1

Onderwerp: Rustmoment tijdens het zwemmen

Hallo allemaal. Ik heb 4 weken geleden mijn eerste triathlon gedaan. Een sprint triathlon. Ik ben nieuw in de triathlon wereld. Zwemmen is voor mij de grootste uitdaging. Heeft de gemiddelde triatleet of beginnend triatleet een rustmoment of meerdere rustmomenten tijdens het zwemmen? Is eventjes rusten over het algemeen geaccepteerd?
Bedankt voor reacties en tips.

2

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

Als je nog niet zo lang zwemt kost het zwemmen relatief veel energie, dus prima om dan even paar slagen schoolslag te doen tussendoor. Naarmate je techniek beter wordt krijg je meer rust in je slag en kun je beter doseren. Dan is het niet meer nodig te pauzeren. Ik zie het tegenwoordig meer als warming up.

Wat ook kan helpen is om je benen niet te actief te gebruiken. Dat kost namelijk relatief veel energie. De meeste voortstuwing genereer je met je armen.

3

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

In een wedstrijd in principe niet rusten. Alleen als je geen gevorderde zwemmer bent en het dus nodig hebt.

In training is het uiteraard wel normaal om tussendoor je rust te nemen.

4

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

Ik zwem alleen wel eens rustiger als ik moet plassen. Dat kan ik nog steeds niet op volle snelheid, en is soms wel nodig.

Even op adem komen en je (her)oriënteren is vaak ook geen slecht idee.

Echt rusten kan na de finish wink

5

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

Ik herken wat de anderen zeggen: even schoolslag zwemmen, oriënteren, plassen, en je benen sparen - maar in een wedstrijd ga je in principe niet rusten. Eén dingetje nog:

JanWillem1969 schreef:

Is eventjes rusten over het algemeen geaccepteerd?

Je mag natuurlijk doen en laten wat je wil, maar je maakt de zwemmers direct achter je niet happy als je plotseling stopt. Zelfs iemand die ineens schoolslag gaat zwemmen en daardoor onverwacht uittrapt en/of langzamer zwemt is niet fijn. Maar dat soort dingen gebeuren wel aan de lopende band (bij de mindere zwemmers althans) en dragen bij aan het 'wasmachine'-gevoel van het zwemmen.

Louise

6

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

LindaRotterdam schreef:

Echt rusten kan na de finish wink

Nee hoor, dan moet je fietsen wink

7

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

JanWillem1969 schreef:

Hallo allemaal. Ik heb 4 weken geleden mijn eerste triathlon gedaan. Een sprint triathlon. Ik ben nieuw in de triathlon wereld. Zwemmen is voor mij de grootste uitdaging. Heeft de gemiddelde triatleet of beginnend triatleet een rustmoment of meerdere rustmomenten tijdens het zwemmen? Is eventjes rusten over het algemeen geaccepteerd?
Bedankt voor reacties en tips.

Gefeliciteerd met finishen van je eerste triathlon. Het zwemmen kan voor veel mensen een uitdaging zijn als ze net beginnen. Meestal verbetert dit vrij snel als je serieus met de sport bezig bent. Rusten is niet gebruikelijk. Doseren is beter, maar als jij het nodig hebt om te rusten, moet je dat gewoon doen. Let er daarbij wel op dat je andere atleten niet hindert. Zo heb ik wel eens een onbedoelde voet in mijn gezicht gehad van iemand die ineens schoolslag ging zwemmen. Dus bijvoorbeeld eerst een beetje naar de zijkant waar je de ruimte hebt.

8

Re: Rustmoment tijdens het zwemmen

Bedankt voor de reacties en tips.