1

Onderwerp: Wetsuit in oktober?

Op 3 oktober doe ik mijn eerste sprint triathlon in Hoorn. Is het voor de kou nodig dan een wetsuit aan te doen of vooral voor het drijfvermogen?

2

Re: Wetsuit in oktober?

Als het mag, wetsuit aandoen voor drijfvermogen. Kou is nogal een persoonlijk ding en van jaar tot jaar verschillend.

3

Re: Wetsuit in oktober?

erikholthuijsen schreef:

Op 3 oktober doe ik mijn eerste sprint triathlon in Hoorn. Is het voor de kou nodig dan een wetsuit aan te doen of vooral voor het drijfvermogen?

Door het drijfvermogen dat een wetsuit geeft, zwem je sneller. Je moet dan echter wel in de eerste wissel het wetsuit weer uitdoen en dat kost weer extra tijd. Bij een sprint zou ik dus niet om die reden een wetsuit dragen, maar puur kijken naar de temperatuur. Als je al in open water traint, weet je wel ongeveer van jezelf wat een comfortabele temperatuur is. Als je geen wetsuit hebt, kan je er ook eens één huren om het uit te proberen.

4

Re: Wetsuit in oktober?

Ik denk dat tegen die tijd een wetsuit verplicht zal zijn. Is het niet zo dat vanaf een bepaalde temperatuur je een wetsuit moet dragen?

5

Re: Wetsuit in oktober?

ronnyke schreef:

Ik denk dat tegen die tijd een wetsuit verplicht zal zijn. Is het niet zo dat vanaf een bepaalde temperatuur je een wetsuit moet dragen?

Als het een triathlon in nederland onder de NTB is wel ja. Dat staat in artikel 4.2 van het regelement.

4.2 Wetsuitgebruik
Verplicht onder de 15,9°C

6 Laatst bewerkt door Louise (10-07-20 19:02:58)

Re: Wetsuit in oktober?

Voor een wedstrijd in oktober zou ik zeker uitgaan van wetsuit en daar dus alvast mee oefenen. Het is sowieso al heel laat in het seizoen voor een triathlon. Maar als het net ervoor mooi weer is, kan het zwemmen ook nog best lekker zijn. Het verschilt per jaar, maar er is zeker kans op wetsuitverplichting. Maar het water kan ook nog 20 graden zijn.

En ik weet niet wat voor bikkel jij bent met kou, maar voor de meeste mensen is ook boven de grens van 15,9 graden een wetsuit toch wel fijner. In 750 meter zwemmen kun je het goed koud krijgen als je daar gevoelig voor bent, zeker als je niet de snelste zwemmer bent. Ik kan het zelf op de fiets wel merken als ik het te koud gehad heb, dat kost me dan ook tijd.

Het voordeel van het drijfvermogen verschilt trouwens ook per persoon en per kwaliteit wetsuit, en is op 750 meter niet heel groot - dat compenseert inderdaad al gauw niet meer de extra tijd die het uittrekken kost.

Louise

7

Re: Wetsuit in oktober?

Het zwemmen is toch maar 400 meter dacht ik  ( Ironman 4184 : 400 zwemmen , 18 km fietsen ,4 km lopen )

8

Re: Wetsuit in oktober?

Ah, sprint, dan denk ik: 750 meter. Voor 400 meter ligt het met de kou misschien iets anders, maar met het voordeel van het drijfvermogen versus de extra wisseltijd zeker.

Louise

9

Re: Wetsuit in oktober?

Vorig jaar deed ik aan einde van seizoen mee aan een wedstrijd waarvan het zwemmen door de kou was ingekort.
Van 500 naar 250 m.
Gek genoeg was wetsuit toen niet verplicht. Ik heb toen zonder wetsuit gezwommen, omdat ik me bedacht dat het uittrekken me meer tijdsverlies zou opleveren, dan het drijfvermogen.
Maar dat is persoonlijk.

10

Re: Wetsuit in oktober?

erikholthuijsen schreef:

Op 3 oktober doe ik mijn eerste sprint triathlon in Hoorn. Is het voor de kou nodig dan een wetsuit aan te doen of vooral voor het drijfvermogen?

Alos het hetzelfde parcours is als vorig jaar dan kun je het lopend af tongue

Ik deed het wel ivm drijfvermogen vooral. De afstand is tekort om het echt koud te krijgen imo (tenzij buiten temp ook echt slecht is).

11

Re: Wetsuit in oktober?

De start is nu vanuit de haven, dus zwemmen. Anders had ik me ook niet ingeschreven, dat lopen lijkt me niks. Voor je het weet haal je je voet open.