576

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ruben89 schreef:
ThomasG schreef:

In de meeste steden is een mondmasker inderdaad verplicht, behalve als je aan het fietsen/hardlopen bent.
De stad waar ik woon is jammer genoeg een van de steden waar je nu moet sporten met mondmasker (binnen de bebouwde kom, op openbare plaatsen).

Jammer genoeg ligt de atletiekpiste in de bebouwde kom. Ik hoopte nog op een nieuwsbericht waarin ze enkele uitzonderingen voorzien, maar daar lijkt het voorlopig niet op.

Moet je op de fiets ook een mondmasker op in Aalst Thomas?
Ik passeerde vandaag door Aalst met de fiets, passeerde zelfs een politie maar ben ik ieder geval niet tegengehouden.

Eigenlijk moet het op de fiets ook wel. Ik doe het als ik met de stadsfiets onderweg ben, maar als ik ga trainen neem ik het mee zonder het op te zetten aangezien ik slechts 5 min door de stad fiets.

Voorlopig nog geen weet van mensen die worden tegengehouden in Aalst, komt misschien nog.
Vanavond toch eens polsen op de club hoe streng ze gaan toekijken op de atletiekpiste. Normaal gezien ging ik 12x150m doen, maar met mondmasker toch liever niet (op de piste).

577

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

In Antwerpen moet je in heel de provincie met een mondmasker lopen en fietsen eigenlijk vanaf dat je buiten je deur stapt moet je een ophebben. Hier beperkt het zich gelukkig tot bijhebben, je moet geen mondmasker constant ophebben maar wel bijhebben in geval van...

578

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Gaat wel ver, zeg, overal buiten en dus ook met sporten een mondkapje op. Vooral ook omdat het nut daarvan bijzonder twijfelachtig is. Nou begreep ik wel dat de studenten (geneeskunde!) die hier in de stad mede-verantwoordelijk zijn voor de grote toename waarschijnlijk bij een beachvolleybaltoernooi besmet zijn (bron), dus die hadden daar misschien wel iets aan mondkapjes gehad. Maar dat is toch iets heel anders dan een eenzame fietser of jogger...

Antwerpen ook naar code oranje voor ons, dus alleen verplichte reizen en daarna quarantaine geadviseerd.
Ik ben benieuwd waar het hier op gaat uitdraaien, landelijk en/of regionaal, ik ben er niet gerust op.

Louise

579

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik zou zondag een halve triathlon doen, Cotswold Classic. Die gaat ook door, maar ik heb hem toch verschoven naar volgend jaar. Een week of 5-6 geleden ging het hard bergafwaarts, vooral stress gerelateerd, net toen er ook weer een druk blok met lesgeven aankwam, dus alles op een laag pitje gezet. Wandelvakantie deed me goed, maar het was pas de dag voor die vakantie dat ik ook het gevoel had dat ik het aan zou kunnen. Deze week voor het eerst weer een paar keer hardgelopen (2 tot 5 km) en een keertje gezwommen op een rustig tempo, en ik merk gewoon dat ik daar echt van moet herstellen, dus dat doe ik dan ook. Zwemmen ging in ieder geval een stuk beter dan vorige maand toen ik een stukje zwom. Toen kwam in na 750m tollend uit het waren, nu na 1250m relaxed, terwijl tempo iets hoger was, en RPE lager. Volgende vakantie is ook gelijk weer geboekt, eind van de maand naar Schotland (Edinburgh, Skye, Loch Lomond), dus iets om naar uit te kijken.
Volgende tri, Blenheim, gaat vooralsnog ook door, sep 12-13. Maar ik weet niet of mijn onderdeel (weekend warriors) wel doorgaat. Wij starten in principe wanneer en zo vaak we willen, en ik kan me voorstellen dat dat lastig in te passen is. Ik zie wel hoe ik me voel tegen die tijd, zou wel leuk zijn om een paar sprint tri's te doen in een weekend.

580

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Voila alles zogoed als  afgelast nu in Belgie, LindaRotterdam dus ook Deinze https://www.3athlon.be/2020/07/29/triat … fkBAsO-2w.

581

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Deinze is ook geannuleerd:
"Gezien de gewijzigde en verstrengde (sanitaire) maatregelen, opgelegd door de overheid, heeft Stad Deinze besloten om de vergunningen in te trekken voor de organisatie van dit evenement."

Dan is het nu wel echt over met mijn seizoen. Ik had al afgesproken met mijn coach om na augustus te stoppen met trainen, want we hebben er beide geen enkel vertrouwen in dat Barcelona nog doorgaat.

Misschien dat ik voor mezelf nog een 111 plan eind augustus, wel zo leuk ter afsluiting. Het is alleen lastig om een verkeersluw en kruising-vrij parcours te vinden voor zo'n afstand. Tips voor een rondje van 15 a 25 km zijn dus welkom.

582

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Barcelona zal begin Aug wel een bevestiging rondzenden, er gaat geen enkele Ironman door dit jaar wees er maar zeker van, het ziet er heel triest uit naar de nabije toekomst toe. Mischien enkele aangepaste trail loopjes? Maar marathons of andere evenementen zie ik niet te gebeuren.

583

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De gekte begint https://www.3athlon.be/2020/07/29/hasse … plI19cTx8o

584

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen


Belachelijk!

Er staan nog een paar IM (Full & Half) open voor begin september.
Had verwacht dat deze ook al geanulleerd zouden zijn.

585

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Nico0105 schreef:

Belachelijk!

Er staan nog een paar IM (Full & Half) open voor begin september.
Had verwacht dat deze ook al geanulleerd zouden zijn.

IM wacht daar echt overdreven lang mee.

Challenge heeft net al wel Mallorca (17 oktober pas) gecanceld, en alle opties bekend gemaakt.

586

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

LindaRotterdam schreef:

Deinze is ook geannuleerd:
"Gezien de gewijzigde en verstrengde (sanitaire) maatregelen, opgelegd door de overheid, heeft Stad Deinze besloten om de vergunningen in te trekken voor de organisatie van dit evenement."

Dan is het nu wel echt over met mijn seizoen. Ik had al afgesproken met mijn coach om na augustus te stoppen met trainen, want we hebben er beide geen enkel vertrouwen in dat Barcelona nog doorgaat.

Misschien dat ik voor mezelf nog een 111 plan eind augustus, wel zo leuk ter afsluiting. Het is alleen lastig om een verkeersluw en kruising-vrij parcours te vinden voor zo'n afstand. Tips voor een rondje van 15 a 25 km zijn dus welkom.


Ik weet niet of het praktisch te doen is voor je maar vanaf de surfplas in Krimpen aan de Lek waar ieder jaar een kwart wordt gehouden is dat redelijk goed te doen. Je kunt dan zwemmen in de plas en dan de weg parallel aan de provinciale weg naar Schoonhoven rijden. Dat is redelijk verkeersluw en bijna kruispuntvrij. Dat is enkele rit ongeveer 17km geloof ik. Wordt dan geen rondje maar op en neer rijden, dus wat saaier. Ik pak dat stuk vaak voor trainingen op de TT fiets. Wanneer je weer eindigt bij de parkeerplaats bij de plas kun je door het natuurgebied daar een looproute starten.

587

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Gringo schreef:
LindaRotterdam schreef:

Deinze is ook geannuleerd:
"Gezien de gewijzigde en verstrengde (sanitaire) maatregelen, opgelegd door de overheid, heeft Stad Deinze besloten om de vergunningen in te trekken voor de organisatie van dit evenement."

Dan is het nu wel echt over met mijn seizoen. Ik had al afgesproken met mijn coach om na augustus te stoppen met trainen, want we hebben er beide geen enkel vertrouwen in dat Barcelona nog doorgaat.

Misschien dat ik voor mezelf nog een 111 plan eind augustus, wel zo leuk ter afsluiting. Het is alleen lastig om een verkeersluw en kruising-vrij parcours te vinden voor zo'n afstand. Tips voor een rondje van 15 a 25 km zijn dus welkom.


Ik weet niet of het praktisch te doen is voor je maar vanaf de surfplas in Krimpen aan de Lek waar ieder jaar een kwart wordt gehouden is dat redelijk goed te doen. Je kunt dan zwemmen in de plas en dan de weg parallel aan de provinciale weg naar Schoonhoven rijden. Dat is redelijk verkeersluw en bijna kruispuntvrij. Dat is enkele rit ongeveer 17km geloof ik. Wordt dan geen rondje maar op en neer rijden, dus wat saaier. Ik pak dat stuk vaak voor trainingen op de TT fiets. Wanneer je weer eindigt bij de parkeerplaats bij de plas kun je door het natuurgebied daar een looproute starten.


Goede tip! Ik doe daar inderdaad regelmatig tijdrittrainingen, maar had er niet aan gedacht dat er ook zwemwater in de buurt is.

Andere optie is het RBR parcours in Spijkenisse.

588 Laatst bewerkt door chrisbakker (29-07-20 23:14:02)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

Gaat wel ver, zeg, overal buiten en dus ook met sporten een mondkapje op. Vooral ook omdat het nut daarvan bijzonder twijfelachtig is. Nou begreep ik wel dat de studenten (geneeskunde!) die hier in de stad mede-verantwoordelijk zijn voor de grote toename waarschijnlijk bij een beachvolleybaltoernooi besmet zijn (bron), dus die hadden daar misschien wel iets aan mondkapjes gehad. Maar dat is toch iets heel anders dan een eenzame fietser of jogger...

Antwerpen ook naar code oranje voor ons, dus alleen verplichte reizen en daarna quarantaine geadviseerd.
Ik ben benieuwd waar het hier op gaat uitdraaien, landelijk en/of regionaal, ik ben er niet gerust op.

Louise

Gouverneur Cathy Berx is terug moeten komen op de eerdere regels (vooral voor het gevaar voor intensief sporten en het dragen van een mondmasker) en op de website is nu de richtlijn en politieverordening te vinden.

Haar website 'cathyberx.be' vermeld de verordening, en de gegevens voor wie even wil checken. Daar staat het duidelijker.

Let er op dat vanuit andere landen je in een "gevaarlijke regio terecht lijkt te komen" , wat absoluut niet zo is . De berichtgevingen zullen veel vermelden, maar misschien niet objectief geschreven zijn.
Wat er wél gegenereerd word is het meer en meer testen door de angst die ontstaat. Duidelijker kan het niet, het sneeuwbaleffect zal hier zeker een rol spelen. En hoe meer je test hoe meer je kans op positieve gevallen krijgt. Beter zou zijn om per land/regio de verhouding tussen aantal testen en positieve gevallen aan te geven.

589

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik zag de afzwakking (voor Antwerpen) hier: https://sporza.be/nl/2020/07/29/mondmas … 031465518/ Wel vaag ook, want wat is 'intensief' en over waar de kans op besmetting nihil is, kun je ook discussiëren natuurllijk. Maar ik hoop dat die Hasseltse triatleet z'n boete kwijtgescholden krijgt! Ik weet niet hoe het in België is, maar hier in Nederland zijn veel van dat soort boetes met succes aangevochten.

Louise

590

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik zie zelf niet in waarom er in heel Rotterdam mondkapjes gedragen moeten worden omdat een paar families en studenten in het uitgaansleven (!) niet op willen letten. Ik woon bijna aan de rand van Rotterdam. Als ik moet gaan sporten met een mondkapje dan fiets ik wel even naar Barendrecht en ga ik daar hardlopen. Ik kan me niet echt voorstellen dat het zo ver gaat komen.

591

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

TumTumTum schreef:

Ik zie zelf niet in waarom er in heel Rotterdam mondkapjes gedragen moeten worden omdat een paar families en studenten in het uitgaansleven (!) niet op willen letten. Ik woon bijna aan de rand van Rotterdam. Als ik moet gaan sporten met een mondkapje dan fiets ik wel even naar Barendrecht en ga ik daar hardlopen. Ik kan me niet echt voorstellen dat het zo ver gaat komen.

Het heeft wel een goede signaalfunctie; ook op andere plekken lijken mensen vergeten dat corona nog steeds een probleem is.
Nu schijnt de besmetting in de open lucht wel mee te vallen, maar ik hoop dat ze het dus beperken tot (winkel) gebieden waar afstand houden steeds lastiger wordt.

Als ik dan dat deel van de stad even een mondkapje op moet of een buff moet optrekken, is daar best mee te leven. Maar inderdaad vervelend dat het nodig is.

592

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Je ziet heel veel mensen denken/zeggen/schrijven, en ook media, dat het ergens anders 'erger' is. Ik woon in Engeland, en velen van jullie zullen denken dat het hier 'erger' is (wat ook wel klopt volgens mij).
Nederlanders denken dat Belgie/Antwerpen erger is, wij allemaal denken dat Barcelona 'erger' is. In veel artiekelen wordt dat nog eens benadrukt omdat 'elders' met 'hier' wordt vergeleken en meestal in de vorm dat 'elders' het erger is.
In feite is hebben velen al maanden, overal, niet met direct met corona te maken gehad. Ik ken hier in Engeland een paar mensen die in april besmet zijn geraakt (niet getest, 1 een maand ziek, 1 bijna 3 maanden ziek, 1 nauwelijks ziek maar die bleek met rontgenfoto's wel longschade te hebben) en that's it. In Nederland ken ik ook een paar mensen die in maart/april besmet zijn geraakt.
Eind maart/begin april waren er 800-1000 bevestigde gevallen in Nederland, nu zo'n 200. Je zou dus denken dat er nu 20-25% van de gevallen van toen zijn, maar veel mensen raakten toen wel besmet, en zelfs ziek, maar werden niet getest. Het was echt vele malen erger toen. Er werden toen 500-700 per dag opgenomen, nu zijn dat er 1 of 2 (de afgelopen week). Het is niet weg, het is wel veel minder dan het was toen, overal! Een regio waar het nu 'erger' is en waar extra maatregelen worden genomen, is nog steeds veel minder 'gevaarlijk' dan overal om ons heen in april. Een lokale/regionale opleving waarbij extra maatregelen worden getroffen moet niet leiden tot paniek, maar dat is lastig. De politici verspreiden niet zozeer die angst, dat doet de media wel, en politici doen daar weer hun voordeel mee. En de veranderende regels en maatregelen door voortschrijdende inzichten, en door ontwikkelingen in de samenleving (in maart werd het dragen van een mondkapje afgeraden omdat dat men onvoorzichtig zou maken, nu zijn daar vrijwel geen zorgen meer over en wordt het meer als signaalfunctie gezien), maken het ook niet makkelijker. En het wordt moeilijker te verteren als maatregelen niet nuttig lijken, zoals het buiten dragen van een mondkapje.

Ik zat vandaag met een paar studenten van me in de auto, verschillende households, dus mondkapjes op. Ik had me net geschoren en dat merkte ik goed! Voortaan even rekening mee houden dus, liever 's avonds scheren, dan 's ochtends vlak voor ik een mondkapje op moet doen.

593 Laatst bewerkt door TumTumTum (31-07-20 12:11:24)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

LindaRotterdam schreef:

Als ik dan dat deel van de stad even een mondkapje op moet of een buff moet optrekken, is daar best mee te leven. Maar inderdaad vervelend dat het nodig is.

Nee dat vind ik ook niet zo erg. Dat soort plekken mijd ik toch al, ook als er geen corona is.

Het idee te moeten hardlopen met een mondkapje lijkt me wel een gruwel, omdat je nog net binnen de gemeentegrens van Rotterdam woont. Winkels en drukke gebieden, prima.

Wat het echte probleem is is het gedrag van sommige mensen. Ik zat vorige week in de trein van Groningen naar huis. Opeens werd het heel druk met heel veel jongeren (studenten? introductie week?) Die wilden allemaal bij elkaar zitten. Ik ben wel een paar keer ergens anders gaan zitten omdat ik me daar niet prettig bij voelde. Toen hoorde ik een meisje verderop constant snuffen en haar neus ophalen, daarna ook kuchen. En niet een keertje maar de hele tijd. Kortom dat meisje was op zijn minst gewoon behoorlijk verkouden en misschien erger.
Dan mijn vraag; waarom zit ze überhaupt in een trein en blijft ze niet thuis? Waarom zeggen haar vrienden daar niks van? De hele verdere reis ook geen conducteur gezien die ergens op let. Mogelijk heeft dit meisje een heleboel infecties veroorzaakt. Misschien ook niet, maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebben. Het is het gedrag van een enkeling die door niemand terug gefloten word dat mogelijke consequenties heeft voor heel veel mensen. Het is dan niet alleen die persoon zelf maar ook de directe omgeving die een verantwoordelijkheid heeft.

594 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (31-07-20 15:53:26)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Of hooikoorts?

Ik vind dat wel iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn de maatregelen (afstand houden e.d.) er juist op gericht dat het risico dat je dan ook nog eens besmet wordt door zo iemand, zo klein mogelijk wordt gemaakt.

Erger dan hele groepen die zich niet aan de maatregelen houden, vind ik het dus als ze zorgen dat jij je er niet aan kunt houden. Daar mag je elkaar best op aanspreken!


Maar on-topic: zijn er nog wedstrijden die doorgaan? Hier in de buurt wel redelijk wat wieler(trainings)koersen, dus daar ga ik me maar eens op richten.

595

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

LindaRotterdam schreef:

Maar on-topic: zijn er nog wedstrijden die doorgaan?

Ik keek net even op de NTB kalender, en daar staan er vanaf eind augustus toch nog een heel aantal op groen, meer dan ik had verwacht. Maar geen idee hoe groot de kans is dat die alsnog geannuleerd worden.

Louise

596

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik ben nog ingedeeld om te jureren bij Duin (30aug) en het IM Hoorn weekend in oktober.
Met name die laatste heb ik een hard hoofd in hoor, of dat doorgaat.
Ik hoop t echt, maar heb er een hard hoofd in.

597

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Zie net dat diverse Ironman wedstrijden die nog ingepland zijn voor dit jaar, dat er ook een datum voor volgend jaar al bijstaat...
Ik heb in principe nog 2 wedstrijden voor dit jaar die nog niet definitief verplaatst zijn naar 2021 maar het wordt wel erg spannend of ze doorgaan of niet...

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

598

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik heb dit jaar heel veel last van hooikoort iig.

Morgen gaat hier een halve triathlon door, Cotswold Classic. Ik zou meedoen maar afgezegd, zit in de put.

12-13 September is Blenheim triathlon en die gaat vooralsnog ook door. Maar heb er een hard hoofd in. Dat is een hele grote triathlon op een klein parkoers, en ik zou de 'Weekend Warrior' versie doen, zoveel starten en finishen als je kunt, lijkt me logistiek niet echt verantwoord nu.

599

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

MontanaMan schreef:

Ik zou meedoen maar afgezegd, zit in de put.

Nog steeds? Vervelend. Coronavermoeidheid? Toch niet overtraind?

Louise

600

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Denk dat ik op tijd op de rem getrapt heb voor overtraining, rust hartslag bleef laag. Maar week later met extra werkstress schoot het omhoog, en ik denk eigenlijk dat toen het gebrek aan sport (wandelde wel elke dag) niet heeft meegeholpen.
Wandelvakantie ging top, maar na week werk was het toch weer hoge rusthartslag en moe. Dus denk meer corona moe dan overtraind, maar denk dat beide bijgedragen hebben, allebei zijn vormen van stress. Nu dus lekker freewheelen. Afgelopen week ook echt zin gehad om te sporten maar na een easy 5k moest ik gewoon 2 dagen rusten. Ik zie wel hoe het gaat met die Blenheim Tri.