1

Onderwerp: Oorproblemen

Na een aantal weken sukkelen met oorproblemen (niet alleen oostindisch doof) ben ik vandaag door de huisarts doorverwezen naar de KNO. Links sowieso een gaatje in trommelvlies terwijl ik rechts de meeste last had. Ik mag nu tot nader order niet zwemmen; kan tzt wel eventuele oordoppen op maat laten maken. Het goede nieuws is dat de wachttijd voor de KNO-arts is verkort van 2 maanden tot ongeveer 1 maand...

Jullie wel eens oorproblemen gehad bijvoorbeeld door het vele zwemmen?

2 Laatst bewerkt door thijs (09-10-20 22:52:54)

Re: Oorproblemen

Ik coach een atleet met dit type klachten.

Goede doppen!

Operatie een optie?

Wat ook helpt, dubbele badmuts die heel strak moeten zitten over de oren (met doppen uiteraard). Van die neopreen types voor open water helpen met een band over de oren en onder de kin. Dan nog een kapot geknipte badmuts (als een oorwarmer en dan heel strak). En dan een gewone er over. Ik weet dat knippen en prutsen met badmutsen een continu proces is. Helpt wel om daar tijd in te stoppen.

Open water gaat gek genoeg beter. Komt volgens mij niet door chloor maar door keerpunten.

Ik krijg hem niet zo gek om echt alleen maar 25 metertjes te zwemmen maar dat helpt waarschijnlijk wel. Keerpunten zijn volgens mij de hel voor oorklachten. De turbulentie bij een keerpunt of hard afzetten van de muur zorgt voor meer water in de oren. Ik zou als je weer zwemmen mag, beginnen met 25’jes zonder hard af zetten met zoveel strakke badmutsen over de oren als je hebben kan. 200 x 25 is ook 5000. Je kunt tot een ironman prima aan met 25’jes

3

Re: Oorproblemen

thijs schreef:

Ik coach een atleet met dit type klachten.

Goede doppen!

Operatie een optie?

Wat ook helpt, dubbele badmuts die heel strak moeten zitten over de oren (met doppen uiteraard). Van die neopreen types voor open water helpen met een band over de oren en onder de kin. Dan nog een kapot geknipte badmuts (als een oorwarmer en dan heel strak). En dan een gewone er over. Ik weet dat knippen en prutsen met badmutsen een continu proces is. Helpt wel om daar tijd in te stoppen.

Open water gaat gek genoeg beter. Komt volgens mij niet door chloor maar door keerpunten.

Ik krijg hem niet zo gek om echt alleen maar 25 metertjes te zwemmen maar dat helpt waarschijnlijk wel. Keerpunten zijn volgens mij de hel voor oorklachten. De turbulentie bij een keerpunt of hard afzetten van de muur zorgt voor meer water in de oren. Ik zou als je weer zwemmen mag, beginnen met 25’jes zonder hard af zetten met zoveel strakke badmutsen over de oren als je hebben kan. 200 x 25 is ook 5000. Je kunt tot een ironman prima aan met 25’jes

Dankjewel! Geen idee of operatie nodig is, eerst maar de KNO-arts horen. En goede doppen aanschaffen.

4 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (10-10-20 09:12:57)

Re: Oorproblemen

Vaker een scheurtje in mn trommelvlies gehad na het vliegen. Kon dan meestal na twee weken met een oordopje in zwemmen en na 3 a 4 weer gewoon.

Elke keer even proberen of het nog pijn doet. Desnoods in bad, als je er niet steeds voor naar het zwembad wil rijden wink

En anders lekker veel benen. Ik merkte dat rugslag het vervelendst is voor je oren.

5 Laatst bewerkt door chrisbakker (10-10-20 09:34:34)

Re: Oorproblemen

thijs schreef:

Ik coach een atleet met dit type klachten.

Goede doppen!

Wat ook helpt, dubbele badmuts die heel strak moeten zitten over de oren (met doppen uiteraard).

Klopt. Ik heb een oorprobleem links gehad. Na het op maat laten maken van de oordoppen (en de badmuts daar strak over) was het beter. En later kon ik zonder oordoppen terug zwemmen maar wel met strakke badmuts over de oren.
Heb nooit gedacht aan de keerpunten. Dat zou best eens ook het geval kunnen zijn.Ik had dat namelijk minder/niet in buitenwater.
Het was wel zo dat de arts dacht het chloor in het zwembad ook de gehoorgang uitdroogde bij sommige mensen, en dat gevoeliger maakte voor een infectie door korstvorming.

6

Re: Oorproblemen

chrisbakker schreef:

Het was wel zo dat de arts dacht het chloor in het zwembad ook de gehoorgang uitdroogde bij sommige mensen, en dat gevoeliger maakte voor een infectie door korstvorming.

Ok. Ik dacht zelf juist altijd dat het vreemd is omdat buitenwater niet zo goed ontsmet is. Maar het blijkt maar weer dat ik niet al teveel moet denken.

Het minder keren experiment loopt sinds de zomer. De voorlopige resultaten zijn wel positief.

7

Re: Oorproblemen

Komt het probleem dan bij jou door het zwemmen, Laris, is dat bekend?

8

Re: Oorproblemen

Louise schreef:

Komt het probleem dan bij jou door het zwemmen, Laris, is dat bekend?

Nee dat is nog niet bekend, ik hoop dat de KNO-arts daar meer deskundigheid in heeft. Mijn huisarts twijfelde iig.