501

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Klinkt goed, Hedcandy - het woei zeker hard gister!

502

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Multisport festival Maasticht (Ironman 5150) gaat nu door op 25-26-27 september.
Nu heb ik dat weekend ook Tri Bosbaan staan (i.p.v. de geannulleerde Tri Haarlemmermeer), dus heb ik mijn deelname voor Maastricht maar doorgeschoven naar 2021.

Fijn dat er weer wedstrijden worden bevestigd! Het wordt wel een kort seizoen waarin wedstrijden tegelijk gaan vallen.

503

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Challenge Almere dus ook volledig afgelast.

504

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja, zat er dik in, maar nu het definitief is toch wel treurig...

505

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De nieuwe datum (4-10) van Ironman 70.3 Duisburg gaat toch niet door .
Oorspronkelijk zou deze in augustus zijn , maar is nu verschoven naar volgend jaar .

506

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Best wel tegenstrijdig, de combinatie van de versoepelingen met een hele serie nieuwe afgelastingen. Ik heb al wat zitten zoeken of ik ergens een eerste 5 of 10 kilometer loopje kan vinden, maar er is nog niks voorlopig.

Louise

507

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Mja de versoepelingen komen vanuit de overheid maar het zijn de gemeenten en steden zelf die het niet zo zien zitten dat er iets op hun grondgebied georganiseerd word. Er zijn nu in Belgie al wedstrijden geweest maar zonder publiek, speaker of uitslag dus tja.... Waar is de fun dan nog uiteindelijk?

508

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het lastige is vooral het publiek waar je geen invloed op kunt uitoefenen, omdat het in de openbare ruimte is.
Mensen mogen stilstaan en kijken, maar dan is de organisatie wel opeens verantwoordelijk voor 1,5m afstand. Niet te doen...

509

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja, ik snap wel waar het vandaan komt en ik vraag me ook af of het wel leuk is. Er is sowieso eerder al een boel geannuleerd toen er niks mocht tot 1 september, die gaan nu niet alsnog iets doen natuurlijk.
Dus begrijpen, ja, maar het voelt raar tegenstrijdig.

Louise

510 Laatst bewerkt door yoeri (09-07-20 08:26:02)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het probleem bij Almere zat hem, voor zover wij natuurlijk kunnen beoordelen, in het verkrijgen van een vergunning. Kennelijk veranderden de regels wekelijks door de versoepelingen. Hierdoor was het als organisatie moeilijk om een vergunning te krijgen, omdat keer op keer onduidelijk was wat wel en niet kon.

Het is niet gecommuniceerd, maar ik vermoed dat op de achtergrond ook de inzet van vrijwilligers speelt. Het lijkt me als organisatie namelijk moeilijk vrijwilligers aan je te binden op belangrijke posten (EHBO, Reddingsbrigade, bewaking parc fermé) als je niet kunt garanderen dat ze veilig zijn. Andersom: wie wil (een mogelijk wat oudere) vrijwilliger zijn als je niet zeker weet dat je veilig bent?

Ten slotte denk ik dat geld ook een rol speelt. Het evenement zou in afgeslankte vorm veel minder groot zijn en vermoedelijk veel minder allure hebben. Bovendien hebben ook sponsoren het misschien moeilijk. Hoe zorg je er dan voor dat er voldoende financiële middelen zijn? Kun je het geld dan niet beter bewaren voor een editie, waarbij er weer meer mag?

Overigens merk ik zelf dat het voelt alsof de grond onder mij is weggeslagen gisteravond. Alle houvast die ik had en de structuur die ik had in deze woelige tijd, kwamen uit de trainingen voor Almere. Door Almere trainde ik elke dag, lette ik beter op mijn voeding. Dat lijkt nu allemaal ineens veel minder belangrijk geworden. Hoe hebben jullie dit bij jullie wedstrijden ervaren? Blijven jullie gemotiveerd, of hebben jullie dit jaar maar opgegeven? Persoonlijk vind ik het jammer als ik mijn conditie laat verslechteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me moeilijk lijkt volledige focus te houden op iets wat er niet meer is.

511

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

yoeri schreef:

Hoe hebben jullie dit bij jullie wedstrijden ervaren? Blijven jullie gemotiveerd, of hebben jullie dit jaar maar opgegeven? Persoonlijk vind ik het jammer als ik mijn conditie laat verslechteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me moeilijk lijkt volledige focus te houden op iets wat er niet meer is.

Voor mij ligt dat proces inmiddels al vier maanden achter me. Ik heb de start van de lockdown/crisis als enorme dreun ervaren (voornamelijk voor wat betreft mijn werk, maar zeker ook voor alle annuleringen van het sporten en andere leuke dingen) maar wel binnen 2 weken voor wat betreft het sporten de knop omgezet. Ik ben sindsdien lekker bezig, onderhoud alles, werk aan zwakke punten, zonder wedstrijdspecifiek te trainen, en beleef daar veel plezier aan in deze verder moeilijke en karige tijd. Gewoon omdat sporten leuk is, ook zonder wedstrijddoel.

Ik mis het wel, de focus en de lol van de wedstrijden, maarja, ik mis wel meer, het is gewoon een k*t-tijd. Mocht er eind september toch nog wat doorgaan (ik heb nog 2 niet-geannuleerde triathlons dan), dan schakel  ik daar makkelijk naar om. Dat zal dan echt niet m'n beste prestatie ooit worden, maar daar kan ik me niet druk om maken.

Ik zou zeggen: gun jezelf even de tijd voor het verwerken van de klap, en kijk daarna verder. Het kan een wijze les zijn in meer sporten in/voor het hier-en-nu in plaats van ver weg liggende prestaties. Soort mentale training dus. Maar je mag echt wel eerst verschrikkelijk balen!

Louise

512

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het is voor mezelf ook wel zo als ik volgend jaar terug FD triatlons wil doen moet ik ook dit jaar gewoon blijven trainen, ik zie lange afstand triatlons doen meer als een manier van leven dan er voor te trainen dus niks doen is geen optie, train momenteel tussen de 15 en 18u per week nu. Dit jaar zit het er wel niet meer in, sta nog ingeschreven voor Barcelona maar daar verwacht ik snel bericht van dat deze ook afgelast word aangezien er weer een nieuwe opstoot is in Catalonië en andere delen van Spanje. + het afreizen word problematisch aangezien je nu naar dat gebied zou vertrekken je bij terugkeer 2 weken verplicht in Quarantaine moet gaan hier in Belgie.

513

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

yoeri schreef:

Hoe hebben jullie dit bij jullie wedstrijden ervaren? Blijven jullie gemotiveerd, of hebben jullie dit jaar maar opgegeven? Persoonlijk vind ik het jammer als ik mijn conditie laat verslechteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me moeilijk lijkt volledige focus te houden op iets wat er niet meer is.

Mijn focus is er gelukkig nog steeds, ik sport omdat ik het leuk vind. Niet omdat er een wedstrijd in het verschiet ligt. Vandaar dat mijn focus niet veranderd is. Maar zo zit ik in elkaar!

Je moet sneller dan de klos zijn.

514

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

yoeri schreef:

Overigens merk ik zelf dat het voelt alsof de grond onder mij is weggeslagen gisteravond. Alle houvast die ik had en de structuur die ik had in deze woelige tijd, kwamen uit de trainingen voor Almere. Door Almere trainde ik elke dag, lette ik beter op mijn voeding. Dat lijkt nu allemaal ineens veel minder belangrijk geworden. Hoe hebben jullie dit bij jullie wedstrijden ervaren? Blijven jullie gemotiveerd, of hebben jullie dit jaar maar opgegeven? Persoonlijk vind ik het jammer als ik mijn conditie laat verslechteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me moeilijk lijkt volledige focus te houden op iets wat er niet meer is.

Heel herkenbaar. Toen IM Kalmar afgelast werd, heb ik mijn trainingen even op een laag pitje gezet. Ik ben niet gestopt met trainen, maar ik heb met name de duur wat verminderd. Dus minder lange duurlopen en fietsritten en vooral doen waar ik zelf op dat moment zin in had.

Inmiddels pak ik het wel weer een beetje op, maar zal ik nog steeds niet veel weken van 10+ uur maken. Dat komt volgend jaar wel weer.

Voor wat betreft het ‘verslechteren’ van de conditie: dit valt normaal gesproken wel mee. Wanneer je het vanaf nu een beetje onderhoudt, bouw je dit volgend jaar probleemloos weer op naar hetzelfde/hoger niveau.

515

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De eerste week na het aflasten van Kalmar had ik echt even een dip en weinig zin.. Maar daarna was het weer zo lekker dat ik de knop redelijk snel weer om had gezet en eigenlijk alles weer had opgepakt.

Ik merk nu wel met die ellendige weersomstandigheden dat het wel bijzonder moeilijk is om te motiveren. Weer een complete dag regen, dan ga ik echt niet voor mijn plezier op de fiets zitten. Misschien maar even een looprondje ergens vandaag, maar meer ook niet.

Stiekem hoop ik nog op de marathon van Rotterdam, maar ik geef het weinig kans.

516

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Wat is het fijn om te lezen hoe jullie het ervaren. Ik vind het knap dat jullie de draad alweer op weten te pakken. En inderdaad, het sporten is natuurlijk in eerste instantie iets wat je leuk vindt en niet zozeer een verplichting. Het komt allemaal wel weer goed smile

517 Laatst bewerkt door TumTumTum (09-07-20 15:52:04)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik had aan het begin van de corona crisis eigenlijk al zoiets als "ok, dit word dus een tussenjaartje". Ik geloofde er in het begin al niet meer in dat er nog veel door zou gaan ondanks het optimisme van sommige mensen.
Ik heb niet van de grote spannende evenementen als de meesten van jullie maar ook voor mij zijn er paar leuke dingen niet door gegaan, de kersen op de taart zeg maar.

De teleurstelling is dan misschien minder groot omdat het niet zo super belangrijk was, aan de andere kant waren het maar een paar dingetjes, en die heb ik dus ook al niet. Hoe blijf je dan gemotiveerd? Tja, zoals ik al jaren probeer gemotiveerd te blijven, stug doorgaan, genieten van wat er wel kan en hopen dat het ooit beter word.

yoeri schreef:

HPersoonlijk vind ik het jammer als ik mijn conditie laat verslechteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me moeilijk lijkt volledige focus te houden op iets wat er niet meer is.

Als focus je manier is om bezig te blijven, verleg je focus. Houd je vorm zo veel mogelijk op peil voor het moment dat er wel weer dingen kunnen. En zie deze periode als een grote mentale weerbaarheidstraining. Ik zeg niet dat het makkelijk is of dat ik er zelf zo goed in ben, maar zo probeer ik het een beetje te doen.

518

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik denk dat het wel even slikken gaat worden in september om de drommen supporters te zien bij de Tour De France en tegelijkertijd alle eigen wedstrijden afgelast hebben te zien worden.

519

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik heb nog wel dingen in het verschiet. Zolang ik geen email krijg met afgelasting, doe ik net alsof het 100% zeker doorgaat en train ik naast voor mijn plezier ook wat meer gericht voor mijn doelen.

Als ik die niet zou hebben zou ik gaan focussen op techniek of heel gericht ophalen van de zwakste sport.

520

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Ha ga jij daar ook naartoe? zie ik je mischien 2x, in Deinze en Barcelona.

Ja, ik ben erbij!

Althans, ga er nog steeds van uit dat Barcelona doorgaat, al lijkt het me 50/50 nu het overal weer oplaait of niet onder controle is.

Blijf dus oook stug doortrainen. Al deed ik dat ook al toen Challenge Herning afgelast bleek te zijn. Ik doe alleen wat minder wedstrijdspecifieke dingen, maar gewoon trainen om in vorm te raken is sowieso gaaf.

En ik zal er minder snel iets anders voor laten schieten, maar dat deed ik toch al niet snel wink
Heb ook op werk gezegd dat ik er begin oktober gewoon ben, ik regel wel vervanging mocht Barcelona echt doorgaan.

521

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Remco schreef:

Ik heb nog wel dingen in het verschiet. Zolang ik geen email krijg met afgelasting, doe ik net alsof het 100% zeker doorgaat en train ik naast voor mijn plezier ook wat meer gericht voor mijn doelen.

Als ik die niet zou hebben zou ik gaan focussen op techniek of heel gericht ophalen van de zwakste sport.

Zo zit ik er in m.b.t. FD Barcelona. Mocht het worden afgelast - wat ik verwacht - dan wordt het doel om de conditie op peil te houden en het zwemmen naar een hoger niveau te tillen. Dat laatste ben ik al voorzichtig mee begonnen met privé lessen borstcrawl. Overigens best bizar, na twee lessen van een uurtje al 10 seconden per 100 meter sneller. Maar ja, ik was dan ook bepaald niet snel dus het kan dan al snel beter!

522

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Wat goed! Dat is een flinke verbetering.

523

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik had de ambitie en lang nog de stille hoop om in almere de hele triathlon te gaan racen. Nu die is afgelast ben ik op zoek naar een alternatief zodat ik toch dit 'traject' met een leuk evenement kan afsluiten. Nu heb ik twee opties denk ik; de Ironlakes op 19 september of de ironman Cascais in november. Het zou mij 2e hele zijn met een PR almere van 13:42:xx

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie gedachten zijn en voor welke wedstrijden jullie zouden kiezen? Of nog een andere wedstrijd?
Onderstaand mijn gedachten:

Ironlake
- 2100hm waardoor ik mijn nieuwe TT niet optimaal kan gebruiken. Het blijft wennen met de lighouding en ik denk dat ik niet het niet goed kan volhouden met het klimmen en dalen.
- Is wel in dezelfde periode als almere geweest zou zijn (trainings technisch handig)
- praktisch makkelijker omdat het minder ver weg is
- minder duur
- wellicht minder sfeer omdat het een kleinere wedstrijd is

Ironman Cascais
- fietsparcours kan ik niet vinden, maar verwacht ook daar heel wat hm?
- het kan ook in november nog warm zijn
- het lijkt mij een gaaf loopparcours door het stadje
- een enorm evenement met veel sfeer
- helaas wel praktisch wat meer geregel doordat het in het buitenland is
- daarnaast ook erg duur, met een zeer ongunstig beleid als ook deze wedstrijd wordt geannuleerd

524

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

gertjan145 schreef:

Ik had de ambitie en lang nog de stille hoop om in almere de hele triathlon te gaan racen. Nu die is afgelast ben ik op zoek naar een alternatief zodat ik toch dit 'traject' met een leuk evenement kan afsluiten. Nu heb ik twee opties denk ik; de Ironlakes op 19 september of de ironman Cascais in november. Het zou mij 2e hele zijn met een PR almere van 13:42:xx

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie gedachten zijn en voor welke wedstrijden jullie zouden kiezen? Of nog een andere wedstrijd?
Onderstaand mijn gedachten:

Ironlake
- 2100hm waardoor ik mijn nieuwe TT niet optimaal kan gebruiken. Het blijft wennen met de lighouding en ik denk dat ik niet het niet goed kan volhouden met het klimmen en dalen.
- Is wel in dezelfde periode als almere geweest zou zijn (trainings technisch handig)
- praktisch makkelijker omdat het minder ver weg is
- minder duur
- wellicht minder sfeer omdat het een kleinere wedstrijd is

Ironman Cascais
- fietsparcours kan ik niet vinden, maar verwacht ook daar heel wat hm?
- het kan ook in november nog warm zijn
- het lijkt mij een gaaf loopparcours door het stadje
- een enorm evenement met veel sfeer
- helaas wel praktisch wat meer geregel doordat het in het buitenland is
- daarnaast ook erg duur, met een zeer ongunstig beleid als ook deze wedstrijd wordt geannuleerd

Ik denk dat je zelf al het antwoord gegeven hebt.
1 de waarschijnlijkheid van Cascais om toch af te gelasten ( omdat er veel meer deelnemers zijn)
2 duurder en transport/ afstand is verder:

Dan zal ik je kunnen tegenkomen bij de ironlakes, waar ik voor de halve ingeschreven ben.
Cascais denk ik ook aan, maar daar wacht ik even mee, gezien de transport en andere Zwaardere factoren zoals prijs of afgelasting.
Trouwens met een TT fiets kan je toch best wel wat klimmen zonder dat het alpe d’Huez moet zijn? Ik bedoel de heuvelachtige omlopen zijn doenbaar als ze niet te lang sterke percentages stijgen?

525

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ironlakes is al vol volgens mij. Ik heb ook lang zitten zoeken naar een alternatieve longdistance, maar omdat ik gebonden ben aan de schoolvakanties heb ik die hoop voor dit jaar maar laten varen.