176

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben gisteren ook weer geweest , in totaal 6 personen voor 4 banen .
Had dan een baan voor mezelf .

177

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:
chrisbakker schreef:

Alleen bij te veel zwemmers kan je maar 15 min zwemmen,

15 minuten, dat is echt helemaal niks!

Ik heb net voor het eerst gewoon banen gezwommen, het uur voor mijn trainingsgroepje, dat nu stil ligt vanwege de vakantie. We waren met 3, 2 en toen ik alleen in de snelle baan, dat ging dus prima. De andere helft was drukker (het is maar een klein zwembadje, normaliter drie banen breed, nu twee). Wel nu prikkende ogen, dus toch meer chloor?

Ben dus net voor het eerst sinds maart m'n eigen gang gegaan in het zwembad, dat was ook wel weer eens lekker en nuttig!

Louise

Wat heb je zelf gedaan Louise, gewoon loszwemmen of specifiek schema?

Je zwemmen met 3,2 en dan alleen had ik ook op vrijdagochtend. Gewoon op gegeven moment de baan alleen voor jezelf van de snelle zwemmers. Ik weet niet of er nu meer chloor word ingedaan in het zwembad, maar misschien is het ook omdat we lang niet in het chloorwater lagen?
(Vooral in België dan) . Maar al bij al is het zwembad hwaar ik nu train eigenlijk niet sterk chloorhoudend heb ik de indruk. Als ik in een ander bad trainde was er veel sterkere chloorgeur en had ik prikkende ogen.

Deze late ochtend weer in de zwemvijver  gelegen en lekker gezwommen, het water was 20,5 °C . Na het zwemmen lekker even in het zonnetje opgedroogd en naar huis gelopen.
Vóór het zwemmen een 1u20 looptraining via een 'omweg' naar de zwemvijver .

178

Re: Corona en zwemmen in zwembad

chrisbakker schreef:

Wat heb je zelf gedaan Louise, gewoon loszwemmen of specifiek schema?

Ik heb vooral de techniekdingen opgefrist van de cursus Powerstroke die ik afgelopen winter had gedaan. Dat was leuk en nuttig. Daarna een piramide van korte intervallen als tegenwicht tegen rustige het openwaterzwemmen, en vooral ook lekker: m'n standaard uitzwem-routine: paar baantjes relaxed andere slagen, en dan nog één keer heen-en-weer supernetjes (motto: je lichaam onthoudt het laatste baantje).

Louise

179

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nou moe... het zwembad waar ik het meest in zwem, Zwembad West hier in Rotterdam, was nog dicht omdat het verbouwd werd. Het zou vandaag open gaan, en ik wilde morgen gaan - eindelijk weer, en ik ben ook benieuwd hoe het geworden is. Maar... het blijft voorlopig nog dicht: er is bij een medewerker corona vastgesteld, al het personeel zit in thuisquarantaine totdat ze getest zijn!

Louise

180

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nu was het dan wel zo ver... voor het eerst sinds 13 maart was ik weer in wat ik als mijn 'thuiszwembad' ervaar. Daartussen de lockdown, hun verbouwing, een medewerker met corona en vorige week had ik een blessuretje (duim ontwricht). Fijn om er eindelijk weer terug te zijn!

Aan het bad zelf is niets veranderd met de verbouwing, maar de kleedhokjes en douche enzo zijn spectaculair veranderd en verbeterd - ik was zelfs gedesoriënteerd, zo anders is het, en erg mooi geworden. Het was ook best een beetje oude griebus, dus het was de hoogste tijd, maar dan heb je ook wat.

Weinig corona-gedoe: je mocht gewoon kleedhokje in, ook vóór het zwemmen, en de baan-indeling was niet anders dan anders. Wel eenrichtingverkeer en reserveren. Rustig: met z'n drieën in de borstcrawlbaan.

Louise

181

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik mag in Den Haag gelukkig weer de ouderwetse tijden zwemmen, douchen en inhalen.

Gelukkig maar want de gemeente heeft net een bord bij m'n favorieten zwemstek geplaatst, dat het er verboden is te zwemmen en beboet kan worden met 140 euro. Echt heel zuur.

Nu is het altijd al verboden om in vaarwegen te zwemmen, maar dit was juist een fijn rustig plekjes zonder binnenvaart, waar dus ook niet eerder gehandhaafd is.
Weet jij daar meer over Louise?

182

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Wat, bij ons achter? Ik weet daar niks van, behalve dan dit artikel op Rijnmond vorige week:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/198065/E … gevaarlijk

Daar staat dat er 'nog niet gehandhaafd' wordt. (Verder nogal suffe strekking: 'er zijn er twee die niet konden zwemmen verdronken in de Zevenhuizerplas, en daarom is zwemmen in de Schie gevaarlijk')

Is het niet vooral gericht op de hangjeugd die van de brug af springt? Verder werd zwemmen in de oude vaargeul 'getolereerd', had ik begrepen, maar ik weet niks officieels. Er wordt de hele zomer al veel in gezwommen - ik zaterdag nog.

Louise

183 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (21-08-20 10:00:37)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Er staat nu een groot bord naast en op de brug:
"Verboden te zwemmen!
[Art 8.08, Binnenvaartpolitieregelement]
Boete € 140,-
Gemeente Rotterdam"

Ik heb het artikel er even bijgezocht, en lijkt vooral te gaan over de brug of omdat de autoriteiten dat gebied hebben aangewezen. Het is daar toch geen doorgaande scheeptvaartroute (meer)?

Artikel 8.08. Watersport zonder schip
1 Een persoon die zwemt dan wel die op andere wijze watersport bedrijft zonder gebruik te maken van een schip moet voldoende afstand houden van een varend schip of een varend drijvend voorwerp dan wel van een drijvend werktuig in bedrijf.
2 Zwemmen, watersport zonder gebruik te maken van een schip en onderwatersport zijn verboden:
a. op een wachtplaats of in de onmiddellijke nabijheid van een brug, een sluis of een stuw;
b. in gedeelten van de vaarweg bestemd voor de doorgaande scheepvaart;
c. in routes van veerponten;
d. in havens en nabij de ingangen daarvan;
e. in de nabijheid van meergelegenheden;
f. in gebieden aangewezen voor snelvaren of waterskiën;
g. in de door de bevoegde autoriteit aangewezen gebieden.
3 De bevoegde autoriteit kan vrijstelling of ontheffing verlenen van het tweede lid. Aan de vrijstelling of ontheffingen kunnen voorschriften worden verbonden.

184

Re: Corona en zwemmen in zwembad

LindaRotterdam schreef:

Ik heb het artikel er even bijgezocht, en lijkt vooral te gaan over de brug of omdat de autoriteiten dat gebied hebben aangewezen. Het is daar toch geen doorgaande scheeptvaartroute (meer)?

Ik weet niet precies hoe je dat definieert, scheepvaartroute - alles wat onder het bruggetje doorkan, kan doorvaren. Dus dat zijn wel kleinere moterbootjes en platbodems enzo. 

Ik dacht nog: het is wel mega-lullig om hier moeilijk over te gaan doen in een hittegolf in de schoolvakantie tijdens de corona-crisis... Maak er liever officieel zwemwater van, minstens voor een deel. Er is al zo weinig hier in de buurt, zeker in tijden van blauwalg enzo. Voor jongeren helemaal.

Louise

185

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik vraag me ondertussen af, Linda - waar staat dat bord dan? Want ik zie niks. Niet bij ons achter, dus tegenover het Veerhuis, maar ook niet bij de Brug van Cyrene.

Louise

186

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Ik vraag me ondertussen af, Linda - waar staat dat bord dan? Want ik zie niks. Niet bij ons achter, dus tegenover het Veerhuis, maar ook niet bij de Brug van Cyrene.

Louise

Bij de brug van Cyrene, rechts er naast. Hangt ook een bord aan de brug.

Goed nieuws als ie nu al weer weg is!

187 Laatst bewerkt door Louise (24-08-20 08:30:04)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Geen idee wat het betekent, hoor - of ze zijn weggehaald en ze dus ook niet handhaven, of dat ze zijn gesloopt. Of weggehaald maar dan wel handhaven. Ik heb er hier in de buurt nog steeds niets over gehoord ook.

Louise

188

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Is toch duidelijk een vaarwater? Ik kom sinds de corona steeds meer zwemmers tegen midden in vaarwegen en vaargeulen. Soms op echt linke plekken. Dit heeft nooit gemogen. Ook niet als er geen bordje hangt. Voorlopig wordt het niet of nauwelijks gehandhaafd zolang je niemand in de weg zit. Ik heb ondertussen best wat ervaring met waterpolitie en Rijkswaterstaat. Als je alleen jezelf in gevaar brengt en geen al te gekke dingen doet, lossen ze het vriendelijk op zolang je hun aanwijzingen opvolgt. Die lui zijn vaak best goed gemutst en proberen scheepvaart en recreatie zonder al teveel gezeik in goede banen te leiden. Ga je scheepvaart in de weg zitten of brug- en sluisbediening houdt de vriendelijkheid snel op.

Dit is iets waar je in Nederland niet al te bang voor hoeft te zijn als je zelf je gezond verstand gebruikt.

189 Laatst bewerkt door Louise (24-08-20 16:17:10)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

thijs schreef:

Is toch duidelijk een vaarwater?

Vaarwater, ja, maar veel minder duidelijk is of het een vaarweg is bestemd voor de doorgaande scheepvaart - zo staat het in dat wetsartikel. Sinds twee seizoenen is er een nieuwe vaarweg die twee bochten afsnijdt, dat is de eigenlijke doorgaande route. Daarin is zwemmen sowieso officieel verboden, al gebeurt het wel. In de oude tak zit nu een bruggetje van 1,75 m hoogte. Dus daar varen alleen kleine dingen en vooral pleziervaart.

Wat ik begrepen heb, is dat zwemmen in die oude tak 'getolereerd' werd. Onduidelijke situatie dus, zeker als er ook nog eens tijdelijk een verbodsbordje gestaan heeft wat nu weg is. Ik denk dat ze in hun maag zitten of zaten met die verdrinkingen (maar die waren elders). Ik heb hier nog nooit over ongelukken ofzoiets gehoord. Alleen wel over overlast, van jongeren vooral, o.a. met harde muziek en van bruggen springen.

Ik ben in al die jaren één keer toegeroepen vanaf een bootje van de provincie dat ik daar niet mocht zwemmen, dus dat valt nogal mee inderdaad. Maar ik zou me bijzonder opgelaten voelen als ik - bijvoorbeeld - iemand mee zou vragen en die thuiskomt met een boete van € 140.

Louise

190

Re: Corona en zwemmen in zwembad

https://www.instagram.com/p/CEH0wzbJC9I … ru2cfxm0vl

Enige manier om de foto te delen.

191

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Tsjonge - nou, dat hangt er dus echt niet meer! En kan er ook niet lang gehangen hebben - ik kom er regelmatig langs, dat had ik wel gezien.

192

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Tsjonge - nou, dat hangt er dus echt niet meer! En kan er ook niet lang gehangen hebben - ik kom er regelmatig langs, dat had ik wel gezien.

Fijn om te horen! Dan kan ik er gewoon weer tercht.

Blijf altijd wel goed uit de buurt van bootjes, vooral voor mn eigen veiligheid wink

193

Re: Corona en zwemmen in zwembad

dat bord kan je toch helemaal niet zien als je daar zwemt ;-)

Grtz
D.

LindaRotterdam schreef:

https://www.instagram.com/p/CEH0wzbJC9I … ru2cfxm0vl

Enige manier om de foto te delen.

194

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Duiksmurf schreef:

dat bord kan je toch helemaal niet zien als je daar zwemt ;-)

Ja, dat dacht ik ook al - ik ga er daar nooit in, dus ik zou dat bord zo in elk geval niet zien als ik zwem.

Ik ben het nog even nagegaan, en het bord kan er hooguit een dag of 4 gehangen hebben. Ik vind het wel ondoorgrondelijk, moet ik zeggen - ze zetten dat bord neer, ziet er heel dreigend uit, en ze halen het binnen een paar dagen weer weg. Meestal gaan dat soort dingen sowieso veel trager, ook als iemand bezwaar maakt ofzoiets.

Louise

195

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nou, de vlag in Breda kan ook uit! Sinds afgelopen maandag is het zwembad waar ik altijd zwem ook weer open. Gisterenavond een klein uurtje gezwommen. Thuis de zwembroek aan doen en naast/aan het bad omkleden. Na afloop alleen afdrogen en direct naar huis. De heropening duurde lang omdat ze het zwembad deels leeg hadden gezet. Door de de verminderde waterdruk en de vloerverwarming die door bleef draaien knapte er enkele tegels van de bodem. Die moesten eerst gerepareerd worden en aansluitend hebben ze het hele bad gerenoveerd. Dat was aan de verlichting goed te merken: felle blauwe LED lampen onder water. Ik weet nog niet of dat een verbetering is. Maar ik zag aan de tijden dat ik een klein verval heb op mijn snelheid. Minder dan verwacht dus dat valt weer mee. Ik merk dat ik bijna weer in mijn oude sportroutine zit: het zwembad is open en de sportschool is open. Nu nog minder thuiswerken....

Je moet sneller dan de klos zijn.

196

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Je mocht helemaal niet douchen of echt omkleden? Dat is inmiddels wel zeldzaam streng nog, voor zover ik weet.

Louise

197

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Je mocht helemaal niet douchen of echt omkleden? Dat is inmiddels wel zeldzaam streng nog, voor zover ik weet.

Louise

Nee, uitkleden was aan de rand van het zwembad. Aankleden in de kleedkamer. Douchejes waren afgezet met tape. Streng? Geen idee, nu dus wel ;-) Mogelijk dat ze het terugdraaien. Wat ik nog vergeten was: geen reserveringen vooraf of limieten. dat is wel weer fijn.

Je moet sneller dan de klos zijn.

198

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb vandaag weer eens binnen gezwommen, voor het eerst sinds mei.
Nog steeds omgekleed binnenkomen, zwemmen als vanouds en douchen kon ook. Ze waren wel om en om afgeplakt.

Een toffe meevaller: mn banenkaart was nog halfvol, maar de uiterste datum verlopen (ik zou hem tot mei gebruiken en dan was ie precies op, maar door corona ging die planning niet door). Ik vond het jammer, maar goed, stond klaar om een nieuwe te kopen.
En toen zeiden ze, o, we moeten je nog compenseren. Dus nu is mn oude kaart verlengd tot eind okt. Top!

199

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het blijft wel gek dat het zo verschilt. Hier moet je wel elk zwembad reserveren, maar verder gaat het inderdaad zoals Hedcandy beschrijft. Nouja, het tweede zwembad hier in de buurt was recent plotseling dicht vanwege corona bij een medewerker en dat draait voorlopig op halve kracht vanwege thuisquarantaines, dus het blijft wat wiebelig.

Louise

200

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik moet ook reserveren , want er is een Max van 24 personen voor 4 banen .
Douchen en omkleden mag . Verder loop routes etc .