401

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Daar zou ik dan weer geen moeite mee hebven, prachtig!!

Tijdens de Brouwersdam triathlon zwommen we ook door een flinke groep kwallen, ik voelde ze langs mijn wang en greep er soms in met insteken. Even huiveren (want niet verwacht daar), knop om en door.

402 Laatst bewerkt door Louise (25-05-20 18:42:11)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

O, nee, zo'n kwallensoep, dat zou ik niet trekken! Kwallen zijn voor mij een soort jeugdtrauma: veel te veel strandplezier vroeger (in Vlissingen) door verpest. Door de pijn en jeuk, en één keer ben ik er zelfs echt wat naar van geweest, richting flauwvallen. Van die kleintjes in Brouwersdam vorig jaar ging ik al bijna hyperventileren.

Vissen doet mij dan weer niks, grappig hoe het werkt. Grootste wat ik onder me heb gezien bij het zwemmen waren grote zwarte roggen, in Nieuw-Zeeland. Prachtige vissen ook.

Krokodillen is wél echt een ander verhaal!

Louise

403

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Duiksmurf schreef:

Gesnorkeld met Orca's, telt dat ook?

yikes Ik heb ze een paar keer in de buurt van Seattle gezien vanaf boten, maar die zijn tijdens het zwemmen, inderdaad, zoals Maca zegt, een natte droom! Orca's...daar kan ik uren over discussieren (op zich zijn er beest veel dieren waar ik uren over kan discussieren, maar orcas staan wel ergens in de top van het lijstje). Naast de mens volgens mij het enige zoogdier waar vrouwtjes blijven leven nadat ze niet meer reproductief zijn, een soort maar verschillende types die in hetzelfde gebied voorkomen en geen uitwisseling en contact met elkaar hebben, en een totaal verschillend dieet hebben (of vis of zoogdieren bijv).

Ooit wel ook met walvishaaien en mantaroggen gezwommen in Australie, die was ik nog even vergeten.

404

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

In helder water kun je soms snoeken zien, een van de minst schuwe vissen. Laatst in de Toolenburgerplas in Hoofddorp weer 1 gezien, ik stopte een tiental seconden en hij zwom op zijn gemak een paar meter onder me door, een fantastische ervaring.

405

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gaaf!
Ook leuk, had  ik een keer hier in de Schie: op ooghoogte zijn met een fuut. Meestal kijk je op watervogels neer immers.

Louise

406

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik hoorde laatst van een zwemmer dat hij al meerdere malen een vis had geraakt tijdens het zwemmen. Ik geloofde dit eigenlijk niet omdat ik dacht dat die beesten al weg zijn als wij nog in de buurt moeten komen. Maar laatst tijdens het doorhalen greep ik vol in de flank van een aardig formaat vis. Was toch even schrikken.

407

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Buus schreef:

Ik hoorde laatst van een zwemmer dat hij al meerdere malen een vis had geraakt tijdens het zwemmen. Ik geloofde dit eigenlijk niet omdat ik dacht dat die beesten al weg zijn als wij nog in de buurt moeten komen. Maar laatst tijdens het doorhalen greep ik vol in de flank van een aardig formaat vis. Was toch even schrikken.

dat zou dus voor mij reden zijn om me kapot te schrikken en het water uit te gaan! En dat voor iemand die voor zijn plezier parachut springt en de hoogste bungee jump ter wereld heeft gedaan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

408

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Brrr,  ja, dat lijkt me ook heel naar! Dat zijn dan ook wel heel onverschrokken vissen!

Louise

409

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Haha, goed om te lezen dat meer mensen niet zitten te wachten op waterdieren.
Ik vond mezelf al zo’n watje.

410

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:

Gaaf!
Ook leuk, had  ik een keer hier in de Schie: op ooghoogte zijn met een fuut. Meestal kijk je op watervogels neer immers.

Louise

Mijn man had onlangs foto's gemaakt toen ik aan het zwemmen was. Daarop zie je twee futen met me mee zwemmen, echt bijzonder. Voorlangs oversteken enzo, maar ze bleven altijd in de buurt.

Voor zwanen ben ik wel bang, die zie je veel in de Zevenhuizerplas.

411

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hah, deze foto heb ik onlangs in de verenigingsapp gezet. Is toepasselijk nu.

412

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Haha, ja, die is zeker herkenbaar!

@linda, zijn die futen-meezwem-foto's ergens te zien?

413

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Haha, mooi esrem, ik heb hem ook gedeeld!

414

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

esrem schreef:

Hah, deze foto heb ik onlangs in de verenigingsapp gezet. Is toepasselijk nu.

Heel erg mij!

Je moet sneller dan de klos zijn.

415 Laatst bewerkt door Timmer (28-09-20 07:36:30)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Wie doet er mee?

https://i.ibb.co/FK1drWN/IMG-20200927-083625-757.jpg

https://i.ibb.co/yNVYFHf/IMG-20200920-142415-060.jpg

https://i.ibb.co/V26jx94/20200924-195136.jpg

www.bevrorenbadmutschallenge.nl

416

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Als je graag in erg koud water zwemt, heb je een duidelijk ander beeld van plezierig sporten dan ik. Met deze mensen kan ik me niet goed identificeren, we zitten niet op dezelfde golflengte. Onder 20 graden betaal ik met veel plezier een paar lullige euro’s voor verwarmd water en een beetje chloor. Voor een wedstrijd mag je me in koud water gooien. Anders begin ik er niet aan.

Wat ik wel weet: degenen die ik ken en altijd het eerst en het laatst nog in open water liggen zijn geen goede zwemmers. Ik ken niemand die echt heeft leren zwemmen in open water. Iedereen die echt leert zwemmen doet dat in het zwembad. Zelfs midden in de zomer. En wat ik ook zeker weet, de meesten die in april of oktober in open water zwemmen kunnen niet wachten tot ze thuis bij de kachel de vingers voldoende ontdooid hebben om hun “heldhaftige“ verhalen te kunnen delen op social media. In hun uppie voor de lol doen ze het ook niet.

417

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Het beeld van plezierig sporten is voor iedereen anders.
Ik vind het wel een leuk intitiatief, ook omdat er een goed doel aan gekoppeld is.

Er zijn vast een aantal mensen die graag in koud water zwemmen, met of zonder Wim Hof training.

418

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Zeker, daarom zei ik ook dat we dan op een andere golflengte zitten

419

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Jeetje Thijs. Het eerste stuk van je commentaar is nog te doen, want persoonlijk. In het tweede deel doe je nogal wat onzinnige uitspraken over een groep zwemmers die je dus niet kent. Zelf zwem ik voor techniekdingen in het zwembad, voor plezier en afstand gewoon het hele jaar buiten met een fors aantal hele goede zwemmers. We doen dat voor de lol, het plezier het lekker buiten zwemmen voor onszelf en niet voor de rest van de wereld. Er is dus veel meer dan jouw belevingswereld.

420

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

thijs schreef:

Als je graag in erg koud water zwemt, heb je een duidelijk ander beeld van plezierig sporten dan ik. Met deze mensen kan ik me niet goed identificeren, we zitten niet op dezelfde golflengte. Onder 20 graden betaal ik met veel plezier een paar lullige euro’s voor verwarmd water en een beetje chloor. Voor een wedstrijd mag je me in koud water gooien. Anders begin ik er niet aan.

Wat ik wel weet: degenen die ik ken en altijd het eerst en het laatst nog in open water liggen zijn geen goede zwemmers. Ik ken niemand die echt heeft leren zwemmen in open water. Iedereen die echt leert zwemmen doet dat in het zwembad. Zelfs midden in de zomer. En wat ik ook zeker weet, de meesten die in april of oktober in open water zwemmen kunnen niet wachten tot ze thuis bij de kachel de vingers voldoende ontdooid hebben om hun “heldhaftige“ verhalen te kunnen delen op social media. In hun uppie voor de lol doen ze het ook niet.

Brr, wat een negativisme.

421

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

arnosmit schreef:
thijs schreef:

Als je graag in erg koud water zwemt, heb je een duidelijk ander beeld van plezierig sporten dan ik. Met deze mensen kan ik me niet goed identificeren, we zitten niet op dezelfde golflengte. Onder 20 graden betaal ik met veel plezier een paar lullige euro’s voor verwarmd water en een beetje chloor. Voor een wedstrijd mag je me in koud water gooien. Anders begin ik er niet aan.

Wat ik wel weet: degenen die ik ken en altijd het eerst en het laatst nog in open water liggen zijn geen goede zwemmers. Ik ken niemand die echt heeft leren zwemmen in open water. Iedereen die echt leert zwemmen doet dat in het zwembad. Zelfs midden in de zomer. En wat ik ook zeker weet, de meesten die in april of oktober in open water zwemmen kunnen niet wachten tot ze thuis bij de kachel de vingers voldoende ontdooid hebben om hun “heldhaftige“ verhalen te kunnen delen op social media. In hun uppie voor de lol doen ze het ook niet.

Brr, wat een negativisme.

Positief gezien: Koud water zwemmen heeft, als je er tegen kunt, zeker een meerwaarde. Op welke manier, welke duur of met welke snelheid is niet van belang.
Wat wel op fysiologisch vlak een sterke prikkel kan geven, is het reageren van je lichaam op de koude.
In eerste instantie krijg je een verdediging van het lichaam tegen de temperatuur daling. De vaso constrictie van de bloedvaten, ofwel het 'dichtgaan van de diameter van die vaten'. Je houd de temperatuur zo nog constant.
In tweede instantie ga je sneller ademen tot hyperventileren. Dan is het zaak om die via de ademhaling terug controle te krijgen .

Lijkt allemaal een beetje op een goede training nietwaar? De prikkel van sporten.

Kort samengevat stel je je lichaam bloot aan aan een stressprikkel. Eentje die je zelf onder controle hebt.

En dat veroorzaakt soms goede aanpassingen. smile   

Zo had ik eens een Parkinson patiënt, en die ging met mij in open water 'baden'(rolstoel, en ik droeg hem)  tot in november .
Nadien was hij zo blij omdat hij een tijdje van zijn pijn af was.

422

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vanwege vakantie van de scholen is het zwemmen in een zwembad momenteel voor mij lastig.
Is het al te doen om buiten te zwemmen? Dat zou mijn mogelijkheden zeker vergroten.

423

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

wilagro schreef:

Vanwege vakantie van de scholen is het zwemmen in een zwembad momenteel voor mij lastig.
Is het al te doen om buiten te zwemmen? Dat zou mijn mogelijkheden zeker vergroten.

Ja hoor, wat mij betreft wel. Maar ik hou van extreem. Ik zou het gewoon proberen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

424 Laatst bewerkt door Jörgen (25-04-22 22:51:02)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Bij onze vereniging lag er alweer één in het buitenwater, maar hij is er altijd vroeg bij.

Temperatuur kan nog wel wat wisselen, op rws waterinfo krijg je beetje beeld van huidige temperatuur.

425

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Bij mij is de kop eraf! Afgelopen zondag heb ik een koud water workshop gedaan en lag ik zelfs zonder wetsuit in het Oostvoornse meer, erg leuk, maar zwemmen kon je dat niet noemen. Daarnet wel: de eerste 500 meter in de Schie bij ons achter. Superlekker!

Louies