26

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Nog een laatste update, de cursus bij de Spons is nu afgelopen en heb helaas wel aantal keer moeten missen door gezinsperikelen.... Wel mijn eerste triathlonnetje gedaan en dat smaakte naar meer dus nu ook ingeschreven bij Kras Sport in Haarlem voor een doorlopende wekelijkse training smile

27

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

In januari wil ik graag mijn eerste borstcrawlcursus gaan volgen. Bij het plaatselijk zwembad kan ik zowel kiezen voor de cursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) als voor de cursus van Zwemanalyse. Dus nu de vraag: welke te kiezen?

Die van KNZB is iets goedkoper en bestaat ook uit meer (12) lessen, maar heeft dan waarschijnlijk ook meer cursisten per keer?
De cursus van Zwemanalyse bestaat uit 6 lessen en is ietsjes duurder.

Ik weet gewoon niet zo goed wat te kiezen en waar deze keuze om te baseren. Ik hoor dus graag tips en/of jullie ervaringen!

28

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Heb het idee dat er tegenwoordig ook aardig wat andere (goedkopere) opties zijn. Zo biedt het locale zwembad hier elke donderdagavond een cursusje aan voor €5 per x. Zelf neem ik nu af en toe een privé training bij een trainster die dat als hobby erbij is gaan doen á €17,50 per half uur. Allemaal zeer goed te betalen dus, beetje rondvragen bij het zwembad levert dus misschien wel wat op.

Zal kwalitatief misschien wat minder zijn, al is €17,50 voor directe terugkoppeling met onderwaterbeelden wel de moeite vind ik. Zelf geen ervaring met zwemanalyse of KNZB.

29

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Aah, overheen gelezen dat jouw lokale zwembad beide cursussen al aanbied, dan gaat mijn bovenstaande verhaaltje waarschijnlijk niet op.

30

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Zelf heb ik ook lang getwijfeld tussen de cursus van Zwemanalyse en de KNZB. Na jaren aangemodderd te hebben met mijn zelf aangeleerde borstcrawl, ben ik in oktober uiteindelijk begonnen met een gevorderde cursus van de KNZB. De reden was dat het qua prijs niet veel scheelde, maar dat dit wel 12 keer was, ipv 6 keer. Voor mij gelijk een stok achter de deur om wat vaker te gaan zwemmen.

Waar ik de cursus doe, is tegelijkertijd een basiscursus. Ik heb het geluk dat ik samen met 4 anderen de gevorderde cursus doe en dus vrij veel persoonlijke aandacht krijg. De basiscursus tegelijkertijd heeft in totaal zo’n 12 zwemmers met 1 trainer...

Tot dusver (na 8 van de 12 trainingen) ben ik tevreden. Ik ben beter gaan zwemmen, al gaat de vooruitgang me nog niet snel genoeg naar mijn zin. Maar dat is meer mijn eigen ongeduld denk ik. Ik denk alleen wel dat het effect in een (veel) grotere groep kleiner is. Om de basis aan te leren is deze cursus wat mij betreft prima.

31

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Elke cursus staat (of valt) met de instructeur en het aantal deelnemers. Helaas geven ze in Alkmaar geen KNZB cursus meer, dit vanwege te kort animo. Laatste keer heb ik daar meegedaan en waren we met 4 starters en 2 gevorderden op 1 trainer. Deze had echt heel veel ervaring en daar heb ik dan ook veel van geleerd. Ook heb ik wel eens een trainer van Zwemanalyse bezig gezien, die gaf toen een prive training. Ik had daar echter niet zo'n hoge pet van op. Ik had het idee dat de trainer die ik had van de KNZB beter les kon geven.
Beste is dus even wat navraag te doen in de omgeving naar de gegeven lessen en kwaliteit daarvan. Of natuurlijk hier het zwembad aangeven, wellicht dat hier ook iemand ervaring heeft met de trainers die daar les geven.

32

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

robbie schreef:

In januari wil ik graag mijn eerste borstcrawlcursus gaan volgen. Bij het plaatselijk zwembad kan ik zowel kiezen voor de cursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) als voor de cursus van Zwemanalyse. Dus nu de vraag: welke te kiezen?

Die van KNZB is iets goedkoper en bestaat ook uit meer (12) lessen, maar heeft dan waarschijnlijk ook meer cursisten per keer?
De cursus van Zwemanalyse bestaat uit 6 lessen en is ietsjes duurder.

Ik weet gewoon niet zo goed wat te kiezen en waar deze keuze om te baseren. Ik hoor dus graag tips en/of jullie ervaringen!

Waar in de buurt is het

33 Laatst bewerkt door Louise (02-01-20 12:38:39)

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Grappig, eigenlijk best een luxeprobleem, die keuzestress. Een zwemmaatje van mij heeft ook zoiets maar dan met de keuze voor een trainingsgroepje. Een tijdje terug was er nauwelijks wat, en nu is er te veel! Zij gaat nu overal proeftrainingen doen, maar dat is mogelijk makkelijker dan proeflessen.

Als je zicht kunt krijgen op de instructeur, zou dat mooi zijn, want dat is zeker belangrijk. Ik heb zelf geen ervaring met de KNZB, wel met Zwemanalyse, en daarvan waren de lessen van Roy altijd erg leuk en goed, maar de zeezwemclinic afgelopen zomer bij iemand anders een stuk minder (al is dat wel goed 'uitgepraat').

Los daarvan: als je voor minder geld twee keer zo veel lessen kunt krijgen, zou ik daarmee beginnen. Voor een basiscursus is vaak les volgens mij wel gunstig, en een grotere groep iets minder erg - het individuele fijnslijpen kan daarna nog.

Louise

34

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Nadat de vorige cursus/training stopte vanwege Corona, ik vervolgens mijn baan kwijtraakte als gevolg van Corona en ik dus ook stopte met de trainingen heb ik me nu ingeschreven voor een KNZB cursus smile

Begint eind september, 12 trainingsavonden smile

35

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:

Nadat de vorige cursus/training stopte vanwege Corona, ik vervolgens mijn baan kwijtraakte als gevolg van Corona en ik dus ook stopte met de trainingen heb ik me nu ingeschreven voor een KNZB cursus smile

Begint eind september, 12 trainingsavonden smile

Waar? Ik ga mijzelf waarschijnlijk inschrijven voor de cursus in Hoorn. Daarvan staat op de site dat die wordt gegeven door Edith van Dijk. Ik verwacht daarvan heel veel te leren voor buitenwater zwemmen.

36

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Beetje preken voor eigen parochie, maar mijn vrouw geeft ook voor verschillende niveaus borstcrawltrainingen en clinics. Regio Den Haag-Leiden-Wassenaar. www.zwemmee.nl

37

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

wilagro schreef:
sanger schreef:

Nadat de vorige cursus/training stopte vanwege Corona, ik vervolgens mijn baan kwijtraakte als gevolg van Corona en ik dus ook stopte met de trainingen heb ik me nu ingeschreven voor een KNZB cursus smile

Begint eind september, 12 trainingsavonden smile

Waar? Ik ga mijzelf waarschijnlijk inschrijven voor de cursus in Hoorn. Daarvan staat op de site dat die wordt gegeven door Edith van Dijk. Ik verwacht daarvan heel veel te leren voor buitenwater zwemmen.

Dat is een toffe instructrice!

38 Laatst bewerkt door sanger (28-08-20 10:40:32)

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik heb me ingeschreven voor Alkmaar. In het eigen dorp was het al vol en dan is Alkmaar het dichtstebij.

Maar nu je die naam noemt... Mijn vriendin komt eigenlijk uit Hoorn en werkt daar nog steeds en dan kan ik het misschien meteen mooi combineren met haar shoppen/vrienden/ouders bezoeken...

Zal eens met haar bespreken, denk dat omzetten van locatie A naar B geen probleem zou moeten zijn.

-EDIT- laat maar, andere dag en net 1 die voor mij totaal niet uitkomt.

39

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

wilagro schreef:
sanger schreef:

Nadat de vorige cursus/training stopte vanwege Corona, ik vervolgens mijn baan kwijtraakte als gevolg van Corona en ik dus ook stopte met de trainingen heb ik me nu ingeschreven voor een KNZB cursus smile

Begint eind september, 12 trainingsavonden smile

Waar? Ik ga mijzelf waarschijnlijk inschrijven voor de cursus in Hoorn. Daarvan staat op de site dat die wordt gegeven door Edith van Dijk. Ik verwacht daarvan heel veel te leren voor buitenwater zwemmen.

Ik heb twee seizoenen geleden in Hoorn de KNZB cursus gevolgd met Edith. Prima instructie van haar en leuk om van een wereldkampioen les te krijgen, maar er was geen specifieke focus op buitenwater zwemmen. Zou misschien wel kunnen als je er om vraagt.
Vorig jaar en dit jaar deed ik de KNZB cursus in Grootebroek, ook prima instructie en eigenlijk wel een gezelligere groep (en voor mij dichterbij). De cursussen van de KNZB zijn wel flink aan de prijs.

40

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

arnosmit schreef:
wilagro schreef:
sanger schreef:

Nadat de vorige cursus/training stopte vanwege Corona, ik vervolgens mijn baan kwijtraakte als gevolg van Corona en ik dus ook stopte met de trainingen heb ik me nu ingeschreven voor een KNZB cursus smile

Begint eind september, 12 trainingsavonden smile

Waar? Ik ga mijzelf waarschijnlijk inschrijven voor de cursus in Hoorn. Daarvan staat op de site dat die wordt gegeven door Edith van Dijk. Ik verwacht daarvan heel veel te leren voor buitenwater zwemmen.

De cursussen van de KNZB zijn wel flink aan de prijs.

Vind je? Ik betaal nu € 190 voor 12 trainingsavonden incl entree van het zwembad. Bij andere aanbieders kom je voor cursussen van 6 trainingen al boven de €200 uit.

41

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:
arnosmit schreef:
wilagro schreef:

Waar? Ik ga mijzelf waarschijnlijk inschrijven voor de cursus in Hoorn. Daarvan staat op de site dat die wordt gegeven door Edith van Dijk. Ik verwacht daarvan heel veel te leren voor buitenwater zwemmen.

De cursussen van de KNZB zijn wel flink aan de prijs.

Vind je? Ik betaal nu € 190 voor 12 trainingsavonden incl entree van het zwembad. Bij andere aanbieders kom je voor cursussen van 6 trainingen al boven de €200 uit.

Bijna €16 per zwemles vind ik flink aan de prijs.

42

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Dan vraag ik mij af waar jij normaal je zwemles doet. Wij hebben hier in het lokale bad ook wel een heginnerscursusje voor €6 per les, maar als je 2:00 p100m zwemt of sneller, dan heb je daar niets meer te zoeken.

Een goede ‘zwemles’ kost je zelfs €95 en is het in mijn ogen dubbel en dwars waard.

43

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik betaalde 5 euro per les dus €19, poeh.

Je moet sneller dan de klos zijn.

44

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Hier kan dat ook wel goedkoper met een borstcrawl training, maar dat is toch totaal anders dan de cursus van knzb. Tenminste wat ik heb ervaren, dan is dat bedrag het echt wel waard.

45

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Hoi, ik ben ook op zoek naar een cursus om dit najaar mijn techniek te verbeteren. Ben er een beetje laat mee vanwege Corona was ik tot voor kort nog wat huiverig en kom er nu achter dat veel al vol is (zwemanalyse en KNZB).  Ik vroeg me af of iemand tips heeft voor gevorderde borstcrawlcursussen in de regio Utrecht behalve KNZB en Zwemanalyse??
Tevens vraag ik me af waar tussen die twee het prijsverschil in zit (ZA 6x1uur €215, KNZB 12x1 uur €190)?

46

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Remco schreef:

Tevens vraag ik me af waar tussen die twee het prijsverschil in zit (ZA 6x1uur €215, KNZB 12x1 uur €190)?

Die vraag had ik ook, maar dat werd opgelost doordat ZA voor mij niet uitkwam in agenda/locatie.

47

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Remco schreef:

Tevens vraag ik me af waar tussen die twee het prijsverschil in zit (ZA 6x1uur €215, KNZB 12x1 uur €190)?

Ik heb ondertussen met allebei ervaring, en het verschil zoals ik dat ervaar is dat Zwemanalyse individueler werkt dan de KNZB. KNZB is een cursus die in principe vast staat, Zwemanalyse kijkt naar hoe jij zwemt en sluit daarop aan, bijvoorbeeld ook met meer video-analyse waar je soms zelfs een rapport van krijgt thuisgestuurd met tips enzo, samen met je filmpje (ik weet niet of ze dat bij elke cursus doen, ik heb het steeds wel gehad).

Ik zou zelf denken: om te beginnen lijkt me zo'n cursus (zoals KNZB dus, maar er zijn er meer) me prima, als je dan met dingen blijft rommelen of je wilt verder komen, dan de individuele aandacht van Zwemanalyse.

Ik had zelf overigens enorme mazzel met de KNZB, want mijn groepje bestond uit slechts 3 personen waarvan alleen ik na de lockdown ben teruggekomen, dus ik had ook volop individuele aandacht, maar dat is wel een soort geluk bij een ongeluk geweest. En het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk is de compensatieregeling voor de gemiste keren ook wel heel gunstig.

Louise

48

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Tot nu toe geen ervaring met KNZB, wel een paar geleden borstcrawl beginner en borstcrawl gevorderde gedaan bij zwemanalyse.

Ik had bij zwemanalyse in najaar 2019 een brostcrawl elite cursus gepland staan in Utrecht. De aanvangs datum werd steeds opgeschoven omdat er te weinig animo was. Door miscomminicatie van hun kant was ik niet op de hoogte toen het eindelijk wel door ging, dus heb ik niet kunnen deelnemen. Ik heb uiteindelijk wel mn geld terug gekregen, maar dat werd niet echt netjes afgehandeld. Zij zijn dus niet mijn eerste keus.

KNZB zit alles al vol. Volgens mij zijn er in omgeving Utrecht niet veel andere opties...

49

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Helaas te lang getwijfeld om mee te kunnen doen in Hoorn met de knzb cursus. Nu is die vol.
Maar niet getreurd, nu aangemeld bij tri2one voor een sessie in de endless Pool. 2 keer een sessie daar kost net zoveel als 12 lessen van de knzb. Dus nu 1 sessie en dan februari of maart nog 1, dan hoop ik daar zeker ook heel veel aan te hebben.

50

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik vond zo'n sessie erg nuttig, merkte ook dat ik de keren erna als ik zwom er echt profijt van had. Maar ook dat dat profijt snel minder werd. Ik zou zeker een aantal oefeningen vragen die je zelf zou kunnen doen. Ideaal zou zijn om elke maand in dat bad te liggen, maar dat kost nogal wat!