1

Onderwerp: Advies voor knieproblemen

Hallo allemaal,

Al jaren speel ik met een pijnlijke knie. Ik loop nu onderhand al 8 jaar met een knie die opspeelt als ik meer ga hardlopen. Dit staat mijn fanatieke doelen in de weg. Na foto's, MRI's, artsen, fysio's, tapen, shockwavetherapie, dry needling en weet ik veel wat nog meer ben ik wel op het punt om te stoppen met de sport die ik juist zo mooi vind. Mijn knie heeft geen meniscus, slijtage of kruisbandproblemen als ik de artsen mag geloven. Maar wellicht is er iemand van jullie met de gouden tip waarmee ik de sport kan doorzetten en het hardlopen weer kan oppakken.

Alvast bedankt voor jullie adviezen in ieder geval!

2

Re: Advies voor knieproblemen

Een knie is heel complex, en daardoor kan er op veel verschillende manieren iets mis mee zijn. Ook kun je op veel verschillende manieren of momenten pijn hebben. Waar zit de pijn? Wanneer speelt het op? Als je meer dan x keer loopt per week? Of als je langer dan een bepaalde tijd loopt?

3

Re: Advies voor knieproblemen

Als je praktische ervaring wil van mensen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt dan hebben we zoals MontanaMan zegt iets meer informatie nodig. Erg vervelend in elk geval om zo zonder resultaat in het medische circuit vast te zitten. Vorig jaar kreeg ik last van wat een runner's knee leek na lopen over het strand, dus daar heb ik enige ervaring mee.

4

Re: Advies voor knieproblemen

Pfoe, 8 jaar... Frustrerend lijkt me dat! Ik heb 4 jaar rondgetobd met een vage blessure rond heup/bekken, dat vond ik al heel lang.

In mijn geval gold wel: de aanhouder wint. Ik vond vorig jaar een chiropractor die een andere diagnose stelde en van wie ik andere oefeningen moest doen. Dat bleek de gouden greep. Maar dat was eigenlijk wel een toevalstreffer - hij had vroeger met dansers gewerkt en die hadden iets vergelijkbaars, dus hij herkende het. Mijn advies is dus altijd: kom je er met de ene hulpverlener niet uit, zoek dan een ander, en houd dat desnoods langere tijd vol. Maar dat heb jij zo te horen al gedaan. Chiropractor of osteopaat ook al geprobeerd? Schoenen/zooltjes?

Ik ben ook wel benieuwd naar de dingen die MontanaMan ook vraagt, en wat ik me nog afvroeg: heb je ook al geprobeerd een tijd lang helemaal niet hard te lopen, dus het te laten herstellen, en dan heel voorzichtig vanaf 0 weer op te bouwen?

Louise

5

Re: Advies voor knieproblemen

Dat klopt wat hier in 3 reacties word weergegeven. Bij de laatste van Louise zou ik zeggen; een therapeut (meerdere soorten) die je net helpt uit eigen ervaring of de 'key' vind.

Als ik je korte info lees heb je één groot voordeel; je scans tonen goed weefsel. Van daaruit is het al een groot pluspunt!
Laat je 'bovenbuur/buren van je knie' : de heup / onderrug en je 'onderbuur van je knie': je voet /voetstand sterke voetspieren nakijken/behandelen.

Voor wat betreft je voet: keywords zoals hier op de forum te vinden zijn "barefootstrong, Barefootrunning".
Oefeningen die zoals Louise aangeeft nét dat onevenwicht oplossen, die de kniepijn kunnen veroorzaken/ in stand houden.

Als laatste: je hoeveelheid herstel in je training en vooral je slaapduur en slaapkwaliteit.