151

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik was een van de laatste zwemmers die net voor de lock-down nog gezwommen had daar en vandaag voor de eerste keer terug in het zwembad gelegen, viel me reuze mee zowel qua sfeer/ drukte als het zwemmen op zich. Ik ben nu altijd wel blijven zwemmen buiten met pak maar dat is niet vergelijkbaar vind ik. Dus de komende weken 1 training in het zwembad en 2 buiten :-)

152

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Je moet vantevoren thuis douchen? Normaliter douchen al veel mensen niet voor ze het water induiken, ook al staan er genoeg bordjes dat je eerst moet douchen. Tenminste, in ben vaak genoeg in baden geweest waar niemand erop aangesproken werd als ze niet eerst douchten. Zwembaden hier zijn nog dicht, maar buiten mag wel weer gezwommen worden.

153

Re: Corona en zwemmen in zwembad

MontanaMan schreef:

Je moet vantevoren thuis douchen? Normaliter douchen al veel mensen niet voor ze het water induiken, ook al staan er genoeg bordjes dat je eerst moet douchen. Tenminste, in ben vaak genoeg in baden geweest waar niemand erop aangesproken werd als ze niet eerst douchten.

Ja, thuis douchen was de bedoeling, zowel ervoor als erna, vroeg me al af wie dat deed vooraf. In eerste instantie mocht je dus helemaal niet douchen. En in sommige zwembaden je zelfs niet omkleden na afloop, dus in een nat pak naar huis. En niet naar de wc, en dan weet je ook wel wat er gebeurt. Ik vond het absurd: alle andere hygiëne- en gezondheidsprincipes overboord omwille van corona. Maar douchen mag sinds half juni weer, naar de wc ook als het moet, en in de meeste zwembaden kun je je na afloop omkleden.

Wat mij betreft zou er trouwens in het algemeen beter gelet mogen worden op de hygiëne vooraf. Dus niet nu qua corona, maar mij valt altijd op dat ze kinderen bij schoolzwemmen zo snel mogelijk door de douches heenjagen, dus drie druppels op hun hoofd is genoeg. En dat je er inderdaad niet op aangesproken wordt als je niet doucht van tevoren.

Louise

154 Laatst bewerkt door TumTumTum (10-07-20 20:47:53)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Ja, thuis douchen was de bedoeling, zowel ervoor als erna, vroeg me al af wie dat deed vooraf.

Ik...zei de gek.:)
Wel een gedoe. Je moest ook thuis je badpak al aantrekken en in eerste instantie mocht je je ook niet verkleden na het zwemmen maar moest je met je natte zooi aan maar naar huis. Dat weerhield mij er in het begin wel van om te komen zwemmen.

naar de wc ook als het moet,

Naar de wc als het moet? Gaan er ook wel eens mensen als het niet moet? Ik begrijp wat je bedoeld hoor, maar dat is weer zo;n eigen verantwoordelijkheid ding wat maakt dat verantwoordelijke mensen met een exploderende blaas naar huis rijden en aso's lekker een uur gaan zitten dreutelen op de wc.

Wat mij betreft zou er trouwens in het algemeen beter gelet mogen worden op de hygiëne vooraf. Dus niet nu qua corona, maar mij valt altijd op dat ze kinderen bij schoolzwemmen zo snel mogelijk door de douches heenjagen, dus drie druppels op hun hoofd is genoeg. En dat je er inderdaad niet op aangesproken wordt als je niet doucht van tevoren.

Niet alleen in zwembaden, in zijn algemeenheid, ik vind veel mensen zich gedragen als zwijnen. Je moet maar hopen dat ze hun handen blijven wassen als ze van de wc komen, ik geloof er niks van.

155

Re: Corona en zwemmen in zwembad

TumTumTum schreef:

in eerste instantie mocht je je ook niet verkleden na het zwemmen maar moest je met je natte zooi aan maar naar huis. Dat weerhield mij er in het begin wel van om te komen zwemmen.

Ja, daar trok ik ook een streep.

dat is weer zo;n eigen verantwoordelijkheid ding wat maakt dat verantwoordelijke mensen met een exploderende blaas naar huis rijden en aso's lekker een uur gaan zitten dreutelen op de wc.

Ja - en zo gaat het met alle corona-maatregelen op het moment. Lijkt me vreselijk als je heel bang bent of in een risicogroep valt. Het is - denk ik -  niet voor niets ook nog zo stil in de zwembaden, en op andere plekken.

Louise

156

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ja ik zie nog steeds heel weinig oudere mensen in het zwembad. Het warmere 25 meter banenzwemmen is gewoon open maar er ligt nooit iemand in dat bad. Alleen soms wel een enkele krasse knar in het 50 meter bad. Zo eentje die het bombardement op Rotterdam ook heeft overleefd en denkt "het zal wel". smile

157

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Vanmorgen voor het eerst in het zwembad gezwommen. Gisteren aangemeld en tijdslot gereserveerd. Alles is prima verlopen.
Ik moest wel aan een 'zuil' met een thermoscanner mijn temperatuur laten meten. Daarna mocht ik binnen.
Ik vroeg me wel af, wanneer ik mijn looptraining naar het zwembad erbij neem (en terug), of mijn lichaamstemperatuur niet te hoog gaat zijn....?
Eens opzoeken, want er is als ik me goed herinner wel een lichaamstemperatuur stijging tijdens (langer en bij warm weer) het sporten/hardlopen.

158

Re: Corona en zwemmen in zwembad

chrisbakker schreef:

Eens opzoeken, want er is als ik me goed herinner wel een lichaamstemperatuur stijging tijdens (langer en bij warm weer) het sporten/hardlopen.

Op de website ; hardlopenenhyperthermie vond ik interessante gegevens over opwarming van lopers en het koelen na rust.
Daar blijkt inderdaad dat ik niet direct na mijn loop tot aan de deur van het zwembad mijn temperatuur moet laten meten. Dan zal ik verzocht worden om later terug te komen wink . En zeker als de buitentemperatuur hoger ligt.
Dus calculeren we een minimaal 5-10 min extra tijd in om daar af te koelen, of eerder te beginnen wandelen een stuk voor de ingang van het zwembad.

159

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ondertussen ben ik ook 2 maal in het zwembad geweest, heerlijk zo rustig als het was met max 18 personen in het 25 meter bad. Ook hadden ze eindelijk de banen opgedeeld in langzaam sneller en borstcrawl.
Volgende week benieuwd hoe het dan is, aangezien ze de regels hebben gewijzigd. Nu mogen er 45 personen naar binnen namelijk. Maar dan mag er wel weer worden ingehaald. In het bad is de 1.5 meter regel niet meer van toepassing, maar daarnaast wel.

160

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik was maandag 1 uur zwemmen .
En we waren met 6 personen over 4 banen .
Echt top .

161

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Vind alleen het zwemmen zo kort, met 55 minuten moet je dus weer uit het bad zijn. En dat reserveren blijft volgensmij nog wel even van kracht.

Enige voordeel is dat je nu weer mag inhalen en dus wat minder aan het wachten bent, maar goed dat scheelt ook hoogstens 200 m...

162

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In Heerhugowaard hebben ze dus 2 sessies samen gevoegd, zodat je bijna 2 uur kunt zwemmen. Wel dus gelijk 3 keer zoveel personen toegestaan

163

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Bij ons mag je anderhalf uur zwemmen; vorige week het eerste half uur heel het zwembad voor mij alleen de rest heel de baan voor mij alleen. Morgen terug; nu net in open water gezwommen en een dikke snee in mijn teen van een steen ofz.

164

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik hoor van een collega dat het chloor gehalte zo veel hoger is en dat zij hier echt wel last van heeft. Ervaren meer mensen dat. Ik zwem nu buiten. Vind ik toch lekkerder dan het zwembad.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

165

Re: Corona en zwemmen in zwembad

olaf2004 schreef:

Ik hoor van een collega dat het chloor gehalte zo veel hoger is en dat zij hier echt wel last van heeft. Ervaren meer mensen dat. Ik zwem nu buiten. Vind ik toch lekkerder dan het zwembad.

Ik had in de binnenzwembaden wel wat meer niesbuien na afloop was mijn indruk maar geen last van ogen of huid  oi.d. (heb natuurlijk ook een bril op). Ik zwem nu regelmatig in buitenzwembad, daar nergens last van. In alle baden is het chloorgehalte verhoogd.

166

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb vorige week gewoon heel de nacht niet kunnen slapen; mijn sinussen stonden precies in brand, ga straks weer naar het zwembad hoop dat het vanavond beter is maar vrees ervoor.

167

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb tot nu toe sinds het weer mag alleen nog maar gezwommen in een zwembad waar altijd al veel chloor in zit. Ik heb geen verschil gemerkt - het is gelukkig niet nog erger.

Louise

168

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Er lijken toch flink wat verschillen te zijn tussen de verschillende zwembaden.
Bij ons is alles weer bijna zoals het vor de beperkingen was.

Je hoeft niet te reserveren, douches werken gewoon, kleedkamers zijn beschikbaar en er is geen aangepaste badindeling.

Wel moet je op de kant 1,5m afstand houden en ga je door de voordeur naar binnen, en via de achterdeur naar buiten.
Of het chloorgehalte is verhoogd weet ik niet. Er is niets van te merken.

169

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Met mijn eerste zwembeurt in het zwembad was ik met maximum 3 per baan. Zelfs soms maar met zijn tweetjes per baan. Viel dus heel goed mee. En het chloorgehalte leek me nog hetzelfde als voordien.
Schoonmaken van kleedhokjes word nu vaker gedaan. De ene kant van kleedhokjes blijven gesloten en het uur nadien word de andere kant gesloten om je om te kleden. Dan kunnen ze die alternerend schoonmaken.

170

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ja ik heb erg last van mn huid en kriebelkeel gehad. Ben al allergisch voor chloor, en draag dus altijd een neusklemmetje in t zwembad.

171

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Ik heb vorige week gewoon heel de nacht niet kunnen slapen; mijn sinussen stonden precies in brand, ga straks weer naar het zwembad hoop dat het vanavond beter is maar vrees ervoor.

Veel niezen ook? Heb hetzelfde maar met niezen erbij en dan bekijkt iedereen je of je één of andere besmettelijke ziekte hebt

172

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Vamorgen gezwommen in het zwembad, er naartoe gelopen en afgekoeld voor de deur. Gelopen in short en laatste km in bloot bovenlijf. Laat ze maar raar kijken. Geen zin in "je hebt koorts dus mogelijk besmet, en je mag niet binnen" .
Het leuke was dat in het zwembad de redster na een toevallig gesprek beaamde dat ze ook na een 8km loop naar het werk een meting had met koorts. "Jij hebt koorts! (Paniek!)"  Buitentemperatuur was toen ook hoog 28°C, vertelde ze. Een 10 min later was temperatuur normaal.
Angst is geen goede raadgever....

173

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Gelukkig dat ze dat hier niet doen, temperaturen. Snap ik trouwens ook niet, leidt tot heel veel vals-positief (dat ze denken dat je koorts hebt, zoals na hardlopen) en vals-negatief (je kunt covid hebben c.q. besmettelijk zijn zonder koorts).

Mijn trainingsclubje zit erop, ik heb nu voor het eerst 'gewoon' banenzwemmen gereserveerd, voor morgenavond. Ik was de 3e, ik ben benieuwd of daar nog wat bijkomt.

Louise

174

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Gelukkig dat ze dat hier niet doen, temperaturen. Snap ik trouwens ook niet, leidt tot heel veel vals-positief (dat ze denken dat je koorts hebt, zoals na hardlopen) en vals-negatief (je kunt covid hebben c.q. besmettelijk zijn zonder koorts).

Mijn trainingsclubje zit erop, ik heb nu voor het eerst 'gewoon' banenzwemmen gereserveerd, voor morgenavond. Ik was de 3e, ik ben benieuwd of daar nog wat bijkomt.

Louise

Inderdaad,
Je hebt gelijk over die temperatuur meting. Vals-negatieve of vals-positieve
Maar ja; Bij  de zwembeurt van vrijdag heb ik gezien dat de temperatuur 0,4C hoger dan dinsdagochtend was. De man aan de kassa wilde eens zien toen ik net Stond af te koelen buiten of ik hogere lichaamstemperatuur had en we deden ineens de test (“Ja ik ken je al dus oké”).

Gisteren voor het eerst in de
Natuurlijke zwemvijver hier gezwommen (open van 1juli) ; leuk want is maar 4,1km lopen enkel. En je hoeft niet te reserveren of een tijdslot vast te leggen.
Alleen bij te veel zwemmers kan je maar 15 min zwemmen, dus dat moet je even erbij incalculeren  , want daar doen we het niet voor . Vooral bij warme zonnige dagen is daar meer kans op. En dan op piekuren na de middag vooral .

175

Re: Corona en zwemmen in zwembad

chrisbakker schreef:

Alleen bij te veel zwemmers kan je maar 15 min zwemmen,

15 minuten, dat is echt helemaal niks!

Ik heb net voor het eerst gewoon banen gezwommen, het uur voor mijn trainingsgroepje, dat nu stil ligt vanwege de vakantie. We waren met 3, 2 en toen ik alleen in de snelle baan, dat ging dus prima. De andere helft was drukker (het is maar een klein zwembadje, normaliter drie banen breed, nu twee). Wel nu prikkende ogen, dus toch meer chloor?

Ben dus net voor het eerst sinds maart m'n eigen gang gegaan in het zwembad, dat was ook wel weer eens lekker en nuttig!

Louise