1 Laatst bewerkt door petitmas (13-11-09 21:34:26)

Onderwerp: Snelheid

Hallo

Ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden :

Ongeacht wat je niveau is;.......... tijdens een duurloopje met snelheidselementen (bijvoorbeeld pyramide van 1,2,3,2,1 minuten versnellen tijdens een 10km) zou je "de versnelling" kunnen meten aan het feit dat je tijdens de versnelling minimaal 180 passen maakt (90 keer links (of rechts) tellen)

Waar of niet waar?

A+
Arthur

(achterliggende gedachte is dat ik niet of nauwelijks op vlakke ondergrond dan wel op een atletiekbaan kan trainen)

2

Re: Snelheid

Dat zegt niets over de paslengte right? Paslengte * freq = snelheid. 90 zou je basisfrequentie moeten zijn tijdens dl'jes.

Nu... koers!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: Snelheid

heu die 180 pas staat er dan ook een tijd op of afstand??

4

Re: Snelheid

Hoi

Nee, jullie snappen de essentie nog niet.
Stel (STEL) iemand loopt 5 min/km en doet dat met 240 passen per minuut, ongeacht hoe lang die passen zijn. Loop je dan een goede versnelling met 180 passen ?

Wij liepen altijd met een groepje dat in een wedstrijd rond de 4min/km liep. Een rustige duurloop ging dan in 45 a 50 min op de 10 km. Als we dan in het duin lipen en geen referentie hadden qua afstand en tijd moesten we passen tellen. Met die 90 (180) passen liepen we dan in ieder geval een goede versnelling.

Tel voor de grap eens hoeveel passen je loopt bij het inlopen in 1 minuut, hoeveel bij een normaal duurtempo en dan je versnelling. Je zult zien dat er een aanmerkelijk verschil is. Ben benieuwd naar jullie aantal

A+
Arthur

5

Re: Snelheid

Waarom je zelf het zo moeilijk maken ?
Loop op HSF freq in de door jou gesteste zone's .
Loop op tijd ipv km's .
Werkt kwalitatief goede loop trainingen af .
En tot slot  loop is door de polder zonder klokkie
afstandmeters hartslagmeters .
Rapido

triathlon is 3 x beter

6

Re: Snelheid

@ Rapido; frequentie is absoluut een onderdeel van "op kwaliteit trainen". Daarnaast spreek je jezelf tegen

Loop op HSF freq in de door jou gesteste zone's .

En tot slot  loop is door de polder zonder klokkie

@ Arthur; kan aan mij liggen maar ik snap het volgens mij nog steeds niet. Inhoudelijk; tijdens WU en rustigere trainingen ronde 170 maar ik probeer het omhoog te krijgen richting minstens 180. Tijdens hogere tempo's loop ik eigenlijk altijd wel 180+.

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

7

Re: Snelheid

Rapido heeft HELEMAAL gelijk....................maar als je goed had gelezen in de diverse (andere)stukjes dan had je kunnen weten dat ik in Frankrijk woon en daar is geen polder, sterker nog er is geen meter vlak. Vandaar dat ik nu van "de kenners" wil weten wat ze hier van denken.

Als ik "versnellingen" moet lopen dan heb ik hier niets aan een hf meter en bepaalde afstanden. Als je een kilometer lang omhoog gaat en je moet daar net je versnelling doen dan loop je (ik dus) geen 4 min/km, terwijl dat in Nederland wel mijn versnellingen waren.

Een ouwe truc was dus om je passen te tellen. Voordat jullie nu weer snel oordelen, ga eens een stukje rustig inlopen en je zult zien dat je geen 90 (180) passen zult lopen.

En Cesar, jij snapt eht dus wel. De vraag van mij was of het een önzin"methode is of niet. Aangezien er hier nogal wat gekwalifiseerde trainers schrijven op het forum had ik daar ook een antwoord van verwacht.

A+
Arthur

Ik moet dus "iets" verzinnen om te weten of ik ongeveer de juiste versnelling loop.

8

Re: Snelheid

petitmas schreef:

Rapido heeft HELEMAAL gelijk....................maar als je goed had gelezen in de diverse (andere)stukjes dan had je kunnen weten dat ik in Frankrijk woon en daar is geen polder, sterker nog er is geen meter vlak. Vandaar dat ik nu van "de kenners" wil weten wat ze hier van denken.

Als ik "versnellingen" moet lopen dan heb ik hier niets aan een hf meter en bepaalde afstanden. Als je een kilometer lang omhoog gaat en je moet daar net je versnelling doen dan loop je (ik dus) geen 4 min/km, terwijl dat in Nederland wel mijn versnellingen waren.

Een ouwe truc was dus om je passen te tellen. Voordat jullie nu weer snel oordelen, ga eens een stukje rustig inlopen en je zult zien dat je geen 90 (180) passen zult lopen.

En Cesar, jij snapt eht dus wel. De vraag van mij was of het een önzin"methode is of niet. Aangezien er hier nogal wat gekwalifiseerde trainers schrijven op het forum had ik daar ook een antwoord van verwacht.

A+
Arthur

Ik moet dus "iets" verzinnen om te weten of ik ongeveer de juiste versnelling loop.

Ik ben geen fan van in de veel in de polder lopen. Veel te belastend en monotoon.

Waarom heb je niets aan een hfmeter? Toch een aardige indicatie voor het vermogen dat je levert?!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9

Re: Snelheid

.,.,Frequentie is absoluut een onderdeel van "op kwaliteit trainen". Daarnaast spreek je jezelf tegen .
Ik spreek mij zelf niet tegen er staat loop  IS  .
Op gevoel hard, zacht ,versnellingen, slenteren ,wandelen, joggen het maakt niet uit  gewoon relaxt .
Dat je in Frankrijk woont  maakt niks uit ,ben ook ook regelmatig in de Ardennen of Eifel , train ik
op gevoel bergje heuveltje op af verzuur ik te veel ga ik wandelen , trainen is geen wedstrijd .
In de polder lopen/fietsen ,hiermee raak je gewend aan een monotone omgeving train je geest en lichaam mee .

En zoals zoveel is gezegd geschreven variatie in trainings vorm bied progessie .
Suc^6   Rapido

triathlon is 3 x beter

10

Re: Snelheid

bij orièntatie lopen op de ak moeten wij ook onze passen tellen zal dit geval eens voorleggen daar aan onze trainer

11 Laatst bewerkt door petitmas (15-11-09 11:17:28)

Re: Snelheid

Hoi

Rapido ik snap je punt hoor, maar je vergeet dat jij "wel eens" in de Ardennen en/of Eifel bent en ik ALTIJD in de heuvels moet trainen. Ik kan heel goed op gevoel trainen, ben al een jaartje of 20 bezig en weet ondertussen wat mijn lijf wel en niet (aan) kan. Het is hier alleen niet te doen om een duurloop op je hf-meter in DII (bijvoorbeeld) te lopen want dan wandel ik 30% van de tijd :-) Ik loop zoiets inderdaad op gevoel met dus rare pieken in de hf.

Het gaat me er juist om wanneer je specifiek bezig bent, ik train nu voor een halve marathon, en een programma afwerkt. Dan wil ik dat zo goed mogelijk doen. Als het programma aangeeft 8x400 in 4min/km (= wedstrijd tempo) hoe doe ik dat dan heuvel op heuvel af? Op DAT moment heb ik niets aan de hf-meter (Cesar) maar ik zou dan als equivalent 135 passen (1 been tellen, zou anderhalve minuut moeten zijn op het vlakke) op snelheid kunnen lopen.

Aangezien ik dit "trucje" maar van 1 trainer heb meegekregen was de vraag of het inderdaad een goede methode is. Het is niet iets wat ik zelf verzonnen heb, anders zou ik wellicht toch nog "onzin" schrijven hier, en dat wil ik niet :-)

Dat was een beetje het idee. Overigens weet ik niet wat "loop is" betekent. Wat is loop? of bedoel je soms "loop eens"?

A+
Arthur

12

Re: Snelheid

Je kan je snelheid niet meten adv je cadans. En je versnelling meten aan de hand van je cadans, mwa, je kan je cadans wijzigen zonder sneller te gaan.

8x400 op wedstrijdtempo zou ik idd op gevoel doen als je geen vlakke meters in de buurt hebt. Want heuvel op ga je ws kleinere stappen nemen dus een hogere cadans en dan klopt je trucje niet meer - en ook knalt je HF ws omhoog als je heuvel op rent.

Hoe meet je eigenlijk de 400tjes die je moet doen? Want dan kan je gaan rekenen met een stopwatch.

13

Re: Snelheid

Hoi Bleek

Momenteel meet ik 400 meter uit met de fiets op een rustig d-weggetje, zet een bidon aan begin en eind en loop daartussen heen en weer. Op gevoel.

Uiteraard kan je je cadans wijzigen zonder sneller te gaan, dat kan op het vlakke ook. Het is ook geen "vastgestelde waarde" die 90 passen. Maar als je "niets" hebt om mee te meten, dan zou dat getal 90 een leidraad kunnen zijn, toch?

Als je een normale duurloop doet en je gaat dan opeens 90 passen per minuut lopen moet je toch een flink stuk harder gaan lopen, ook heuvel op. Uiteraard maak je dan de pas kleiner en wellicht verandert dan ook het aantal. Ik heb nog niet gemeten hoeveel stappen ik maak in 1 minuut, heuvel op, in een normaal duurtempo.

Laatst moest ik in hetzelfde schema 8x400 meter heuvel op............hahaha, keuze genoeg. Dus mooie helling uitgezocht. Ik liep daar net iets meer dan 300 meter in 2 min (geen stappen geteld) Inderdaad, de 400 niet volgemaakt want eht schema gaf iets van een viaduct aan, dus ben er van uit gegaan dat de intensiteit van mijn training overeen zou komen met een viaduct :-)

Zal binnenkort her in der in verschillende tempo's nog eens wat gaan tellen

Dank voor de bijdragen

A+
Arthur

14

Re: Snelheid

petitmas schreef:

Hoi

Rapido ik snap je punt hoor, maar je vergeet dat jij "wel eens" in de Ardennen en/of Eifel bent en ik ALTIJD in de heuvels moet trainen. Ik kan heel goed op gevoel trainen, ben al een jaartje of 20 bezig en weet ondertussen wat mijn lijf wel en niet (aan) kan. Het is hier alleen niet te doen om een duurloop op je hf-meter in DII (bijvoorbeeld) te lopen want dan wandel ik 30% van de tijd :-) Ik loop zoiets inderdaad op gevoel met dus rare pieken in de hf.

Het gaat me er juist om wanneer je specifiek bezig bent, ik train nu voor een halve marathon, en een programma afwerkt. Dan wil ik dat zo goed mogelijk doen. Als het programma aangeeft 8x400 in 4min/km (= wedstrijd tempo) hoe doe ik dat dan heuvel op heuvel af? Op DAT moment heb ik niets aan de hf-meter (Cesar) maar ik zou dan als equivalent 135 passen (1 been tellen, zou anderhalve minuut moeten zijn op het vlakke) op snelheid kunnen lopen.

Aangezien ik dit "trucje" maar van 1 trainer heb meegekregen was de vraag of het inderdaad een goede methode is. Het is niet iets wat ik zelf verzonnen heb, anders zou ik wellicht toch nog "onzin" schrijven hier, en dat wil ik niet :-)

Dat was een beetje het idee. Overigens weet ik niet wat "loop is" betekent. Wat is loop? of bedoel je soms "loop eens"?

A+
Arthur

Als 4 min/km overeenkomt met hf<180 is dat toch geen probleem als je rekening houdt met het feit dat je hartslag wat na komt tov. de inspanning. Als je dan ook nog eens 8*1.30 loopt ben je van al je problemen af, en heuvelop reken je gewoon 90*15/het te verwachten aantal kilometers per uur dat je zou lopen waarbij je rekening houdt met de hellingshoek van de heuvel=je herhalingstijd in seconden... Einstein.

Pfff

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

15

Re: Snelheid

petitmas schreef:

Hoi

Nee, jullie snappen de essentie nog niet.
Stel (STEL) iemand loopt 5 min/km en doet dat met 240 passen per minuut, ongeacht hoe lang die passen zijn.

De opmerking "ongeacht hoe lang die passen zijn" klopt niet. De lengte van die passen ligt vast als je zegt dat je aan 12 km/u loopt met een pasfrekwentie van 240: op 1' loop je dan namelijk 200 meter en dat doe je in 240 passen. Dus elke pas is 200/240=0,83 meter.

Als je sneller wil lopen kan dit door
ofwel bij dezelfde pasfrekwentie een grotere paslengte te ontwikkelen,
of door bij dezelfde paslengte aan een hogere pasfrekwentie te lopen,
of door beide te verhogen. 

Dus simpelweg stellen dat je tijdens de versnelling 180 passen moet doen lijkt me erg onnauwkeurig en afhankelijk van je persoonlijke loopstijl.

En trouwens, waarom zo gecompliceerd maken? Het zal toch niet steken op een paar metertjes meer of minder. Bovendien, als je al 20 jaar loopt, dan zul je inmiddels toch een goed gevoel van tempo en afstand ontwikkeld hebben, lijkt me. Een hartslagmeter met snelheids- en afstandmeting (footpod of GPS) is natuurlijk ook erg handig.