1

Onderwerp: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Een raar jaar. Een heel raar jaar zelfs. Voor iedereen. De wereld in crisis en wij die zo goed en zo kwaad als het kan onze sport zijn blijven beoefenen. Gelukkig niet het enige dat is overgebleven, maar voor vele wel als houvast, als rots in de woelige branding. Het was en is best lastig om vast te houden aan dat wat wij graag doen. Zwembaden dicht, niet in groepjes kunnen sporten en de focus nog meer dan anders op de gezondheid, niets oplopen, heel blijven. Gezondheid, daar draait immers alles om. Over hoe gezond dat dan weer is, kunnen veel discussies gevoerd worden, laten we het er voor het gemak op houden dat gezondheid van doorslaggevend belang is op ons gevoel van welbevinden.

Ons welbevinden hangt voor een groot deel af van kunnen trainen, uit kunnen kijken naar uitdagingen, wedstrijden, toertochten.  En als we al even vergeten waren dat ons welbevinden voor een groot deel bepaald wordt door (het uitkijken naar) uitdagingen, dan heeft 2020 ons één ding geleerd en dat is het ongekende belang van onze vrijheid. De vrijheid om te sporten, om te plannen, om te zwoegen en te zweten en om daarover te praten met anderen.

Waardeloos was het en waardeloos is het. De eerste keer dat het zwembad dichtging was er bij velen nog een gevoel van ‘balen, maar het moet even’. Bij de tweede sluiting, al was het maar twee weken, voelde het al anders. En nu, nog steeds onzekerheden. Een vaccin komt eraan, maar hoe lang gaat het duren voordat alles weer normaal is? Vertrouwen we op een planning 2021 of durven we nog helemaal niks in de agenda te zetten. Schrijven we onze vooruitzichten met potlood in de agenda en halen we gehard door het jaar 2020 met een schouderophaal een gum over de datum als het evenement afgelast wordt?

Feit is dat we het nog even moeten doen met veel onzekerheid. Onzekerheid over je eigen gezondheid en die van je naasten. Onzekerheid over planningen, doelen, uitdagingen. Onzekerheid over werk en hobby’s. Gelukkig is er ook een zekerheid. De zekerheid, het jaar 2020 heeft dit nog duidelijker gemaakt, dat gezond zijn en gezond blijven van onschatbare waarde is. Sport en zeer zeker onze sport daagt uit tot een gezonde levenswijze. Daagt uit tot prettige discipline en geeft het leven kleur. Die kleur was in 2020 wat valer dan in andere  jaren. In maart 2020 raakten we allemaal een beetje geblesseerd en moesten we gezamenlijk op zoek naar het pijnverzachtende icepack.  De een vond deze op de Tacx, de ander heelde tijdens lange solo duurlopen en weer een ander bouwde een krachthonk om de spieren te legen en weer op de bouwen.

We lijken in rustiger water te komen, we kunnen weer heel rustig glijdend onze slag wat beter afmaken. Het ploeteren in de golven lijkt tot een einde te komen. Er is uitzicht op een jaar dat in ieder geval in sportief opzicht veel beter gaat worden dan 2020. Toch, en dan spreek ik voor mijzelf, wil ik het jaar 2020 als waardevol opnemen in mijn herinneringen. Hoe vervelend en bij tijd en wijle emotioneel het jaar, de crisis, de isolatie ook is én is geweest, een ding heeft het duidelijk gemaakt: sport kleurt het leven, maakt draagkrachtiger en kan bijdragen aan het voorkomen van al te sombere gedachten.

Dit forum biedt, of het nou crisis is of niet een platform om te babbelen over onze mooie sport, ook dat draagt bij aan de kleur. Er zou een update van de software komen, ik was nog van alles van plan maar het is er niet van gekomen, maar gelukkig is het forum blijven draaien. Het jaar 2020 was simpel gezegd even helemaal anders. Nog een klein maandje en dan kunnen we afscheid nemen van 2020. Moeilijke tijden of niet, het forum gaat nog jaren door, en dat helemaal dankzij jullie! Bedankt! Ook voor 2021, deel gedachten, geef meningen, doe mooie trainingen en blijf gezond!

Wijnand

2

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Applaus.. Mooi geschreven en samengevat.

3

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Wauw, mooi geschreven.
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn!

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (04-12-20 19:05:33)

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Mooi stuk Wijnand!
Bedankt voor weer een jaar modderen en op naar een hopelijk drukker seizoen smile

5

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Fijn hart onder de riem, al is er in de beperking ook vernieuwing. 2020 is het jaar dat ik zonder stress in sub 10 graden water en in donkere slootjes zwom, een nieuwe toffe sport (swimrun) ontdekte en meer dan ooit liep. Maar in 2021 graag weer wat meer competitie...

6

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Mooie woorden. Dank je en we hebben het geluk dat we niet 1 sport leuk vinden maar drie. Hoe flexibel is dat?!!

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Alhoewel ik heel graag dit jaar mijn eerste hele, de Gelreman, had willen doen is het zeker geen verloren jaar.
Ik heb progressie gemaakt in fietsen en lopen. Nu op naar het volgende jaar want het zou heel leuk zijn om het in een race neer te kunnen zetten.

8

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Mooi geschreven Wijnand! Dat 2021 maar een beter jaar mag worden, ik zal iig geen verkoudheid-klaag topic meer openen!

9

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Mooi geschreven Wijnand! Ik hoop op dat 2021 ons in ieder geval een duidelijke roadmap brengt (sorry voor de management taal, weet geen beter woord...) naar hoe nu verder in 2021, en hoe we van escalatiemodus naar proactieve virusbestrijding en opbouw van een 'normale' samenleving kunnen met behulp van vaccinatie.
Met hopelijk wat leringen en veranderingen, bijvoorbeeld het belang van een gezonde samenleving, niet alleen genezen maar zo mogelijk ook voorkomen van ziekte door een gezonde leefstijl aan te moedigen.

En bedankt Wijnand en forumleden, dit forum heeft voor mij persoonlijk toch bijgedragen aan een deel van mijn geluk dit jaar, meer dan andere jaren smile

10

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

MontanaMan schreef:

Mooi geschreven Wijnand! Dat 2021 maar een beter jaar mag worden, ik zal iig geen verkoudheid-klaag topic meer openen!

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Sandra86 schreef:

Mooi geschreven Wijnand! Ik hoop op dat 2021 ons in ieder geval een duidelijke roadmap brengt (sorry voor de management taal, weet geen beter woord

Routekaart?

Sorry, wil geen betweter zijn hoor maar ik vind het leuk om Engelse woorden te vertalen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

12

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Zeker mooi geschreven, Wijnand, dank!

Herkenbaar ook: ik vond (en vind) het een moeilijk en soms ook zeer naargeestig jaar, maar zeker niet alleen maar negatief. Ik vind het nog net een paar weken te vroeg voor de terugblik, maar zeker heeft sport een zeer positieve rol gespeeld voor mij, deels als nooit tevoren. Maar ook ik hoop zeker op meer reuring volgend jaar, bijvoorbeeld in de vorm van wedstrijden.

En ja, het forum was ook fijn, als sociaal contact zonder anderhalvemeter- en andere zorgen

mcguyver schreef:

Sorry, wil geen betweter zijn hoor maar ik vind het leuk om Engelse woorden te vertalen.

Maar route is wel Frans, hoor wink Wegwijzer?

Mij heeft trouwens dit jaar wel nog beter geleerd dat al die plannen, roadmaps, routekaarten, stippen op de horizon, exit-scenario's en noem maar op een illusie zijn. Het was (en is) een stevige les in het omgaan met onzekerheid. Nog voor de coronacrisis hoorde ik een mooie uitspraak daarbij: if you want to make God laugh, tell him your plans. Dat heeft echt heel vaak in mijn hoofd gezeten sinds maart!

Louise

13

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Mooi geschreven Wijnand ..het was idd een bijzonder jaar waarin we ons hebben moeten
aanpassen . Maar het heeft mij ook positieve veranderingen gebracht .
" Let go , to move on "
Wat het ons volgend jaar gaat brengen ? Laten we maar positief blijven en het beste hopen .

14

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Dank Wijnand en alle forumleden voor jullie bijdragen ook dit jaar. Smart en vreugde zijn er immers om te delen zodat het respectievelijk kleiner en groter wordt. Op naar een mooi 2021.

15

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Dank je Wijnand!

16

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

"Sport kleurt het leven, maakt draagkrachtiger en kan bijdragen aan het voorkomen van al te sombere gedachten. "

Wijnand, ja zeker en vast.

Dankjewel .

17

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Dank Wijnand, om ook dit jaar het forum in de lucht te houden. En al de overige leden voor de posts.
Op naar een beter jaar op alle vlakken.

18

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

mcguyver schreef:
Sandra86 schreef:

Mooi geschreven Wijnand! Ik hoop op dat 2021 ons in ieder geval een duidelijke roadmap brengt (sorry voor de management taal, weet geen beter woord

Routekaart?

Sorry, wil geen betweter zijn hoor maar ik vind het leuk om Engelse woorden te vertalen.

Thanks! Geeft me meteen inspiratie voor een nieuwe challenge eeeh uitdaging op het werk nu met het thuiswerken: geen Engelse woorden smile

19

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

You're welcome!

Je moet sneller dan de klos zijn.

20

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Treffend geschreven! Fijn dat dit forum er is, Wijnand. Een mooie plek voor een mooie, gedeelde passie.

21

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Dank voor de leuke reacties! Goed om te horen dat het forum een positieve (energie)bijdrage heeft geleverd in dit lastige jaar.

Uiteraard lees ik (vrijwel) alles mee en wat me al jaren opvalt is de positieve toon waarop gecommuniceerd wordt. Ok, er zit wel eens een uitglijder tussen, maar eigenlijk hoef ik amper iets te doen. Ik pas af en toe een naam van een onderwerp aan, haal dubbele posts weg (technisch foutje in de software) en breng links en rechts het forum onder de aandacht. Misschien zou ik meer moeten doen maar ach, het moet natuurlijk wel leuk blijven... wink

Jullie zijn het die al die mooie onderwerpen maken en vervolgens voeden met kennis en kunde. En oh ja, ik betaal de half jaarlijks factuur maar die stelt niet veel voor.

Oftewel: ik vind het erg leuk om ervoor te zorgen dat dit forum zolang de behoefte er is, blijft draaien!

Nogmaals, dank aan jullie allemaal!

22

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

@Wijnand, uiteraard geen probleem om mee te betalen, volgens mij hebben we dat in het verleden ook gedaan, laat maar weten als ik iets kan betekenen.

En verder eens, iedereen heeft een mening hier maar het wordt nooit zo naar als de discussies op andere fora of op FaceBook en dergelijke en dat maakt dit een mooi discussieplatform.

23

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Bedankt Wijnand! Mooie woorden, treffend de gevoelens van velen verwoord. Zeker in deze tijd is een online community erg waardevol. Ik kijk en lees altijd met veel plezier de diverse topics. Op naar 2021!

24

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Maca944 schreef:

@Wijnand, uiteraard geen probleem om mee te betalen, volgens mij hebben we dat in het verleden ook gedaan, laat maar weten als ik iets kan betekenen.

En verder eens, iedereen heeft een mening hier maar het wordt nooit zo naar als de discussies op andere fora of op FaceBook en dergelijke en dat maakt dit een mooi discussieplatform.

Dank voor de aanbieding Maca! In het verleden is er inderdaad nagedacht om zoiets te doen omdat er op dat moment sprake was van een conversie naar andere software. Dat is een meer kostbare operatie. Tot nog toe is dat niet doorgegaan, maar wie weet plaats ik in de toekomst een oproepje wink. Het forum kost mij op dit moment 10 euro per maand en dat is, zeker afgezet tegen wat het oplevert, helemaal niks. Vooralsnog zijn bijdragen dus niet nodig.

25 Laatst bewerkt door TumTumTum (12-12-20 14:17:53)

Re: Bedankt voor dit jaar en op naar 2021!

Ik heb ook veel gehad aan de verhalen die hier ondanks alles toch nog konden binnen sijpelen. Het moedig doorgaan, het optimisme, (soms wel een beetje tegen beter weten in) en het doorzettingsvermogen van jullie. Ik vond het ook leuk om zelf mijn verhaal van dit jaar kwijt te kunnen. Hoe raar het ook was, ik heb wel iets gedaan dit jaar dat ik eerder nog niet had kunnen doen, een kwart triathlon. Ondanks of dankzij, wie zal het zeggen.

Ik hoop voor iedereen dat 2021 beter word en er weer meer mogelijk zal zijn. En natuurlijk dat iedereen goed gezond blijft want dat is toch de basis van alles uiteindelijk. Dank jullie wel en hopelijk volgend jaar weer meer plezier!

In aansluiting op wat Maca al zegt; dit forum heeft inderdaad een heel plezierige sfeer, heel positief en vriendelijk. Volgens mij is dat best wel uniek op internet en dat is ook best een keer een complimentje waard; dus bij deze.:)