51

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

thijs schreef:

Zo’n ding finishen in 15-17 uur vereist niet al teveel athletisch vermogen.

Dat zie ik heel anders, maar dat hangt natuurlijk af van wat je onder 'atletisch vermogen' verstaat c.q. wat je referentiekader is.

MontanaMan schreef:

Daar komt ook nog bij inderdaad dat veel ironmans tegenwoordig een self-seeded rolling start hebben. Als jij jezelf bij de langzamere zwemmers indeelt start je pas een 30-60 min na de officiele start, dus heb je nog 'maar' 16-16,5u om te finishen.

Die limiettijden worden vanaf de individuele starttijd bepaald, voor zover ik weet, met chipregistratie. Althans: bij de twee Ironmans die ik van dichtbij heb meegemaakt, Vichy en Kopenhagen, heeft iedereen hetzelfde aantal uren om te finishen (16 uur in Vichy). Dus sluit de finish eerder voor de vroege starters dan voor de latere.

En over dat wandelen en zere poten: ja, zeker!

Louise

52

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Robbebopper schreef:

Of nóg zwaarder: Twee uur door een stadscentrum slenteren omdat je kleren moet kopen.

Gelukkig heeft mijn vriendin minder zin in shoppen nu ze een mondkapje op moet in winkels, elk nadeel heeft zijn voordeel!

53 Laatst bewerkt door Barthed (03-08-20 21:19:49)

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Ik zie in de voorgaande berichten dat mijn plan inderdaad niet helemaal duidelijk was. Ik bedoelde dat ik een keer een ironman ga doen zonder het hele evenement en de wedstrijd. Dus wat me inspireerde aan het filmpje is om het zelf te gaan doen en niet een hele gaan doen zonder training en er naartoe leven.

Ik heb een hele al jaren in mijn achterhoofd zitten, nu alles afgelast is mis ik de uitdaging. Ik ben het hele jaar al door aan het trainen, ben nu 4 jaar bezig met triatlons en heb in de afgelopen jaren een paar halve gedaan en ook een 111.

Inmiddels is de datum geprikt en wordt de route en planning al langzaamaan duidelijk. Dit is grofweg het plan:

06:30 zwemmen (1u15)
07:45 T1 (30 min)
08:15 fietsen (6u15)
14:30 T2 (30 min)
15:00 lopen (4u15)
19:15 Finish (12u45)

Ik twijfel nog of ik juist wel of niet langs huis moet lopen. Wel vanwege support, niet vanwege lage drempel om te stoppen als je er doorheen zit. Ik heb sowieso 2 lopers en een fietser met eten/drinken die me begeleiden tijdens het loop onderdeel.

54

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Leuk idee Barthed !

Ik heb het filmpje gisteravond ook gekeken, erg vermakelijk en inspirerend.

Zelf tijdje terug een halve gedaan met wel langs huis lopen, stoppen wilde ik wel met het lopen, maar ja dan komt t mentale stukje om de hoek kijken. De volgorde van een hele op eigen initiatief (tegen lage kosten smile) en daarna ooit een georganiseerde hele IM spreken mij ook wel aan. Maar ik ga dus wel eerst nog meer hardlopen dan nu om teleurstellingen en blessures te voorkomen.

Wanneer ga je je aan je home IM wagen ?

55

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Aha, dat is anders, ja. Lijkt me zeker te doen - zeker het zwemmen en het fietsen. Zwemmen heb je misschien wel voordeel bij, althans, bij mijn Ironman heb ik dat toch wel als 3,8 km veldslag ervaren, dat was één van mijn rommeligste keren triathlon-zwemmen ooit, dat had ik echt liever alleen gedaan. Maar het lopen lijkt me wel mentaal heel zwaar - mij gaf het kijken naar anderen veel afleiding toen.

Ik ben ook wel benieuwd wanneer je het je voorneemt. Je T's zijn wel lang, valt me op, is dat om praktische redenen?

En één advies: klamp je niet te veel vast aan je verwachte tijden; een hele is ongewis, veel ongewisser dan alle andere afstanden.

Louise

56

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Een vriend van me heeft recent ook met twee anderen zelf een hele triathlon gedaan. Zijn voorbereiding was ongeveer:
Een maand ervoor een rondje Goeree-Overflakkee (100km) hardgelopen met een paar vrienden. Daar had hij wel redelijk voor getraind.
2x een 110-115km fietsen. Eerste keren dat hij de racefiets pakte dit jaar, maar vorig jaar wel wat vaker gefietst.
3x zwemmen (tussen de 1 en 2km). Zwemmen doet ie nooit!

Zwemmen in 2u, fietsen in 7u. Voor het lopen hadden ze bedacht een olifant met een hartje aan de slurf te lopen door Delft en Nootdorp ('Strava tekenen'), dat kwam uit op 45k en in 4u19.

Het kan, maar ik kan niet eens ongetraind 7u op mijn zadel zitten big_smile.

57

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Louise schreef:
thijs schreef:

Zo’n ding finishen in 15-17 uur vereist niet al teveel athletisch vermogen.

Dat zie ik heel anders, maar dat hangt natuurlijk af van wat je onder 'atletisch vermogen' verstaat c.q. wat je referentiekader is.

Je hebt voor een ironman weinig coördinatie, kracht, souplesse en snelheid nodig. Bij een ironman waarin de zwemsnelheid je weinig interesseert en je qua lopen inzet op wandelen heb je nog minder nodig van het bovenstaande. Het is fysiek gezien een vrij eenzijdig evenement. Uithoudingsvermogen is bijna alles.

58

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Eens met thijs. Echter kan ik weinig respect opbrengen voor iemand die dit heeft gedaan. Naar mijn mening behoor je dan tot de kroegschreeuwers/you-tubers die elke inspanning van iemand anders meten met hun eigen resultaten (resultaten?) Nogmaals dit is mijn mening. Ik heb veel meer respect voor mensen die het integrale plaatje doorlopen hebben.

Je moet sneller dan de klos zijn.

59

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Is afhankelijk op welk niveau je dit doet. IM op +15u dan speelt idd het sportieve aspect een mindere rol maar wil je onder de 12u ga je toch al iets moeten kunnen.

60

Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar

Louise schreef:

Ik ben ook wel benieuwd wanneer je het je voorneemt. Je T's zijn wel lang, valt me op, is dat om praktische redenen?

En één advies: klamp je niet te veel vast aan je verwachte tijden; een hele is ongewis, veel ongewisser dan alle andere afstanden.

Louise

De wissels zijn met name lang zodat ik even mijn horloge kan opladen en wat kan eten en rustig naar het toilet kan. Ik wil me in ieder geval niet gaan haasten tijdens de wissels, het is uiteindelijk geen echte wedstrijd. Maar misschien doe ik ze wel snel, beetje afhankelijk van hoe ik me voel.

Me niet aan tijden en snelheden vastklampen is denk ik het enige waardoor et mis kan gaan. Is me al eens gebeurd tijdens een marathon. Plan is om hem 29 augustus te gaan doen. Dus nu aan de slag met het parcours en even een goed plan maken voor eten/drinken.