dat maar eens afpakken. Want zo ziet men dat. Vegetarisch eten is niet lekker, denkt men. Wat natuurlijk onzin is want de Indiaase keuken is grotendeels vegetarisch en dat is een van de meest verfijnde en lekkere keukens ter wereld (vind ik dan).
Fruit lusten ze niet (denken ze). En voor het gemak komt ook de helft van het eten uit kant en klaar pakjes en zakjes, dus véél te zout meestal.

En nee ik had thuis nooit een koekenkast, of chipskast. En ik ben daar nu blij om.

Nee wij ook niet. Wij kregen bij hoge uitzondering wel eens een bakje chips. Een schaaltje dus...niet gelijk een hele zak.

Het is mij ook wel eens overkomen dat als je iets bewuster op je voeding let dan gemiddeld dat je gelijk in de health freak hoek word geparkeerd. Zo kreeg ik op mijn werk wel eens geen koekje gepresenteerd als enige "omdat ik dat vast niet mocht, want ik eet altijd zo gezond". (ik had een bruine boterham met kaas en een tomaatje)

Heel herkenbaar! “Eet jij altijd zo gezond”? Nee ik vind dat ik normaal eet, sorry.
Wat betreft broodbeleg is sesampasta, pindakaas, humus/kikkererwtenpasta, pompoenpasta een lekker alternatief, en zelfgemaakte groentenpasta die je over hebt van de dag ervoor bijvoorbeeld.

En ja kant en klaar is vaak te zout, onbewust krijg je veel zout binnen. Natuurlijk word dat gebruikt omdat het smaakversterkend werkt.

En ja, ik drink toch eens graag een pintje zelfs met chips of pindas . En ik eet wel vlees maar niet te gek.

Een belangrijke factor is het Zuur/base evenwicht. Dan kom je altijd op evenwicht groenten(ontzurend)/Water en het ‘overige’ uit. Eiwit/vet/ geraffineerd suiker, alcohol.

45

Re: Ervaringen met plant based diet?

TumTumTum schreef:

Wij kregen bij hoge uitzondering wel eens een bakje chips. Een schaaltje dus...niet gelijk een hele zak.

Zo'n grote zak was een familiezak, en zelf kreeg ik altijd een klein zakje, nu is een familiezak meer een gewone zak geworden en zien de kleintjes er heel klein uit. In Amerika zie je die kleine zakjes helemaal niet en zijn onze familiezakken een kleine zak. Hier in Engeland zie je nog wel redelijk vaak dat grote verpakkingen zes of meer kleine zakjes bevatten. Ook weer lekker, al die extra verpakkingen.

46 Laatst bewerkt door chrisbakker (04-07-20 19:52:57)

Re: Ervaringen met plant based diet?

Ik ben ‘fan’ van het microbioom. De hoeveelheid bacteriën en samenstelling in de darmen van ons, de mens.
Als je het goed bekijkt voeden wij ons zelf niet echt maar eerder onze miljarden bacteriën in de darmen.
Symbiose dus.
Groenten en fruit ( trage ‘goede suikers’) en noten en peulvruchten (plantaardige eiwittenen vetten) hebben vezels. Die vezels onderscheiden wat er in onze darmen gebeurt.
Naast ongelooflijk veel “superstoffen“ word je immuunsysteem sterk onderhouden en van gepaste Biochemische reakties voorzien en je slijmvlies goed dik gehouden.
Om het hier correct weer te geven zijn talloze mooie referenties beschikbaar. Helaas ben ik geen biochemicus of immunoloog maar het lezen van zovele gefundeerde studies is echt de moeite.
Natuurlijk krijg je ook veel mee van ouders grootouders in genetische code . Dat even terzijde . ( dus ook allergieën of Ziektes)
Het mooie vind ik hiervan dat je je kunt “tunen”. Maar ieder hier weet al wat goed of slechter bij hem/haar werkt.

47

Re: Ervaringen met plant based diet?

chrisbakker schreef:

IGroenten en fruit ( trage ‘goede suikers’) en noten en peulvruchten (plantaardige eiwittenen vetten) hebben vezels. Die vezels onderscheiden wat er in onze darmen gebeurt.

Klein dingetje: fruit bevat wel degelijk snelle suikers. Door de combinatie met andere stoffen, waaronder vezels, loopt de vertering daarvan net een beetje anders dan van toegevoegde suiker, maar het blijven snelle.

Darmbacteriën vind ik ook interessant - heb net een erg leuk boek gelezen waarvan ik heb geleerd dat fruit en groente niet alleen via de vezels positief daarop werken, maar ook omdat je op die manier de micro-organismen binnenkrijgt die bij die soort horen. En diversiteit is dus erg goed. Maar er is nog heel veel niet over bekend vooral.

Over dat tunen: ik had al heel lang geleden aangeraden gekregen om, met het oog op die darmflora, dagelijks zuivel te gebruiken met die echte yoghurtculturen erin. Ik heb dat jarenlang gedaan, bij mijn ontbijt, totdat ik vorig jaar ontdekte dat mijn darmen veel rustiger zijn zonder. Ik ontbijt nu met pannenkoeken - veel beter. Ik heb zelfs ineens ook geen last meer van brokkelige nagels. Daar keek ik wel van op. Echt optimaliseren is zo simpel nog niet!

Louise

48

Re: Ervaringen met plant based diet?

chrisbakker schreef:

Eigenlijk is heel ons voedingssysteem eens te herbekijken. Is het nu echt alleen puur economisch dat er goedkoper voedsel word geproduceerd met mindere voedingswaarde?

Welke andere reden zou er te bedenken zijn? Dat er dan niet genoeg geproduceerd kan worden?

Mijn kinderen geven t aan; “ er is weer niks lekkers in huis. “ En dan vind ik dat er al veel in ligt van een koek (Granenkoek om mee te nemen tijdens fietsen) of toch een zak chips. smile

Ik heb het geluk dat mijn kinderen daar niet zo veel om geven. Zo nu en dan eten ze wat snoep/koek of chips maar als het niet in huis is pakken ze net zo lief fruit.

Ik ben zelf wel met snoep opgevoed en heb er soms nog wel moeite mee het te laten liggen.

49

Re: Ervaringen met plant based diet?

Yoghurt en De fermentatie van melkproducten heeft bij sommige mensen/atleten een averechts effect.  De samenstelling  van darmbacteriën aanvullen bij bepaalde therapieën, met een cultuur op basis van meerdere bacteriën, word vaak afgeraden als die op basis van melk is gemaakt .

Als we terugkeren naar plant based voedsel,
is er rauw voedsel of bereid voedsel.
Afhankelijk van de hoeveelheid onverteerbare vezels gaan bacteriën aan de slag die daarop werken.
Die zorgen al voor een aantal Biochemische processen samen met een zuurtegraad.
Op verschillende plaatsen in je darmen heb je een bepaalde pH of zuurtegraad die dan tegelijk de biochemie optimaal laat gebeuren. Een win win situatie. (Natuurlijk is het kort door de bocht want de eiwitten en vetten doen ook mee).

Kijken we dan naar Vertering en problemen die optreden is het soms moeilijk om evenwicht te herstellen.
Kom je terug op plant/ fruit eten of allergieën lees ik hier zeker de moeilijke darmen.
Ga je het aanbod afwegen en verhitten om vezels kapot te koken, dan geeft dat minder voedingsstoffen.
Ook Noten kunnen sterk allergisch werken.

De afweging om met mespuntjes of kleine hoeveelheden te proberen om gewend te maken is wel een goeie hint !

50 Laatst bewerkt door chrisbakker (06-07-20 13:08:51)

Re: Ervaringen met plant based diet?

@ Sanger
Ja de zoete fruitsoorten gaan er zeker ook in bij de kinderen, en watermeloen in de zomer is ook een succes .

Snoep zegt me niet zoveel, alleen donkere chocolade is wel iets waar ik voor val.