3,126

Re: prestaties van de dag

Zeker gave foto's! Die lange-afstandswandelpaden op de Britse Eilanden zijn sowieso fantastisch. Een kustpad staat wel nog op de verlanglijst. Dat in Cornwall ken ik niet, ik ben wel ooit van huis naar Land's End gefietst (in 1999, het jaar van de volledige zonsverduistering daar, helaas zwaar bewolkt die dag maar toch bijzonder). Dus op dat puntje heb ik wel ooit gestaan.

@mcguyver - wij zijn toen op die fietstocht van Normandië naar Portsmouth overgestoken en het lijkt dan inderdaad alsof het landschap gewoon doorloopt, behalve dan dat de Fransen haarspeldbochten aanleggen en de Britten de wegen recht de berg op en af, dus dat maakt dan voor fietsen wel uit - verdubbeling van het stijgingspercentage!

Louise

3,127

Re: prestaties van de dag

O, daar zijn we vorig jaar op vakantie geweest. Supermooi daar!

3,128

Re: prestaties van de dag

Vroeg ik me later af:

MontanaMan schreef:

En als ik het artikel van het Oxford vaccin lees dan ben ik er vrij zeker van dat ik in de treatment groep zat en het covid vaccin heb gekregen.

Hoe dat zo, dus hoe weet je dat? En ben je dan - in principe - immuun nu?

Louise

3,129

Re: prestaties van de dag

Ik was koortsig (hoogste gemeten 37.9, maar dat was 's ochtends, 's nachts had ik me beroerder gevoeld, maar niet de puf om op te staan om thermometer beneden te halen), had spierpijn, rillingen, hoofdpijn en het gevoel de eerste nacht alsof ik een ironman had gedaan (spierpijn, helemaal kapot moe en voelde me slecht). 37.9 wordt niet als koorts gezien, maar er was ook een bijwerking 'feverish', die gezien wordt als self-reported gevoel van koorts. Ik zat in een groep waar niet standaard paracetamol werd toegeschreven (al heb ik de eerste nacht wel een paracetamol genomen).
Als ik de percentages zie van bijwerkingen in treatment / control (ongeveer, want ze geven een figuur en geen tabel):
Feverish: 45 / <5 (Covid vaccin / MenACWY vaccin) (Covid met paracetamol 25)
Chills: 50 / 5
Fatigue: 60 / 25
Headache: 45 / 15
Muscle aches: 55 / 10
Malaise: 55 / 7
Gewrichtspijn: 25 / <5 (volgens mij niet gehad)
Nausea: 20 / <5 (volgens mij niet gehad)

Alle bijwerkingen die ik heb gehad waren algemeen bij het Covid vaccin, en kwamen veel minder, soms zelfs nauwelijks, voor bij het meningitis vaccin.

Of ik nu beschermd ben? Dat moeten ze nog uitgebreid testen.
Deelnemers die het Covid vaccin kregen bouwden antistoffen op, dat begon na 14 dagen en piekte na 28 dagen waarna het tot dag 56 bleef gehandhaafd (ze hebben nog geen metingen van meer dan 56 dagen na vaccinatie). Ze hebben ook gekeken of het bloedplasma met antibodies het virus kon neutraliseren. Daar is geen standaard test voor, dus hebben ze dat op verschillende manieren gedaan. Op de ene manier werkte dat in 91% van de gevallen, op een striktere manier in 37% van de gevallen (maar in 100% van de gevallen van de 10 deelnemers die 2x het vaccin hebben gekregen). Dit was voor de antistoffen, waar sommige sceptisch over zijn omdat die niet lang aantoonbaar zijn en mogelijk niet lang bescherming bieden.
Ze hebben ook gekeken naar de T-cellen, een andere vorm van afweer. Die piekte na 14 dagen, en werd daarna iets minder. Dit ging niet verder omhoog bij deelnemers die een booster kregen na 28 dagen.

Maar ben ik nu beschermd? Dat is nog een stap verder en daarvoor zullen ze uitgebreid moeten vaccineren in gebieden waar het virus nu veel rondwaart. Ze hebben in de UK nu 10.000 mensen gevaccineerd (5000 met meningitis, 5000 met Covid). In de UK is bij ongeveer 300.000 mensen corona vastgesteld, uit een populatie van ongeveer 60 miljoen. Echter is men pas begonnen met vaccineren toen er al 200.000 gevallen waren. Er is dus bij ongeveer 100.000 in de UK corona vastgesteld sinds die 10.000 mensen gevaccineerd zijn (heel grofweg genomen). 100.000 van 60 miljoen is 1 op 600. Er zouden onder de 10.000 deelnemers dus mogelijk zo'n 16 kunnen zijn. Je hoopt dat de deelnemers die het covid vaccin hebben gekregen niet ziek worden, maar de ongeveer 8 (en dat kunnen er net zo 2 of 20 zijn) wel ziek worden. Helaas is een groot deel van de mensen asymptomatisch, zeker in de groep (gezonde mensen 18-55 jaar oud) die geselecteerd zijn voor deze studie. Dus zelfs de 20 die wel corona gekregen zouden hebben, hebben dat misschien niet gemerkt. Daarom is het ook zo noodzakelijk om snel grote trials op te zetten in gebieden waar het nu rond waart. In Zuid-Afrika en Brazilie is men inmiddels begonnen. Ook in de VS gaan ze 30.000 mensen vaccineren om het te testen. Er is ook gesproken over Kenia en India.

En ook hoe lang de antistoffen en T-cellen aanwezig zijn in het lichaam is nog niet duidelijk, dat heeft tijd nodig. In oktober wordt mijn bloed weer geprikt geloof ik.

Het gaat allemaal heel snel, maar normaliter is beschikbaar geld de grootste factor waarom de ontwikkeling en het testen van een vaccin zo lang duurt. En de meeste vaccins werken uiteindelijk ook niet naar behoren en komen uiteindelijk niet op de markt. Nu is er geen tekort aan geld (huren personeel, ruimtes, productie, middelen etc) en zijn er meer dan 130 vaccins in ontwikkeling. Mogelijk dat de eerste beschikbare vaccins later opgevolgd worden door vaccins die langere of meer bescherming bieden, of die minder bijwerkingen hebben, maar ik heb er wel vertrouwen in dat er volgend jaar een paar werkende vaccins beschikbaar komen.

Link naar het artikel: https://www.thelancet.com/journals/lanc … estitle150

Link naar een (Engelse) samenvatting van het onderzoek: https://covid19vaccinetrial.co.uk/phase … ublication

3,130

Re: prestaties van de dag

Interessant, dank je wel. Klinkt dus wel alsof het een vaccin is met fikse bijwerkingen.

En ze gaan nu dus in de gaten houden wie er eventueel toch nog ziek worden, en hoe de anti-stoffen zich ontwikkelen? Weet je dat dan van jezelf, of je al dan niet anti-stoffen hebt?

Louise

3,131

Re: prestaties van de dag

Je krijgt pas aan het einde van de studie te horen welk vaccin je hebt gekregen, en mogelijk ook je 'eigen' data. Alleen konden degenen met wie ik contact heb gehad (de verplegers die de bloed afnamen en inenting deden) niet aangeven wanneer nu precies het einde van de studie is.
Je bloed werd getest bij de screening (maar toen nog niet of er al antistoffen aanwezig waren, die testen waren toen nog niet goed genoeg), op dag 0 en op dag 28 (in mijn groep, in een andere groep ook op dag 7 en 56 geloof ik), en na 6 maanden nog eens (eind oktober dus ergens). Ik denk dat je daarna te horen krijgt wat je hebt gehad.

Inderdaad wel redelijk wat bijwerkingen, maar lijkt minder te zijn als je gelijk paracetamol inneemt. Ik dacth dat de meningitis intentingen vrij veel bijwerking hadden (pijnlijke schouder vooral), maar dat is toch behoorlijk wat minder dan deze. Ik heb zelf heel veel inentingen gehad omdat ik veel in Afrika heb gewerkt, maar nooit bijwerkingen ervaringen, nu dus wel (al ben ik nu ook al wat ouder, dat kan ook van invloed zijn). Ik heb wel het idee dat het ongeveer een maand impact heeft gehad op mijn hardlopen, maar ik heb niet echt rust genomen (wel ruim een week veel rustiger aan gedaan).
Overigens zag ik bij de studie van het Moderna vaccin in de VS, bestaande uit 2 vaccinaties, dat na de 2e vaccinatie in de groep met de lage doses ongeveer 50% alghele bijwerkingen rapporteerde en 100% in de groepen met middelmatige en hoge dosis. En dat zijn dan bijwerkingen als koorts, rillingen, hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn. Dat waren op zich maar groepen met 15 deelnemers elk. Een deelnemer in de lage dosis groep kreeg niet de vaccinatie omdat die uitslag kreeg, en bij 2 anderen kregen ze het niet omdat ze zich moesten isoleren ivm corona in hun omgeving). Die studie is van 45 deelnemers in een stap opgeschaald naar 30.000, volgens mij zonder de groep met hoge dosis, maar dat vind ik nog steeds wel een stap, maar schijnbaar nog steeds acceptabel.

3,132

Re: prestaties van de dag

Blijft interessant, proefkonijn zijn wink
Best wel heftig, die bijwerkingen. Ik vraag me af of dat uiteindelijk de acceptatie ervan kan gaan ondermijnen. Zeker als je regelmatig 'op herhaling' moet - weet jij daar iets over, wat ze daarvan verwachten, dus hoe lang het werkzaam blijft? Of is dat juist wat ze nu uitzoeken?

Ik heb ook nooit bijwerkingen gehad van vaccinaties, ook niet recentelijk van die voor verre reizen.

Louise

3,133 Laatst bewerkt door chrisbakker (25-07-20 14:57:48)

Re: prestaties van de dag

Daarnet een 'stads' swimrun gedaan.
Thuis vertrokken, en 2 baden gecombineerd. 1e bad binnen, met tijdslot gereserveerd. 2e bad zwemvijver die pas tegen 12u open gaat. Daarop mijn vertrek en tijdslot gebaseerd voor het eerste bad.
Vertrek met pull buoy aan middel, gsm en id kaart in plastic hoesje en badmuts in korte broek  boven mijn zwembroek , en nu vanaf vandaag ook natuurlijk het mondmasker mee. Dit voor alle openbare gebouwen.
Vertrek 10u02; Loopsessie 1: 25min naar zwembad, zwemsessie 1: 45 min, loopsessie 2 :1u20 via 2 parken en ook wel straten naar zwemvijver. Zwemsessie 2: 30min, loopsessie 3: 30 min naar huis. Totale tijd 3u45 met kassa/kleedhokjes/thermoscan erbij. thuis 13u47 daarnet.
Goed gevoel. Vooral door de rustige duurtraining 'genoten'.
Water van de zwemvijver voelde lekker fris na het zwembadwater .

3,134

Re: prestaties van de dag

Klinkt leuk - je moet toch wel bekijks gehad hebben, als je hardliep met een pullbuoy? Met pullbuoy en mondkapje probeer ik te visualiseren, maar dat zal alleen binnen geweest zijn.

Ik had ook al zitten denken om ook nog een zwemloop op te nemen in de thuistriathlons, ook eens iets leuks uitdenken binnenkort.

Louise

3,135

Re: prestaties van de dag

Inderdaad Louise, die 'nieuwe vormen' van training bedenken vind ik een extra motivatie. En wat betreft het bekijks, ja dat zie ik overal waar ik loop als ze mijn pull buoy aan mijn zij zien hangen. En mijn zwembrilletje soms om mijn nek gewoon. Mondmasker zit gewoon in mijn plastic hoesje in mijn broek. En mijn badmuts in de andere zak van het loopbroekje. Is wel noodzakelijk om een specifieke korte loopbroek met zakjes en liefst een rits te hebben.
Gisteren was er wel een leuke 'thumb up' van een voorbijrijdende racefietser tongue. Dan moet ie dat toch ook eens gedaan hebben, of het op Youtube eens gezien hebben. Anders is het wel vreemd om te zien veronderstel ik.
En ik heb nog altijd groen licht voor de swimrun van Roberville, dus ook de motivatie om te trainen. Zag trouwens dat het 4,5km zwemmen in totaal was en dus 28,08 lopen in totaal, op de website van Ecoswimrun. Totaal aantal deelnemers voor álle afstanden dus ook verschillende starturen en plaatsen 84 smile . Dat zal een enorm voordeel zijn.

3,136 Laatst bewerkt door TumTumTum (26-07-20 11:02:58)

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Klinkt leuk - je moet toch wel bekijks gehad hebben, als je hardliep met een pullbuoy? Met pullbuoy en mondkapje probeer ik te visualiseren, maar dat zal alleen binnen geweest zijn.

Lol ja,....dat zag ik ook al voor me. Wel geweldig hoe jullie allemaal van alles verzinnen om toch het triathlongevoel te houden.

3,137 Laatst bewerkt door chrisbakker (26-07-20 17:03:51)

Re: prestaties van de dag

TumTumTum, jammer dat je wedstrijd niet doorgaat. Heb reacties en verhaal gelezen. Heel mooi wat jullie allemaal doen! En vooral presteren.
Wat voor ons voor de hand ligt ; “we gaan eventjes zwemmen fietsen lopen “ lijkt zo evident.
De swimrun van vorig jaar die ik deed, bracht me natuurlijk op dit idee.
En de puzzelstukjes van stad/zwembad en openluchtbad/parken en straten deden de rest.

3,138

Re: prestaties van de dag

Vandaag weer lekker geswimrunt door het Twiske.
Vanwege de vakantie waren we maar met 7, maar de pret was er niet minder om.
Nu ik er wat vaker rondren en zwem herken ik al wat plekken, maar weet er nog steeds de weg niet.
Ben dus erg blij dat er 2 mannen ombeurten of samen de organisatie op zich nemen en een route verzinnen.

3,139

Re: prestaties van de dag

Afgelopen weekend lekker twee dagen gefietst in de Eifel in Duitsland.

Wat mij betreft echt een aanrader voor de mensen die net iets meer uitdaging willen dan Zuid-Limburg op slechts 45 minuten rijden. Mooie derde categorie klimmetjes met goed asfalt. Helaas in het weekend ook vrij veel motorrijders maar over het algemeen is het verkeer heel gemoedelijk.

Voor de mensen die ook willen oefenen met dalen is dit een perfect gebied. Mooi afdalingen met perfect asfalt en overzichtelijke bochten. Veel klimmetjes zijn rond de 3 kilometer lang en hebben een percentage tussen de 5 en 13 procent.

3,140

Re: prestaties van de dag

Gisteren was ik een interval blokje aan het doen op de TT fiets zo 4km aan een wattage van 270-290 en een rpm rond de 92 ik dacht dat ik goed bezig was tot ik voorbij gereden werd door een ex BK tijdrijden :-) Ik stond precies stil.

3,141

Re: prestaties van de dag

Gisteren met Louise een "run-dive" gedaan in Vlissingen. Eerst een hardlooptraining en daarna een duik in zee. Die was nog behoorlijk koud dus van echt zwemmen ging het niet komen maar het was wel heel lekker.

3,142

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

Gisteren met Louise een "run-dive" gedaan in Vlissingen. Eerst een hardlooptraining en daarna een duik in zee. Die was nog behoorlijk koud dus van echt zwemmen ging het niet komen maar het was wel heel lekker.

Ja, was superlekker, maar de zee was idd schokkend koud voor eind juli. Ik vond het niet zo zomers aanvoelen, maar heb nou wel een rood hoofd - oeps, verbrand! Dat het vrij koel en luchtig was, was ook wel lekker voor het hardlopen.

Louise

3,143

Re: prestaties van de dag

Een rood hoofd en witte vingers.:)

3,144

Re: prestaties van de dag

De witte vingers waren maar heel tijdelijk gelukkig!

3,145

Re: prestaties van de dag

ronnyke schreef:

Gisteren was ik een interval blokje aan het doen op de TT fiets zo 4km aan een wattage van 270-290 en een rpm rond de 92 ik dacht dat ik goed bezig was tot ik voorbij gereden werd door een ex BK tijdrijden :-) Ik stond precies stil.

Maar je was zeker goed bezig Ronnyke! Jij trapt dat en hebt er resultaat van wink. Zeker naar een wedstrijd (of momenteel conditie niveau)
We werken ook nog hé , dat is dus dubbel werk.

3,146

Re: prestaties van de dag

Ik heb vanochtend m'n zesde 'thuistriathlon' gedaan, dit keer met afwijkende sporten: het was liggend, zittend en staand over hetzelfde parcours, namelijk het rondje om het eiland in de Schie bij ons achter (2,1 km). Dat was een idee van mijn man. Eerst zwemmen (zonder wetsuit, > 22 graden), daarna kayakken (samen in onze trapkayak) en tot slot SUP'en op boards die we van buren konden lenen.

Het was weer heel leuk om te doen, lekker 2 uur buitenspelen, en het was wel leuk om drie van die heel verschillende dingen op precies hetzelfde parcours te doen. Zwemmen lijkt dan heel traag, kayakken flitst voorbij en is heel makkelijk, en SUP'en is nog heel onwennig want dat deden we nog maar voor de tweede keer. Na het zwemmen vond ik het ook best zwaar voor m'n armen.

Mijn T2 was ook nog wel memorabel, want ik kukelde in het water. Deels door onwennigheid, maar ook omdat er een slak zat op het peddle-board, net waar ik 'm vast wilde pakken, hahaha! De slak is nog een eindje meegevaren later, maar er toch afgespoeld.

Louise

3,147

Re: prestaties van de dag

Vandaag ging ik de benen lekker laten ronddraaien op de fiets, en op de TT fiets. Zeker na de redelijk pittige zaterdag run met zwemmen in interval. Het plan was niet te snel , ontspannen ritje van pakweg 1,5-2 u.
Het begin was rustig, en dat was het voornemen. 92 km verder en zere benen met een 22km tegenwind om te eindigen was het dus niet gegaan zoals gepland.
Misschien waren het wat frustraties van de mondkapjes verplichting in gebieden waar geen kat komt. Gelukkig is daar de uitzondering dat je als 'intensief' sporter geen mondkapje hoeft te dragen.
Ben blij dat ik hier ook wel mensen hoor die moe zijn of slaapklachten hebben of met de situatie anders leven/werken.

3,148

Re: prestaties van de dag

Leuk Louise, al die speciale thuistriathlons die jullie bedenken smile Het verhaal van de slak (zeker met je opmerking op Strava) visualiseerde ik direct en klonk erg grappig.

Gisteren heb ik weer de eerste post-(eerste golf)-corona wedstrijd gehad, een kleinschalige ultraloop met in totaal 52 deelnemers over alle 'afstanden', de 9 hours ultra in Hoogeveen op een wielerbaan van ca. 650 meter.

Ik stond op de 6 uur aan de start in een graad of 28... Dat was erg warm, maar mijn lijf gaat daar vrij goed mee om tijdens het lopen heb ik al vaker gemerkt. Heb eigenlijk de hele middag lekker gelopen, alhoewel het de laatste uren wel zwaarder werd. Uiteindelijk kwam ik uit op 63.455km, zelfs goed voor een tweede plaats en daarmee mijn eerste podium ooit! Goed, de sterkere lopers kwamen uit op de 9 uur, daar had ik het nooit van gewonnen, maar toch smile

Leuk om weer eens aan een wedstrijd mee te doen!

3,149 Laatst bewerkt door Louise (03-08-20 11:04:26)

Re: prestaties van de dag

dik2tri schreef:

Leuk Louise, al die speciale thuistriathlons die jullie bedenken smile Het verhaal van de slak (zeker met je opmerking op Strava) visualiseerde ik direct en klonk erg grappig.

Ja, op die manier houden we het leuk deze zomer en dat gaat best goed!
Strava had trouwens van die GPS van die 'plons' ook een grappige stip gemaakt, vond ik: je zag alleen het finish-icoontje.

Jij petje-af voor je prestatie! Ik zag het ook op Strava al en was wel een beetje jaloers op dat er wél iets doorging. Mazzelaar. Nouja, niet ik 6 uur zou willen lopen, ik moet er niet aan denken zelfs - maar wel leuk dat zoiets weer kon.

Louise

3,150

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Jij petje-af voor je prestatie! Ik zag het ook op Strava al en was wel een beetje jaloers op dat er wél iets doorging. Mazzelaar. Nouja, niet ik 6 uur zou willen lopen, ik moet er niet aan denken zelfs - maar wel leuk dat zoiets weer kon.

Louise

Ja, die stip was mooi smile  Bedankt voor je compliment! Er was ook een 3 uur en een 1 uur, die zijn er ook tijdens het Ultra Festival in Deventer in september die vooralsnog nog door lijkt te gaan. Dus ook voor wie geen 6 (of 12 of 24) uur wil lopen toch nog kans op een georganiseerd evenement smile