1

Onderwerp: Zwemmen trainen op het droge

Is er een mogelijkheid om het zwemmen te trainen op het droge? Uiteraard kun je je techniek niet trainen op het droge, maar is het mogelijk om bv. specifieke krachttraining te doen op fitnessstoestel? Of heeft dat totaal geen nut?
Ben namelijk vlug vermoeid tijdens het zwemmen, en mijn snelheid is ook zeker niet wat het zou moeten zijn.

2

Re: Zwemmen trainen op het droge

En wat zou er effectiever zijn dan gewoon zwemmen?

3

Re: Zwemmen trainen op het droge

Droogtraining is zelfs een heel belangrijk onderdeel in het zwemmen.
het verbeterd de ligging in het water (vormspanning) en blessures kan je er ook mee verhelpen of tegengaan.
Dit zijn dan oefeningen voor de buikspieren, schouders en de romp.
Op youtube vind je veel filmpjes, zoek maar eens "core stability swimming"

4

Re: Zwemmen trainen op het droge

Stretchcordz.
smile

5

Re: Zwemmen trainen op het droge

Jorw schreef:

Is er een mogelijkheid om het zwemmen te trainen op het droge? Uiteraard kun je je techniek niet trainen op het droge, maar is het mogelijk om bv. specifieke krachttraining te doen op fitnessstoestel? Of heeft dat totaal geen nut?
Ben namelijk vlug vermoeid tijdens het zwemmen, en mijn snelheid is ook zeker niet wat het zou moeten zijn.

Totaal geen nut
Gebrek aan snelheid is gebrek aan techniek of gebrek aan snelle spiervezels. Kun je trainen met sprinten in het water. Of je kunt er je ouders de schuld van geven.

Vlug vermoeid zijn kun je enkel oplossen door lange sets te zwemmen.

De enige droogtraining die ik heb zien werken is langlaufen. Toen ik een paar jaar terug in Duitsland woonde heb ik jongens gezien die wekelijks een paar keer gingen langlaufen en die waren aan het eind vd winter sterk in het water met maar heel weinig zwemuren. Maar ik zou, voor ik ging (roller)skien eerst kijken of ik vaker en langer in het water kon liggen  wink

6

Re: Zwemmen trainen op het droge

Eens met thijs. Als je al (heel) goed zwemt zoals filip dan is droogtrainen een extra meerwaarde maar als je nog niet goed kunt zwemmen denk ik dat je gewoon zoveel mogelijk in het water moet liggen. Nu je terug in buitenwater kunt hoef je niet altijd rekening te houden met de openingsuren van het zwembad dus....

7

Re: Zwemmen trainen op het droge

Algehele belastbaarheid kan een beperkende factor zijn bij het zwemmen. De combinatie van duur/krachttraining op het droge en techniektraining (zwemles in het bad) kan voordelen hebben. Dit hangt allemaal af van je basiskracht en motoriek.

Zo kan je met elastieken en een spiegel je catch goed oefenen. Je kan voorovergebogen staan en je focussen op de stand en positie van je ellenboog. Door dit soort oefeningen beheerst uit te voeren train je de juiste  spieren. Ook je buikspier en rugspieren kan je goed droog trainen. Deze kunnen beperkend zijn bij een goede drijfligging. Pully's met laag gewicht maar veel herhalingen kunnen ook je pull sterker maken. Tot slot kan je - als je motorisch niet heel sterk bent - bewust de vermoeidheid in armen en benen op zoeken. Dus bijvoorbeeld 30 squats en 30 pully's met een gewicht dat je net kan volhouden en dan met het elastiek de perfecte catch uitvoeren. Daar zit een uitdaging om juist in de vermoeidheid je bewegingen te blijven voelen en te beheersen.

Met alleen kracht ga je het niet redden. Maar voor sommigen kan de combinatie wel versnelling brengen.

Er bestaan best veel boekjes over strength en triathlon/zwemmen.

8

Re: Zwemmen trainen op het droge

Al die oefeningen die omschrijven worden lijken meer op core stability training. Helpt voor je core, en daar heb je met zwemmen wellicht ook voordeel van, maar om echt eht zwemmen te trainen, moet je toch echt het water in (dat is mijn mening).

Iedereen moet een keer beginnen. Tijdens mijn eerste "zwemtraining" voor zover je dat een training kan noemen was een ramp, was na 25 mtr crawl al helemaal gesloopt.

Vraag iemand om tips voor techniek, dan komt de snelheid vanzelf. Met een betere techniek zal je ligging/ademhaling ook beter gaan, en kost het minder energie om je baantjes te trekken.

Gewoon het water in dus:)

9

Re: Zwemmen trainen op het droge

https://m.bol.com/nl/p/swimming-anatomy … 20strength

Interessant boek. Bestaat ook een triathlon versie.

Natuurlijk is trainen in het water eerder functioneel. Toch bemerk ik vaak een weerstand tegen aanvullende training op het droge. Ik snap dat niet zo goed.

lat pulley is niet puur core - maar kan nuttig zijn - toch?

10

Re: Zwemmen trainen op het droge

Droogtraining waarbij de zwembeweging zoveel mogelijk wordt geimiteerd kan van toegevoegde waarde zijn, zoals het al eerder omschreven gebruik van stretchcords of training dmv latpulleys. Maar volgens mij heeft het voornamelijk zin als je al beschikt over een redelijke zwemtechniek en ook minstens 2-3 keer per week in het water ligt. Nadeel is namelijk ook dat het vreselijk saai en geestdodend is. Ik gebruik ze nog wel eens als ik niet in de gelegenheid ben om te zwemmen. Ik doe dan vaak sessies van ongeveer 1.5-3 min. ongeveer equivalent van 100- 200 m met daarna een 1 minuut rust. Na een half uur heb ik het echter wel gehad!
Om progressie te makken in het zwemmen moet je gewoon veel kilometers maken, 8-10 km per week verdeeld over 3-4 sessies is een mooi uitgangspunt in mijn ogen. En vergeet al die drills!! Ga zwemmen, veel, verschillende afstanden, verschillende intensiteiten, (sprint, duur, varieer in rust enz. Enz..). Gebruik pull buoy, enkelband en evt. paddles.

11

Re: Zwemmen trainen op het droge

En als je nou de toegang tot een zwembad volledig ontzegd wordt??

De laatste tijd is het steeds hangen en wurgen om een plekje in een zwembad gereserveerd te krijgen. En door alle maatregelen zijn de baantjes uren korter en verseeld over minder banen.

Nu is alles dicht. Ik vul aan door wat extra krachttraining te doen. Maar ik vraag me af of het ook mogelijk is om de zwembeweging op het droge na te bootsen....

Heb wel op internet een zwemtrainingsbank gezien. Maar ja, die kost €1600,- en waar moet je zo'n ding weer laten...

Hebben jullie nog suggesties voor zwemtraining op het droge???

12

Re: Zwemmen trainen op het droge

Sinds de vorige lock-down zijn er toch wel genoeg filmpjes te vinden? Elke pro of ex pro zwemmer of triatleet heeft toen wel iets online gezet. Kijk bv eens bij Dave Scott ofz? https://davescottinc.com/

13

Re: Zwemmen trainen op het droge

Met een zwemkoord van een paar tientjes kun je best wel wat doen wat de zwembeweging enigszins benadert. Probleem is echter, wat in die oude posts hierboven ook al staat: het is verschrikkelijk saai. En het is zeker geen echt zwemmen.

Louise

14

Re: Zwemmen trainen op het droge

Ik heb dit nu besteld, de box waar je op ligt is eigenlijk een soort van rechthoekige medical bal dus je moet ook je core effectief gebruiken. Denk dat het ook in normale tijden een prima aanvulling is op de zwemtrainingen. https://www.zen8swimtrainer.com/

15

Re: Zwemmen trainen op het droge

Nu wachten op de connectie met zwift. Mooie tocht langs de kust van hawai ofzo.
Maar zonder gekheid, ziet er wel goed uit. En je kunt altijd trainen en bent niet meer afhankelijk van de zwembad openingstijden

16

Re: Zwemmen trainen op het droge

ronnyke schreef:

Ik heb dit nu besteld, de box waar je op ligt is eigenlijk een soort van rechthoekige medical bal dus je moet ook je core effectief gebruiken. Denk dat het ook in normale tijden een prima aanvulling is op de zwemtrainingen. https://www.zen8swimtrainer.com/

Ronnyke, heb je het al binnen,en hoe bevalt het??

17

Re: Zwemmen trainen op het droge

Heb hem idd vorige week binnen gekregen en het is wel leuk, de box waar je op ligt is comfortabel en je moet ook wel de focus houden of je valt eraf. Er zit dan ook een schema voor 2 maanden bij dus ideaal om toch wat gerichter te trainen nu in deze periode.