1

Onderwerp: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

Dag iedereen,

Ik ben gisteren begonnen aan een trainingsplan op Zwift (Zwift Acadamy Tri 2020).
De 1e workout was een kracht workout waarbij je rond 80% van je FTP fietst maar waarbij de omwentelingen steeds verlaagd worden van 65 naar 55 rpm (per blokje).

Tijdens de workout komt er vaak een aanmoedigende tekst of uitleg op het scherm, bvb: "Work those quads", "This is equivalent to a large number of leg presses in the gym" etc.

Kortom alles draaide rond het duwen met de bovenbenen/quadriceps aan die lage omwentelingen. Nu heb ik de training volledig afgewerkt en ik moet zeggen dat het bij mij vooral mijn kuiten waren die zwaar belast werden.

Tot zover zelfs dat ik in de laatste serie een paar keer vrij dicht bij een 'spiral of death'-gevoel ben gekomen wegens verkramping in de (rechter)-kuit.

Nu vraag ik me af hoe dit zou kunnen komen, heeft iemand iets gelijkaardig? Ligt dit aan het feit dat mijn kuiten de zwakke plek in het lichaam zijn of kan dit te maken hebben met de plaatsing van het schoenplaatje waardoor je meer op de kuiten werkt ipv op de bovenbenen?

Indien de laatste optie het geval is, vind ik het dan wel belangrijk om mijn schoenplaatjes te verschuiven.

Alle gedeelde ervaring is welkom smile

Alvast bedankt!
Thomas

2

Re: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

Eerste waar ik naar zou kijken: zadelhoogte. Dat is op basis van een heel basale vuistregel: als fietsen relatief belastend is voor de kuiten, duidt dat op zadel te hoog -  je moet dan te ver reiken. Daar zou ik eerst naar kijken, of liever gezegd, mee experimenteren - zadel paar mm laten zakken. Pas daarna zou ik met schoenplaatjes gaan schuiven, of zadel iets naar voren kan ook.

Kuiten als zwakke plek lijkt me niet zo waarschijnlijk - je loopt toch ook hard? Dan kunnen ze wel wat hebben. Wel zou ik zeggen: laat die kuiten nu wel eerst goed herstellen. Om de veranderingen aan je fietspositie goed te kunnen beoordelen, maar sowieso ook: kuitspieren zijn tamelijk blessuregevoelig. Dus rust, beetje rekken.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3

Re: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

Wat Louise zegt, zadelhoogte. Bij mij was het echter andersom toen ik last kreeg van mijn kuiten. Hij bleek te laag te staan.

4

Re: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

Bij mij was het omdat mijn heup en enkel mobiliteit niet ok was, daar doe ik nu gerichte oefeningen voor om deze soepel te maken. Het rare is dat de oorzaak hiervan vertrekt uit mijn linker schouder.

5

Re: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

De kracht op de kuiten is vrij groot met dit soort oefeningen. Veel groter in ieder geval dan met welke andere trainingsvorm die triathleten normaal doen. Je bent dit waarschijnlijk niet gewend en laat je nu opjutten door een trainingsschema dat niet is aangepast aan je vrij beperkte getraindheid wat betreft krachttraining. Rustiger opbouwen lijkt me nodig.

6

Re: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

Bedankt voor de reacties!

Ik had zelf niet aan zadelhoogte gedacht. Aangezien het enkel rechts voorkomt, legde ik snel de link met plaatjes die misschien niet perfect symmetrisch staan (of het lichaam dat niet perfect symmetrisch is.

Ik zal in de toekomst eens kijken waar ik kan aanpassen (en mijn bike fit data nog eens bovenhalen of ik niet per ongeluk ergens iets fout heb gezet bij het kuisen/switchen van onderdelen etc.)

Het is niet zo dat het nu ook een groot blessureprobleem is. Zodra ik met een hogere frequentie trap, kan ik weer zo hard gaan als ik wil zonder klachten. Ook bij het lopen is het geen probleem. Ik gebruik ook wel regelmatig de foamroller.

Mijn trainingen bestaan inderdaad vooral uit (hard-)loopsessies dus ik hoopte wel dat mijn kuiten tegen wat bestand waren, maar misschien ben ik niet echt gewend aan dergelijke krachttraining zoals thijs zei.

7 Laatst bewerkt door Louise (13-11-20 19:09:17)

Re: Krachttraining op de fiets - kuitklachten

O, alleen aan een  kant, dat had ik niet begrepen uit je eerste post. Dat maakt wel uit, dan kan het ook zoiets zijn als wat Ronnyke zegt. Of iets met een schoen/plaatje.

Je lichaam is niet perfect symmetrisch, althans: dat is bijna niemand. Het probleem van fietsen is juist dat je dat niet-symmetrische lichaam aan een wel-symmetrisch en hartstikke stijf ding moet zien aan te passen. Soms moet een afstelling juist asymmetrisch zijn om bij je lijf te passen. Daar is bike-fitting voor, maar dat is geen heel precieze wetenschap. Ga naar drie bikefitters en je krijgt drie verschillende adviezen/afstellingen. Dus staar je daar niet blind op - je gevoel is belangrijker. Dus wat dat betreft zou je zeker naar die plaatjes kunnen kijken, als het voor je gevoel daaraan ligt. Maar dat wil niet zeggen dat symmetrie de oplossing is.

En nee, van één (te) zware training raak je niet meteen geblesseerd. Maar van én lopen én loodzware fietstrainingen en dat een tijdje doen kunnen je kuiten wel degelijk overbelast raken.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/