1

Onderwerp: Hallux Valgus

Heeft er iemand hier net zoals ik hallux valgus? Ik heb het al sinds mijn kindertijd, ik herinner me dat ik als 11 jarige mijn knobbel op de voeten al zat te masseren met olie want dat zou helpen het zachter te maken en scheefgroei te voorkomen. Dat is helaas niet gelukt. In het verleden heb ik er ook veel pijn aan gehad maar dat is al een hele tijd weg. Rechts is de scheefstand van de grote teen behoorlijk, ik kan er tot nog toe nog wel alles mee doen maar omdat ik ouder word ben ik bang dat het op den duur toch erger word. Mijn moeder kan bijvoorbeeld haar voet erdoor niet meer goed afwikkelen bij het lopen en krijgt daardoor ook last van hielspoor. Dat komt dus door de scheefstand van de grote teen.

Op internet lees ik geen geweldige oplossingen. Er zijn allerlei siliconen dingen op de markt die je in je schoen kan dragen, maar daar ga je weer van zweten en dat gaat irriteren of levert huidirritaties op. Of gaat kapot tijdens het sporten. Of drukt juist je kleine tenen opzij zodat die ook scheef gaan staan. Operaties zijn er ook maar die zijn niet altijd succesvol en bovendien mag je dan 6 weken niet lopen...met het risico dus dat je er niks aan hebt.

Ik loop vrijwel altijd op sport- of wandelschoenen, andere schoenen zitten me niet comfortabel. Het is erfelijk, mijn moeder en mijn oma hadden het ook. Ondanks dat ik er nu niet veel last van heb behalve dat het niet fraai is ben ik een beetje bang dat ik in de toekomst er wel meer beperkingen door ga krijgen. Misschien heeft iemand hier een goed advies wat te doen, of niet te doen.

2

Re: Hallux Valgus

Doe je er al gericht oefeningen voor? Ik weet niet precies wat je daarvan kan verwachten bij hallux valgus, maar het lijkt me in elk geval de moeite van het proberen waard. Ook om erger te voorkomen. Voetspieren trainen, en ook rekken (ook kuiten) ter preventie van hielspoor en aanverwanten.

Ik heb zelf geen hallux valgus maar wel de afgelopen jaren drie keer een voetblessure gehad, steeds verschillend. De eerste twee keer was de aangeraden oplossing dan steunzolen, maar dat wil ik niet meer: er ontstonden andere problemen door (blaren, overproneren), en mijn vrijheidslievende voeten hebben een hekel aan die sterke druk van onderaf, die ook nog steeds hetzelfde is. Dus heb ik na die derde blessure, afgelopen winter, besloten het over de oefen-boeg te gooien. Ik ben sinds maart bijna dagelijks aan het oefenen: algemeen spierversterkende voet-oefeningen en rekken. Daarnaast ook weer op barefootschoentjes aan het opbouwen, heel geleidelijk (op blote voeten lopen traint ze ook).

Ik heb geen idee of het gaat werken, tot nu toe nergens last van maar dat zegt nog niet zo veel. Het is sowieso een zaak van lange adem. Volgens mijn masseur zijn mijn voeten wel al merkbaar gespierder geworden. En het is ook typisch zo'n baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet oplossing. Anders dan opereren en ook die zooltjes dus (die schaadden sowieso m'n portemonnee behoorlijk).

Louise

3

Re: Hallux Valgus

Ik zou contact zoeken met een podotherapeut.
Die ziet niet anders dan voeten en heeft er gewoon het meeste verstand van.

4 Laatst bewerkt door Bas (05-07-20 06:08:19)

Re: Hallux Valgus

Dat heb ik ook, maar niet in extreme mate. Mijn grote teen staat naar binnen gedraaid en kan nauwelijks 'omhoog', waardoor ik afwikkel naar buiten (ik loop als een eend big_smile). Ik heb inderdaad jarenlang met een teenstukje gelopen, aanvankelijk 1 voet, later beide voeten.  Maar heel comfortabel is dit niet. Sinds een jaar of 10 loop ik met zolen, aangemeten door een podotherapeut. Als je in de buurt van Den Haag woont, is de autoriteit op dit gebied Jos Gerner van Xcelsior Sport. Die kan je zeker helpen.

5

Re: Hallux Valgus

Heb ik ook, las ik pas in een rapportje van de fysio waar ik een bikefitting deed.

Mijn eigen heeft er nooit wat over gezegd, ook niet in relatie tot blessures. Ook de fysio waar ik mn schoenen koop niet. Mijn voetafwikkeling is prima. Kan het kwaad dan?

6

Re: Hallux Valgus

Links het ik het een heel ietsje , rechts wat duidelijker .
Op zich heb ik er weinig last van , alleen als we oefeningen doen als mountain climber .
Of oefeningen waar extreem de voet /tenen zo moeten buigen .
Dan merk ik dat rechts de teen niet helemaal recht staat .

Ik zou meer tenen yoga moeten doen ...

Verder ken ik wel iemand die zich heeft laten opereren , en die is er heel erg blij mee .

7

Re: Hallux Valgus

Over naar een podotherapeut: dan krijg je een zooltje, tien tegen één. En ik weet er in elk geval één in Rotterdam die ik zou afraden. Ik bedoel: mijn ervaringen daarmee zijn niet zo positief. Al weet ik ook wel: er zijn heel veel mensen die veel baat hebben bij steunzolen. Maar ik vond ook nog dat deze podotherapeut niet goed luisterde, helemaal niet toen ik nog wat te 'mekkeren' had omdat de zolen niet meteen goed bevielen. Er zijn vast wel betere.

Louise

8

Re: Hallux Valgus

Ja die ervaring heb ik ook al. Ik heb tijden met een zooltje in een van mijn schoenen gelopen omdat ik zogenaamd een beenlengte verschil had. Dat had ik helemaal niet, mijn bekken stond alleen maar een beetje scheef na een val. Maar door dat kunstmatig verlengen van een gezond been kreeg ik juist wel weer andere klachten. Dat is inmiddels wel goed gekomen maar dat steunzolen gebeuren hoeft van mij niet.

Ja ik doe oefeningen, mede daarom is het misschien nog niet echt uit de hand gelopen. Maar ik merk dat met name mijn rechterteen stijf begint te worden en ik soms de neiging heb mijn rechtervoet naar buiten te plaatsen voor meer balans. Door dat gespek met mijn moeder ben ik er bewuster op gaan letten en ik wil erger voorkomen.

9

Re: Hallux Valgus

“Ja ik doe oefeningen, mede daarom is het misschien nog niet echt uit de hand gelopen. Maar ik merk dat met name mijn rechterteen stijf begint te worden en ik soms de neiging heb mijn rechtervoet naar buiten te plaatsen voor meer balans. Door dat gespek met mijn moeder ben ik er bewuster op gaan letten en ik wil erger voorkomen.“

Klopt, oefenen oefenen en sterker maken! En rollen.
Vergelijk je voet met bijvoorbeeld de ophanging vd auto. Rechts een sterke hallux valgus is zoals de rechterkant Vd auto die meer inzakt dan de linker. Door een kortere veerpoot bijvoorbeeld. Dan kun je je indenken dat je rechter voorwiel schuin begint te staan. En dus afslijt aan de binnenkant van de band.
Je podotherapeut/therapeut/fysio/barefoottrainer en “barefootstrong” als keyword helpen je op weg !
En zoals Louise aangeeft ; blijven doen , je word sterker.
Uitzonderingen daargelaten , soms ben je al zó ver dat het soms ook operatie kan worden of word.