3,176

Re: prestaties van de dag

arnosmit schreef:

Ik zag meerdere pampus zwemmers op mijn Strava tijdlijn voorbijkomen, mooi evenement, werd wel ingekort vanwege het weer las ik?

De wedstrijdserie, waar ik aan meedeed, die hebben de 3 rondes gezwommen.
Maar het werd steeds ontstuimiger.
Diegenen die te langzaam waren moesten er na de 2e ronde uit.

De tweede serie waren de recreanten, die zouden 1 of 2 rondes doen naar keuze, maar werden er na 1 ronde uit gehaald door de reddingsbrigade.

3,177

Re: prestaties van de dag

Gaaf filmpje, @Jeanette - ik word al bijna zeeziek van het kijken naar het zwemmen in die golven!

En leuk, Hedcandy - zwemmen om Pampus lijkt me sowieso erg leuk. Hoe ver is zo'n rondje eigenlijk?

Ik heb gister aan m'n eerste evenement meegedaan sinds de lockdown: de Airborne klimtoertocht, vanuit Arnhem. De 88 kilometer (we wilden eigenlijk langer, maar ik was veel te laat in Arnhem doordat ik niet wist dat de A12 afgesloten zou zijn, urgh), bijna 1000 hoogtemeters - de route pakt elk hobbeltje mee, Veluwezoom op en af, en zelfs aan het eind nog met allemaal slingertjes in de bebouwde kom van Arnhem. Prachtige route dus, zeker met vergezichten over de bloeiende hei. Leuk om weer zoiets te kunnen doen!

Louise

3,178

Re: prestaties van de dag

@Jeanette schreef:

Ha ha ..leuk Hedcandy ..
Beuken tegen de golven is niet zo mijn ding .

Twee weken geleden had ik in Lelystad behoorlijk onstuimig zwemwater .
Niet zo mijn ding ...
Had ik trouwens al de after video hier geplaatst , ik geloof niet .
Bij deze :
Sound on .

https://www.youtube.com/watch?v=L1SfGfiN6ls&t=14s

Gaaf filmpje, ziet er uit alsof het superzwaar was, heel veel respect!

3,179

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Gaaf filmpje, @Jeanette - ik word al bijna zeeziek van het kijken naar het zwemmen in die golven!

En leuk, Hedcandy - zwemmen om Pampus lijkt me sowieso erg leuk. Hoe ver is zo'n rondje eigenlijk?

Een ronde is 900m

Leuk, waar jij hebt gefietst is het zo prachtig mooi... en ja, pittig klimmen haha
Ik doe er ook wel eens een toertocht waar ze dan alles wat hoogtemeters heeft in stoppen.

Ook een aanrader: de pukkeltocht van TV t Verzetje in Bemmel.
Dan fiets je dus door Berg & Dal en Beek etc.
Doe ik ook elk jaar mee (hij was altijd eind april, dit jaar eind aug en daardoor kon ik niet)

3,180

Re: prestaties van de dag

Leuk allebei!

3,181

Re: prestaties van de dag

Ja ... het zwemmen was me echt te gortig .
Fietsen 80 km ging erg lekker , had een hartslag voorgave van mijn coach . Hardlopen de eerste 4 rondes van 6 mooi steady , de laatste twee wat krampen gehad . Maar heb ook te slecht gegeten en gedronken onderweg . Daar moet ik echt aan werken . Maar verder super tevreden , dat geeft vertrouwen voor volgend jaar .

3,182

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Leuk, waar jij hebt gefietst is het zo prachtig mooi... en ja, pittig klimmen haha
Ik doe er ook wel eens een toertocht waar ze dan alles wat hoogtemeters heeft in stoppen.

Jan Janssen Classic is er ook zo een, die is erg leuk. Vanuit Wageningen álle klimmetjes in de omgeving, ook Posbank enzo.

Louise

3,183 Laatst bewerkt door dik2tri (21-09-20 12:27:14)

Re: prestaties van de dag

Niet helemaal triathlon-gerelateerd, maar lopen blijft er een onderdeel van smile Bij gebrek aan triathlonwedstrijden dit jaar, heb ik het zwemmen en fietsen maar helemaal laten versloffen en mij meer gefocust op het (ultra)lopen.

Afgelopen weekend heb ik mijn debuut gemaakt op de 12 uursloop, tijdens het Ultra Festival Deventer. In meerdere opzichten grensverleggend: mijn langste loop ooit was 6 uur / 64km, en deze wedstrijd was gedurende de nacht. De start was om 21:00 zaterdagavond en de finish om 9:00 zondagochtend.

Het parcours was een wielerbaan van bijna 1.300 meter, waarvan een meter of 300 verlicht met masten, en de rest in het donker, waarbij er op de baan wel een paar lampjes stonden om de baan zelf iets te verlichten, zodat je in ieder geval nog kon zien waar je liep. Gezellige 'festivalsfeer', met in het verlichte deel allemaal tentjes en tafeltjes etc. met begeleiders (uiteraard corona-proof), en mooi om zo steeds onder de heldere sterrenhemel te lopen.

Na een lekkere start kreeg ik in het vierde uur last van verkrampte benen, mogelijk door de kou. Ben daar niet echt meer vanaf gekomen, en het tempo zakte direct in naar 9 km/u, later in de nacht naar 8 en 7. Niet uit luxe, maar het ging gewoon niet harder. In het elfde uur een enorme dip gehad, maar mijn doel van 100km was al vrij zeker, dus er een beetje aan toegegeven en al wandelend lekker broodjes van de organisatie gegeten. Toen ik halverwege het twaalfde uur doorkreeg dat er nog 105km in zat, heb ik nog een flinke eindsprint gedaan. Verbazingwekkend dat dat dan nog lukt.

Uiteindelijk uitgekomen op 105,317 kilometer. Daarmee 2e geworden in de categorie mannen onder 40 en 9e algemeen. Stond ik zowaar weer op het podium, het moet niet gekker worden... Nu gelukkig wel een mooie beker, in plaats van een biertje de vorige keer tongue

Omdat ook in ultraland veel niet door is gegaan en tegelijk het NK 24 uur was, was zo'n beetje heel ultraminnend Nederland naar Deventer gekomen. Leuk! Bizar om te zien hoe hard sommigen gaan en dat ook volhouden. Vooral indrukwekkend hoe Irene Kinnegim een nieuw Nederlands Record neerzette met ruim 232km yikes

Nu loop ik nog een beetje als een oud opaatje, maar de spierpijn valt redelijk mee. Wat meer zorgen baart is een dikke achillespees rechts, die heeft het blijkbaar moeilijk gehad. Hopelijk valt de schade mee en trekt het snel weer weg.

3,184

Re: prestaties van de dag

Vooral blijven posten dik2tri, vind dat echt rete interessant!

Had je geen moeite met blijven concentreren? Ik heb wel eens 's nachts gefietst en vond dat het moeilijkst.
En hoe train je voor zoiets? Zoals je zegt nooit meer dan 6 uur gelopen, en dat was ook eenmalig een wedstrijd toch?

3,185

Re: prestaties van de dag

Wow wat een afstand zeg, knap!!!

Enne, begrijp ik nou goed dat je enkel rondjes op die baan hebt gerend?
Nee toch zeker.... dat lijkt me echt afschuwelijk geestdodend. Ik heb t vast verkeerd.

Maar diepe buiging voor zulke afstanden hoor, niet normaal zeg.

3,186

Re: prestaties van de dag

Ik zag het op Strava, dacht toen ook al: poehee, respect, knap! Ik zou er niet aan moeten denken, niet aan de uren, de afstand én 's nachts!

Ik was ook wel benieuwd hoe je dat voorbereidt - nouja, niet dus, maar is dat dan niet tricky, om ineens zo heel veel langer en verder te gaan lopen? 

Louise

3,187

Re: prestaties van de dag

Respect! 12u lang lopen, hardlopen. Ik vind dat toch wel bizar. Ik loop liever 20km hard dan dat ik het wandel, vooral omdat ik dan korter op mijn benen hoef te staan. Ik kan me eigenlijk nog niets eens voorstellen hoe ik zo ver zou moeten komen om me in te kunnen denken dat ik zou overwegen dat te ondernemen.

En LindaRotterdam, als je lezen over ultras door vrouwen interessant vindt raad ik je deze site aan: https://jannetlooptlang.blogspot.com/.

Helaas heeft ze dit jaar nog niet echt gelopen door ziekte, maar er zit weer vooruitgang in. Bizar wat die vrouw gelopen heeft! Tour de France. Er gaan maar weinig races heel goed, laat staan perfect, volgens haar, maar ze loopt wel gewoon alles uit (of bijna alles, ben er nog geen tegengekomen die ze niet uitgelopen heeft geloof ik).

3,188 Laatst bewerkt door dik2tri (22-09-20 10:39:52)

Re: prestaties van de dag

Het blog van Jannet Lange is zeker aan te raden, ze schrijft bijna net zo goed als ze loopt smile Ze was een van de grote afwezigen dit weekend, samen met een heel aantal van de (helaas ook geannuleerde) Spartathlon-gangers.

@Hedcandy: ja, het was inderdaad alleen rondjes op de baan van bijna 1.300 meter. Ik heb geen probleem met korte rondjes en doordat je met een man (m/v) of 80 bent heb je vrijwel iedere ronde wel ergens aanspraak of kom je in ieder geval mensen tegen. Het is heel gezellig en gemoedelijk, en in het donker zie je verder toch niet veel van de omgeving tongue   Maar het is zeker ook een mentaal ding. Ik heb een heel aantal mensen zien afhaken in de nacht, tijdelijk (even slapen in een tent) of definitief.

Voorbereiden op een nacht doorhalen is denk ik lastig. Ik start mijn lange trainingen vaak tussen 4:00 en 5:00 in de morgen, dus ik ben op zich gewend om in de nacht te lopen met relatief weinig slaap, dat helpt wellicht.

De verdere training vind ik ook nog lastig. 6 uurslopen heb ik eigenlijk voorbereid als een reguliere marathon, maar dan met de langste training rond de 45km. De afgelopen 15 maanden heb ik 5x een 6 uursloop gedaan, met ondanks heel verschillende omstandigheden (30 graden, vrieskou, wind, regen met enkeldiepe plassen) dezelfde uitkomst, allemaal tussen 62 en 64 km.

Blijkbaar was dat voldoende basis om 12 uur zonder echte problemen door te komen. Omdat ik wist dat het langer / verder was dan gewend had ik mij wel van te voren voorgenomen om te gaan wandelen of evt. stoppen als het fysiek echt vervelend zou worden, maar dat is niet gebeurd. Ik hoef geen doelen halen tegen elke prijs, wil mezelf niet slopen, het moet wel leuk blijven. De kramperigheid was ongemakkelijk, maar lopen ging pijnvrij. Ultralopen blijft voor een groot deel ook mentaal, maar dat geldt denk ik ook voor een hele triathlon (misschien een halve en een eerste kwart/OD ook wel).

Het grote geheim in de training zit denk ik niet in extreem lange trainingen, maar in een grote weekomvang, met veel langzame trainingen. Als ik op Strava bij de andere deelnemers kijk, zitten die vrijwel allemaal op ruim 3.000km dit jaar, dus een weekomvang van ca. 70-80km. Daar valt voor mij dan nog veel te winnen, want ik zit nog niet eens aan 40km gemiddeld per week.

3,189

Re: prestaties van de dag

Veel coaches stappen af van die ellendige lange trainingen, ze brengen voor de meeste mensen meer nadelen dan voordelen mee. Consequent en een goede regelmaat van de drie sporten zijn veel voornamer vind ikzelf.

3,190 Laatst bewerkt door Jörgen (19-10-20 11:55:44)

Re: prestaties van de dag

Gisteren als seizoensafsluiter maar naar Friesland gefietst (191 km). Na drie geannuleerde halve triatlons leek me dat een waardig alternatief.

De komende tijd even geen grote nieuwe doelen meer.

3,191

Re: prestaties van de dag

Eergisteren meegedaan in de Ardennen aan een run and bike (MTB)  als duo. Fiets en loper in één afstand en je mag zoveel wisselen als je wil. Dit was de eerste kennismaking, en heb mij opgegeven omdat de andere duo niet kon meedoen.
Ik moet zeggen dat het echt leuk was om te doen. We deden de 13km, gezien mijn duo nog niet aan langere afstanden deelneemt.
Je gaat voluit, en als je (op het vlakke) wil wisselen kan je op de MTB herstellen van het lopen.
Er is één ding waar je moet op letten; het hoogteprofiel en willen wisselen. Nadat ik achteraf zag dat ik snelheden liep die ik lang niet meer gelopen had, ondanks of dankzij mijn 'herfstreces', kwam ik bij de wissel bergop wel even in de problemen.
Had een sterk snel stuk kunnen lopen, en wisselde om te fietsen. Alleen kwam daar net een 'muur' op ons of. Pittig met MTB steil bergop die fiets nog meeduwen omdat ik net gewisseld had... tongue
Supertreveden omdat het heerlijk in de oostkantons was, en dat ik mij zo super goed voelde.

3,192

Re: prestaties van de dag

De organisatie mag ook nog een dikke pluim krijgen. Ecorunandbike; goede mondmaskerplicht vanaf de verzamelplaats aan de kantine, éénrichtingsverkeer voor afhalen nummers en chip. Startvak groot en netjes afgebakend. Start om de 15 seconden met veel plaats de eerste km om in te halen. Cafetaria gesloten om daar geen mensenhoop te creëren . Netjes !

3,193

Re: prestaties van de dag

Leuk Chris!
Ik had hem ook voorbij zien komen, maar vond het een beetje te ver weg. Wel jammer.

3,194

Re: prestaties van de dag

Leuk, Chris - hier mag weer helemaal niks meer. En bij jullie na vandaag misschien ook niet meer?

3,195

Re: prestaties van de dag

Klopt Louise, ons gezin zou 1november meedoen aan de donkmeerloop in Berlare. Daar kregen we gisteren het bericht van; afgelast hmm . Mijn vrouw zou de 6km doen samen met de dochter en de zoon. Ik zou de 12 km gedaan hebben. Tja..
Beetje weer een domper natuurlijk.

3,196

Re: prestaties van de dag

Voor het eerst in jaren weer eens een 5k binnen 20 min gelopen. Vorm was niet top maar liep hem toch vrij eenvoudig.
Doel voor dit jaar nog om mijn PR van 19:11 te verbeteren. Zou ik toch nog ergens een PR lopen dit jaar.

3,197

Re: prestaties van de dag

Ik heb gisteren een driedaagse MTB/CX tocht afgerond. Ik was met drie vrienden op pad. Zij alle drie op de MTB ik op CX. Wat een heerlijk weekend was het. Echt een herftstocht met regen, wind, bladeren en de nabijheid van drie gelijkgestemde. We vertrokken vanuit Beegden en via een vrijwel onverharde rit kwamen we aan bij het plaatsje Noorbeek. Ik reed tussendoor lek en vanuit het niets, tijdens de reparatie, een onmogelijke kramp in mijn rechterbovenbeen. Daar flipte ik best wel van want dat heb ik eigenlijk nooit. Een beetje rekken en strekken hielp wel. In Noorbeek hadden we in de Witte olifant ons verblijf. Het was een prettig locatie om te verblijven als sporter. Vrijdagavond hebben we nog wat laatste minuutveranderingen in de route aangebracht. Richting was het drielandenpunt te Vaals. Dat lukte ook maar nu was het bij de MTB-ers bingo. 4 x maal lek gereden. Allemaal dorens dus kennelijk is dat normaal daar. Omdat de voorraad binnenbanden op raakte wilden we in Vaals nieuwe binnenbanden halen maar de enige fietsenmaker was op vakantie. Gelukkig bleek de HEMA wel de goeie binnenbanden te hebben. Het drielandenpunt was erg druk, veel racers en trailrunners. Ik merk wel dat het aantal CX-ers daar spaarzaam was. De gastvrouw van de Witte olifant had voor het avondeten gezorgd in de vorm van een BBQ. Dat was goed geregeld. We hadden gekozen voor flink wat hoogtemeters en dat lukte. Het gemiddelde van de 4 Garmins was 1350 m. Helaas door het vele lekrijden moesten we de oorspronkelijke 90 km inkorten tot 70 km. Het wordt toch sneller donker dan dat je wilt. Zondag stond de terugrit gepland, het beste was er wel af dus hebben we gekozen voor de eerste 25 km onverhard te rijden en de rest op asfalt. En weer 2 x lek gereden door de MTB-ers. Onderweg merkte ik wel dat het schakelen van de achterderailleur steeds zwaarder werd. Maar ik dacht dat het aan mijn koude handen lag. Niet dus. 10 km voor het einde brak de kabel en had ik alleen het voorblad over om mee te schakelen. Of te wel het zwaarste verzet of iets minder zwaar. Het was een goeie training zeg maar. Ondanks dat en de vele lekke banden weer wat dingen geleerd: Limburg is mooi voor de CX en MTB. Veel zand- en grindpaden en single tracks. Het is druk daar met  fietsers, heel druk. De Garmin 530 heeft voldaan aan mijn verwachtingen. Heldere display, duidelijke instructies en nauwkeurig. Verder reed ik altijd gekleed als een Eskimo. Dit jaar wilde ik eens proberen het hele weekend in het kort te rijden. De gedachte hierachter was dat je met natte kleding nog sneller warmte verliest dan zonder kleding. En dat is me eigenlijk wel goed bevallen. Na 10 minuten merkte ik het eigenlijk niet meer. Het was dus goed te doen. Ondanks dat je aan het einde van de dag onder de modder zit voelt het op de een of andere manier lichter of wendbaarder.

Hoe doen jullie dat? Hoe kleden jullie je op fietstochten? Altijd kort? Of afhankelijk van of er regen is? Of bijvoorbeeld onder de 10 graden lang?

Verder is het me min of meer wel gelukt rustig aan te doen. Ik zit nog steeds met de rem op sporten i.v.m. overtrainen. Over de drie dagen heen had het erger gekund. Of misschien heb ik alleen last van bij het hardlopen. Ik weet niet of overtraindheid zo werkt dat het alleen geldt voor 1 sport?

Al met al het hele weekend zo'n 211 km op de CX gezeten en een kleine 1800 hm.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,198

Re: prestaties van de dag

Leuk, zo'n weekend!
En dat vele lekrijden door doorns pleit maar weer voor Tubeless...

Kwa kort: bij de benen prima, op mn romp toch liever niet.
Ik ga met twijfelachtig weer voor mn Gabba, sowieso winddicht en houdt een goede bui ook tegen. Als het de hele dag regent, dan een regenjasje...

3,199

Re: prestaties van de dag

mcguyver schreef:

Hoe doen jullie dat? Hoe kleden jullie je op fietstochten? Altijd kort? Of afhankelijk van of er regen is? Of bijvoorbeeld onder de 10 graden lang?

Zeker niet altijd kort, al kan dat nu soms nog wel. Als ik het rustig houd is het bij mij in principe al onder de 15 lang-lang, maar het hangt wel veel af van wind en nattigheid. Bij regen ook lang, dat houdt de wind eraf, en goed spul is zó droog. Bij veel en lang regen zeker ook een regenjasje.
Maar inderdaad is meer kleren wel 'stroever' en je vangt meer wind - andere kleding is een van de oorzaken van een lagere snelheid (bij gelijk vermogen) in de winter.

mcguyver schreef:

Ik weet niet of overtraindheid zo werkt dat het alleen geldt voor 1 sport?

Nee, zo werkt dat niet - echt overtraind beïnvloedt je hele leven, denk maar aan die prikkelbaarheid en het slechte slapen. Een verhoogde hartslag neem je ook steeds mee. Als je het maar bij één sport ervaart, ben je ofwel niet echt overtraind, ofwel je zit nog in de ontkenning wink

Louise

3,200

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Nee, zo werkt dat niet - echt overtraind beïnvloedt je hele leven, denk maar aan die prikkelbaarheid en het slechte slapen. Een verhoogde hartslag neem je ook steeds mee. Als je het maar bij één sport ervaart, ben je ofwel niet echt overtraind, ofwel je zit nog in de ontkenning wink

Louise

Als ik mag kiezen dan liever niet overtraind zijn... ;-)

Je moet sneller dan de klos zijn.