1

Onderwerp: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Na het verpulveren van het WR en dit door 4personen in dezelfde wedstrijd is de carbon plaat weer in de belangstelling. Nu zegt mijn schoenmaker in dit artikel dat ze iemand die onder de 15km/h loopt zelfs trager maakt ipv sneller, de plaat komt pas tot zijn recht vanaf 15km/h en harder. Jullie ervaringen?  https://www.sport.be/running/nl/nieuws/ … 7jaQT_CHss

2

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Guido Vroemen zei ook dat het pas positief effect heeft als je boven de 15 km/u loopt...
Dus ik slanog ff over smile

3

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Wouter Hoogkamer, Nederlandse onderzoeker actief in de VS, die in de beginperiode van de carbonschoenen onderzoek deed naar de eerste vaporfly's (en ondertussen misschien nog wel onderzoeken deed, maar dat weet ik niet) tweette dat die niet klopt en dat uit onderzoek blijkt dat de voordelen op 14km/u, 16km/u en 18km/u identiek zijn.
Of dat dan ook op lagere snelheden het geval is weet ik niet en zegt hij er ook niet bij. Waarschijnlijk is dit gewoon niet onderzocht aan nog tragere snelheden.

4

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Brett Sutton heeft er wel eens een column over geschreven en die is ronduit sceptisch https://www.spiritmultisport.com/en/tea … p-you-fly. Lijkt me plausibel wat hij zegt vwb de Ironman, waarbij je op vermoeide benen loopt.

Zelf heb ik de Vaporfly (en de - Next) en die zou ik overwegen in een wedstrijd tot max 70.3. Maar 70.3 is al op het randje; als ik er langer op loop, krijg ik behoorlijk last van mijn voorvoet. Ze zijn wel perfect voor een gewoon hardloopwedstrijdje, zeg 10km.
Overigens heb ik ook de NB Fuelcell TC, ook met carbonplaat, die loopt veel meer als een gewone schoen, de plaat merk je nauwelijks.

5

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Mijn eigen ervaring is dat het een seconde of 5 per kilometer scheelt, bij kilometers rond de 4:00-4:15 minuten. Ik heb 2 marathons onder de 3 uur gelopen. De eerste in 2016 met Newton Gravity schoenen in 2:59:49 en de 2e met Nike Vaporfly 4% in 2019 in 2:55:13. Ik durf wel te beweren dat het grootste gedeelte van het verschil in die tijden komt door de schoenen.

6

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Vorig jaar heb ik met Hoka carbon rocket mijn PR op de 10km verbeterd tijdens een triathlon. De snelheid was 14km/uur. Enigste reden die ik me kon bedenken waren de schoenen. Het verschil is zeker te merken bij de snelle loopjes.

Tijdens de halve van Damme had ik een off-day en wou hem rustig uitlopen. Alleen had ik er toen meer last van dan voordeel.

Ergens had ik een test gelezen met veel carbon plaat schoenen. Daarin  stond ook bij welke snelheid ze effectief zijn. Alleen kan ik de site nu niet meer terug vinden.

7

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Is het ook niet zo dat je benen minder 'vermoeid' raken met deze schoenen ?

In een hardlooppodcast (Susie Q&A)  heb ik eveneens weleens gehoord dat de schoen ook zou zorgen voor minder blessures vanwege de demping van de constante impact (van toepassing op geoefende lopers uiteraard).

8

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Ik heb ze ook op mijn verlanglijstje staan, hou de evt aanbiedingen wel in de gaten, want ze zijn nogal prijzig. Daarbij zijn ze snel versleten en dus een hoge prijs per km. Ik heb me voorgenomen ze pas aan te schaffen als de topvorm komt. Beetje zonde om ze in duurtrainingen op te lopen....
Daarbij heeft mijn vaste hardloopmerk Hoka meerdere modellen: de Carbon X, Carbon rocket en nu ook de Carbon X SPE, best lastig te bepalen wat het beste aansluit bij mijn loopstijl, motoriek en bouw.

9

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Het voordeel van deze schoen schijnt ook op hoog niveau zeer individueel te zijn. Hardlopen gaat daarmee op wetsuit zwemmen lijken. Degene die het meest op de schoen reageert, wint.

Deze generatie schoenen is geoptimaliseerd voor 50kg wegende lopers die onder 3min/km lopen. De recreant reageert er dus waarschijnlijk minder op. Ik denk dat het nu wachten is op fabrikanten die schoenen gaan ontwikkelen die speciaal afgestemd zijn op de 80kg wegende loper die 5 min/km loopt.

10

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

arnosmit schreef:

Ik heb ze ook op mijn verlanglijstje staan, hou de evt aanbiedingen wel in de gaten, want ze zijn nogal prijzig. Daarbij zijn ze snel versleten en dus een hoge prijs per km. Ik heb me voorgenomen ze pas aan te schaffen als de topvorm komt. Beetje zonde om ze in duurtrainingen op te lopen....
Daarbij heeft mijn vaste hardloopmerk Hoka meerdere modellen: de Carbon X, Carbon rocket en nu ook de Carbon X SPE, best lastig te bepalen wat het beste aansluit bij mijn loopstijl, motoriek en bouw.

En n.a.v. dit draadje ging ik googlen naar de ervaringen, prijzen en 30 minuten later heb je dan een paar Carbon X in de aanbieding aangeschaft ;-) Ik ben benieuwd!

11 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (09-12-20 15:00:16)

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Interessant! Voor mij zijn ze sowieso veel te hoog en instabiel, ongeacht tempo. Ik heb o.a. Cheptegei(?) bij zijn WR 10 km in de bochten gezien, daar moet je heel sterk voor zijn om geen blessures op te lopen. Maar er worden wel idioot veel WR's gebroken de laatste tijd, wilde even een foto googlen en dat is niet te doen big_smile

Molley Huddle schijnt er ook niet op te lopen, niet de minste: https://www.runnersworld.com/gear/a3102 … k-for-you/

12 Laatst bewerkt door arnosmit (09-12-20 15:58:49)

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

LindaRotterdam schreef:

Interessant! Voor mij zijn ze sowieso veel te hoog en instabiel, ongeacht tempo. Ik heb o.a. Cheptegei(?) bij zijn WR 10 km in de bochten gezien, daar moet je heel sterk voor zijn om geen blessures op te lopen. Maar er worden wel idioot veel WR's gebroken de laatste tijd, wilde even een foto googlen en dat is niet te doen big_smile

Molley Huddle schijnt er ook niet op te lopen, niet de minste: https://www.runnersworld.com/gear/a3102 … k-for-you/

Je bedoelt die pronatie foto van Cheptegei?  https://www.facebook.com/AMPPhysio/phot … 516655953/

Ik lees wel dat de Vaporfly een twee keer zo hoge drop heeft als de Carbon X (10mm vs 5 mm). De Carbon X heeft dezelfde drop als de Hoka Arahi's waar ik al jaren op loop. Ook zijn ze volgens de tests wat (2x zo) langer te gebruiken dan de Vaporfly's. Enfin, voor de prijs die ik er nu voor moest betalen wil ik het wel eens proberen.

13

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

arnosmit schreef:

Je bedoelt die pronatie foto van Cheptegei?  https://www.facebook.com/AMPPhysio/phot … 516655953/

Ja, die! Was op de baan natuurlijk, maar hij loopt echt naast zn schoenen big_smile

Abdi Nageye vertelde onlangs bij Susy Q&A ook dat hij zijn twijfels had over de nieuwste Nikes en bochten of gravel.

14

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

LindaRotterdam schreef:
arnosmit schreef:

Je bedoelt die pronatie foto van Cheptegei?  https://www.facebook.com/AMPPhysio/phot … 516655953/

Ja, die! Was op de baan natuurlijk, maar hij loopt echt naast zn schoenen big_smile

Abdi Nageye vertelde onlangs bij Susy Q&A ook dat hij zijn twijfels had over de nieuwste Nikes en bochten of gravel.

Gelukkig (of helaas?) heb ik een andere motoriek dan Cheptegei :-]

15

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

arnosmit schreef:

En n.a.v. dit draadje ging ik googlen naar de ervaringen, prijzen en 30 minuten later heb je dan een paar Carbon X in de aanbieding aangeschaft ;-) Ik ben benieuwd!

Ik had ze al even binnen, maar vanwege het slechte weer had ik ze nog niet uitgeprobeerd. Vandaag 10 km volle bak gelopen in 42:51, dat is mijn post 50 P.R.! Zo'n 50 seconden sneller dan mijn vorige P.R. en dat terwijl ik ca. 5 kilo te zwaar ben momenteel en conditioneel wel goed maar niet super. Ik zou dus zeggen dat ik flink sneller loop op deze schoenen, in tijd zo'n 2% sneller nu.
Het lopen voelt niet heel anders dan op mijn Hoka Arahi's, ze zijn iets stijver, maar ik merk weinig van een echte 'jump' per stap. Ik liep ook een vlakker schema dan bij vorige snelle 10 km, ondanks dat ik dik over mijn omslagpunt heen liep kon ik het tempo wel vasthouden. Voor wat ik ervoor betaald heb (€129), zeer tevreden!

16

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Wat leuk zeg Arno, zoveel verschil zonder dat je het echt merkt...
Gefeliciteerd met je p.r.!

17

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

En een observatie de dag na mijn loopje met P.R.: ik heb heel weinig spierpijn!

18

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

arnosmit schreef:

En een observatie de dag na mijn loopje met P.R.: ik heb heel weinig spierpijn!

Anders dan bij andere PR pogingen?

Het schijnt bij je loopstijl te moeten passen, maar dan is 129 euro een prima investering om dat eens te proberen yikes

19

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

LindaRotterdam schreef:
arnosmit schreef:

En een observatie de dag na mijn loopje met P.R.: ik heb heel weinig spierpijn!

Anders dan bij andere PR pogingen?

Het schijnt bij je loopstijl te moeten passen, maar dan is 129 euro een prima investering om dat eens te proberen yikes

Zeker, een 10 km lopen boven je omslagpunt levert mij wel spierpijn op, maar dit keer dus véél minder.

Qua loopstijl: ik ben wel een haklander en las dat de Hoka's dan geschikter zijn, met een drop van slechts 5mm, de Vaporfly's zijn wat geschikter voor voor- en middenvoet landers meen ik?

20

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Gefeliciteerd met je Abraham-PR, arnosmit! Klinkt goed!

21

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Ik zit zelf naar de Asics Metaracer te kijken. Die hebben niet zo'n hoge zool en lijken slijtvaster.

Maar goed, ik zie het komend half jaar toch nog geen wedstrijden doorgaan, dus kan ze eerst eens rustig gaan passen en nog meer reviews lezen.

22

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Vandaag de Hoka Carbon X2 ontvangen komt eigenlijk morgen maar in de winkel, schijnt ook voor tragere lopers nu meer voordelen te bieden ben benieuwd. Straks eens mee lopen en zien of het waar is.

23

Re: Carbon plaat, wat zijn de ervaringen?

Ik heb nu drie verschillende paren schoenen met carbon plaat gebruikt en wil niets anders meer.

Wel denk ik dat het behoorlijk persoonlijk is wat je wel en niet prettig vindt lopen. Bij lagere snelheden (vanaf 5:00/km) valt het denk ik snel tegen als je gewend bent om wat meer richting je hak te landen. Het gaat juist om die vering bij het landen op je voorvoet die je weer naar voren stuwt. Land je op je hak dan doet dat ding niets en verhindert hij door de stugheid m.i. alleen maar het afrollen van je voet.

Dat het alleen maar helpt boven de 15km per uur vraag ik me af. Ik heb recent getest met schoenen zonder en met plaat en bij dezelfde intensiteit maakte dat zo het verschil tussen 4:30 en 4:45 per km. Dat verschil zat hem niet alleen in een snellere schoen, maar ook in een minder vermoeiende schoen om op te lopen. Maar vermoed dat met dat soort analyses die je online van trainers terugvindt altijd de situatie die van toepassing is op een technisch voortreffelijk lopende wedstrijdloper op twee verschillende schoenen wordt genomen.

Voor intervallen en duurlopen met tempo onder 4:15 gebruik ik Nike Air Tempo Zoom Next%. Die vind ik dan weer niet heel prettig voor lagere tempo's. Voor het lange duurwerk en de rustige lopen (meestal op 4:20-4:45) gebruik ik Saucony Endorphin Pro en New Balance FuelCell TC.