1

Onderwerp: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Hallo allen,

Ik heb op het moment een forerunner 230. Leuk ding, maar geen echte triathlon stand en de batterij gaat niet lang genoeg mee voor een hele, zeker in mijn (waarschijnlijke) tempo.

Ik heb al rond zitten kijken en twijfel nu tussen een 735, een 945 (die nieuwste) en een coros pace 2.

Voordeel van de laatste is dat hij licht is, en goedkoop. Niet teveel onzing/multisports er op. Maar geen Garmin.
Ik gebruik connect wel, strava nauwlijks, en tot nu toe laad ik geen trainingen in of zo.
Muziek luisteren doe ik eventueel via een oude ipod of een iphone. Of gewoon niet.

735 heeft veel mooie dingen maar de batterij tijd is ... krap? 14 uur zou moeten kunnen (ik mik op 12).
Je kan er ook routes in zetten en die lopen. Mooi. Geen idee of ik dat ga gebruiken.

945: duur. Mooi. Wel veel overbodige dingen, voor mij. Kleurenkaartjes lijkt me wel wat.

Ik heb al van alles gelezen bij DC Rainmaker en andere sites, ik twijfel eigenlijk het meest tussen een 735 xt en de coros 2.
Heeft iemand zo'n Coros? Want "slechts" 200 euro is goed te doen maar dan moet hij wel werken zoals beloofd (goede gps, aardige hartslagmeting, snelheid,.. dat soort dingen).

Ik hoor het graag!

Groetjes Jan

2

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Ik heb twee jaar terug even een Coros gehad, een Pace, maar ik vond het helemaal niets, en dat ging om allemaal knullige dingen die ik niet uit reviews had kunnen halen. Jammer, want het had best goeie kanten en een gunstige prijs. Ik heb niet kunnen achterhalen of ik nou pech had met een maandagochtendmodel dat raar deed, of dat het 'ingebakken' was. Ik ben geen grote gadgetfreak, maar dit was me echt te bont (mocht je het willen  lezen: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … het-licht/ ).

Hoe dan ook: de merknaam maakt mij meteen achterdochtig. Ik zou zeggen: zorg er in elk geval voor dat je 'm kunt ruilen of terugsturen, dat kon ik gelukkig wel.

En verder heeft Suunto ook heel goede lange-duur-horloges. Ik zit er alleen niet meer in, in de recente modellen, dus ik kan niks in het bijzonder aanraden, maar ons (man en ik) bevalt dat merk uitstekend, veel beter dan Garmin ook, qua levensduur en service. 

Louise

3

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Nieuwe Garmin 745.
Ik zou dan alleen nog een paar weken tot maanden wachten, aangezien de verwachting is dat hij dan nog weer iets goedkoper zal zijn.

4

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

wilagro schreef:

Nieuwe Garmin 745.
Ik zou dan alleen nog een paar weken tot maanden wachten, aangezien de verwachting is dat hij dan nog weer iets goedkoper zal zijn.

Als je geen haast hebt met een dergelijke aankoop is het inderdaad wel aan te raden om te wachten tot alle black Friday sales. Er zijn vaak veel onzinaanbiedingen maar als je niet het nieuwste van het nieuwste wil hebben dan is dit een ideale gelegenheid om wat noodzakelijke spullen aan te schaffen.

5

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Ik heb om die reden voor de Garmin Fenix 3 gekozen. Dat is nu misschien een wat ouder model, maar voldoet nog steeds. Batterij gaat heel lang mee.

6

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Ik heb al enkele jaren een Garmin Fenix 5. Die gebruik ik ook als mijn dagelijkse horloge. Gaat mee in het zwembad, in zee, en alle overige activiteiten. GPS is redelijk nauwkeurig, ook bij wandelen in bossen en in de bergen, alleen bij het zwemmen iets minder. Ik vind het voldoende, maar als je op de 5 meter nauwkeurig wil hebben bij open water zwemmen gaat dat met deze niet lukken. Batterij gaat erg lang mee en ik heb er nog geen spijt van gehad dat ik deze heb gekocht. Als ik ga fietsen of hardlopen heb ik geen andere toestanden meer nodig, drup een knopje op mn horloge en de deur uit. Zodra ik weer thuis over de drempel stap maakt hij verbinding met mn wifi netwerk en wordt alles meteen geupload naar Garmin Connect em Strava...

7

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Waarom eigenlijk de 935 niet? Nu de 945 er is is die vast ook wat goedkoper geworden. Gebruik de 935 dagelijks en bevalt goed. Heeft wel de barometrische hoogtemeter wat een zwak punt van Garmin is. De meeste duurdere toestellen hebben die, de 945 en fenix serie volgens mij ook. Die barometer is bij mij al 3x kapot gegaan (920XT en 935) en elke keer een vervangend toestel gekregen. Maar dat zou voor mij een reden zijn om de 735 te nemen, die die sensor niet heeft.
Schijnbaar hopen kristallen (van zweet of zwembadwater) zich op op die sensor en blokkeert het daardoor. Regelmatig in handwarm zeepwater weken schijnt helpen (wordt aangeraden door Garmin) zou dat moeten voorkomen.
Ik vind de fenix serie erg mooi, maar te groot.

8

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Ik heb de 735 nu 4 jaar en ben er erg tevreden over.
Wel met aparte hf band, omdat de meting in de pols bij mij niet bleek te werken. Dit is overigens erg netjes opgelost door Garmin.

Als je veel functies uitzet (ik hoef geen appjes, geen weerberichten en dat soort dingen) dan gaat hij vrij lang mee. Voor mij lang genoeg in elk geval.

9 Laatst bewerkt door PGN10T (12-10-20 14:22:30)

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Bedankt voor de reacties!

ik zag dat de 735 ook al voor 190 wordt aangeboden, bij Decathlon (edit: nu?? niet meer, blijkbaar. Of misgelezen. Maar rond de 200 is ie wel te vinden denk ik smile). Dus dat is eigenlijk wel een optie.

Ik heb nite zoveel aan/met barometrische druk, als ik al zou skieën maak ik me niet druk over een strava segment of de hoogte. Het  gaat me puur om zwemmen/fietsen/rennen.
En om de trainingen, dus een binnenzwemoptie voor een 25 meterbad zou mooi zijn.

Waarschijnlijk wacht ik inderdaad zwarte vrijdag af. Ik heb wat dat betreft nog geen haast.
Ik hoop wel dat mijn hartslagband past (dus contact maakt). Zou mooi zijn smile

Nogmals bedankt! Ik weet weer wat meer.

10

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Voor wat betreft de batterij: mijn vorige horloge hield het ook niet een hele triathlon vol. Omdat ik het idee had dat een hele triathlon voor mij eens, maar nooit meer zou zijn, vond ik het destijds niet het geld waard om hiervoor een heel duur horloge aan te schaffen. Ik heb toen op Marktplaats een vrij goedkoop TomTom horloge erbij gekocht, die ik alleen voor het loopgedeelte gebruikt heb. Het enige wat ik niet had, was mijn totale eindtijd op mijn horloge, maar ik kon alsnog wel alles registreren.

Maar goed, niet lang daarna besloot ik dat het toch niet ‘eens maar nooit meer’ was en heb ik een Forerunner 935 aangeschaft, waar ik overigens erg tevreden mee ben.

11 Laatst bewerkt door yoeri (15-10-20 19:21:52)

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

Louise schreef:

Ik heb twee jaar terug even een Coros gehad, een Pace, maar ik vond het helemaal niets, en dat ging om allemaal knullige dingen die ik niet uit reviews had kunnen halen. Jammer, want het had best goeie kanten en een gunstige prijs. Ik heb niet kunnen achterhalen of ik nou pech had met een maandagochtendmodel dat raar deed, of dat het 'ingebakken' was. Ik ben geen grote gadgetfreak, maar dit was me echt te bont (mocht je het willen  lezen: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … het-licht/ ).

Hoe dan ook: de merknaam maakt mij meteen achterdochtig. Ik zou zeggen: zorg er in elk geval voor dat je 'm kunt ruilen of terugsturen, dat kon ik gelukkig wel.

En verder heeft Suunto ook heel goede lange-duur-horloges. Ik zit er alleen niet meer in, in de recente modellen, dus ik kan niks in het bijzonder aanraden, maar ons (man en ik) bevalt dat merk uitstekend, veel beter dan Garmin ook, qua levensduur en service. 

Louise

Zelf ook fervent aanhanger van Suunto-horloges. Ik heb de Suunto 9 aangeschaft met het idee er langere tijd mee te doen. Heb hem nu een jaar en absoluut geen spijt van. Batterijduur is inderdaad uitstekend, zeker in vergelijking met de Fenix 5S van mijn vriendin. De Suunto houdt het gemakkelijk een paar dagen uit (inclusief trainingen). Ik heb nog geen ervaring met een full distance, maar de halve ging goed met het horloge en hij had nog genoeg sap over.

Overigens heeft de Suunto ook een nadeel: hartslagbanden zijn er wat minder makkelijk voor de vinden. De officiële van Suunto is lastig aan te komen. Hij is vaak ook wat duurder dan bijvoorbeeld die van Garmin, die regelmatig in de aanbieding is.

12

Re: Welk horloge het beste voor een hele triathlon

yoeri schreef:

Overigens heeft de Suunto ook een nadeel: hartslagbanden zijn er wat minder makkelijk voor de vinden. De officiële van Suunto is lastig aan te komen. Hij is vaak ook wat duurder dan bijvoorbeeld die van Garmin, die regelmatig in de aanbieding is.

Ik zou het niet weten: ik doe nog met m'n eerste - die is in 2018 niet gejat en dus nog de 'originele' van m'n Ambit: uit 2015.

Louise