1

Onderwerp: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Hoi,

Een tijdje geleden kreeg ik van Louise een linkje naar de website van Dutch Adaptives, een groep enthousiastelingen die triatlon (en sport in zijn algemeen) toegankelijk wil maken voor mensen met een chronische ziekte of beperking. Ze zochten toen nog een paar deelnemers en na een tijdje aarzelen heb ik besloten me op te geven.
We krijgen allemaal een op onze situatie aangepast trainingsschema, drie clinics en een persoonlijke buddy die ons ondersteunt/aanmoedigt of wat maar nodig is. Met de bedoeling klaargestoomd te worden voor deelname aan 1/8ste in Oud Gastel. Sommige deelnemers doen nog helemaal niet aan sport, dus dat is een enorme uitdaging. Ik heb wel al eens een korte afstand gedaan dus mijn uitdaging word een betere tijd!

Misschien dat sommigen van jullie dit al kennen, misschien kennen jullie een deelnemer of een buddy (of zijn zelf betrokken). Ik wilde dit wel graag met jullie delen omdat ik het erg positief en inspirerend vind. Lees ook de verhalen van de deelnemers eens, ik vind het echt knap om met dit soort beperkingen deze uitdaging aan te gaan.
(mochten jullie het leuk vinden iemand te sponsoren...dan heel graag natuurlijk) smile

https://dutchadaptives.nl/start-to-triathlon/

Als jullie het leuk vinden wil ik af en toe wel wat schrijven over de wetenswaardigheden.

2

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Wat leuk TTT, dat je deze uitdaging aangaat!
Ik begrijp dat jij zelf deelnemer bent, mag ik zo vrij zijn te vragen waar jij precies mee te kampen hebt?
Het lijkt mij interessant te lezen waar jij dan tegenaan loopt en hoe je daar de komende tijd mee omgaat, wat DA (of specifieker jouw buddy) daarin extra betekent voor jou.

Ik ben ook in Oud Gastel, wie weet treffen we elkaar sowieso daar wel.
In elk geval heel veel succes gewenst met de weg er naartoe!

3 Laatst bewerkt door TumTumTum (11-03-20 11:31:42)

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Dank je. Ja hoor natuurlijk mag dat. Het staat ook op mijn pagina, daarvan hier een stukje.

Ik heb een diagnose in het autisme spectrum en hebt daarnaast sinds mijn jeugd periodes van depressie. Als het heel slecht gaat ook angsten en nachtmerries. Dat kost mij vooral heel veel energie en hard werken om mentaal gezond te blijven. Indrukken en informatie verwerken kosten mijn hersenen heel veel energie en ook veel hersteltijd. Daardoor zou ik veel meer dan 24 uur in een dag en 7 dagen in een week nodig hebben om alles te kunnen doen wat ik wil en moet. Dat je aan de buitenkant niets aan mij ziet maakt het zowel makkelijk als moeilijk. Makkelijk omdat ik niet word afgewezen maar moeilijk omdat men er van uit gaat dat ik wel dezelfde dingen (aan) zal kunnen die andere volwassenen ook kunnen. En dat gaat dus vaak mis. Sporten helpt mij, het biedt structuur, motivatie, avontuur en afwisseling.

Ik moest zelf ook even nadenken wat een buddy voor mij nou kan doen maar van de week kwam ik ineens met iets; sociale (en andere) media filter zijn bijvoorbeeld. Ik zit zelf niet op facebook, whatsapp, twitter en al dat soort dingen. Omdat ik er niet handig mee ben maar ook omdat het veel te overvragend is veel te veel informatie is die ik weer allemaal moet verwerken.  Ik doe het met internet, mailen en hier en daar een forum (zoals dit). Maar hij kan het me laten weten als ik iets belangrijks mis dat alleen in de facebookgroep terecht komt.

Iets anders dat hij zeker voor mij kan doen is met ondersteunen op de wedstrijddag, door de chaos en de drukte manoevreren, letterlijk dan. Naar de wisselzones dus. Tijdens het sporten zelf kan ik het wel alleen af maar ik heb met name veel moeite met al het gedoe eromheen. En puur praktisch; ik heb geen eigen vervoer,. wink
Ik vind het ook leuk dat hij wil weten hoe mijn trainingen gaan, dat voelt als een beetje extra ondersteuning. Ik had het toch allemaal wel gedaan maar als iemand een beetje meeleeft gaat het nét ietsje makkelijker ofzo.

Misschien kom ik nog wel op iets maar dit is het eventjes zo. Het is een beetje lastig want als het goed gaat zoals nu dan hoef ik niet zoveel begeleiding eigenlijk...

Ik vind het ook mooi om te zien dat de deelnemers allemaal hele andere beperkingen hebben, bij sommigen zal de begeleiding vooral bestaan in het beschikbaar maken van geschikt materiaal. Daarom is het ook zo'n mooi traject met heel veel leermomenten voor iedereen denk ik.

4

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Klinkt super!
Ik kan me voorstellen dat de chaos in de wisselzone, maar ook het van te voren inpakken van al je spullen, lastig is.
In Oud Gastel heb je ook nog eens te maken met 2 wisselzones dus je moet echt heel goed bedenken wat je waar moet hebben liggen. Fijn als je daar dan hulp bij hebt, ik vind 2 wisselzones ook altijd gedoe.

Leuk alsje af en toe hier wat blijft schrijven over je belevenissen!

5

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Mooi initiatief. Dankjewel voor het delen TumTumTum. Zeker positief en inspirerend.

6

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Leuk, goed initiatief, en ik ben zeker benieuwd naar je 'avonturen', TumTumTum!
Oud Gastel is inderdaad niet de makkelijkste triathlon, ook ik vind twee wisselzones een extra complicatie. Ik vertelde dat TumTumTum al: de eerste keer kwam ik prompt te laat bij de start, en ik ben er ook nog een keer mijn sokken vergeten en toen heb ik erge blaren gelopen. Maar verder is het wel een leuke triathlon, vooral omdat het echt zo'n dorpshappening is.

TumTumTum schreef:

Een tijdje geleden kreeg ik van Louise een linkje naar de website van Dutch Adaptives,

Ik had het trouwens gewoon uit de nieuwsbrief van de NTB en/of hun twitter.

Louise

7

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Dank voor de leuke reacties. Ons is gevraagd iets te schrijven over onze ervaringen, ik ben dat zeker van plan en kan hier af en toe ook wel wat plaatsen natuurlijk.

8

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Onze triathlon is verplaatst naar Alphen aan den Rijn op 20 september omdat Oud Gastel er natuurlijk niet meer in zit. Ik zelf heb er een beetje moeite mee om te geloven dat er eind september wel dit soort grote evenementen gehouden kunnen worden maar wie weet, hoop doet leven.

We kunnen kiezen tussen de 8ste of de kwart en dat maakt het voor mij heel moeilijk. We zullen geen last hebben van de time caps (dan had ik er al niet over na hoeven denken wink). Nou ja, nog een hele tijd om te beslissen. Het gaat vooral weer om dat zwemmen...aangenomen dat ik een kilometer kan zwemmen. Dat lukt inmiddels wel heb ik van de zomer met Louise gemerkt, dan doe ik daar zooooooo lang over dat ik reeds uitgeput aan het fietsen moet beginnen... Dat fietsen lukt dan nog wel, alleen niet op snelheid ben ik bang. En dan nog het toetje. Tien kilometer hardlopen is voor mij echt wel een ding. Ik heb dat nog maar een paar keer gedaan en dan ben ik wel totaal gesloopt. Ik weet niet of het me onder de huidige omstandigheden gaat lukken om voor zoiets te trainen.
Aan de andere kant is dat juist misschien een goede motivatie. Twijfels...tja...

(dat én ik heb nog steeds geen wetsuit)

maar ja...

Ik was van plan om wat leuke stukjes te schrijven maar de coronacrisis heeft helaas ook een beetje voor een schrijfdipje gezorgd...het lukte even niet zo. Draad oppakken en verder gaan...ik probeer het...net zoals jullie begrijp ik uit wat ik hier en daar lees.

Het andere evenement waar ik voor ingeschreven sta is de Hoekse Waard, dat is al eind augustus. Moet ik ook nog maar zien. Ik wil niet pessimistisch doen maar ik vind het lastig te geloven dat het door gaat.

9

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Ik was van plan om af en toe iets te schrijven over de ontwikkelingen rond Dutch Adaptives en het voornemen om met een groep mensen met een beperking mee te doen aan een (8ste of 4e) triathlon.

Gisteren had ik een hele leuke zwemclinic in het Waaltje bij Heerjansdam met een groepje, de andere helft van het team zou 's middags komen voor dezelfde training. Leuke bevlogen trainers en coaches. Aardige buddies, gezelligheid en getrakteerd op een lunch van lekkere broodjes en smoothies door een van de sponsoren. Vandaar ook naderhand een fotosessie met banner van diezelfde sponsor...haha dat voelde best professioneel.

Het project heeft inmiddels wat ups en downs gekend, de eerste trainster is vertrokken, het waarom daarvan daar weet ik niet fijne van. De initiatiefneemster is er helaas zelf ook niet meer bij, maar de mensen bij DA hebben dat geweldig op weten te vangen door een toffe nieuwe trainer (Rotterdammert) weten te strikken en een andere coördinatrice. We hebben elkaar vooral veel gezien in video coachcalls, soms ook in de groep. Daardoor waren de gezichten niet onbekend, maar ik heb de meeste mensen tot nu toe maar 2 keer in het echt gezien, alletwee de keren met zwemmen toevallig.

Ik heb zelf dit project tot nu toe als een grote stimulans ervaren, zeker gezien de hele corona crisis. Ik had heus zonder dit ook wel door gesport, en ook af en toe wel iets leuks gedaan met Louise. Maar het was toch nogal ongestructureerd maar wat rond sporten geweest. Omdat we nu gericht naar iets toe aan het werken zijn en steun hebben aan elkaar en ook onze buddies voelt het meer als een touw waar je je aan vast kan houden in een hele kille donkere tunnel. Ik heb een leuk, uitdagend en gevarieerd trainingsschema. Ik vind het een spelletje om te proberen alle onderdelen zo goed mogelijk te doen. Lukt niet altijd helemaal maar dat is niet zo erg. Mijn buddy Jos is erg aardig, hij heeft me al een paar keer geholpen met hardlooptrainingen en dat is best fijn, iemand die allerlei dingen onderweg signaleert en bijhoud terwijl ik dat niet hoef te doen. Van de week deden we een keer een interval training. Normaal moet ik dan zelf in de gaten houden of de 400 meter al om zijn, maar nu heb je dan een soort personal trainer, dat heeft wel iets. Louise heeft dat ook wel eens gedaan trouwens.

Ik merk dat vooral zwemmen en hardlopen wel vooruit gaat. Fietsen is een beetje een ander verhaal. Fietsen was op zich mijn beste sport. Ik ben alleen nogal schrikkerig geworden in het verkeer, omdat ik een tijdje geleden een auto ongeluk heb gehad en ook aan het begin van dit jaar met de fiets over de kop ben geslagen. Conditioneel gaat het dus wel alleen in mijn hoofd wil het fietsen even niet zo. Het gaat wel langzaam aan beter.

Over een paar weken hebben we een wisselclinic, we hebben nog wat coachcalls en ergens in augustus nog een keer iets met hardlopen geloof ik. En dan maar hopen dat we in september kunnen starten in Alphen. Met de versoepelingen lijkt het erop dat dat evenement er misschien net tussen door glipt maar ja...het blijft afwachten. En anders volgend jaar.

Dus wat mij betreft thumbs up voor de positieve vibe die van deze lieden uitgaat, ook als er geen triathlon toetje aan het einde van de rit is, dan nog zal dit voor alle deelnemers een heel waardevol traject zijn geweest. Bovendien vind ik het ook erg leuk en interessant om te zien hoe andere sporters met hun beperkingen om gaan, met rolstoelen en handbikes en al.

10

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Leuk om te lezen dat er mee doorgegaan wordt, kan me voorstellen dat het heel erg lastig is om zoiets nieuws in deze tijd van de grond te krijgen. Succes met trainen!

11

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

TumTumTum schreef:

Normaal moet ik dan zelf in de gaten houden of de 400 meter al om zijn, maar nu heb je dan een soort personal trainer, dat heeft wel iets. Louise heeft dat ook wel eens gedaan trouwens.

...maar wel vooral hier op het fietspad waar hectometerstreepjes staan, dan is het heel makkelijk!

Ik hoop ook dat Alphen doorgaat, ze zijn op de site optimistisch - ik doe zelf ook mee, maar het lijkt me gaaf om bij de 'ontknoping' van dit DA-seizoen te zijn.

Is al bekend of het volgend jaar een vervolg krijgt?

12 Laatst bewerkt door TumTumTum (30-06-20 18:25:25)

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Als het dit jaar niet doorgaat dan gaan we volgend jaar mee doen, of er word voor ons een alternatieve triathlon georganiseerd. We zijn maar met een man of tien he. Dat valt gewoon onder buiten sporten in het park.

DA heeft trouwens meer ijzers in het vuur wat betreft sportieve evenementen, dit was speciaal gericht op triathlon, om de sport toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Tot nu toe is er ook veel sympathie vanuit de Triathlonbond.

Ik weet niet wat ze gaan doen als Alphen wel door gaat, of ze dan een vervolg gaan doen of zich weer op andere sporten gaan richten. Ik hou het wel in de gaten, misschien kan zelfs nog wel ergens bij helpen.

13

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Ok, de kogel is dus door de mentale kerk. Louise wist het al maar ik ga dus proberen om 1/4 te volbrengen. De andere optie was 1/8ste en dat is niet echt een uitdaging omdat ik dat al eens heb gedaan. Het zwemmen gaat in die zin inmiddels beter, van bijna verdrinken een paar jaar geleden naar inmiddels een kilometer kunnen zwemmen in ongeveer een half uur. Dat had ik een paar jaar geleden niet durven dromen. Maar dat heeft dus inderdaad...maar liefst jaren gekost.
Geluk bij een ongeluk is dat ik zwemmen op zich wel heel fijn vind om te doen.

Fietsen...40 km fietsen kan ik wel alleen (nog) niet zo snel. Ik hoef niet op het podium te belanden en ietsje sneller ga ik heus nog wel worden. Ik heb een leuk en gevarieerd trainingsschema en de trainers mailden gisteren dat ik prima op schema lig met ontwikkeling.

Hardlopen...tja...ik kán als mijn leven er van af hangt wel 10 kilometer hardlopen maar dan ben ik wel kapot én het is traag. Ben er aan het werken...maar dit gaat fysiek wel mijn moeilijkste onderdeel worden. Zeker na de andere onderdelen. Het gaat overleven worden.

Zwemmen is het engst maar mijn "buddy" mag bij me in de buurt blijven zwemmen waardoor het minder eng is. Nou ja, daar is ie dus ook voor. smile
Als ik met Louise wel eens zo'n afstand zwem hebben we altijd een safe swimmer maar dat mag in Alphen natuurlijk niet.

Grootste uitdaging is dat ik maar zo weinig energie over heb om te trainen in een week. Het is een puzzel die ik elke week moet leggen. Op zich vind ik dat ook een onderdeel van triathlon en zelfs wel een beetje leuk maar ook wel frustrerend af en toe.

Het idee een kwart te doen, en dan echt he, vervult me met angst maar ook met hoop en een gevoel van stoerheid. Ik kom al een paar jaar op dit forum en een aantal van jullie kunnen mijn sport getob nog wel herinneren denk ik, het is wel een waanzinnige progressie als ik dit in september zomaar kan.

14

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Mooi dat je een doel hebt. Vergeet niet te genieten!

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Super dapper dat je het gaat doen, ook al vind je het eng.
Je gaat je echt super voelen als je over de eindstreep bent!

16

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Mooi doel TumTumTum. Veel succes nog met trainen de komende tijd.

Ik ga zelf ook voor een kwart triathlon. Mijn eerste, dus ook spannend. Als het tenminste allemaal door gaat.
Voordeel voor mij is wel dat ze een zogenaamde “rollende start” gaan doen. Dit betekent starten in kleine groepjes. Dat is met zwemmen wel fijn, omdat je dan niet zo in die chaos terecht komt.

Het gaat je lukken!

17

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Nou, wat natuurlijk wel een beetje te verwachten was maar toch een flinke teleurstelling, Alphen gaat niet door. We kregen vorige week allemaal een mailtje hierover van de organisatie van DA. We kampen buiten corona om wel met fikse tegenslagen zeg. Daarom is dit gedeelte uit de mail wel verwarmend:

Wij hebben inmiddels 'aint no mouintain high enough'  op luid volume en repeat staan. Wij gaan hoe dan ook, waar dan ook, wanneer dan ook samen met jullie die triathlon finishen,

Tja...teleurstellingen en bergen....het hoort bij sport, het hoort zeker bij een ingewikkelde sport als triathlon en al helemaal bij het hebben van een beperking...live sucks (sometimes).

We hebben wel zondag de 19e toen we dit nog niet wisten en hele gave triathlon-wissel clinic gehad op het terrein van de Triathlon Vereniging Spijkenisse. Eerst s'morgens een uitleg van de wisselzone, leden van de triathlon vereniging hadden speciaal voor ons een wisselzone ingericht, en een finishlijn gemaakt. In de ochtend hebben we eerst twee keer fietsen (paar rondes baan) en daarna het hardlopen geoefend. Dat hakte er al best in. Voor sommigen van ons is het wisselen van handbike naar wheeler (racerolstoel) wel een ingewikkeld ding, vooral als je bijvoorbeeld een dwarslaesie hebt. Hier kwamen dan ook de buddies in beeld die hierbij mogen helpen maar ook moeten leren hoe dat het beste te doen. Je hebt in een parc ferme maar beperkt ruimte dus hoe je al die rollende toestellen optimaal neerzet is nog best een puzzel.

Daarna kregen we een heerlijke lunch met lekker gezonde broodjes (zalm!) en smoothies en fruit. s'middags zouden we dan een "echt" wedstrijdje gaan doen, 250 meter zwemmen in het kanaal, dan 6 km fietsen en daarna nog 2 km hardlopen. De Spijkenissers hadden toen zelfs de wedstrijdmuziek aan gezet, haha. Van mij hoeft dat niet zo maar het was wel meteen het sport evenementen sfeertje. Compleet met startpistool gingen we los. Omdat mijn eigen buddy Jos op vakantie was ging de voorzitter van de vereniging met mij mee op de fiets, ik kon weer eens door de bomen het bos niet zien en snapte niks van de uitleg van het parcours (het bleek gewoon een rondje...:)) maar iemand die zo'n eerste keer zegt "en nu een bocht"...: bij het hek links"... dat is wel fijn voor mij. Het was echt een topdag en ook de aanwezige leden van de Triathlonvereniging hadden er zichtbaar lol in om ons bezig te zien.
Na een best intensieve dag en ook intensief aantal weken "opbouw" training hebben we nu even vakantie voor een weekje...rustig aan doen, komt mooi uit want ik wilde een aantal dagen naar mijn ouders in Groningen (wel hardloopspullen mee).

Nu maar hopen dat we de eindstreep halen. Het is wel lastig om door te gaan als je (nog) niet weet waarvoor, maar niemand had beloofd dat het makkelijk zou worden.

18

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

klinkt als een leuke dag!!

19

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Jammer dat de geplande wedstrijd niet doorgaat, maar goed om te horen dat jullie wel een triathlon gaan doen! En ook mooi om te lezen van die clinic-dag. Succes!

20

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Aankomende zondag dan is het eindelijk zo ver! Dan zijn we er klaar voor en gaat het (toch nog) gebeuren:

Zo! het einde van het traject nadert. Je hebt vanaf maart keihard getraind om te gaan deelnemen aan een triathlon. Steeds werden grenzen en verwachtingen bijgesteld, maar jij bent doorgegaan met trainen en ontwikkelen!

Daarom willen we jullie uitnodigen voor de one and only:

Dutch Adaptives Pampus Isle Triathlon - Hero edition.
Speciaal voor jullie, 20 september 2020 in ALMERE
Locatie: Marinaweg 26, Almere
Starttijd: 10.00 - 11.00 uur (provisional, definitieve tijd volgt)
Afstanden: Sprint, Kwart triathlon

We worden in wedstrijdorganisatie gesteund door een aantal event-organisatoren in kennis en materiaal en gaan dus ALL in om dit een onvergetelijke dag te maken voor jullie!

We hebben ook twee weken geleden nog mee mogen doen met de clubcompetitie van de Triathlon vereniging in Spijkenisse. (waar Linda en ik elkaar hebben gezien zonder het te weten). Ik deed mee samen met een jongen in een handbike, de halve afstand van die we zondag gaan doen en dat was voor ons dus 1/8ste. Dat was erg leuk maar ook wel zwaar voor mij, dus het gaat zondag wel een hele opgave worden. Ik kijk er naar uit maar ben ook wel zenuwachtig. Ik denk dat het een fantastische dag gaat worden voor alle deelnemers, buddies en organisatoren en ik hoop dat jullie (virtueel) een beetje voor ons juichen.:)

Wat er ook gebeurd, dit traject heeft mij heel erg gesteund tijdens dit rare jaar. Het heeft voor een paar erg leuke "krenten in de pap" gezorgd en de mogelijkheid geboden om toch nog iets sportiefs te doen met andere mensen. Bovendien heeft het gerichte trainen mij veel goed gedaan, zowel mentaal als lichamelijk. Zonder dit had ik ook wel gesport maar dan was het wel een beetje random geweest allemaal.

21

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Heel veel succes en plezier TumTumTum!

22

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Dutch Adaptives Pampus Isle Triathlon - Hero edition.

Sohee, dat klinkt zeker heroisch!

TumTumTum schreef:

Bovendien heeft het gerichte trainen mij veel goed gedaan, zowel mentaal als lichamelijk.

Ja, zo'n proces is op zich al de moeite waard, hè? Op zo'n dag kan er van alles gebeuren, maar het proces nemen ze je niet meer af, dat blijft gewoon goed. Dat is belangrijk om vast te houden.

Veel succes en plezier gewenst!

Louise

23

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Yeah!

I did it.
We did it!

Maar nu wel naar de klote dus later meer.:)

24

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Nice, gefeliciteerd! Geniet van dat gevoel zolang het duurt, wij kunnen wel even wachten smile

25

Re: Dutch Adaptives- triathlon voor mensen met een beperking

Gefeliciteerd! heerlijk voldaan gevoel neem ik aan, maar toch pijnlijk gevoel van je spieren?