1

Onderwerp: De hele dag 'honger'!

Hallo,

Dit jaar richt ik mij op de middenafstand.
De trainingsuren zijn dan ook opgevoerd naar gem. zo'n 17 uur in de week.
(ja, met hfmeter en schema van een gerenomeerd trainer;))

De trainingen zijn opzich geen probleem, alleen heb ik nu de hele dag een hongergevoel.
Dus eet ik ook de hele dag door. Vooral brood, bananen en mueslirepen.
En (meestal) s'avond warm, wat dan weer vaak pasta's zijn.

Mijn vraag aan diegene die dit gevoel ook kennen of gekent hebben,
is wat eten jullie zoal?
Veel pasta's of juist veel aardappelen?
Meer brood of juist 2 x warm?

Bernard

2

Re: De hele dag 'honger'!

Ik heb zelf ook heel de dag honger eiglijk en ik zou perfect een hele dag door kunnen eten tongue
Om dat hongergevoel enigzinds te beperken is veel brood en aardappelen aangewezen. Van pasta's is bekend dat je snel trg honger krijgt, dit omwille van de snelle verteertijd van pasta's. Ook eet ik relatief veel muesli (3-4 kommen per dag). Dit vult en zal niet snel voor een hongergevoel zorgen.

3

Re: De hele dag 'honger'!

ik heb het vooral met veel fietsen dat ik wel onbeperkt lijk te moeten eten.

wat ik altijd probeer te doen is direct na een training wat eten, vooral brood en yoghert. dit moet ook goed zijn voor het herstel. verder veel pasta, rijst en aardappelen, maar dat wordt mede bepaald door het thuisfront. in elk geval altijd veel groente etc, waarbij we ons veel laten leiden door het sportkookboek.

als ik echt continue honger heb neem ik na mijn ochtendtraining een dieetdrankje wat eigenlijk een maaltijd zou moeten zijn (ik ontbijt voor het sporten). daar zitten in ieder geval de juiste voedingsstoffen in. VOor tijdens de werkdag broodjes mee en die in de loop van de ochtend en middag opeten, tussendoor lunch in de kantine.

verder energiedranken met zo veel mogelijk "carbohydrates", dus niet de reguliere itotone dranken. Klein nadeel is wel dat je deze moeilijk met lopen kunt gebruiken, wel ideaal met fietsen. als ik echt veel train en ik idee heb dat ik niet goed herstel ondanks vele eten neem ik wel eens een hersteldrank voor na het sporten van born ofzo. werkt goed. en las pas op een site een artikel van mark allen waarin hij voor een goed herstel wei-eiwitdranken aanbeveelt. grote potten met brede mannen, maar schijn je je niet door te moeten laten weerhouden.

4

Re: De hele dag 'honger'!

Hmm, een bekend verschijnsel. Alleen komt het mij nu wel goed uit aangezien er nog wel wat kilo's af kunnen.
Allereerst is het wel goed dat je de hele dag door blijft snaaien, alhoewel ik het niet zo heb op standaard mueslirepen; kijk maar eens op het etiket wat er allemaal voor zooi inzit. Verder kun je je het beste houden aan de standaard 'regels voor goede voeding'. Alhoewel de verleiding heel groot is, is het vaak niet verstandig om de honger eindeloos te blijven stillen met bijvoorbeeld ontbijtkoek, eierkoeken of andere khrijke zooi waar behalve koolhydraten verder weinig in zit. Brood is wel goed, daar zitten vaak ook veel Bvitamies en mineralen in. Ik ben nogal van de  havermoutpap, dat is het beste wat ze ooit op voedingsgebied hebben uitgevonden, helemaal als je het met magere melk maakt. Als je daar niet vol van wordt...
Ohja, als je bij een maaltijd voedingsmiddelen zitten waar eiwitten in zitten, heb je eerder een vol gevoel.
Vroeger zat een consult bij een dietist in het zorgverzekeringspakket; dat is wel een aanrader.
Excuses voor het chaotische verhaal, 'kheb een lange, warme trainingsdag achter de knopen.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: De hele dag 'honger'!

haha de hele dag eten.. bij ons thuis is het motto: veel is lekker.. wink  ik denk dat dat al wel genoeg zegt!!

6

Re: De hele dag 'honger'!

Eet meer volwaardig voedsel en vooral volle granen (volle rijst, gierst, spelt, gerst, ...).  En minder of geen geraffineerd.  En afwisselend is ook belangrijk.  Lees mijn ervaringen hierover op www.dirkbaelus.be.

7

Re: De hele dag 'honger'!

Begint een beetje op een combi van one-trick-pony en zelfpromotie te lijken Dirk.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8

Re: De hele dag 'honger'!

Kwark vult, of flinke portie aardappelen...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

9

Re: De hele dag 'honger'!

Had hetzelfde toen ik trainde voor de halve! Opgelost met eiwitpoeder. Tip uit een triathlonboek, volgens mij de triahtlon bible van Friel. Geweldig! 's morgens een shake voor het fietsen, en een normaal ontbijt. Daarna een mirakel: tot de middag geen honger meer! Lekker vol gevoel. Heb dit zelfs op de ochtend van de halve toegepast. Echt een aanrader. Anders blijf je eten. En je spieren hebben gewoon ook het nodige eiwit nodig.

Hopelijk kun je er iets mee. Alleen koolhydraten eten leidt alleen maar tot meer behoefte aan koolhydraten.

triathlon is 3x leuker!

10 Laatst bewerkt door Frankiboy (05-12-09 17:12:46)

Re: De hele dag 'honger'!

HansH schreef:

Had hetzelfde toen ik trainde voor de halve! Opgelost met eiwitpoeder. Tip uit een triathlonboek, volgens mij de triahtlon bible van Friel. Geweldig! 's morgens een shake voor het fietsen, en een normaal ontbijt. Daarna een mirakel: tot de middag geen honger meer! Lekker vol gevoel. Heb dit zelfs op de ochtend van de halve toegepast. Echt een aanrader. Anders blijf je eten. En je spieren hebben gewoon ook het nodige eiwit nodig.

Hopelijk kun je er iets mee. Alleen koolhydraten eten leidt alleen maar tot meer behoefte aan koolhydraten.

Indd, het gaat om de verhouding carbs/proteine die je tot je neemt... is helaas geen vaste regel, je moet uitvinden wat bij jou werkt.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: De hele dag 'honger'!

Hoe zit het gebruik van wei-eitwitshakes?   Ik wil graag nog 10 kilo afvallen, is dat dan wel aan te raden?

Loop ook idd bij een dietiste, werkt goed.   Heb alleen in afvallen stil gestaan de afgelopen 4 maanden, gelukkig nu weer 2 kilo eraf

Eet verder 6 boterhammen op een dag, stuk fruit en in de avond deel ik mn avondeten door de helft, minder eten mag dus niet van dietiste?      In de ochtend 1/2 liter melk, halverwege de ochtend 1 blikje cola en de rest van de dag water.

Vind het een moeilijke materie al dat eten, sporten en dat in 1 balans zien te krijgen en dan ook nog af willen vallen maar heb een doel dus ik ga er wel voor.

Groeten,

Arie

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

12

Re: De hele dag 'honger'!

Dag Arie,

dat is juist het mooie van die whey eiwitshakes, het is perfect voor je spieropbouw en je valt er van af, doordat je minder honger hebt met al dat sporten. Kan natuurlijk alleen als je vooral in je lage hartslagzones traint, vetverbranding, anders heb je ook meer koolhydraten nodig. Besef wel dat je in het begin niet veel lichter wordt, omdat je spiermassa krijgt, maar dat zal je allemaal wel bekend zijn. (heb geen aandelen of zo hoor, ontdekte gewoon dat dit qua voedingsleer even een stapje verder ging als het eten van gelletjes tijdens een marathon). Neem 's morgens gewoon zo'n shake en je zit meteen vol. Succes!

Succes.

triathlon is 3x leuker!

13

Re: De hele dag 'honger'!

Spiermassa? Verder klinkt je verhaal behoorlijk goed, maar de beste man wil afvallen, dus een negatieve energiebalans. Waar komt die toename van spiermassa vandaan dan? Want negatieve energiebalans en toename spiermassa zijn 2 concepten die niet echt met elkaar overweg kunnen. Zeker niet in het trainingsprogramma van een triatleet.

J.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: De hele dag 'honger'!

Afvallen komt vanzelf als je de kmters maakt. Als je intensief sport moet je het lichaam ook voldoende aanvullen, kan jij met deze maaltijden "naar behoren" trainen Arie? Ik ken je niet, maar pas op dat je niet in je reserves aan het trainen bent/gaat...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

15

Re: De hele dag 'honger'!

Nee,

geen eiwitshakes,

chocolademelk.

Bron: http://www.trendystyle.net/trends/chocolade.html

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

16

Re: De hele dag 'honger'!

Groninger zeker wink

17

Re: De hele dag 'honger'!

@HJ; neehee geen Chocomelk. Chocokwark in dit geval. Meer eiwitten tongue

Chocola, mmmm

http://i210.photobucket.com/albums/bb218/commentsjunkie/aalng/chocolate/life.gif

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

18

Re: De hele dag 'honger'!

Mannen,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben inmiddels al 22 kilo afgevallen het afgelopen jaar.   Train nu 6 dagen in de week (vrijdag is rustdag/avond).    Met hetgeen wat ik nu eet voel me de ene keer goed en de andere keer heb ik toch honger.   De trainingen kan ik goed volbrengen (kon gisteren na zwemtraining nog wel effe door) en heb naderhand ook geen moeite met herstel.     Alleen zie graag mn buikie toch kleiner worden en dat lukt niet echt, merk wel dat mn schouders en sleutelbeen steeds beter naar voren komen dus er verdwijnt wel iets.

Ik ga op een site ingeven wat ik per dag binnenkrijg aan energie en kijken wat ik met sporten verbrandt.   Maar zoals ik al zei, voeding is een moeilijke materie.      Heb in overleg met mn hardlooptrainer ook besloten 2x per week te gaan lopen op vetverbranding, dus rustig aan een uur / anderhalf uur op een hartslag van 110 a 115.

Iig bedankt en zal eens gaan kijken wat ik eigenlijk eet en verbrandt, indien ik dit weet, zou dan iemand willen kijken of dat een beetje een goede balans is.

Groeten,

Arie

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

19

Re: De hele dag 'honger'!

Dat is het nadeel van buikvet, het komt er als eerste aan, en gaat als laatste weer weg. Succes met trainen/verder afvallen.

20

Re: De hele dag 'honger'!

@Jacob: spiermassa? Ging ervan uit dat als je relatief nog niet zo lang traint, dat je spieren aan het ontwikkelen bent -  maar je hebt gelijk, dat was een aanname, heb ik niet gecheckt..... Is wel mijn eigen ervaring van het begin- werd wel dunner maar niet lichter.....  En als je 6 dagen in de week traint, zou ik me kunnen voorstellen dat je langzaam ook krachttraining gaat toevoegen, maar ja, iedereen heeft zijn eigen schema.

Ik heb tijdens de halve ontdekt dat ik niet een bijster goede klimmer ben op de fiets (en dat is nog zachtjes uitgedrukt....), ga dit jaar dus wat meer kracht proberen te ontwikkelen. De eiwitten gebruik ik nu niet meer, alleen tijdens de weken met veel lange ritten, dus dat duurt nog even.... Blijf nu wel goed op gewicht, dus geen problemen meer.

triathlon is 3x leuker!

21

Re: De hele dag 'honger'!

HansH schreef:

@Jacob: spiermassa? Ging ervan uit dat als je relatief nog niet zo lang traint, dat je spieren aan het ontwikkelen bent -  maar je hebt gelijk, dat was een aanname, heb ik niet gecheckt..... Is wel mijn eigen ervaring van het begin- werd wel dunner maar niet lichter.....  En als je 6 dagen in de week traint, zou ik me kunnen voorstellen dat je langzaam ook krachttraining gaat toevoegen, maar ja, iedereen heeft zijn eigen schema.

Ik heb tijdens de halve ontdekt dat ik niet een bijster goede klimmer ben op de fiets (en dat is nog zachtjes uitgedrukt....), ga dit jaar dus wat meer kracht proberen te ontwikkelen. De eiwitten gebruik ik nu niet meer, alleen tijdens de weken met veel lange ritten, dus dat duurt nog even.... Blijf nu wel goed op gewicht, dus geen problemen meer.

Beetje offtopic wellicht maar interessante discussie op zich of dat je met jouw niveau sneller zou gaan klimmen van krachttraining (absoluut niet denigrerend bedoeld!).

Voorwaardelijke krachttraining is best ok, stukje belastbaarheid opbouwen/op niveau houden.

Ik denk echter dat als je harder berg op wilt fietsen je ;
a. lichter zult moeten wegen zonder vermogen in te leveren > meer w/kg
b. je beter kunt werken aan je zogenaamde basis, daar zit het meeste winst denk ik

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

22

Re: De hele dag 'honger'!

Beste Cesar, alle tips zijn welkom en ik voel me zeker niet aangevallen - ik ken mijn beperkte niveau goed genoeg.... (en ik vind triathlon gewoon leuk!). Beste 50% van mijn leeftijdscategorie ben ik heel tevreden mee (in Zwitserland lukte dat bij de 70.3 net niet, dus er is nog wat progressie mogelijk!)

En natuurlijk ga ik heel hard werken aan de basis, daar zal de focus voor komend jaar liggen; gelet op mijn leeftijd is echter (spiermassaverlies) krachttraining wel iets dat aangeraden wordt. Dus waarom niet? Ik ga natuurlijk vooral veel km's op de fiets maken (lichter zit er niet echt in, vrees ik; ik zit nu op 77 kg bij 1.80 en daar kan nog wel een paar kg van af, maar niet te veel).

Ga volgende week beginnen met Base 1 voor de Ironman van Frankfurt en ga proberen ca. 50% van mijn trainingsuren aan fietsen te besteden. Heb afgelopen oktober weer leuke progressie geboekt tijdens de marathon, en weet dat mijn beperking vooral in het fietsen zit - en in het overhouden van voldoende energie voor het lopen....

Bedankt voor de tips!

triathlon is 3x leuker!

23

Re: De hele dag 'honger'!

Een tip die ik wel eens hoor is:

Als je honger hebt, drink een glas water. Vaak zijn de signalen zo onduidelijk dat je lichaam automatisch een hongergevoel creërt, terwijl dit ook wel eens dorst kan zijn.

Als je dus honger hebt, drink een glas water. 10min-15min later nog steeds honger? Dan even wat eten inderdaad.
Zo krijg je ook meer water binnen:)

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

24

Re: De hele dag 'honger'!

Misschien kan dit artikel je een beetje helpen,   Zelf eet ik zeer graag muesli, meestal koop ik het niet voorgemaakt maar gewoon haver apart en voeg er dan wat noten, verse stukjes fruit bij of eender wat! Zo ben je zeker dat er geen toegevoegde suikers in zitten;)

25

Re: De hele dag 'honger'!

SanderDeVos schreef:

Een tip die ik wel eens hoor is:

Als je honger hebt, drink een glas water. Vaak zijn de signalen zo onduidelijk dat je lichaam automatisch een hongergevoel creërt, terwijl dit ook wel eens dorst kan zijn.

Als je dus honger hebt, drink een glas water. 10min-15min later nog steeds honger? Dan even wat eten inderdaad.
Zo krijg je ook meer water binnen:)

Pak dan liever een mok groene thee.

Geeft (in ieder geval mij) een meer vullend gevoel dan alleen water. Pas wel op, je kan ook teveel drinken.

Alternatief: handje noten, wat yoghurt of kwark. Liever geen "verstandige tussendoortjes" die bestaan uit kleurrijke pakjes in de supermarkt, tenzij je de extra vrachtwagen koolhydraten nodig hebt.

UUuuuuhhhh of een appel smile