1

Onderwerp: Natuurijs in Nederland

Met de huidige temperaturen word het minder en minder waarschijnlijk dat we normale, lees oude, winters krijgen. En tja ik ben bij de oudere garde hier denk ik. Ik vermoed dus dat er niet heel veel leden zijn die veel hebben kunnen genieten van natuurijs in de klassieke winters van weleer? Ik mag nu wel in België wonen, maar schaatsen blijft zoals meerdere leden hier een passie die ik veel te weinig kan doen.
Daarvoor ga ik naar Breda, dat is toch weer een 45-50 min rijden. Ik rij dan soms even langs mijn ouders.
Alleen blijft kunstijs echt een beetje "zeep-ijs". En het liefst rij je toch op keihard sneeuwvrij natuurijs. Met het daarbij horende gekraak en gezang van het kruipen of 'leven'.
Ik heb wel met de schaatsclub en mijn vader in 2013 nog op de Weissensee gereden, en dat was wel leuk, ter vervanging. Maar dat was niet echt hetzelfde als in Friesland. En toen heb ik maar 100km gedaan.Toen heb ik ook geskied, en aan langlaufen gedaan.
De laatste heerlijke momenten op natuurijs zijn geleden van februari 2018.
Ik heb hier wel leden gezien die ook schaatsen meenemen in de training, en dat is natuurlijk een prima afwisseling.
Met hoeveel zijn er hier die trouwens de elfstedentocht hebben mogen/ kunnen rijden? Ik vraag me soms af waarom ik nog lidgeld betaal, maar ja , het zou eens kunnen vriezen.... denken we dan tegen beter weten in.
Louise kan het zijn dat jij postte dat je man ook de elfstedentocht gereden had?
En Arnosmit las ik in dit jaar is ook een fervent schaatser. Leuk!

2

Re: Natuurijs in Nederland

Hoi Chris,

Ik ben dit najaar begonnen met schaatslessen bij de Vechtsebanen in Utrecht. Ook een beetje onder het mom, weer eens wat anders maar ik moet zeggen dat ik het wel heel erg leuk vind! Ik had een pakket van 5 lessen en die zijn helaas afgelopen. Het doel is echter wel bereikt namelijk fatsoenlijk pootje over. Tot het einde van het jaar ga ik zelf wekelijks schaatsen en daarna wil ik kijken of ik kan aansluiten bij een schaatsvereniging. Ik heb Weissensee 2022 als doel voor mij gesteld, lijkt me machtig mooi om daar te kunnen schaatsen! big_smile
Wat ik vooral heb gemerkt tijdens de schaatslessen is het voordeel van 'atletisch vermogen' oftewel het lichaam is al gewend aan inspanning en dat maakt het een stuk makkelijker vol te houden. Zeker ook bij de techniekoefeningen voorafgaand aan pootje over enzo. smile
Ik heb er zelf ook een hard hoofd in dat we nog natuurijs gaan krijgen helaas en ook jammer dat FlevoOnIce sluit. sad Dat was nog de enige mogelijkheid om meters te maken zonder continu rondjes te maken op een 400m baan...

3

Re: Natuurijs in Nederland

chrisbakker schreef:

Louise kan het zijn dat jij postte dat je man ook de elfstedentocht gereden had?

Ja, klopt, drie keer zelfs, de maximale score tijdens zijn leven. Daar is hij heel trots op en hij kijkt er met veel plezier op terug - echt hoogtepunten! Hij hoopt nog op een vierde keer, mogelijk tegen beter weten in. Waar het hier al in de media over gegaan is: als het maar niet komende winter is en dan niet mag....

We waren eind augustus in Leeuwarden en hebben daar de finishplek aan de Bonkevaart bezocht en het Elfstedenbruggetje, het tegeltjes-monument, met een tegeltje van Henk erop. Dat was erg leuk! Ik was nog nooit bij de Bonkevaart geweest en Henk had z'n tegeltje ook nog nooit op die plek gezien.

Ik kan zelf trouwens niet schaatsen. Ik kom uit een van de provincies zonder schaatstraditie waar ook nog eens het water brak, de wind hard en de temperatuur relatief hoog is (Zeeland) en toen ik opgroeide schaatsten meisjes op kunstschaatsen. Ik heb het later wel een beetje geleerd maar ben moeite blijven houden met de bochten en ik ben ook nog een keer hard gevallen toen ik van achter werd aangereden (week niet kunnen werken, nog veel langer last van m'n nek). Toen verhuisde ik ook nog naar een grote stad zonder kunstijsbaan (nu is er wel iets) en alleen op natuurijs is te weinig om het te onderhouden. Ik ben ook niet zo'n kou-liefhebber en alles bij elkaar heb ik het een jaar of 15 geleden opgegeven. Bij winters vriesweer is het ook heerlijk hardlopen en zelfs fietsen.

Ik vind het wel een heel mooie sport!

Louise

4

Re: Natuurijs in Nederland

MarloesV89 schreef:

Ik heb er zelf ook een hard hoofd in dat we nog natuurijs gaan krijgen helaas en ook jammer dat FlevoOnIce sluit. sad Dat was nog de enige mogelijkheid om meters te maken zonder continu rondjes te maken op een 400m baan...

Dit is zeker jammer, ik heb daar 1 maal op de oude volle baan gereden. Dat was echt wel top als alternatief

5

Re: Natuurijs in Nederland

Ook ik ben startgerechtigd lid van de vereniging Friesche Elfsteden. Niet dat ik heel goed kan schaatsen, maar goed genoeg om met mijn duurvermogen de Tocht te kunnen volbrengen. Open water schaatsen is machtig mooi, de schaatsbaan geloof ik wel, al is die voor mij net zo dichtbij als de zwembaden.

Er zal ooit nog wel een situatie komen dat de volledige route schaatsbaar is en ik ben benieuwd of er dan ook iets te organiseren valt, ik wacht rustig af.

6

Re: Natuurijs in Nederland

Ik kan me volgens mij herinneren ooit nog eens tijdens de herfstvakantie geschaatst te hebben. Maar wat dat betreft ben ik een grote teleurstelling voor mijn ouders, ik ben vernoemd naar 2 Noorse schaatskampioenen, maar bak er zelf weinig van.
Een oude kennis van reed in de laatste tocht, maar hij moest vrij laat starten, en ging de volgende dag trouwen, dus die is toen na 100km uitgestapt....

7

Re: Natuurijs in Nederland

Net in het nieuws: https://nos.nl/artikel/2357221-geen-elf … vorst.html
De kans is ook wel heel klein natuurlijk.

Wij zijn wel een paar keer in de winter weg geweest, en toen was het voor Henk ook duimen dat er geen Elfstedentocht zou zijn wink

Louise

8 Laatst bewerkt door chrisbakker (19-11-20 21:03:45)

Re: Natuurijs in Nederland

MarloesV89 schreef:

Hoi Chris,

Ik ben dit najaar begonnen met schaatslessen bij de Vechtsebanen in Utrecht. Ook een beetje onder het mom, weer eens wat anders maar ik moet zeggen dat ik het wel heel erg leuk vind! Ik had een pakket van 5 lessen en die zijn helaas afgelopen. Het doel is echter wel bereikt namelijk fatsoenlijk pootje over. Tot het einde van het jaar ga ik zelf wekelijks schaatsen en daarna wil ik kijken of ik kan aansluiten bij een schaatsvereniging. Ik heb Weissensee 2022 als doel voor mij gesteld, lijkt me machtig mooi om daar te kunnen schaatsen! big_smile
Wat ik vooral heb gemerkt tijdens de schaatslessen is het voordeel van 'atletisch vermogen' oftewel het lichaam is al gewend aan inspanning en dat maakt het een stuk makkelijker vol te houden. Zeker ook bij de techniekoefeningen voorafgaand aan pootje over enzo. smile
Ik heb er zelf ook een hard hoofd in dat we nog natuurijs gaan krijgen helaas en ook jammer dat FlevoOnIce sluit. sad Dat was nog de enige mogelijkheid om meters te maken zonder continu rondjes te maken op een 400m baan...

Marloes, tof bericht! Nu lessen en dan in 2022 de Weissensee is al een flinke stap, en je hebt al een lichaam dat inspanningen gewend is. Dus je techniek is nu essentieel.
Tja en natuurijs, dat moeten we afwachten. Het kan wel al snel op plassen die ondiep zijn, en snel dichtvriezen, als het een weekje of 2 goed vriest. Zoals 2 jaar terug op vennetjes waar de diepte pakweg maar 50cm-1m zijn.
Flevo on Ice daar had ik wel al van gehoord, ben er jammer genoeg nooit geweest.

9

Re: Natuurijs in Nederland

Louise schreef:

Net in het nieuws: https://nos.nl/artikel/2357221-geen-elf … vorst.html
De kans is ook wel heel klein natuurlijk.

Wij zijn wel een paar keer in de winter weg geweest, en toen was het voor Henk ook duimen dat er geen Elfstedentocht zou zijn wink

Louise

Ik heb de elfstedentocht 2 keer gereden, in 1985 en in 1997. Die van 1986 helaas niet door mijn studie. Alleen je man Henk kan beschrijven en voelen wat dat is om mee te maken. Eigenlijk is het niet te beschrijven, je moet het meemaken en zien dat de steden vol mensen staan, rijen dik. Jij word net als iedereen word aangemoedigd alsof je Henk Angenent bent, op het donkere en bar koude (1997) parkoers!!  In 1985 was ik 18, ik denk de jongste van Breda, toen. Een natte 8°C versie. Veel klunen . Stukken afgesloten want niet meer veilig .
Als ik één ding zou willen veranderen, dan had ik graag de led verlichting die nu overal gebruikt worden en krachtig zijn. Dan was ik wat minder op mijn gezicht/bek gegaan in de onzichtbare scheuren in het ijs wegens donker/nacht. Je ziet gewoon geen steek.
Ik koester mijn 2 elfstedentochtkruisjes , en mijn stempelkaart van 1997 met de 3 geheime controles in perforatie vorm. 
Ik zou iedereen die een wedstrijd tot een goed einde brengt hetzelfde willen laten meemaken, mijn haar gaat er op mijn armen nog van recht omhoog staan. wink

10

Re: Natuurijs in Nederland

Vroeger werd er in mijn omgeving wel veel geschaatst. De molentocht enzo, gewoon bij oma achter het huis. Wilde altijd mee doen, maar dan zal ik vooral op een sleetje.

Te zwakke enkels en geen enkel coördinatie vermogen. En dat is na al die jaren niet veel beter geworden.

Heb vorig jaar nog eens een cursus gedaan op de tijdelijke baan in Rotterdam. 12 weken aan de basistechniek gewerkt, maar pootje over zit er nog steeds niet in. Hard rechtdoor vind ik wel mooi, dus misschien als er ooit nog eens ijs ligt, dat ik het buiten wel ga proberen!

11

Re: Natuurijs in Nederland

chrisbakker schreef:

Ik heb de elfstedentocht 2 keer gereden, in 1985 en in 1997. Die van 1986 helaas niet door mijn studie. Alleen je man Henk kan beschrijven en voelen wat dat is om mee te maken. Eigenlijk is het niet te beschrijven, je moet het meemaken en zien

Ik heb van Henk zeer zeker begrepen dat het niet te vergelijken is met andere wedstrijden - vooral omdat het zo onvoorspelbaar en uniek is. De marathon in Rotterdam is voor hem ook iets heel bijzonders, maar dat is elk jaar (nouja, normaal dan) en dat weet je vooraf. De Elfstedentocht overkomt je!

Louise

12

Re: Natuurijs in Nederland

LindaRotterdam schreef:

Vroeger werd er in mijn omgeving wel veel geschaatst. De molentocht enzo, gewoon bij oma achter het huis. Wilde altijd mee doen, maar dan zal ik vooral op een sleetje.

Te zwakke enkels en geen enkel coördinatie vermogen. En dat is na al die jaren niet veel beter geworden.

Heb vorig jaar nog eens een cursus gedaan op de tijdelijke baan in Rotterdam. 12 weken aan de basistechniek gewerkt, maar pootje over zit er nog steeds niet in. Hard rechtdoor vind ik wel mooi, dus misschien als er ooit nog eens ijs ligt, dat ik het buiten wel ga proberen!

Gewoon doen! Enne je hebt sterke enkels hoor! Als jij  lange runs zoals 30+ 40+ kilometers kunt doen. Als je begint te schaatsen heb je altijd enkels die even protesteren. Trouwens na de elfstedentocht aan de aankomst kon ik gewoon even niet lopen. Ik zakte er gewoon door big_smile  Maar ja dat mocht wel...
En je coördinatie zal ook wel meevallen, ik neem aan dat je rechter arm naar voor gaat als je linker been naar voor gaat en omgekeerd wink tijdens hardlopen.

13 Laatst bewerkt door Louise (21-11-20 10:28:32)

Re: Natuurijs in Nederland

Schaatsen is echt wel wat lastiger dan dat, hoor - het is eigenlijk een onnatuurlijke beweging, juist níet zoals lopen, met die zijwaartse afzet en andere technische kneepjes. Als je daar talent voor hebt en/of je leert het van jongsafaan, dan lijkt het makkelijk en vanzelfsprekend, maar dat is het niet - net zoals dat wij ons niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet kunnen fietsen. Dat heet 'the curse of knowledge': als iets voor jou makkelijk en vanzelfsprekend is, denk je algauw dat dat voor iedereen zo is. En dat is dus niet zo!

Louise

14

Re: Natuurijs in Nederland

Louise schreef:

Schaatsen is echt wel wat lastiger dan dat, hoor - het is eigenlijk een onnatuurlijke beweging, juist níet zoals lopen, met die zijwaartse afzet en andere technische kneepjes. Als je daar talent voor hebt en/of je leert het van jongsafaan, dan lijkt het makkelijk en vanzelfsprekend, maar dat is het niet - net zoals dat wij ons niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet kunnen fietsen. Dat heet 'the curse of knowledge': als iets voor jou makkelijk en vanzelfsprekend is, denk je algauw dat dat voor iedereen zo is. En dat is dus niet zo!

Louise

Louise, ik deel je standpunt helemaal.
De opzet van mijn schrijven was alleen het positief bekijken van enkels zonder het schaatsen.
Alleen omdat we (Linda) soms snel zeggen dat we zwakke enkels hebben.
Natuurlijk als je het later moet leren is het minder eenvoudig dan ik wil verwoorden wink .

Inderdaad, ik stond al op het ijs met mijn Friesche doorlopers, ik denk pakweg op mijn 11-12 jaar of zo. Op natuurijs en op de baan in Eindhoven. Alleen die lastige 'veters' die je rond je schoenen moest knopen kwamen snel los en dan stond je half op je schoen op het ijs ipv met het ijzer big_smile

15

Re: Natuurijs in Nederland

Het is net als zoveel dingen ook echt wel te trainen volgens mij. Ik kan me een paar winters herinneren dat we vrij veel op natuurijs konden schaatsen en dan ging het aan het eind van zo'n periode of winter best lekker (al heb ik m'n enkels met noren nooit echt onder controle gekregen). Maar meer en meer moet je er echt voor naar een ijsbaan om het te trainen, en dat kost tijd, geld en moeite. Als het keihard vriest vallen er juist veel andere dingen uit en blijft alleen over om te schaatsen. Als het niet vriest ging de voetbal enzo gewoon door, en was er gewoon geen tijd om ook nog eens naar een schaatsbaan te gaan, en wat doe je dan van de lente tot de herfst?

16

Re: Natuurijs in Nederland

chrisbakker schreef:

Met hoeveel zijn er hier die trouwens de elfstedentocht hebben mogen/ kunnen rijden? Ik vraag me soms af waarom ik nog lidgeld betaal, maar ja , het zou eens kunnen vriezen.... denken we dan tegen beter weten in.
En Arnosmit las ik in dit jaar is ook een fervent schaatser. Leuk!

Ik schaats inderdaad graag, zo'n 1500 - 2000 km per seizoen en ik geef schaatsles in Hoorn. Ik ben uiteraard lid van de elfstedenvereniging, dit jaar gaat hij sowieso niet door, maar mocht er voldoende ijs liggen dan ga ik hem zeker zelf rijden. Ik baal er nog van dat ik in 2012 niet met een aantal vrienden de hele tocht heb gedaan (was wel veel klunen, maar het kon). Ik heb nu drie keer de alternatieve elfstedentocht gereden, maar ook die gaat definitief niet door dit seizoen. Er staat wel nog een wintertriatlon gepland op 13 februari https://wintertriathlonleeuwarden.frl maar dat is natuurlijk ook hoogst onzeker of die door kan gaan. Maar het is een prachtige sport, prachtige beweging, ik ben geen technische schaatser, maar er is geen beweging waarbij het soms, heel even, bijna vanzelf gaat....heerlijk!

17 Laatst bewerkt door arnosmit (21-11-20 12:01:47)

Re: Natuurijs in Nederland

Louise schreef:

Schaatsen is echt wel wat lastiger dan dat, hoor - het is eigenlijk een onnatuurlijke beweging, juist níet zoals lopen, met die zijwaartse afzet en andere technische kneepjes. Als je daar talent voor hebt en/of je leert het van jongsafaan, dan lijkt het makkelijk en vanzelfsprekend, maar dat is het niet - net zoals dat wij ons niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet kunnen fietsen. Dat heet 'the curse of knowledge': als iets voor jou makkelijk en vanzelfsprekend is, denk je algauw dat dat voor iedereen zo is. En dat is dus niet zo!

Louise

Ik ben dat niet helemaal met je eens, tot mijn 34e kon ik niet (goed) schaatsen. Nadat ik stopte met triathlon in 1997 vanwege een kuitblessure ging ik skeeleren en ik kreeg pas op mijn 34e voor het eerst schaatsles. Op mijn 39e begon ik zelf met schaatsles geven. Je kan het dus wel leren, ook op latere leeftijd. Goede schaatsen (thermoplastische schoenen) schelen enorm, je voelt dan veel beter wat je doet. Ook klapschaatsen zijn vergeeflijker dan vaste schaatsen.
Een onnatuurlijke beweging is het wel, zijwaarts kracht uitoefenen om naar voren te gaan. Dat kwartje moet wel vallen. En er zijn wel wat meer vreemde wetmatigheden in de schaatsbeweging.
Heel lang heb ik gehoopt dat ik op latere leeftijd ook zo'n sprong kon maken met zwemmen, maar die is helaas uitgebleven. Daar zit inflexibiliteit en gebrek aan watergevoel me toch teveel in de weg.

18

Re: Natuurijs in Nederland

arnosmit schreef:
chrisbakker schreef:

Met hoeveel zijn er hier die trouwens de elfstedentocht hebben mogen/ kunnen rijden? Ik vraag me soms af waarom ik nog lidgeld betaal, maar ja , het zou eens kunnen vriezen.... denken we dan tegen beter weten in.
En Arnosmit las ik in dit jaar is ook een fervent schaatser. Leuk!

Ik schaats inderdaad graag, zo'n 1500 - 2000 km per seizoen en ik geef schaatsles in Hoorn. Ik ben uiteraard lid van de elfstedenvereniging, dit jaar gaat hij sowieso niet door, maar mocht er voldoende ijs liggen dan ga ik hem zeker zelf rijden. Ik baal er nog van dat ik in 2012 niet met een aantal vrienden de hele tocht heb gedaan (was wel veel klunen, maar het kon). Ik heb nu drie keer de alternatieve elfstedentocht gereden, maar ook die gaat definitief niet door dit seizoen. Er staat wel nog een wintertriatlon gepland op 13 februari https://wintertriathlonleeuwarden.frl maar dat is natuurlijk ook hoogst onzeker of die door kan gaan. Maar het is een prachtige sport, prachtige beweging, ik ben geen technische schaatser, maar er is geen beweging waarbij het soms, heel even, bijna vanzelf gaat....heerlijk!

De wintertriatlon lijkt me leuk om te doen. Nooit aan meegedaan. Die laatste 20 km schaatsen zouden geen issue mogen zijn, en zoals je zegt Arno; soms  gaat het vanzelf met een zwierende beweging en toch snel vooruit. Het lijkt bijna een dans als je pure kracht op een spekgladde ondergrond kunt combineren tongue

19

Re: Natuurijs in Nederland

Ik ben zelf ook pas op latere leeftijd begonnen met (wedstrijd)schaatsen, tijdens mijn studententijd.  Je kan ver komen op die manier, maar de echte toppers hebben de techniek al van kinds af aan geleerd. Eigenlijk hetzelfde als met zwemmen (op een paar uitzonderingen na). Allebei sporten waar vooral je techniek/timing belangrijk is.

Natuurlijk heb ik als kind wel eens op 2 maten te grote kunstschaatsen op de plaatselijke vijver gestaan, en zelfs een rondje om de vestingstad Hulst geschaatst met mijn vader smile Verder heb ik eigenlijk nooit natuurijs ambities gehad, wel een tocht gereden ergens in mijn studententijd maar de elfstedentocht is niet iets wat ik ambieer (Ironman Hawai trouwens ook niet), misschien omdat ik niet zo van drukte hou?

Zoals Arno zegt, ik kan ook echt niet schaatsen op van die zacht leren dingen, ik heb jarenlang op thermoplastische schoenen geschaatst. En als dat niet voldoende steun biedt heb je nog de langlaufschoen/freeskate schaatsen. Prima voor toertochten maar je zal er geen wedstrijdschaatser op zien.

20 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (21-11-20 16:51:32)

Re: Natuurijs in Nederland

Ja dat soort hoge schoenen helpen al veel. Die kwamen net op de markt toen ik ze als kind wou en waren toen nog veel te duur.
Nu heb ik goedkope tweedehands gekocht, maar die sluiten niet zo goed aan en ik sta er nog vrij wankel op.

Anyway ik zie dat ik een discussie over mijn(!) zwakke enkels gemist heb. Ik denk dat ik daar zelf wel het meeste van weet. Ik kan inderdaad ver hardlopen, maar alleen op glad asfalt, op schoenen met een platte zool en door jaren aan versterkende en stabiliteitsoefeningen. Dan nog moet ik regelmatig onvrijwillige looppauze houden omdat ik weer een enkel verzwikt heb of pezen overbelast.

Fietsen heb ik trouwens ook pas op latere leeftijd geleerd en gaat me wel goed af. wink

21 Laatst bewerkt door chrisbakker (23-11-20 22:57:09)

Re: Natuurijs in Nederland

Sandra86 schreef:

Zoals Arno zegt, ik kan ook echt niet schaatsen op van die zacht leren dingen, ik heb jarenlang op thermoplastische schoenen geschaatst. En als dat niet voldoende steun biedt heb je nog de langlaufschoen/freeskate schaatsen. Prima voor toertochten maar je zal er geen wedstrijdschaatser op zien.

Mijn eerste schaatsjes waren de Friesche doorlopers. Een echte houten! schaats. Met van die veters om rond je schoenen te doen. Gewoon bizar dat je nu op je klapschaatsen (rondjes) rijd.
En tussenin natuurlijk de 'vaste schaatsen'. Met leer in de schoenen en een vast ijzer.
Wel met mijn vader geleerd om ze zelf te slijpen en onderhouden.
Trouwens hij was het, die me rijp genoeg vond, om op mijn 18 de elfstedentocht mee te rijden.
Hij heeft m dus ook gereden, één keer in 1985.
Wat interessant is, is de trainingsevolutie. Je kon toen niet op gegevens werken die rechtstreeks van een horloge afleesbaar waren. Natuurlijk wisten ze al van FTP en omslagpunt en vermogen op een fiets. In een inspanningslaboratorium.
En de oorprik; bloedafname voor lactaatbepaling en vermogensbelasting via gradueel verhogen van de Watts.
Die hebben we zelf in de sportopleiding al kunnen doen bij elkaar in het labo.

22 Laatst bewerkt door TumTumTum (29-11-20 13:11:51)

Re: Natuurijs in Nederland

Ik ben een jaar of 7 geleden juist weer opnieuw gaan sporten en alles herontdekken toen de singel voor mijn huis dichtgevroren lag. Schaatsen was toen de aanleiding...ik wilde zo graag.
Ik had allang geen schaatsen meer maar kocht een stel bij de kringloopwinkel, later zag ik pas dat het niet eens een paar was.:)
Ik kon helemaal niks meer dus toen ben ik oa op schaatsles gegaan en weer conditie gaan opbouwen. Ik vind schaatsen heel erg leuk, ik kan het alleen niet, meerdere schaatslessen en cursussen ten spijt.
Een paar jaar geleden kon je nog wel een keer schaatsen op een ondergelopen weiland hier in de buurt in Barendrecht, dus er is af en toe nog wel natuurijs maar het is wel zeldzaam ja. Wel grappig vind ik het altijd hoe er in Nederland bij sommige mensen meteen schaatskoorts optreed als ze 's morgens een keer hun ruiten hebben moeten krabben.:)

Als ik kind kon ik best aardig schaatsen, ik had al vrij snel noren want dat suffe gedoe op kunstschaatsen vond ik niet zo veel aan.

23 Laatst bewerkt door TumTumTum (29-11-20 12:57:30)

Re: Natuurijs in Nederland

arnosmit schreef:

Ik ben dat niet helemaal met je eens, tot mijn 34e kon ik niet (goed) schaatsen. Nadat ik stopte met triathlon in 1997 vanwege een kuitblessure ging ik skeeleren en ik kreeg pas op mijn 34e voor het eerst schaatsles. Op mijn 39e begon ik zelf met schaatsles geven.

Even aanhaken in de discussie. Ik denk dat het ook scheelt waarom je niet kan schaatsen. Ik heb geen zwakke enkels, verre van. Mijn coördinatie is gewoon niet goed. Heel technische dingen op de fiets kan ik ook niet, ik kan bijvoorbeeld heel slecht bochten nemen en achtjes draaien kan ik gewoon niet. Mijn hersenen verwerken informatie te traag, daarom komt info van mijn lichaam over hoe ik gepositioneerd ben bijvoorbeeld te langzaam aan en loop ik altijd net een fractie van een seconde achter de feiten aan. Dat geeft problemen met technische sporten die een goede balans vereisen. En dat is helaas niet te trainen, ik heb het hartstochtelijk geprobeerd. Mijn benen kunnen het wel maar mijn hersenen niet.

24

Re: Natuurijs in Nederland

TumTumTum schreef:

Ik ben een jaar of 7 geleden juist weer opnieuw gaan sporten en alles herontdekken toen de singel voor mijn huis dichtgevroren lag. Schaatsen was toen de aanleiding...ik wilde zo graag.
Ik had allang geen schaatsen meer maar kocht een stel bij de kringloopwinkel, later zag ik pas dat het niet eens een paar was.:)
Ik kon helemaal niks meer dus toen ben ik oa op schaatsles gegaan en weer conditie gaan opbouwen. Ik vind schaatsen heel erg leuk, ik kan het alleen niet, meerdere schaatslessen en cursussen ten spijt.
Een paar jaar geleden kon je nog wel een keer schaatsen op een ondergelopen weiland hier in de buurt in Barendrecht, dus er is af en toe nog wel natuurijs maar het is wel zeldzaam ja. Wel grappig vind ik het altijd hoe er in Nederland bij sommige mensen meteen schaatskoorts optreed als ze 's morgens een keer hun ruiten hebben moeten krabben.:)

Ja dat is grappig, schaatskoorts. Je staat er mee op en gaat er mee slapen. Ondergelopen weiland of ven, die zijn de eerste om te proberen. Het geluid van vers hard ijs, waarover je hard kunt gaan. 5u30 u opstaan, om even voor je werk op een ven een uurtje te gaan schaatsen. Nog in het donker net als de zon opkomt het ijs betreden (in februari). En de eerste zijn op onbetreden ijs. Later in het weekend nog gaan maar dan met meerderen achter elkaar je afstanden doen. Tja tot 4 jaar geleden reed ik met mijn vader nog op de ijsbaan en even op natuurijs, toen was ie 76 big_smile .

25 Laatst bewerkt door chrisbakker (03-01-22 22:28:08)

Re: Natuurijs in Nederland

Morgen is het precies 25 jaar geleden:
'It giet oan'. 

Leuke beelden om terug te zien lijkt me:
NOS Elfstedenjournaal op NPO (In België kanaal 100 op telenet) De NOS besteed gedurende de dag daar aandacht aan met vijftien flitsjournaals.
In de avond nog een extra programma, met de hoofdrolspelers van toen, de winnaars en de organisatoren.
En de grootste Elfstedenhunkeraar. (bron: mijn tv gids)

En ook op NOS.nl