1

Onderwerp: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Ik overweeg sterk een dicht achterwiel te kopen. Ik rijd nu voor en achter met FFWD f9r fcc en dat gaat prima. Nooit problemen gehad met sterke wind etc. Ik verwacht dan ook niet een probleem met een dicht achterwiel te krijgen mbt de wind (extreme omstandigheden uitgezonderd).

Verder ken ik alle redenen om een dicht achterwiel te gebruiken. Conclusie lijkt te zijn: als je het geld er voor over hebt moet je het altijd doen, want het is sneller, variërend van een beetje tot veel.

Maar wat ik me nu afvraag: heeft één van jullie ooit een dicht achterwiel aangeschaft en daar achteraf spijt van gekregen? Om praktische redenen wellicht? Ben benieuwd welk addertje onder het gras ik wellicht over het hoofd zie...

2

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Het is heerlijk om met een dicht achterwiel te rijden. Het enige addertje dat ik heb gevonden is dat het oppompen van mijn FFWD disc wiel niet echt soepel gaat, ook niet met een verloopnippel. En daarnaast heb ik voor mijn disc wiel binnenbanden met een (heel) kort ventiel terwijl ik voor mijn voorwiel langere ventielen nodig heb. Dat kan ook met zo'n opzetstukje, dat weet ik, maar dat vind ik nogal gepiel.

3

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Dank je Maca, dat is goed om te weten want ik kijk ook naar een FFWD disc wiel met binnenband. Hoe doe je dat overigens met wedstrijden? Wat zou je gebruiken om je band op te pompen mocht je onverhoopt een keer lek rijden? Past een gemiddeld co2 pompje er wel op?

4

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Vorig jaar heb ik een dicht achterwiel aangeschaft, een zipp super 9. Spijt heb ik er niet van. Alleen wat maca ook al aangeeft het oppompen is irritant. Verloopje werkt niet helemaal goed waardoor het best wel onhandig is.

Ander probleempje is dat het dichte wiel breder is als mijn andere achterwielen. Waardoor ik de achterrem opnieuw moet afstellen, met die weggewerkte remmen is dat wel even priegelen. Dit probleem hoeft niet voor jou te gelden als je oplet. Of gewoon met schijfremmen dan heb je er geen last meer van.

5

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Dank je Lennart, dat zijn toch wel handige tips. Ik heb geen schijfremmen maar op mijn P3 zijn de remmen goed bereikbaar. Wel heb ik nu wat aarzeling over hoe dit uitwerkt in wedstrijden. Met mijn 9cm voor heb ik lange ventielen en ventielverlengers nodig en achter dan dus korte. Dat wordt dan verschillende binnenbanden meenemen en daar bovenop lastig met oppompen. Niet onoverkomelijk misschien maar ik was me daar niet van bewust.

6

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Ik heb er ooit eentje gehad en  heb het uiteindelijk weggedaan, vond het geen meerwaarde hebben + als je onderweg plat rijd is je race over.

7

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Voor het oppompen onderweg bij pech heb ik de lezyne trigger drive gekocht. Deze schroef je erop waardoor je zeker weet dat alle lucht in de band zit. Ook is die heel klein en past dus in de opening van het wiel. Het probleem met de ventielen heb ik niet, want in mijn storage box passen 2 binnenbanden. In 5 jaar triathlon heb ik nog maar 1 een lekke band in een wedstrijd gehad. Dus zo vaak komt het ook niet voor. Een lekke band in een 1/8 of een 1/4 is sowieso fataal voor je race.

8

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Ik vind het ook heerlijk om met een dicht achterwiel te rijden. Het weegt echter wel iets meer dan een hoge velgen wiel dus als je een wedstrijd hebt met veel hoogtemeters, is het wellicht niet de beste keuze.
Qua wind heb ik nog geen problemen gehad maar het voorwiel is ook veel gevoeliger daarvoor. Het 'zeilen' met de wind is een enorm voordeel smile
Het probleem met oppompen had ik ook (ook een ffwd disc) en uiteindelijk een hele klein opzetstukje voor een CO2 patroon gevonden op amazon engeland en dit werkt echt perfect: https://www.amazon.co.uk/dp/B01HDTTOGQ/

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

9

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga het dan toch maar proberen en op zoek naar een mooie aanbieding. Ik las inmiddels ook dat een dicht achterwiel met een 90mm voor stabieler rijdt dan 90mm voor en achter, omdat het dichte achterwiel als een soort kiel van een schip zou werken. Dus qua stabiliteit zou ik er zelfs op vooruit kunnen gaan. Tip van dat kleine pompje houd ik in gedachten. Ik heb een paar verschillende van die dingen liggen en misschien zit er één tussen die ook past.
Laatste vraag, welke ventiellengte hebben jullie in jullie ffwd dichte achterwiel?

10

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

ronnyke schreef:

Ik heb er ooit eentje gehad en  heb het uiteindelijk weggedaan, vond het geen meerwaarde hebben + als je onderweg plat rijd is je race over.

Als je lek rijdt is de race meestal toch wel over. In ieder geval de lol van de race.

11 Laatst bewerkt door Robbebopper (03-12-20 22:06:58)

Re: Heeft iemand wel eens spijt gehad van een dicht achterwiel?

Ik rijd zelf al elf jaar met hetzelfde FFWD discwheel. Nog nooit problemen mee gehad, en het wiel is nog steeds recht, en niet ingesleten op de velgranden.
Ik schat zeker vijftigduizend kilometer met het wiel gefietst te hebben, en ik geniet nog steeds van het mooie geluid als je door de bochten gaat.
Het is ook sneller, maar niet veel. Grootste winst op dat gebied haal je toch uit je houding op je fiets.

Maar, ik vind het echt meerwaarde hebben.

Hier na een tijdritje van de club.

https://www.mupload.nl/img/lp0ya86ge.jpeg