26

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

MontanaMan schreef:
Ruben89 schreef:
MontanaMan schreef:

Dan zou ik het schema maken op die halve, en de kwart doen als training. Niet puur voor de kwart trainen en als dat bevalt in drie maanden trainen naar een halve.

Hier ben ik het niet mee eens, al kan het ook aan de verwoording liggen.
Een wedstrijd is een wedstrijd, en nooit een training (wat mij betreft)!
Je kan misschien niet 100% ideaal zijn voorbereid op een wedstrijd, maar het is en blijft en wedstrijd dus geef je gewoon alles.

Denk de bewoording inderdaad. Die kwart kun je best invliegen als een wedstrijd maar ik zou m'n trainingsschema afstellen op een halve. Niet op een kwart, dan weekje herstellen en dan eens kijken hoe van een kwart naar een halve in 3 maanden kunt trainen.
Het trainingsschema bereid je dan niet ideaal voor op de kwart, maar wel op de halve en die kwart moet wel lukken en kun je ook echt wel als een wedstrijd inplannen. Train je specifiek voor een kwart en wil je 3 maanden later je eerste halve doen, dan moet je concessies maken op de voorbereiding van de halve, en zo'n halve is toch echt iets anders dan een kwart.

Wat ik me eigenlijk steeds meer afvraag is of er daadwerkelijk een groot verschil is tussen trainen voor een snelle kwart en halve? (en wellicht zelfs een hele, al kan ik voorstellen dat daarvoor een paar lange trainingen nuttig zijn)
Is het niet meer zo dat je lichaam op een gegeven moment klaar is voor een halve (of hele) vanwege de trainingsarbeid in voorgaande jaren? En niet zozeer van een korte periode (3 maanden) van "specifieke" training ... is zo'n specifieke korte opbouw niet meer een soort van een confidence-builder?
Als ik naar mezelf kijk:
- zwemmen: geen verschil, trainingen zijn altijd 1u of ik nu richting 1/4 of halve werk
- fietsen: nauwelijks verschil, ook voor een kwart zul je trainingen van 3u+ moeten doen voor een stevige basis ook de inspanning is vergelijkbaar (beide fietsonderdelen op reserve)
- lopen: wellicht het enige verschil dat je voor kwart wat vaker op snelheid wil trainen maar ook hier wil ik voor een kwart toch wel zeer regelmatig 20+ km lopen en voor een halve ook op snelheid
In mijn beleving kom je met bovenstaande aanpak zowel op de kwart als halve goed beslagen ten ijs?
Terugkomend op de originele vraag zou ikzelf een IM binnen 1 jaar veel te snel vinden (ik moet er nu na 3 seizoenen nog niet aan denken zelfs ... daar gaat gewoon jaren consistent trainen inzitten om dat op een acceptabele manier te volbrengen voor mij)

27

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Een kwart tri en een volledige kun je eigenlijk beschouwen als 2 verschillende sporten vind ikzelf. Ook het trainen op zich is totaal verschillend.

28

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik vond vooral het verschil tussen een halve en een hele heel groot, voor alledrie de sporten, en groter dan tussen kwart en halve:
- In zo'n standaard uurtje zwemmen in het zwembad zwem ik 2 km. Veel langer dan dat kan bijna alleen maar buiten. Daar ervaar ik langer dan 2 km zwemmen als eindeloos lang en saai, daar zit echt een mentale hobbel voor mij.
- Fietsen: voor 90 km fietsen draai ik m'n hand niet om, maar voor meer dan, pak 'm beet, 130 ofzoiets moet ik toch wel echt aan de bak. Ook: 3 uur in de aerohouding gaat zelfs zonder training, 6 uur vind ik loodzwaar.
- Lopen is mijn slechtste sport en een beetje fatsoenlijke halve marathon is nog wel eens gelukt, maar de marathon niet. Het trainen is daarvoor overigens het minst verschillend, want lange duurlopen trek ik toch niet. 

Een hele volbrengen is voor mij sowieso op de grens van wat ik überhaupt aankan, op die dag en qua trainingsbelasting. Dus dat betekent ook: bij trainen voor een halve heb ik nog wel een leven ernaast, voor de hele niet.

Louise

29

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ben het er wel mee eens dat het verschil tussen halve en hele een wereld van verschil is, maar tussen een kwart en halve veel minder.
Maar, voor een eerste kwart train je volgens mij wel anders dan wanneer je al eens ook een halve of hele hebt gedaan.
Zwemmen zal inderdaad het probleem niet zijn als je normaliter een uur in het zwembad ligt. Maar ik liep niet veel meer dan 12-15km en fietste ook niet veel meer dan 50-60 ofzo voor mijn eerste kwart.
Sinds ik een paar halve en hele heb gedaan loop en fiets ik dat soort afstanden sowieso wel regelmatig.
De eerste kwart, en ook m'n eerste sprint, waren heel intimiderend. Een week vantevoren al nerveus! Ook wel eens nerveus als ik een lange (10km+) duurloop ging doen. Nu zie ik dat allemaal in een ander perspectief.
Ik zou dus zeker als het een eerste kwart zou zijn, in de traningen er echt al rekening mee houden dat er drie maanden later een halve op het programma staat. Dat zou ik sowieso doen als dat seizoensprogramma is, maar al helemaal als het beide een eerste race is.

30

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Klopt wel, dat je steeds meer inhoud krijgt hoe langer je het doet.
Kon ik na mn eerste OD (had daarvoor 2x een sprint gedaan) 2 dagen amper lopen van de spierpijn, nu draai ik mn hand er niet meer voor om.
Mijn eerste halve was ik kapot de dag erna, deed niets meer bij wijze van spreken. En ook dat voelt inmiddels echt wel anders...

31

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik heb zelfs mijn snelste 5km gelopen in de voorbereiding op mijn beste hele. Alle wedstrijden langer dan ongeveer 8 minuten hebben dezelfde basis. In de laatste 3 maanden voor een wedstrijd is de training voor een hele wel iets anders dan voor een kwart maar daarvoor lijkt het heel veel op elkaar. Als je traint voor je beste kwart moet je ook veel kilometers maken en als je traint voor een hele kun je je “snelheid” zeker niet verwaarlozen. Je kunt niet in vorm zijn voor een hele zonder dat je tegelijkertijd ook een goede 5km kunt lopen. Het hoeft geen pr te zijn maar het mag er niet ver af zitten.

32

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

MontanaMan schreef:

De eerste kwart, en ook m'n eerste sprint, waren heel intimiderend. Een week vantevoren al nerveus! Ook wel eens nerveus als ik een lange (10km+) duurloop ging doen. Nu zie ik dat allemaal in een ander perspectief.

Haha, ja, heb ik zeker ook zo ervaren. Het is ook grappig hoe je perspectief op 'lang' verandert.

@thijs - ik snap wel wat je bedoelt, maar dat is een beetje de ideale wereld, zal ik maar zeggen. Om snel te zijn op een 5 heb je een dusdanig stevige anaerobe component in je trainingen nodig dat ik die zou afraden aan iemand die vanuit het niets aan een hele triatlontraining begint: veel te belastend. Enne: boven een bepaalde leeftijd worden PR's iets van vroeger, hoor wink

Louise

33 Laatst bewerkt door Barthed (23-07-20 10:00:29)

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik zag toevallig iets voorbijkomen op youtube wat wel op dit onderwerp aansluit. Iemand die een hele triathlon deed zonder specifieke training. Het is wel iemand die super fit is en heel veel fietst. Met zwemmen heeft hij wel wat ervaring, hardlopen praktisch niet.

Ik heb met name moeten lachen om hoe hij in het begin de trap af komt, dat was bij mijn eerste triathlon ongeveer hetzelfde.

https://www.youtube.com/watch?v=R95fOvpinVs

Na het zien van heb ik besloten het ook maar eens op deze manier te gaan proberen, dus niet als echte wedstrijd, maar meer als test om mee te maken hoe dat voelt.

34

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Welke ervaringen hoop je uit deze test te halen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

35

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

De enige manier om zwemmen, fietsen en lopen goed te trainen is toch echt door te zwemmen, fietsen en lopen lijkt me.
Dus door de spieren te trainen op dezelfde manier als je die tijdens je wedstrijd of evenement gebruikt.

Voor je cardiovasculaire systeem maakt het wel wat minder uit (intensiteit=intensiteit). Misschien versta je dat onder "superfit"?

36

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

mcguyver schreef:

Welke ervaringen hoop je uit deze test te halen?

Geen idee precies, dat is het leuke, dat weet je pas achteraf.

37

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

rdlk schreef:

Misschien versta je dat onder "superfit"?

Ik bedoel er niet heel precies iets specifieks, maar als je het graag zo wilt uitleggen vind ik het prima.

38

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Zo'n doel behalen zonder er specifiek voor te trainen lijkt me juist niets aan. Grootste lol van een hele triathlon is toch dat hele voortraject, en jezelf verbeteren.

Maar goed, ik hoor graag wat je ervaring is. Blij dat ik t niet hoef te doen wink

Hoe getraind/fit ben jij nu dan?

39

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

LindaRotterdam schreef:

Zo'n doel behalen zonder er specifiek voor te trainen lijkt me juist niets aan. Grootste lol van een hele triathlon is toch dat hele voortraject, en jezelf verbeteren.

+1, ja, zeker weten! 
Min of meer ongetraind 42 km gaan hardlopen is ook een fiks risico voor botten, gewrichten en hart, al kun je hopen dat je lichaam tijdig 'ho' zegt en dat je hem dan binnen de tijdslimiet kan uitwandelen.

Louise

40

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

LindaRotterdam schreef:

Zo'n doel behalen zonder er specifiek voor te trainen lijkt me juist niets aan. Grootste lol van een hele triathlon is toch dat hele voortraject, en jezelf verbeteren.

+100

Mijn doel is helemaal niet om een triathlon te finishen, mijn doel is om zo te trainen zodat ik de persoon wordt die een triathlon kan finishen. Die finishfoto, medaille en eindtijd kan me gestolen worden, maar mijn fysieke en mentale gesteldheid die ik bereik door consistent te trainen voor zo'n doel is waar ik het voor doe.

41

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Barthed schreef:

Na het zien van heb ik besloten het ook maar eens op deze manier te gaan proberen, dus niet als echte wedstrijd, maar meer als test om mee te maken hoe dat voelt.

Buiten dat het me niet geweldig slim lijkt, ben ik dan wel benieuwd naar hoe je "super fit" gaat worden zonder specifieke training?

Daar zal toch wat (en meer dan een beetje) zwem-, fiets- en/of looptraining voor nodig zijn wil je kans maken om die Ironman in de eerste plaats te finishen en liefst nog op een min of meer gezonde manier.

Op zich begrijp ik je wel hoor.
Toen ik eens een poging deed om het competitiebeest in mij wat te temmen deed ik onvoorbereid (wel super fit) mee aan de "dodentocht" (Een wandel/looptocht (max 10km/u=niet competitief) van 100km) en probeerde ik deze te lopen.
Wat ik daar leerde was vooral, begin nooit meer onvoorbereid aan dergelijke uitdaging, en luister naar je lichaam als het signalen geeft (al is dat laatste nog steeds moeilijk)! Mijn knieën hebben zonder overdrijven twee jaar nodig gehad om te herstellen!

Wil je dus mee doen aan een IM? Zorg aub dat je super fit bent! En doe dat, al dan niet gestructureerd, door heel veel te sporten. Met liefst toch op zeer regelmatige tijd  specifieke (lees: Zwemmen, fietsen en lopen) trainingen.

42

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ruben89 schreef:

Toen ik eens een poging deed om het competitiebeest in mij wat te temmen deed ik onvoorbereid (wel super fit) mee aan de "dodentocht" (Een wandel/looptocht (max 10km/u=niet competitief) van 100km) en probeerde ik deze te lopen.
Wat ik daar leerde was vooral, begin nooit meer onvoorbereid aan dergelijke uitdaging, en luister naar je lichaam als het signalen geeft (al is dat laatste nog steeds moeilijk)! Mijn knieën hebben zonder overdrijven twee jaar nodig gehad om te herstellen!

Heftig! Maar dat soort verhalen ken ik ook wel ja.

Ruben89 schreef:

Buiten dat het me niet geweldig slim lijkt, ben ik dan wel benieuwd naar hoe je "super fit" gaat worden zonder specifieke training?

Ja precies - 'super fit' is mooi, maar gaat je in een triathlon toch maar beperkt helpen. Je kunt mega-fit zijn, maar als je geen zwemtechniek hebt, haal je de tijdslimiet niet eens. En heel veel fietsen bereidt je 'onderstel' toch niet voor op de klappen die het krijgt bij lopen.

Louise

43

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Louise schreef:

Ja precies - 'super fit' is mooi, maar gaat je in een triathlon toch maar beperkt helpen. Je kunt mega-fit zijn, maar als je geen zwemtechniek hebt, haal je de tijdslimiet niet eens. En heel veel fietsen bereidt je 'onderstel' toch niet voor op de klappen die het krijgt bij lopen.

Louise

Zwemmen moet je inderdaad een beetje kunnen maar 2:15 uur met wetsuit is geen onmogelijke taak voor een fit iemand die heeft leren zwemmen. 7:30 uur fietsen op een vlak parcours is op een racefiets niet moeilijk. Met wissels er bij jog je in 10uur uit de tweede wissel. In een officiële ironman heb je dan vaak nog 7 uur om een marathon te wandelen. Dan vallen die klappen op het onderstel ook wel mee. Een “makkelijke” race  met 17uur tijdslimiet is te finishen zonder een stap hardlooptraining. En met een klein beetje zwem en fietsniveau is ook een 15uur limiet haalbaar zonder hard te lopen.

44

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Juist die lange tijden zouden je opbreken denk ik.
2,5 uur in het water is al heel lang. Een fit iemand zonder specifieke fietstraining heeft na een uur op een racefiets al een houten zitvlak lijkt me, en dan nog meer dan 5 uur.
Als je dan nog niet mentaal en fysiek geknakt bent moet je ook nog eens 4km (hard)lopen.

Ik heb ooit een oud-olympiër horen uitleggen dat het gemakkelijker is om een marathon in 2,5 uur te lopen dan in 4,5 uur. Na 2,5 uur belasting van de gewrichten was hij klaar, terwijl de ander net over de helft was en nog 2 uur moest.
Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Toch snap ik het punt wel over de lange duur en het mentale aspect.

45

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

thijs schreef:
Louise schreef:

Ja precies - 'super fit' is mooi, maar gaat je in een triathlon toch maar beperkt helpen. Je kunt mega-fit zijn, maar als je geen zwemtechniek hebt, haal je de tijdslimiet niet eens. En heel veel fietsen bereidt je 'onderstel' toch niet voor op de klappen die het krijgt bij lopen.

Louise

Zwemmen moet je inderdaad een beetje kunnen maar 2:15 uur met wetsuit is geen onmogelijke taak voor een fit iemand die heeft leren zwemmen. 7:30 uur fietsen op een vlak parcours is op een racefiets niet moeilijk. Met wissels er bij jog je in 10uur uit de tweede wissel. In een officiële ironman heb je dan vaak nog 7 uur om een marathon te wandelen. Dan vallen die klappen op het onderstel ook wel mee. Een “makkelijke” race  met 17uur tijdslimiet is te finishen zonder een stap hardlooptraining. En met een klein beetje zwem en fietsniveau is ook een 15uur limiet haalbaar zonder hard te lopen.

Let wel op het feit dat je dan specifiek een aantal IM's niet kan meedoen. Je ligt soms pas tegen 7u50 in het water, en als je 22u als wedstrijd-stop hebt, zul je gewoon niet finishen.  En das balen wink

46

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

rdlk schreef:

Ik heb ooit een oud-olympiër horen uitleggen dat het gemakkelijker is om een marathon in 2,5 uur te lopen dan in 4,5 uur. Na 2,5 uur belasting van de gewrichten was hij klaar, terwijl de ander net over de helft was en nog 2 uur moest.

Ja, in het verlengde daarvan: ik zou 42 kilometer wandelen ook niet onderschatten. Sowieso niet, en zeker niet ongetraind en na 180 km fietsen!

Maar goed, het hangt ervan af hoe je in elkaar zit. Zonder specifieke training kan een hele triathlon goed gaan, ja, maar zelfs met specifieke training is het niet voor iedereen weggelegd - het is echt niet zomaar iets.
Ik zou zelf nooit zo veel risico nemen, ik ben meer van de voorzichtige. Enerzijds is dat omdat ik te veel ellende gezien heb van mensen die hun lichaam kapot hebben gesport, voor een tijd of voor altijd. Anderzijds denk ik ook altijd: je sport toch voor je plezier, waarom zou je het dan overhaasten of zo minimaal mogelijk doen? Als je triathlon leuk vindt, waarom zou je dan niet een aantal maanden of zelfs jaren lekker trainen en het zo opbouwen? Wat weer teruggaat naar waar het eerder over ging: de meerwaarde van een hele zit 'm voor mij veel meer in het proces dan in die ene dag.

Louise

47

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Vergeet niet dat als je 2,5u over het zwemmen doet, je niet 'makkelijk' zult zwemmen, dan zou je immers al wel veel eerder uit het water komen. En 2,5u sporten (plus wachttijd) zonder drinken en energie is pittig, dan begin je gedehydrateerd en met een voedingsachterstand aan het fietsen. Om uit zo'n dal te komen, tijdens de wedstrijd is lastig. Daar komt ook nog bij inderdaad dat veel ironmans tegenwoordig een self-seeded rolling start hebben. Als jij jezelf bij de langzamere zwemmers indeelt start je pas een 30-60 min na de officiele start, dus heb je nog 'maar' 16-16,5u om te finishen.

48

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik zou het ook niet doen en het is zeker niet makkelijk maar mocht je per se een ironman van je bucketlist willen schrappen zonder al teveel training dan kan dat. Zo’n ding finishen in 15-17 uur vereist niet al teveel athletisch vermogen. Je moet vooral een hele dag tegen ongemak kunnen. Het is vanaf de eerste meters zwemmen niet erg leuk denk ik.

Wandelen moet je zeker niet onderschatten. Als je het nooit doet, krijg je er donders zere poten van. Om over voeten maar te zwijgen. Zelfs hardlopen bereid je er niet op voor. Maar je kunt wel door wandelen als het “moet”. Ik ken mensen die zonder trainen een Kennedy mars hebben gedaan. Het is uren afzien maar het lukt.

En nogmaals, ik kan niks van dit alles aanraden.

49

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik ren liever 20km dan dat ik het wandel moet ik zeggen, daar krijg ik minder zeker voeten van.

50

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Of nóg zwaarder: Twee uur door een stadscentrum slenteren omdat je kleren moet kopen.