1 Laatst bewerkt door yoeri (25-08-20 22:38:13)

Onderwerp: Nieuwe racefiets: tips?

Hoi allemaal,

Vijf jaar geleden begon ik mijn triathlonleven op een instapmodel Ridley (Icarus SLS), met Shimano 105-groep en eenvoudige Fulcrumwielen. Na het vervangen van de wielen, een ligstuurtje en wat onderhoudsbeurten later, ben ik na al die jaren op zoek naar een nieuwe fiets.

Ik ben nadrukkelijk op zoek naar een fiets voor de meeste trainingsuren. Ik heb inmiddels ook een 'echte' triathlonfiets (Orbea Ordu), maar daar fiets ik alleen in het wedstrijdseizoen op.

Ik vraag me een paar dingen af:
- Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets (ik weet dat er mensen zijn die de meeste kilometers op een tt-fiets maken, omdat ze daar wedstrijden mee hebben en de houding echt anders is)?

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?

- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ik heb er jaren op gefietst en het beviel prima, maar ik weet niet beter smile. Als ik naar de technische specs kijk dan lijkt er niet zoveel verschil te zitten, behalve dat het een paar gram scheelt met Ultegra.

- Schijfremmen: een must of een luxe?

- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Ik heb begrepen dat onder andere de ketting minder snel slijt met elektrisch schakelen, omdat het geheel tijdens het fietsen preciezer is af te stellen, waardoor de ketting niet zo snel scheef komt te liggen.

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? Er zijn tal van webwinkels tegenwoordig: Mantel, 12GoBiking, Wiggle, Rose, Bikester, Canyon et cetera (die ook hun eigen huismerken bieden). Voor de volledigheid: ik laat mijn fiets uiteindelijk altijd 'fitten', dus het maakt niet uit als de fiets in het begin niet helemaal goed is afgesteld.

- In hoeverre is een 'merk' belangrijk? Zitten hier merkbare verschillen in met betrekking tot materiaal, garantie en dergelijke? Wiggle en Bikester hebben met respectievelijk Vitus en VOTEC hun eigen merken in huis en die lijken ook wel aardig. Goedkoop zijn ze echter niet.

Veel vragen, maar ik ben dan ook nog in de oriënterende fase. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

2

Re: Nieuwe racefiets: tips?

in cursief mijn mening
Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets. ik heb geen TT bike, maar zou het meeste toch op de gewone racer rijden. Sowieso alles wat ik samen met iemand rijd.
- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?
105 is voor mij echt meer dan prima, dus wielen
- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? goed genoeg, hoogstwaarschijnlijk kan je met je eigen gewicht meer winnen dan die paar gram op je groep
- Schijfremmen: een must of een luxe? een €300 duurder extra stuk gewicht, heeft de fietsenbranche er echt doorheen gepusht. Op de racer voor mij in vlak NL overbodig
- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Ik heb begrepen dat onder andere de ketting minder snel slijt met elektrisch schakelen, omdat het geheel tijdens het fietsen preciezer is af te stellen, waardoor de ketting niet zo snel scheef komt te liggen. als je het schakelen een klein beetje in de gaten houdt dan ligt je ketting niet snel te scheef. En je moet heel wat extra kettingen verslijten wil je die meerprijs eruit hebben. Op een TT fiets heeft het misschien meer meerwaarde wegens positie van shifters
- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? ja, kan. Ik denk dat tegenwoordig bijna alle fm’s wel internetfietsen onderhouden
- In hoeverre is een 'merk' belangrijk? in mijn beleving is het grotendeels marketing en ‘beleving’, maar heb hier geen onderbouwing voor.

al is het vaak ook gewoon een kwestie van beschikbaar vermogen. Kan je het prima missen en houd je van mooie spullen die je fiets mooier/specialer maken, tja waarom dan niet. Een fiets hoeft niet altijd rationeel te zijn.

3

Re: Nieuwe racefiets: tips?

yoeri schreef:

Hoi allemaal,

Vijf jaar geleden begon ik mijn triathlonleven op een instapmodel Ridley (Icarus SLS), met Shimano 105-groep en eenvoudige Fulcrumwielen. Na het vervangen van de wielen, een ligstuurtje en wat onderhoudsbeurten later, ben ik na al die jaren op zoek naar een nieuwe fiets.

Ik ben nadrukkelijk op zoek naar een fiets voor de meeste trainingsuren. Ik heb inmiddels ook een 'echte' triathlonfiets (Orbea Ordu), maar daar fiets ik alleen in het wedstrijdseizoen op.

Ik vraag me een paar dingen af:
- Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets (ik weet dat er mensen zijn die de meeste kilometers op een tt-fiets maken, omdat ze daar wedstrijden mee hebben en de houding echt anders is)?

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?

- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ik heb er jaren op gefietst en het beviel prima, maar ik weet niet beter smile. Als ik naar de technische specs kijk dan lijkt er niet zoveel verschil te zitten, behalve dat het een paar gram scheelt met Ultegra.

- Schijfremmen: een must of een luxe?

- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Ik heb begrepen dat onder andere de ketting minder snel slijt met elektrisch schakelen, omdat het geheel tijdens het fietsen preciezer is af te stellen, waardoor de ketting niet zo snel scheef komt te liggen.

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? Er zijn tal van webwinkels tegenwoordig: Mantel, 12GoBiking, Wiggle, Rose, Bikester, Canyon et cetera (die ook hun eigen huismerken bieden). Voor de volledigheid: ik laat mijn fiets uiteindelijk altijd 'fitten', dus het maakt niet uit als de fiets in het begin niet helemaal goed is afgesteld.

- In hoeverre is een 'merk' belangrijk? Zitten hier merkbare verschillen in met betrekking tot materiaal, garantie en dergelijke? Wiggle en Bikester hebben met respectievelijk Vitus en VOTEC hun eigen merken in huis en die lijken ook wel aardig. Goedkoop zijn ze echter niet.

Veel vragen, maar ik ben dan ook nog in de oriënterende fase. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!


Mijn duit in het zakje:

Je begint met de vaststelling dat het een fiets is die je puur gebruikt voor trainingen. Als je het dan puur functioneel bekijkt heb je genoeg aan 105, velgremmen, eenvoudige wielen en een degelijk maar voordelig frame, bijvoorbeeld een online gekocht huismerk. Alle upgrades om een paar seconden te winnen op 50km zijn dan overbodig want wanneer het daar op aan komt pak je jouw triathlon fiets. Wanneer je zo'n voordelige trainingsfiets koopt houd je wellicht zelfs geld over om de triathlon fiets naar di2 of snellere wielen te opgraden.

Bovenstaande zou in mijn visie de puur rationele benadering zijn.

Maar dan sluit ik maar af op dezelfde manier als Buus... Het is voor mijzelf nooit helemaal rationeel. Ik heb een racefiets waar ik nooit wedstrijden mee doe want dat doe ik ook op mijn tt fiets. Toch heb ik rationeel bezien belachelijk veel geld uitgegeven aan die racefiets omdat ik gewoon ontzettend geniet van die fiets. Ik zou het liefst mijn 3 fietsen (race, mtb, tt) in de woonkamer als schilderijen aan de muur hangen wanneer ik er niet op rijd en er vanaf de bank naar kijken, maar daar denkt mijn vriendin anders over smile Het zijn voor mij geen puur rationele aankopen en ik geef dan uit wat ik me kan veroorloven zonder dat ik mijn gezin er iets mee tekort zou doen. Ik wil ze niets ontzeggen omdat "papa een nieuwe fiets heeft gekocht". Daar ligt zo'n beetje de grens voor mij.

Succes met de verdere zoektocht!

4

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Doe ik het ook cursief

- Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets (ik weet dat er mensen zijn die de meeste kilometers op een tt-fiets maken, omdat ze daar wedstrijden mee hebben en de houding echt anders is)?
Hangt af van seizoen/seizoensdoelen. Dit jaar: verreweg de meeste op racefiets (nauwelijks triathlonplannen en niet meer dan een kwart). Vorig jaar: 50-50 (vanwege 180 km in trio-triathlon). Veel op de TT-fiets rijden maakt wel dat ik daarop meer vermogen kan leveren. Maar ik vind de houding erg belastend. Ik zou niet zonder racefiets kunnen, voor lange tochten en voor samen met anderen fietsen. De TT-fiets is een aangenaam extraatje.

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?
Dat zou voor mij 'geen van beide' zijn, materiaal is voor mij niet zo'n prioriteit. Ik bedoel: ik ga liever op een  mooie vakantie dan dat ik een beetje sneller ben dankzij peperdure wielen.

- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ja.

- Schijfremmen: een must of een luxe? Luxe - ik ervaar het ook als gepusht, ja, wat Buus zegt. 

- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Fijn - ja. Belangrijk - als ik nu jong en ambitieus was, zou ik het zeker doen. Maar ik fiets al 25 jaar zonder en nou ga ik er dus het geld niet voor uitgeven (zie hierboven). Scheve ketting is een non-argument inderdaad, wat Buus schrijft.

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Altijd fietsenzaak, vanwege belang van de service, en als je ze alleen daarvoor gebruikt en je fiets goedkoop op internet scoort, vind ik dat, uhm, niet netjes. Ik gun ze hun omzet. Voor een 'eigen' fiets doen ze soms ook meer hun best in het onderhoud. Ik zou alleen niet naar de eerste de beste lokale zaak gaan, wel naar een goeie.

- In hoeverre is een 'merk' belangrijk? Is veel marketing/smaak. Maar de merken maken bijvoorbeeld wel uit in hun geometrie en dat is ook functioneel belangrijk. Veel eigen merken zijn gewoon standaard frames met een eigen laklaagje. En ook die winkels doen aan marketing, dus goed om uit te zoeken (ik weet niet of je toevallig vorig jaar van die heisa rond Fons Bikes hebt gehoord? Dat ging om het als héél bijzonder neerzetten van een standaard frame). Mijn racefiets is 18 jaar oud en van een eigen merk (Presto), het frame ziet er nog helemaal perfect uit. En dat je je eigen fiets mooi vindt, is wel belangrijk natuurlijk. Maar ik zou functionaliteit altijd voorop zetten.

Louise

5

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Leuke vragen en leuk onderwerp !


- Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets (ik weet dat er mensen zijn die de meeste kilometers op een tt-fiets maken, omdat ze daar wedstrijden mee hebben en de houding echt anders is)?

op een racefiets en dan meestal ook nog op de tacx

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?

wielen

- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ik heb er jaren op gefietst en het beviel prima, maar ik weet niet beter smile. Als ik naar de technische specs kijk dan lijkt er niet zoveel verschil te zitten, behalve dat het een paar gram scheelt met Ultegra.

ik lees en hoor dat 105 echt prima is, alleen verwachten meeste mensen op een dure fiets een duurdere groep. dus eea hangt toch vaak samen.

- Schijfremmen: een must of een luxe?

zeker geen must, maar soms ontkom je er niet meer aan. sommige modellen komen niet meer zonder. ik zou zelf voor direct mount velgremmen zijn gegaan maar niet meer te krijgen op t model dat ik op t oog had.

ik las in een review de opmerking van de tester die velgremmen vs schijven testte dat als je van remmen houdt de schijven moest kiezen, in alle andere gevallen waren velgremmen meer dan prima.

- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Ik heb begrepen dat onder andere de ketting minder snel slijt met elektrisch schakelen, omdat het geheel tijdens het fietsen preciezer is af te stellen, waardoor de ketting niet zo snel scheef komt te liggen.

zelf geen ervaring mee, maar heb nog niemand gehoord dat elektrisch schakelen niet prettig is. slijtage zou voor mij geen argument zijn, wel het gebruiksgemak de prijs en de betrouwbaarheid.

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? Er zijn tal van webwinkels tegenwoordig: Mantel, 12GoBiking, Wiggle, Rose, Bikester, Canyon et cetera (die ook hun eigen huismerken bieden). Voor de volledigheid: ik laat mijn fiets uiteindelijk altijd 'fitten', dus het maakt niet uit als de fiets in het begin niet helemaal goed is afgesteld.

liefst lokaal voor een goede prijs, maar als ik niet goed wordt geholpen lokaal of geen goede prijs krijg shop ik wel verder.
dan kunnen ze wat mij betreft altijd het onderhoud nog krijgen. daarnaast moeten ze wel het merk en model aanbieden waar jij je oog op hebt laten vallen.

- In hoeverre is een 'merk' belangrijk? Zitten hier merkbare verschillen in met betrekking tot materiaal, garantie en dergelijke? Wiggle en Bikester hebben met respectievelijk Vitus en VOTEC hun eigen merken in huis en die lijken ook wel aardig. Goedkoop zijn ze echter niet.

ik let wel op garantie termijnen. verder speelt toch wel mee dat als ik aardig wat geld ga uitgeven dan ook echt een mooie (merk)fiets wil hebben en liever geen huismerk.


Ik zou willen toevoegen, begin met t vaststellen van je budget, dan kan je sommige zaken al wegstrepen.

Ik herken ook heel erg wat Gringo zegt: Toch heb ik rationeel bezien belachelijk veel geld uitgegeven aan die racefiets omdat ik gewoon ontzettend geniet van die fiets. Ik zou het liefst mijn 3 fietsen (race, mtb, tt) in de woonkamer als schilderijen aan de muur hangen wanneer ik er niet op rijd en er vanaf de bank naar kijken, maar daar denkt mijn vriendin anders over smile

Zelf heb ik vorige week mijn zoektocht afgerond naar een nieuwe fiets. Ik rij nu op een focus izalco van 8 jaar oud en heb na een bikefitting en tientallen fietsen bekeken en vergeleken te hebben gekozen voor een Trek Madone. Bij de lokale fm kreeg ik amper korting en bij de fm 1 dorp verderop (bij wijze van spreken) een heel goede prijs. Dus daarvoor gekozen. Nu nog 6 maanden wachten en dan is ie er eindelijk. Bij deze keuze zit ook wel emotie want vind het een schitterende fiets, mijn 2e keus zou een Giant TCR Advanced Pro geweest zijn, die is bijna niet te kloppen vwb value for money. Goed frame, goede wielen, goede groep én powermeter.

Succes met je keuze en geniet van de zoektocht smile

6

Re: Nieuwe racefiets: tips?

- Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets (ik weet dat er mensen zijn die de meeste kilometers op een tt-fiets maken, omdat ze daar wedstrijden mee hebben en de houding echt anders is)?
Ik heb alleen maar een racefiets voor de triathlons die ik doe. Dat is tot op heden maximaal een halve triathlon.

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?
Voor mij werkt de 105 groep prima. Ik verdien mijn geld niet met triathlons en heb andere prioriteiten.

- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ik heb er jaren op gefietst en het beviel prima, maar ik weet niet beter smile. Als ik naar de technische specs kijk dan lijkt er niet zoveel verschil te zitten, behalve dat het een paar gram scheelt met Ultegra.
-dat ben jij die bepaalt of iets goed genoeg is.

- Schijfremmen: een must of een luxe?
-mijn racefiets heeft remblokjes, mijn CX heeft schijven. Ik vind schijven beter maar heb er geen geld voor over.

- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Ik heb begrepen dat onder andere de ketting minder snel slijt met elektrisch schakelen, omdat het geheel tijdens het fietsen preciezer is af te stellen, waardoor de ketting niet zo snel scheef komt te liggen.
geen idee, ik schakel met de hand. De stelling echter over minder slijtage hoor ik vaker. Maar een nieuwe ketting kost 20 euro. Om het prijsverschil 105 en ultegra eruit te halen heb je best wel wat kettingen nodig die je moet verslijten. Ik fiets 5k perjaar en vervang elk jaar mijn ketting.

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? Er zijn tal van webwinkels tegenwoordig: Mantel, 12GoBiking, Wiggle, Rose, Bikester, Canyon et cetera (die ook hun eigen huismerken bieden). Voor de volledigheid: ik laat mijn fiets uiteindelijk altijd 'fitten', dus het maakt niet uit als de fiets in het begin niet helemaal goed is afgesteld.
-lokale zaak. Makkelijker heen gaan als het stuk is en je ondersteunt de lokale ondernemer. Maar dat laatste is persoonlijk. Oriënteren doe ik via internet. Ik heb geen zin in verkooppraatjes van de FM. Vaak kiest hij de fiets waar de marges het hoogste zijn.

- In hoeverre is een 'merk' belangrijk? Zitten hier merkbare verschillen in met betrekking tot materiaal, garantie en dergelijke? Wiggle en Bikester hebben met respectievelijk Vitus en VOTEC hun eigen merken in huis en die lijken ook wel aardig. Goedkoop zijn ze echter niet.
-Ik ben heel erg merkentrouw. Dus in deze ga je van mij geen objectief antwoord krijgen. Ik zit op Ridley.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Ik ga dit als totale toerist ook eens invullen.
Veel zo niet al van de keuzes die je hier wilt maken hebben voor mijn gevoel minder te maken met je sportprestaties dan met je beleving en wat je uiteindelijk belangrijk vind in het leven (en dus ook in je sport).

yoeri schreef:

- Trainen jullie voornamelijk op een racefiets of op een triathlonfiets (ik weet dat er mensen zijn die de meeste kilometers op een tt-fiets maken, omdat ze daar wedstrijden mee hebben en de houding echt anders is)?

Ik heb twee fietsen. Een sportieve racefiets. Oud. (uit ongeveer 2004, dat is volgens sommigen iets uit de stal van Napoleon). En een stokoude klassieke racefiets voor de huis, tuin en keuken dingen (werk. boodschappen, geocachen), heel oud. Mijn vader heeft hem gevonden op een stapel oud ijzer. Hoef ik dan verder niet uit te leggen. Wil ik nooit eens een flitsende nieuwe bolide? Ja hoor...maar ik heb nogal een laag inkomen. En de nieuwe oude fiets is wel een wedstrijdmodel dus daar kan je uitstekend op "serieus" sporten. Het rustige trainen doe ik meestal gewoon op het Flintstones model.
Er zijn mensen die vinden dat dat "niet kan". Ja dat zal dan wel.:)

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?
Als ik de keus had zou ik altijd de wielen doen. Hele goede wielen kan je altijd overzetten naar een andere fiets ooit.

- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ik heb er jaren op gefietst en het beviel prima, maar ik weet niet beter smile. Als ik naar de technische specs kijk dan lijkt er niet zoveel verschil te zitten, behalve dat het een paar gram scheelt met Ultegra.
Het is nog steeds een prima groep, zeker goed genoeg voor trainingen en voor sporters die niet tot het topsegment in hun sport horen. Maar misschien ben je iemand bent die het heel belangrijk vind om altijd het beste te hebben van iets in zijn soort, dat is een emotionele keuze die op zich niet heel veel toevoegt aan de prestaties die je op de fiets gaat leveren. Die paar gram is alleen belangrijk als je dreigt op een podium terecht te komen, voor alle overige stervelingen maakt het niks uit. En al helemaal niet tijdens een trainingsritje.

- Schijfremmen: een must of een luxe?
Geen idee, ik vind het vooral erg gehyped maar misschien zit ik er naast.

- Is elektrisch schakelen belangrijk/fijn? Ik heb begrepen dat onder andere de ketting minder snel slijt met elektrisch schakelen, omdat het geheel tijdens het fietsen preciezer is af te stellen, waardoor de ketting niet zo snel scheef komt te liggen.
Als je geen rare verzet combinaties rijdt dan hoeft je ketting ook niet scheef te liggen. Als je zo'n hoog of laag verzet nodig hebt dat je helemaal naar je laatste kransje schakelt, waarom dan niet schakelen op je andere blad?

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? Ik zou altijd bij een goede vertrouwde fietsenmaker kopen. Alleen vanwege het gedoe met het terugsturen van een fiets die eenmaal thuis toch niet blijkt te zijn wat er op de website werd aangeprezen. En een fietsenmaker die er een beetje verstand van heeft en jou en je sportieve wensen kent kan je ook beter adviseren. Bovendien zou ik graag de fiets willen zien en proberen. Een fiets uitzoeken bij een fietsenzaak en dan goedkoper online bestellen vind ik inderdaad tamelijk asociaal. Laat hem als er dan wat mee is ook maar online reparen. smile

- In hoeverre is een 'merk' belangrijk?
Dat is naar mijn idee vooral beleving en wat anderen mogelijk van je fiets vinden. Als je iemand bent die daar heel gevoelig voor is...tja. Als het je niet boeit, geen aandacht aan besteden. Als een bepaald merk een hele slechte staat van dienst heeft met betrekking tot service en garantie dan is dat wel een punt van aandacht.

davidr schreef:

Ik herken ook heel erg wat Gringo zegt: Toch heb ik rationeel bezien belachelijk veel geld uitgegeven aan die racefiets omdat ik gewoon ontzettend geniet van die fiets. Ik zou het liefst mijn 3 fietsen (race, mtb, tt) in de woonkamer als schilderijen aan de muur hangen wanneer ik er niet op rijd en er vanaf de bank naar kijken, maar daar denkt mijn vriendin anders over smile

En dat is ook een ding. Als je toch geld genoeg hebt en je geniet gewoon van een mooie nieuwe fiets met "alles er op en eraan", gewoon doen dan. Maar iets "nodig hebben" is wel vooral in the eye of beholder.;)

Oh, en ik vind mijn eigen fietsje inderdaad wel mooi. Ik heb er ook al zoveel mee beleefd en hij/zij? ziet er nog steeds supersnel uit.

Succes.

8

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Gewoon de mooiste fiets kopen die je je kunt / wilt veroorloven. Je wilt immers een fiets waar je graag op fietst. En een goede fit is belangrijk, dus zoek een fiets waar je goed op zit. Technisch is alles wel goed genoeg vanaf 105.

Zelf heb ik eind vorig jaar / begin dit jaar een nieuwe TT en racer gekocht. Beide met schijven zodat ik wielsets kan wisselen. Was dus ook praktische overweging. En mooi excuus om twee nieuwe fietsen te kopen. wink

Daarvoor heb ik overigens 10 jaar met veel plezier op een aluminium fiets van 1000 euro gefietst.

Elektrisch schakelen vind ik zelf niet zo belangrijk, ook op TT zie ik de meerwaarde niet. Goede wielen zijn wel fijn.

Denk bij bikefit ook aan je stuur, veel fietsen hebben standaard een te breed stuur. Dat fietst niet fijn.

9

Re: Nieuwe racefiets: tips?

- Kan ik mijn geld beter uitgeven aan een duurdere groepset (105 vs Ultegra vs Dura Ace) of aan wielen?
- In hoeverre is 105 nu 'goed genoeg'? Ik heb er jaren op gefietst en het beviel prima, maar ik weet niet beter smile. Als ik naar de technische specs kijk dan lijkt er niet zoveel verschil te zitten, behalve dat het een paar gram scheelt met Ultegra.

Ik heb van vrijwel iedereen begrepen dat de kwaliteit van de huidige 105 zo goed is dat zelfs de fietsenmakers niet adviseren hoger te gaan dan 105 als je dat geld liever in je zak houdt.

- Schijfremmen: een must of een luxe?
Luxe, maar wel een keuze smile Ik kocht mijn fiets met het idee van lang ermee doen. Ik verwacht dat over enige tijd alles over is op schijf en dan heeft een fiets met schijfremmen een iets hogere restwaarde tegen die tijd. Weet niet of dat voor iedereen een goed argument is overigens tongue

- Zouden jullie een racefiets altijd bij een (lokale) fietsenzaak kopen of kan het tegenwoordig ook goed via internet? Zo ja, waarom? En zo nee, waarom niet? Er zijn tal van webwinkels tegenwoordig: Mantel, 12GoBiking, Wiggle, Rose, Bikester, Canyon et cetera (die ook hun eigen huismerken bieden). Voor de volledigheid: ik laat mijn fiets uiteindelijk altijd 'fitten', dus het maakt niet uit als de fiets in het begin niet helemaal goed is afgesteld.
Ik zou in ieder geval dat zeer overwegen. Er is echt wel toegevoegde waarde en dat merk je alleen al als je naar binnen loopt bij de FM vs. een Mantel of 12GoBiking.

Zelf kocht ik hem wel via internet omdat de lokale FM hem niet kon leveren. Dat is wel iets wat nu speelt, vrij weinig voorraad beschikbaar. De lokale FM mag hem wel onderhouden uiteraard en dat doet deze maar al te graag. Dat is uiteindelijk ook waar men het meeste op verdient (op de langere termijn). Maar toch doet niet iedere FM dat zomaar. Misschien speelt ook mee dat ik iemand van het personeel daar ken en hem ook heb gezegd dat als hij de fiets kon leveren hij dat mocht doen.

10

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Ik sluit me aan bij de anderen, zeker qua rationeel of niet. Een fiets die je zelf helemaal tof vindt rijdt altijd harder :-)

- Trainen op Race of TT?
In een groep: op de race. Veel veiliger. Wedstrijdspecifiek op de TT, m.n. vanwege de houding. Als ik dan met de groep meerijdt dan op een flinke afstand.

- Groepset of wielen?
Ultegra  (zie volgende) + wielen. Ik heb een set hoge en een set lage velgen. Bij veel wind of rijden in de bergen: lage velgen. Anders hoog. Overigens is mijn ervaring dat goedkoop niet persé slecht hoeft te zijn. Misschien in gewicht, maar niet in duurzaamheid.

- 105 of andere groep?
Mijn ervaring tussen deze 3 groepsets is dat ze allemaal prima functioneren maar dat, naast het uiterlijk, vooral verschil zit in snelheid van slijtage. Ultegra slijt merkbaar minder snel dan 105. Maar als je 105 goed onderhoudt dan vallen de kosten van vervanging van slijtage-onderdelen ook wel mee.

- Schijfremmen: een must of een luxe?
Luxe, maar wel een fijne luxe. Vooral met regenachtig weer. Zeker geen must lijkt me.

- Electronisch of mechanisch schakelen?
Ik heb DI2 op mijn TT. Schakelt lekker, maar of het je de meerprijs waard is...? Qua scheefliggen van je ketting of slijtage: lijkt me geen factor van belang. Kostentechnisch is aanschaf duurder, evenals vervanging in geval van schade. (en dat je net zoals ik een keer op 80km van huis merkt dat je accu leeg is, is een fout je maar 1 keer maakt :-) )

- Lokaal of online?
Afhankelijk van wat je zelf kan en wat je je lokale FM gunt. Ik ga nu voor mijn 3e Canyon en ben er erg tevreden over de kwaliteit van die fietsen en de prijs. Als je onderhoud grotendeels ook zelf kan doen dan heb je mijns inziens die lokale FM helemaal niet nodig. De service van de lokale FM betaal je ook voor. Overigens heeft 12Go ook een prima werkplaats. Beetje druk misschien, maar als je onderhoud gewoon afspreekt/inplant dan komt het daar ook helemaal goed.

- Merk van belang?
Garantie gaat via de verkoper en is over het algemeen niet merkafhankelijk, uitzonderingen daargelaten. Elk merk zal wel wat hebben. Door de jaren heen is er zoveel verbeterd aan de kwaliteit dat je je bijna geen buil kunt vallen denk ik. Ook  hier is prijs niet persé evenredig met duurzaamheid. Verder zitten er verschillen in carbondiktes, laagstructuren enz.

11 Laatst bewerkt door yoeri (06-09-20 16:51:46)

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Dankjewel voor alle reacties! Dit geeft zeker voer om over na te denken. Het is interessant om te weten hoe anderen hun keuzes maken.

Nog een vraag uit nieuwsgierigheid: 'klimt' een aerofiets net zo makkelijk als een 'normale' endurance-fiets? Ik vraag dit omdat je met een aero-fiets wat lager zit, waarmee ik me misschien met trainingen alvast wat meer kan 'voorbereiden' op de ritjes op de TT-fiets. Alleen zo af en toe klim ik wel graag in het buitenland, dus ik vraag me af of dat veel zou uitmaken.

Ik denk gezien jullie reacties dat elektronisch schakelen inderdaad een luxe is die ik niet nodig heb (tenzij er een mooie aanbieding is natuurlijk). Ook bij schijfremmen heb ik mijn vraagtekens (het schijnt zelfs nadeliger te zijn voor de aerodynamica dan velgremmen), maar je kunt tegenwoordig bijna geen 'normale' remmen meer krijgen...

12

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Bedoel je met normale endurance geometrie juist niet de ‘normale klassieke geo? Twijfelen tussen aero en endurance is namelijk een beetje raar. Zijn de twee uitersten.

Denk dat het voor het klimmen niet veel uit hoeft te maken, aero of niet. Behalve dan dat aero meestal zwaarder is. Bedenk wel dat aero vaak een erg diepe zit heeft (daar wordt ook veruit het meeste aero voordeel mee behaald), dat moet je lichaam wel aankunnen.

13

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Mijn overweging zou juist omgekeerd zijn: als je al een triathlonfiets hebt, waarom zou je dan voor (extreem) aero gaan? Aan je triathlonfiets zal je altijd moeten wennen, die houding is wezenlijk anders. Ik zou eerder voor iets allrounds gaan. Elke fiets kun je bovendien meer of minder sportief afstellen.

Louise

14

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Eens met Louise.
Ik heb 4 weken geleden ook een "gewone" racefiets gekocht naast met triathlon fiets.
De houding is anders en voor toeren veel comfortabeler.
Ook train je ook een beetje andere spiergroepen juist door die andere houding.

15

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Ik denk niet dat je op een aero racefiets kan wennen aan de houding voor een TT fiets.
Ik zit bij die eerste veel 'korter' en dus met een kanteling in mijn bekken en gebogen rug, terwijl ik op de TT fiets meer lig.

Ik zou persoonlijk voor de veiligheid wel voor de schijfremmen gaan; dat vond ik een vereiste als ik toch voor een nieuwe fiets ging en gelukkig zitten deze ook op bijna alle nieuwe fietsen. Het is wel wat zwaarder als je er mee wilt gaan klimmen.

16

Re: Nieuwe racefiets: tips?

LindaRotterdam schreef:

Ik denk niet dat je op een aero racefiets kan wennen aan de houding voor een TT fiets.
Ik zit bij die eerste veel 'korter' en dus met een kanteling in mijn bekken en gebogen rug, terwijl ik op de TT fiets meer lig.

Ik zou persoonlijk voor de veiligheid wel voor de schijfremmen gaan; dat vond ik een vereiste als ik toch voor een nieuwe fiets ging en gelukkig zitten deze ook op bijna alle nieuwe fietsen. Het is wel wat zwaarder als je er mee wilt gaan klimmen.

Schijfremmen zijn iets zwaarder, duurder in onderhoud. En of ze nou per definitie veiliger zijn?
Grootste deel van de veiligheid ligt toch bij de mens op die fiets, en aan de collega weggebruiker.
Bij algemeen gebruik in NL heeft de schijfrem geen toegevoegde waarde waar het gaat om veiligheid. Uiteraard uitgaande van goed onderhoud in algemeenheid (geldt zowel vor velg- als schijfrem).

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

17 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (07-09-20 14:34:20)

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Roy W schreef:
LindaRotterdam schreef:

Ik denk niet dat je op een aero racefiets kan wennen aan de houding voor een TT fiets.
Ik zit bij die eerste veel 'korter' en dus met een kanteling in mijn bekken en gebogen rug, terwijl ik op de TT fiets meer lig.

Ik zou persoonlijk voor de veiligheid wel voor de schijfremmen gaan; dat vond ik een vereiste als ik toch voor een nieuwe fiets ging en gelukkig zitten deze ook op bijna alle nieuwe fietsen. Het is wel wat zwaarder als je er mee wilt gaan klimmen.

Schijfremmen zijn iets zwaarder, duurder in onderhoud. En of ze nou per definitie veiliger zijn?
Grootste deel van de veiligheid ligt toch bij de mens op die fiets, en aan de collega weggebruiker.
Bij algemeen gebruik in NL heeft de schijfrem geen toegevoegde waarde waar het gaat om veiligheid. Uiteraard uitgaande van goed onderhoud in algemeenheid (geldt zowel vor velg- als schijfrem).

In de stromende regen in de stad deden mijn velgremmen het te vaak niet of niet goed genoeg. Dan fietste ik op goed geluk langs straten op rechts.
Datzelfde geldt voor afdalen in de regen.

Ik vind schijfremmen dus wel degelijk bijdragen aan mijn veiligheid. Vandaar de vermelding 'Ik zou persoonlijk...'.

18

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Bij het zien van de nieuwste Canyon Aeroad ben ik overstag gegaan; het is een aerobike geworden! Wel eentje die wat meer wegheeft van een endurance, omdat de meeste fietsen last schenen te hebben van hun rug door de diepe zit van het oude model.

Een foto is te zien bij mijn uitrusting: https://www.we-tri.nl/profile/1/yoeri-nijs/gear

19

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Mooie fiets hoor, gefeliciteerd!

Stond ook op mijn wensenlijstje, maar ik pas niet op. Heb kwa lengte vh frame een xs nodig en kwa hoogte een s/m. Dus tsja, geen geo voor mij helaas.

20

Re: Nieuwe racefiets: tips?

Gave fiets ...en meteen mooie wielen eronder !!