1

Onderwerp: DIY Ironman

Zaterdag op eigen gelegenheid een hele triatlon gedaan. Ik had hier al wat over laten weten in dit topic https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=5409 wat toen enigszins gekaapt werd. In het kort, ik baalde van alle wedstrijden die geannuleerd werden en zocht een uitdaging, had nog nooit een hele gedaan, heb geroepen dat ik voor mijn 40e een hele gedaan wil hebben (ik word bijna 38) en ik was geïnspireerd geraakt na het zien van een fietser op YouTube die ook een hele heeft gedaan op eigen gelegenheid https://www.youtube.com/watch?v=R95fOvpinVs met iets minder loop ervaring.

Aangezien de triatlon op de high tech campus niet doorging afgelopen zaterdag, zou dat de datum zijn voor mijn triathlon. Ik heb ongeveer een maand geleden besloten om dit te gaan doen, gericht trainen zat er niet meer in. We waren in Zuid-Limburg op vakantie, dus ik heb wel goed kunnen fietsen. En ik ging er vanuit dat mijn basis conditie goed genoeg is om dit te voltooien. Per week sport ik tussen de 5 en 8 uur. Soms een uitschieter richting de 10 uur, soms ook maar 2 uur.

Het idee was vooral om het allemaal te voltooien en de belasting te ervaren, een uitdaging te hebben, niet om de allerscherpste tijd neer te zetten. Ik had wel een plan gemaakt wat betreft route en verwachtte tijden, mede omdat er langs de route support zou zijn en die toch een richt tijd nodig hadden.

rond 6:30 begon ik met zwemmen. Dat was in Berkendonk, een bij triatleten bekende plas achter Helmond. Ik heb daar eerder 4km gezwommen, en wist wel wat dat inhield. Het ging ook erg lekker, de week rust wierp zijn vruchten af, de condities waren ook super er was bijna geen wind en de zon kwam heel mooi op. Ik had ook support van een vriend die vaker mee gaat zwemmen daar en mij vader stond aan de kant om me aan te moedigen, maar ook om de wisselzone te bewaken.

Na het zwemmen, een rustige T1 gehad op de parkeerplaats bij Berkendonk. Ik heb nog maar wat gegeten en gedronken, onder andere een soepje want het was erg fris. Vervolgens verder op de fiets. 1 stuk van 30km terug naar Eindhoven en vervolgens 3 x een lus van 50km over 'snelle' fietspaden en wegen met minimale verkeerssituaties. Die 3 lussen waren prettig om af te tellen. De wind werd iedere ronde krachtiger, maar ik heb het helemaal volgens plan gefietst. Iedere lus stond mijn pa klaar op z'n elektrische fiets en reed hij een stuk mee, zo kon ik met 25km/h eten en drinken uit zijn fietstassen pakken en mijn rommel weer terug stoppen.
Ik had overigens gepland om veel te drinken tijdens het fietsen, iedere uur een bidon van 500ml. Dat heb ik niet gedaan omdat ik tijden het eerste uur al 3 keer moest plassen. Ik heb wel meteen geleerd hoe je dat vanaf de fiets kan doen. Ik heb nog wel gedronken, maar veel minder, in totaal denk ik 2 liter. Het was ook niet zonnig en ik heb niet zoveel gezweet.

De wissel na het fietsen was goed verzorgd, mijn vrouw had van alles klaar gezet. Wederom een soepje op, een wit broodje en nog wat meer zoete dingen. Het was me ook nog gelukt om naar de WC te gaan, ik vind het altijd zo vervelend als ik tijden het lopen ergens tussen het mais moet gaan hurken om dat te doen, zeker met alle volgers en hazen die mee waren.

Tijdens het lopen had ik 2 volgers op de fiets en 2 hazen voor me, waarvan er 1 na 12 km gepland terug naar huis ging. 6:00/km was het tempo dat ik vooraf had bedacht te gaan lopen, maar vooral mijn gevoel was leidend. Dat bleek 5:00/km te zijn, ik heb het tempo toch maar wat proberen te verlagen, dit was niet vol te houden. Na 18km kreeg ik gelijk en begon het zwaar te worden. Ik had wel wat gegeten en gedronken tijdens de eerste 18km, maar ik denk niet genoeg, met tussentijden richting de 7:00/km, had het niet heel veel meer met hardlopen te maken. Omdat het niet meer zo goed ging had ik besloten om even te stoppen op de helt om te eten en drinken, dat was ook precies het punt waar de volgende haas me stond op te wachten. Dat deed me allemaal goed en vervolgens zat ik weer rond de geplande 6:00/km. De tweede 21,1 km was het weer op en af wat betreft tempo, maar de moraal was goed. tussendoor kwam nog wat mentale steun van vrienden op de fiets, dat deed me heel erg goed. Na 34km kwam ik langs huis, ook daar weer even gestopt om te drinken en wat fruit te eten. Het was geen probleem om de laatste 8 kilometer te starten na de tussenstop thuis, ik had me vooraf bedacht dat het mentaal zwaar zou zijn om te doen, dat was het niet. Ik wist dat het allemaal ging lukken en dat ik een, in mijn ogen, prima tijd zou neerzetten zelfs al zou ik gaan wandelen. Ik had me overigens voorgenomen niet te gaan wandelen, ik wou het alles hardlopen. De laatste lus ben ik nog 1 keer tussentijds gestopt om te plassen en te drinken en toen over de finish waar vrienden en familie me stond toe te juichen.

Het ging allemaal volgens plan, fietsen had ik verwacht dat ik iets boven de 30km/h zou doen en ik wist ook wel dat het lopen zwaar zou worden. Achteraf gezien dat ik bij het lopen in de eerste 21km meer moeten eten en drinken, dan had ik het tempo beter vast kunnen houden.

Het plan was dit:
Zwemmen: 1u15 (1:50/100m)
T1: 30 min
Fieten: 6u (30km/h)
T2: 30 min
Lopen: 4u15 (6:00/km)
Totaal: 12u30

Resultaat was dit:
Zwemmen (3,9km): 1:11:20 (1:49/100m)
T1: 22:16
Fieten : 5:53:23 (30.7km/h)
T2: 26:02
Lopen: 4:32:50 (6:10/km)
Totaal: 12:25:52

Al met al dik tevreden met het resultaat. Nu nog een keer aan een echte Ironman meedoen, ik weet dat ik het kan.

2

Re: DIY Ironman

Wat gaaf dat het je gelukt is!

En wat een knappe tijden nog zo zonder wedstrijd, zonder specifieke voorbereiding en met niet heel efficiënte pitstops big_smile
Dat geeft vertrouwen voor een volgende keer.

3

Re: DIY Ironman

Gefeliciteerd Barthed ! Knappe prestatie !

Goed dat je zo'n uitgebreid supportteam om je heen had, dat zal heel wat mentale struggles gescheeld hebben vermoed ik zo.

En heerlijk om ooit een race te doen met deze ervaring reeds in de pocket !

4

Re: DIY Ironman

knap hoor, zoiets in je eentje zonder de hele wedstrijd enthourage. Fijn dat je zoveel mensen als steun om je heen had.
Gefeliciteerd met je finish!!!


Maarreh, waarom noem je het een ironman (daar heeft het niks mee te maken, dat is slechts een organisatie) en niet gewoon een hele triathlon? Dat is ten slotte de sport die je beoefend...

5

Re: DIY Ironman

Een FD Tri. En dat dan alleen.....met dit resultaat....Topperrrr!!!!

Goed gedaan man!!!

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

6

Re: DIY Ironman

Erg goed gedaan, gefeliciteerd met het resultaat en de ervaring! Zoals je schrijft, je weet nu dat je het kan, en in een wedstrijd zal het alleen maar sneller gaan (alleen al vanwege de wissels wink ). Fijn dat je zoveel support had, dat zal het allemaal net even iets draaglijker hebben gemaakt.

En hopelijk dan maar een officiële hele in 2021.

7

Re: DIY Ironman

Heel knap gedaan, mooie tijden ook. Respect hoor!

8

Re: DIY Ironman

Super gedaan, petje af!
Heel leuk dat je zulke enthousiaste familie/vrienden bij je had op die dag.

Het klinkt inderdaad zwaar om na een pauze alsnog de laatste 8km te lopen, het is goed te lezen dat dit meeviel.

9

Re: DIY Ironman

Fantastisch! En je motivatie ! Goed van je support, helpt zeker en vast.

10

Re: DIY Ironman

Bedankt voor de leuke reacties. Inmiddels een paar dagen verder moet ik zeggen dat het herstel me allemaal mee valt. Ik had verwacht dat ik achterstevoren de trap af zou moeten lopen (net zoals bij mijn eerste kwart triathlon 3 jaar terug), maar dat was niet het geval. Knieën voelde de eerste dag wat beurs en de tweede dag had ik wat spierpijn in mijn bovenbenen.

Inmiddels ben ik aan het kijken naar een mooie Ironman evenement om volgend jaar aan mee te doen. Als dat allemaal kan natuurlijk, misschien Karinthië, Cork, Nice of wellicht gewoon in Maastricht, als die weer terug komt. Ik heb wel geleerd dat ik liever regen heb dan zon tijdens de wedstrijd.

11

Re: DIY Ironman

Ik was even weg, dus ik lees het nu pas, maar ook van mij nog gefeliciteerd! Knap hoor, zo in je uppie. Wel handige manier van bevoorrading op de fiets zo! En leuk om nu uit te gaan kijken naar een georganiseerde. Is er kans dat Maastricht terugkomt?

Louise

12

Re: DIY Ironman

Ik meende ergens een keer gelezen te hebben dat Maastricht de hele de hele terug wil op de agenda, maar ik kan totaal geen bron vinden.

13

Re: DIY Ironman

Barthed schreef:

Ik meende ergens een keer gelezen te hebben dat Maastricht de hele de hele terug wil op de agenda, maar ik kan totaal geen bron vinden.

Dat klopt. Alleen dat is 2 jaar terug gezegd, het doel was om 2021 terug een hele te organiseren. Of ze er nu nog zo overdenken weet ik niet. Mij lijkt dat toch eerst Hoorn en Maastricht moeten doorgaan voordat ze weer aan een hele gaan beginnen.

14

Re: DIY Ironman

Gefeliciteerd! Mooie prestatie!

Ik denk dat Maastricht wel een goede kans heeft volgend jaar. Heel veel IMs volgend jaar zullen al vol zitten vanwege het doorschuiven van dit jaar, het zou me dus niets verbazen als ze er een aantal extra inplannen, volgens mij krijgen ze die dan ook wel vol.