1 Laatst bewerkt door Sandra86 (10-10-20 13:24:11)

Onderwerp: Gravelbike vs MTB

Als vervolg op de discussie in het 'wat heb je vandaag nou weer gekocht' topic: zijn er mensen met een gravelbike onder jullie? Ik heb vroeger een mountainbike gehad, vond het heel leuk om in de natuur te fietsen maar omdat ik verminderd dieptezicht heb, heb ik nooit heel comfortabel/met een veilig gevoel op de mountainbike gezeten. Zou fietsen op een gravelbike een alternatief zijn? Waar fietsen jullie dan? Bredere zandpaden?

2

Re: Gravelbike vs MTB

MTB en doe ik liever op de technische singeltracks, veel wenden en keren met af en toe een sprongetje. Fun!

Gravellen doe ik meer op de andere onverharde paden, door het bos, door het veld, meer vlak.
Het voordeel van deze fiets vind ik dat hij ook echt prima op asfalt kan, iets wat je met een MTB liever niet wil ivm rolweerstand.
Dus het is meer hybride.
Voor mij nog extra dat ik er ook mn bikepacking tripjes mee wil gaan maken.

3

Re: Gravelbike vs MTB

IK heb geen gravelbike, maar ik heb vorig jaar wel met veel plezier een gravelride gedaan en het plan is om er komende winter weer wat doen. Voor mij is echt MTB'en ook te technisch, maar die graveltochten leuk, dat is inderdaad meer op onverharde wegen, schelpenzandpaadjes enzo.

Maar ik ga voor dat een paar keer doen geen aparte fiets kopen. Ik doe het op de fiets die ik heb overgehouden aan m'n fietstocht dwars door Afrika, dat is een soort kruising tussen een vakantiefiets en een MTB. Met op dit moment allroundbanden erop, waarmee ik redelijk grip heb maar op asfalt ook nog wel vooruit kom - maar heel belangrijk vind ik snelheid niet bij dat soort ritjes. Ik was vorig jaar met een vriendin op een gewonere maar wel degelijke vakantiefiets, en die moest één stukje lopen waar ik wel doorheen kwam, dankzij de bredere banden, maar dat ging dus ook.

Dus het is maar net wat je al hebt en wat je verder wil, qua fietsen, of je zo'n fiets nodig hebt. Het lijkt tegenwoordig alsof je voor elke soort ondergrond en voor elke fiets-variant een andere fiets nodig hebt, maar daar zit ook veel commercieel belang bij natuurlijk. Op de MTB of crossfiets kan je ook prima op gravel rijden.

Ook bij mij speelt trouwens gebrekkig dieptezien een beperkende rol bij m'n MTB-techniek. Bij afdalen ook (dus ook op de racefiets, en wandelend of hardlopend). Verder weinig last van in het dagelijks leven - gelukkig zijn de modernere 3D-films zo dat ik ernaar kan kijken zonder hoofdpijn te krijgen of alles dubbel te zien wink

Louise

4 Laatst bewerkt door mcguyver (10-10-20 18:15:24)

Re: Gravelbike vs MTB

Sandra86 schreef:

Als vervolg op de discussie in het 'wat heb je vandaag nou weer gekocht' topic: zijn er mensen met een gravelbike onder jullie? Ik heb vroeger een mountainbike gehad, vond het heel leuk om in de natuur te fietsen maar omdat ik verminderd dieptezicht heb, heb ik nooit heel comfortabel/met een veilig gevoel op de mountainbike gezeten. Zou fietsen op een gravelbike een alternatief zijn? Waar fietsen jullie dan? Bredere zandpaden?

Ik heb geen gravelbike maar wel een cyclocrosser. Maar aangezien ze er bijna hetzelfde uitzien doe ik maar even of ik er wel 1 heb. Ik heb in mei dit jaar mijn MTB verruild voor een CX. Belangrijkste reden: ik was er niet op mijn gemak mee omdat ik vierkantebochten expert ben. Ik vind het cx-geweldig, niet op mtb-circuits, maar verder overal. Ik ga sneller dan de mtb. Op de cx kan ik nog steeds in de modder spelen maar zit ik niet meer te balen omdat iedereen mij voorbij rijdt.

Ik fiets op zand, grind, bospaden etc. Op internet googlelen naar gravel of mtb-routes en je vindt een hoop.

Ik zou het aanraden. Anders huur je er 1. Weet je het zeker.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Gravelbike vs MTB

Louise schreef:

Dus het is maar net wat je al hebt en wat je verder wil, qua fietsen, of je zo'n fiets nodig hebt. Het lijkt tegenwoordig alsof je voor elke soort ondergrond en voor elke fiets-variant een andere fiets nodig hebt, maar daar zit ook veel commercieel belang bij natuurlijk. Op de MTB of crossfiets kan je ook prima op gravel rijden.
Louise

Ik ben het met je eens dat er tegenwoordig te veel verschillende off-road fietsen zijn. Vandaar dat ik een beetje de weg kwijt ben. Zeker het verschil tussen een gravelbike en een CX fiets ga ik volgens mij niet eens merken. Maar op dit moment heb ik alleen een racefiets, dus ik was op zoek naar 1 fiets extra. Manlief heeft al een jaar of 10 een CX en die rijdt vooral op schelpenpadjes en de makkelijkere MTB routes, zijn fiets is alleen helaas 2 maten te groot voor mij, dus lenen kan niet echt. Goed idee McGuyver om eens rond te vragen of ik binnen de club een keer iemands fiets mag uitproberen in (ongeveer) mijn maat.

Louise schreef:

Ook bij mij speelt trouwens gebrekkig dieptezien een beperkende rol bij m'n MTB-techniek. Bij afdalen ook (dus ook op de racefiets, en wandelend of hardlopend). Verder weinig last van in het dagelijks leven - gelukkig zijn de modernere 3D-films zo dat ik ernaar kan kijken zonder hoofdpijn te krijgen of alles dubbel te zien wink
Louise

Owja inderdaad afdalen in de bergen doe ik ook altijd voorzichtig, en bij voorkeur met stokken om de afstand in te kunnen schatten. De mensen die mij inhalen haal ik typisch bij het klimmen weer terug in big_smile 3D films kan ik ook wel hebben gelukkig, niet dat ik veel 3D zie maar hoofdpijn krijg ik er ook niet van. Niet dat we vaak naar de bios gaan (en nu al helemaal niet).

6

Re: Gravelbike vs MTB

Het verschil tussen een cyclocrosser en een gravelbike zit hem met name in de geometrie.
De eerste is gemaakt voor korte crosswedstrijden, die vaak uit meerdere dezelfde ronden bestaat.
De tweede is gemaakt voor langere tochten, met dus iets meer comfort.
Sommige modellen hebben zelfs iets van vering in de achterbrug, of in het balhoofd (de diverge van specialized heeft dit) om de schokken wat op te vangen (zoals je bij een MTB de voor- en soms achtervering hebt)
Daarnaast hebben de gravellers in meer of mindere mate (ook weer afhankelijk van merk en model) extra bevestigingspunten voor bagage.

7

Re: Gravelbike vs MTB

Verschil tussen een cx fiets en gravelbike zit hem voornamelijk in de details. Waar een cyclocross fiets (cx) vooral is ontwikkeld voor dergelijke wedstrijden, is een gravelbike voornamelijk ontwikkeld voor het genieten van onverharde wegen. Hierdoor is de geometrie van een cx over het algemeen iets agressiever en heeft de gravel weer aansluitpunten voor spatborden.

Zelf heb ik op dit moment een mtb, aangezien hier in de buurt een paar leuke mtb routes zijn die te technisch zijn voor een gravelbike.

8

Re: Gravelbike vs MTB

En ja, eens met dat het weer een nieuwe modegrill is. Je moet immers geld blijven spenderen...
Extra grappig vind ik dat er bij een gravelbike dus ook weer een nieuwe swag hoort.
Nou ben ik zelf al iemand die met zn wielrenkleding op de MTB stapt, dus daar trek ik me dan ook weinig van aan.

Bij t gravellen wordt t nog wel verder doorgevoerd in een lifestyle van bbq met veel vlees, bijzondere biertjes en goede koffie.

9

Re: Gravelbike vs MTB

CX fiets en graveller, hebben wel wat meer snelheid op de gewone weg zoals al aangegeven. Ik rij zelf met Mtb, en gravelbike zou wel leuk zijn. Maar goed, financieel is het allemaal weer wat extra en een extra fiets is extra stalling.
Vanmorgen met fietsgroep eerste keer, na een aanloop op verhard, de bossen in. Degenen met de gravelbikes waren idd makkelijker en sneller aan t rijden op het verhard.
Technisch afdalen en uitdagende tracks is wel aan mij besteed en doe ik graag. Vandaag in mijn ethousiasme op bochtige singletracks wel even een boom hard "geknuffeld" .
@Hedcandy, goede koffie en bijzondere biertjes zijn zeker altijd welkom.

10

Re: Gravelbike vs MTB

Zojuist 5 uur op de CX gezeten, 105 km blubber en regen. Heerlijk. En nu biertjes en vuurtje. En dat zonder de graveller. :-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Gravelbike vs MTB

En je hoeft op een cx of mtb natuurlijk ook geen hipster baard, dat scheelt ook.

12 Laatst bewerkt door wilagro (11-10-20 18:31:12)

Re: Gravelbike vs MTB

Dubbel hoeft niet. Deze maar leeg gehaald.

13

Re: Gravelbike vs MTB

wilagro schreef:

En je hoeft op een cx of mtb natuurlijk ook geen hipster baard, dat scheelt ook.

Hedcandy schreef:

Bij t gravellen wordt t nog wel verder doorgevoerd in een lifestyle van bbq met veel vlees, bijzondere biertjes en goede koffie.

big_smile  De biertjes en de koffie vind ik wel wat trouwens. Maar om daar nou een fiets voor te kopen....

Louise

14

Re: Gravelbike vs MTB

Ik heb ondertussen mijn oude MTB teruggeleend van mijn broer. Hij heeft ondertussen een nieuwere (29er) en gebruikte 'm eigenlijk niet meer. Ik ga morgen een rondje fietsen, tenzij er op mijn werk nog wat gebeurt waardoor ik niet een paar uurtjes vrij kan nemen 's middags. Verschil met vroeger is dat ik nu 'flat' (niet inklik) pedalen heb gemonteerd om mee te fietsen, hopelijk kan ik daardoor wat meer vertrouwen opbouwen.

15

Re: Gravelbike vs MTB

En, nog gefietst inderdaad, en hoe ging het?

Ik heb op de fiets voor onverhard en gravel enzo half-half-pedalen, dus de ene kant plat en de andere kant SPD. In de praktijk heb ik m'n voeten ook meestal los, ja.

Louise

16

Re: Gravelbike vs MTB

Dat klinkt inderdaad fijn. Ik ben nu aan het oefenen van de fiets springen. Kan het inmiddels wel op het vlakke, maar halverwege een heuvel vind ik doodeng.

Kom je dan wel boven als je niet aan je pedalen kan trekken?

mcguyver schreef:

Zojuist 5 uur op de CX gezeten, 105 km blubber en regen. Heerlijk. En nu biertjes en vuurtje. En dat zonder de graveller. :-)

Ik heb inmiddels een fijn zadel op de CX, dus kan ook voor de langere afstanden gaan. En speciaalbiertjes. big_smile
Nog tips qua routes? Veel MTB parcoursen zijn me iets te extreem en te weinig blubber.

17

Re: Gravelbike vs MTB

LindaRotterdam schreef:

fijn zadel op de CX, dus kan ook voor de langere afstanden gaan. En speciaalbiertjes. big_smile
Nog tips qua routes? Veel MTB parcoursen zijn me iets te extreem en te weinig blubber.

IK heb sinds een week Komoot en daar staat veel. Daarvoor keek ik naar stravaritten van bekenden en zette die over. Op wikilocs staat het een en ander. Op het moutainbike forum staat ook wel wat en tot slot de organisaties van diverse veldtoertochten (VTT) publiceren soms hun routes.

Je moet sneller dan de klos zijn.

18 Laatst bewerkt door Louise (21-10-20 17:40:08)

Re: Gravelbike vs MTB

LindaRotterdam schreef:

Kom je dan wel boven als je niet aan je pedalen kan trekken?

Ja, nouja, ik doe niet zulke extreme dingen, het scheelt wel natuurlijk - ingeklikt kan je wel meer. Maar tegen de tijd dat ik echt moet gaan trekken ben ik ook bang dat ik stil kom te staan en eraf moet!

Leuke routes: https://gravelrides.cc/alle-routes/  Helaas niet veel hier in de buurt. Broekpolder ken je waarschijnlijk wel? Veel blubber!

Louise

19

Re: Gravelbike vs MTB

Dankjewel voor de link Louise, hier zitten wel wat routes bij die ik kan aanpassen en zelf gebruiken. Binnenkort maar eens een gravel route rijden hier in de buurt!

Ik ben gisteren gaan fietsen met de mountainbike op de MTB route bij mij in de 'achtertuin' (MTB route Mierlo). Het was wel even wennen om weer op de mountainbike te zitten, maar de route was leuk en er zat eigenlijk op elk moeilijk(er) punt wel een makkelijker alternatief. Omdat ik dus geen hoogte kan inschatten en soms een angsthaas ben, ben ik dus altijd extra voorzichtig bij dropoffs (lees: boomwortel in een afdaling). Ik heb er een paar wel gedaan en die gingen gewoon goed, goed voor mijn zelfvertrouwen. En ik heb genoten, dat was het belangrijkste! Geen vervelende loslopende honden tegengekomen gelukkig smile

Over de pedalen: ik ben er nog niet aan uit... Ik heb 1x in een bocht die ik te hard nam een voet aan de grond gezet, maar ik heb ook een aantal keer gehad dat ik mijn achterwiel wilde verzetten/uitwijken met het rijden over boomwortels wat ik blijkbaar gewend ben van rijden met SPD. En 1x met mijn voet van het pedaal geschoten en nu een mooie blauwe plek op mijn scheen... Als je het me nu vraagt wil ik weer terug SPD (met hele losse pedaalspanning) maar ik zal zeker nog een aantal keer met 'gewone' pedalen rijden. Die dubbele pedalen is misschien wel een goede oplossing inderdaad, SPD op routes die ik ken een weet dat het kan, en 'los' bij onbekendere routes smile

20 Laatst bewerkt door Hedcandy (21-10-20 21:43:06)

Re: Gravelbike vs MTB

Sandra, wat leuk dat je het toch bent aangegaan! Vaker doen maakt dat je meer vertrouwen krijgt.
Tip: zet je bandenspanning niet te hoog op zo'n parcours (1,5-1,7 bar) dan heb je veel meer grip en ga je makkelijker over boomwortels etc heen.

Kwa spd, weet je dat er 2 kleuren plaatjes zijn? Zwart en zilverkleurig. De zilveren klikt echt heel makkelijk uit, de zwarte lastiger.
Kijk eens welke vd 2 je hebt, misschien kun je de makkelijkere variant erop zetten.

21

Re: Gravelbike vs MTB

Klinkt goed inderdaad, Sandra! Oefening baart zeker kunst - wat dat betreft fijn dat je zo'n 'achtertuin' hebt (jaloers wink  )

Dropoffs vind ik ook het lastigste/engste. Ik heb wel gehad dat m'n frustratie over wat ik niet kon/durfde genieten in de weg stond, maar daar ben ik gelukkig overheen.

Louise

22

Re: Gravelbike vs MTB

Sandra86 schreef:

En 1x met mijn voet van het pedaal geschoten en nu een mooie blauwe plek op mijn scheen... Als je het me nu vraagt wil ik weer terug SPD (met hele losse pedaalspanning)

Ik rij ook al zolang ik fiets met hele losse pedaalspanning, dat geeft me het gevoel dat ik snel kan afstappen. De stoplichtpendule heb ik gelukkig nog nooit gehad daardoor.

Je moet sneller dan de klos zijn.

23

Re: Gravelbike vs MTB

Hedcandy schreef:

Kwa spd, weet je dat er 2 kleuren plaatjes zijn? Zwart en zilverkleurig. De zilveren klikt echt heel makkelijk uit, de zwarte lastiger.
Kijk eens welke vd 2 je hebt, misschien kun je de makkelijkere variant erop zetten.

Serieus? Wist ik niet. Ik dacht dat het de afwerking was.

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Gravelbike vs MTB

mcguyver schreef:

Serieus? Wist ik niet. Ik dacht dat het de afwerking was.

Nee, de ene is maar op 1 richting uit te klikken, de andere multi.
Zo leer je weer eens wat wink

25

Re: Gravelbike vs MTB

Ik wist ook niet dat er verschillende plaatjes waren, thanks! Weer wat geleerd smile