1

Onderwerp: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Hallo, mijn naam is Mark woonachtend in Eindhoven, 25jaren jong.

Ik wil samen met een vriend gaan trainen en over 2jaar een volledige triathlon finishen.

De afgelopen 6jaar stevig gerookt (5a6pakjes per week) en vrijwel niet gesport, wel ruim 15jaar gevoetbalt, maar mn conditie is op moment van schrijven behoorlijk ruk.

Ik vroeg mij af, is het gezien mijn omstandigheden uberhaupt mogelijk om over 2 jaar een volledige triathlon te finishen?

2

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ja

3

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ja is vast mogelijk. Persoonlijk zou ik echter voor een langere aanloop kiezen.

4

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Misschien.
Maar (1) waarom haast en dus veel risico nemen? en (2) ga eerst maar eens kijken of je triathlon leuk genoeg vindt om zo heel veel voor te gaan trainen als moet voor een hele. De mensen die ik ken die vanuit (bijna) niets ambities voor een hele kregen zijn daar allemaal op stukgelopen. Wat op zich niet erg is, maar ik zou het omdraaien: eerst kijken hoe leuk je het vindt en op basis daarvan je ambities bepalen. Een hele 'moet' niet, hè?

Louise

5

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik weet uit ervaring dat dit soort initiatieven (die meestal na een paar biertjes tot stand komen) meestal op niets uitlopen.
Vaak komt dit niet verder dan één training, als die al plaatsvindt.

Dit wil niet zeggen dat het niet kan. Als jullie allebei gemotiveerd zijn kun je elkaar ook echt helpen.

Inderdaad, een hele als eerste doel is nogal ambitieus. Als julie je duidelijke en haalbare doelen stellen (zoals 5k hardlopen, sprint afstand afleggen) dan helpt dat.

O, en stoppen met roken zal ook zeker helpen.
:-)

6

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Alles kan en gaat asl je wil of als het moet. Maar of het leuk gaat zijn of goed valt nog af te wachten. Best een FD uitzoeken dan met hoge Cutt off tijden want als je bv Almere doet die zitten op 15u dan word het al moeilijk.

7

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Zeker! Tof doel, en met genoeg motivatie ook haalbaar (als jullie realistisch zijn in een tijdsdoel, maar als ik het zo lees is finishen het doel)

Neem de tijd om een planning te maken voor de komende twee jaar. Bepaal hoeveel tijd je gaat maken om te trainen, niet hoeveel je kunt of wilt, maar wat je echt gaat doen. Aantal uren/dagen in de week, aantal weken per jaar (excl vakanties e.d.)

Onder je arm meenemen naar een coach die jullie helpt om een trainingschema op te stellen om in die twee jaar naar het doel te trainen.

En dan het gewoon gaan doen. Consistent trainen, schema blijven volgen en communiceren met de coach over wijzigingen in het schema.

Vooral prioriteit geven om dit doel te behalen! Dan kijken jullie over twee jaar terug op een geweldige reis in de triathlonwereld.

Succes!

8

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Gezien je leeftijd, ja.

Maar wat anderen ook al zeggen, waarom die haast. Misschien eerst een halve proberen en kijken of jullie het wel leuk vinden. Je moet namelijk wel een klein beetje gek zijn voor deze sport. wink

9

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik had al een behoorlijke basisconditie voordat ik in 2 jaar tijd naar een halve ben toegewerkt. Dat kostte al redelijk veel tijd en discipline. Van 0 naar een hele betekent dat je je hele leven in het teken van die hele triathlon gaat zetten. 2 jaar lang. Als je die discipline hebt en die uitdaging aan wilt gaan is het haalbaar, maar motivatie moet dan wel echt top zijn.

10

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ja.
De discipline opbrengen om constant over een langdurige periode te trainen is het moeilijkst, als dat lukt, dan zul je ook wel finishen.

11

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ja. Als je het maar genoeg wilt.

Je moet sneller dan de klos zijn.

12

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Het is juist niet alleen maar graag willen. Je lichaam moet ook heel blijven, en daarin neem je een groot risico. Zelfs als je jong bent. Ook dan is het advies je trainingsbelasting met niet veel meer dan zo'n 10 % per jaar te laten toenemen. Vanuit niets naar een hele is veel meer dan dat.

Het kan goed gaan, zeker, maar dat is naast willen, disicpline en heel veel tijd vrijmaken óók een kwestie van geluk.

Louise

13

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Wow, thanks allemaal voor de response!

Ik zit toevallig nu bij een goeie vriend van mij die is afgestuurd op bewegingswetenschappen, en ben met hem nu een trainingsschema aan het opstellen.

Het eerste doel is om in mei(precieze datum is nog niet vrijgegeven) een kwart triathlon te lopen in breukelen.

Als dat allemaal goed bevalt gaan we 4september voor de halve triathlon in knokke-heist!

Zal binnenkort nog eens updaten over de eventuele tijden die ik zou willen behalen.

Mocht er iemand tips hebben of opmerkingen hebben wat realistisch kan zijn als doel, hoor ik het graag!

Groeten Mark

14

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Triatlon van Knokke zou ik niet teveel meer op rekenen, dit jaar al afgelast en de toekomst van het evenement ziet er ook sober uit;

15

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

ronnyke schreef:

Triatlon van Knokke zou ik niet teveel meer op rekenen, dit jaar al afgelast en de toekomst van het evenement ziet er ook sober uit;


Sober of somber? :-)

16

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Breukelen is snel vol, wees dus op tijd met inschrijven!

Ik zou volgend jaar ook zeker al eens een halve doen aan het einde vh seizoen.

Verder: op de site van de NTB vind je schema's voor alle afstanden.

Succes smile

17

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Louise schreef:

Het is juist niet alleen maar graag willen. Je lichaam moet ook heel blijven, en daarin neem je een groot risico. Zelfs als je jong bent.Louise

Helemaal waar. Als je jezelf niet in acht neemt zit je steeds bij de fysio voor nieuwe of dezelfde kwaaltjes.

Natuurlijk heb je ook goed materiaal nodig dat bij je past (o.a goeie schoenen en een goed afgestelde fiets)
Dit betekent overigens niet dat het het duurste of het beste van het beste moet zijn.

18

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Persoonlijk ben ik begonnen met kleine doelen en heb deze steeds iets opgeschaald. Eerst wat sprints en tijdens deze periode erachter gekomen dat zwemmen mij verrassend goed ligt, ik aardig kan fietsen, maar lopen niet voor mijn lichaam bedacht is.

Dus geïnvesteerd in looptraining, maar vooral in subdoelen waar ik plezier uit haal zoals 6km zwemtocht of 250km fietsen. Ik zou afgelopen maand mijn eerste halve doen, maar helaas. Een hele staat echter niet in mijn planning, een hele marathon en de weg daar naartoe lijkt me gewoon totaal niet leuk. En het moet voor mij geen moeten worden, moet wel leuk blijven.

19

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik bekijk het trainen voor een volledige eigenlijk meer als een manier van leven dan als er voor moeten trainen.

20 Laatst bewerkt door mcguyver (15-07-20 10:35:44)

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

ronnyke schreef:

Ik bekijk het trainen voor een volledige eigenlijk meer als een manier van leven dan als er voor moeten trainen.

+1, dat is wat ik bedoel met willen; je houdt overal rekening mee wat eventueel nadelig is voor je einddoel

Je moet sneller dan de klos zijn.

21

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Dan zou ik het schema maken op die halve, en de kwart doen als training. Niet puur voor de kwart trainen en als dat bevalt in drie maanden trainen naar een halve.

22

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Mogelijk!
En aangezien een volledige triatlon eigenlijk gewoon een zeer lange rustige "training" is moet je (zeker als je gewoon wil finishen) niet veel anders doen dan lange rustige trainingen.
En die aerobe trainingen, die kan je eigenlijk relatief snel opbouwen. Als je maar effectief rustig houdt en niet van elke fiets- en looptraining een wedstrijd maakt!

MontanaMan schreef:

Dan zou ik het schema maken op die halve, en de kwart doen als training. Niet puur voor de kwart trainen en als dat bevalt in drie maanden trainen naar een halve.

Hier ben ik het niet mee eens, al kan het ook aan de verwoording liggen.
Een wedstrijd is een wedstrijd, en nooit een training (wat mij betreft)!
Je kan misschien niet 100% ideaal zijn voorbereid op een wedstrijd, maar het is en blijft en wedstrijd dus geef je gewoon alles.

23

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

mcguyver schreef:
ronnyke schreef:

Ik bekijk het trainen voor een volledige eigenlijk meer als een manier van leven dan als er voor moeten trainen.

+1, dat is wat ik bedoel met willen; je houdt overal rekening mee wat eventueel nadelig is voor je einddoel

Of je kiest een wat langere aanloop en relaxtere aanpak. Wil je twee jaar lang alleen maar met triathlon bezig zijn, of trek je er meer jaren voor uit en heb je daarnaast ook nog een leven wink
Zeker met het oog op geblesseerd raken, lijkt het me doodzonde als je alleen maar met dat ene einddoel bezig bent geweest.

Ga eerst eens regelmatig trainen, leuke evenementen meedoen, dan zie je vanzelf of het je ligt en of je er wat meer tijd in wilt investeren.

24

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Een leven?

25

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ruben89 schreef:
MontanaMan schreef:

Dan zou ik het schema maken op die halve, en de kwart doen als training. Niet puur voor de kwart trainen en als dat bevalt in drie maanden trainen naar een halve.

Hier ben ik het niet mee eens, al kan het ook aan de verwoording liggen.
Een wedstrijd is een wedstrijd, en nooit een training (wat mij betreft)!
Je kan misschien niet 100% ideaal zijn voorbereid op een wedstrijd, maar het is en blijft en wedstrijd dus geef je gewoon alles.

Denk de bewoording inderdaad. Die kwart kun je best invliegen als een wedstrijd maar ik zou m'n trainingsschema afstellen op een halve. Niet op een kwart, dan weekje herstellen en dan eens kijken hoe van een kwart naar een halve in 3 maanden kunt trainen.
Het trainingsschema bereid je dan niet ideaal voor op de kwart, maar wel op de halve en die kwart moet wel lukken en kun je ook echt wel als een wedstrijd inplannen. Train je specifiek voor een kwart en wil je 3 maanden later je eerste halve doen, dan moet je concessies maken op de voorbereiding van de halve, en zo'n halve is toch echt iets anders dan een kwart.