226 Laatst bewerkt door Louise (18-11-20 15:23:16)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

1 per baan per uur? Dat is wel heel weinig, zeg! Dan wordt het wel heel moeilijk, ja.

Hier kan je niet langer dan 2 weken ofzoiets vooruit reserveren. Als het al kan, want de Rotterdamse zwembaden geven nog steeds geen sjoege...

Later toegevoegd: inmiddels wel nieuws, en dat was even slikken. De openingstijden van mijn favoriete zwembad zijn ineens nogal beperkt: morgen nog niet open en ook volgende week woensdag en donderdag dicht. Het kleine badje hier in de wijk is nog een hele week dicht, waardoor ik betwijfel of m'n trainingsclubje daar dinsdag alweer van start kan. Raar hoor. Medewerkers ziek? Bezuinigingen?

Ik heb voor morgen wel elders wat weten te boeken, 45 minuten - beter dan niks.

Louise

227

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het is inderdaad lastig om een plekje te bemachtigen. Het is wel een luxe als je dan gaat zwemmen. Dat is 1 van de weinige voordelen van deze situatie.

Het blijft wel vreemd dat er zulke grote verschillen zitten tussen de zwembaden.

228

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Lennart73 schreef:

Het blijft wel vreemd dat er zulke grote verschillen zitten tussen de zwembaden.

Ja, hier in de stad zelfs, terwijl dat allemaal onder dezelfde organisatie valt. Eén per baan is nergens, maar er is wel verschil in dubbele of enkele banen enzo.

Er is hier nou ook nog een computerstoring van het reserveringssysteem... Zwembad in de buurt is wel toch al open, dat leek alleen maar niet zo vanwege die storing. Maar reserveren voor later dan zondag kan niet. En mijn favoriete zwembad is echt op wo en do dicht nu hmm

Louise

229

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Lennart73 schreef:

Het is inderdaad lastig om een plekje te bemachtigen. Het is wel een luxe als je dan gaat zwemmen. Dat is 1 van de weinige voordelen van deze situatie.

Het blijft wel vreemd dat er zulke grote verschillen zitten tussen de zwembaden.

Bij jullie niet veel Belgen nu? Ik ken er enkele die naar Hulst wilden gaan zwemmen maar ikzelf doe er niet aan mee,

230 Laatst bewerkt door Lennart73 (19-11-20 15:15:12)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:
Lennart73 schreef:

Het is inderdaad lastig om een plekje te bemachtigen. Het is wel een luxe als je dan gaat zwemmen. Dat is 1 van de weinige voordelen van deze situatie.

Het blijft wel vreemd dat er zulke grote verschillen zitten tussen de zwembaden.

Bij jullie niet veel Belgen nu? Ik ken er enkele die naar Hulst wilden gaan zwemmen maar ikzelf doe er niet aan mee,

In Hulst zwem ik niet, want daar kan je niet serieus baantjes trekken. Er ligt een lijn dwars over het bad en er zijn teveel gezellig kletsende obstakels in het water.

Ik zwem nu in Terneuzen, het is me nog niet opgevallen dat er veel Belgen zijn. Na het sluiten van de zwembaden bij jullie, leken de reserveringen in Terneuzen wel sneller te gaan. Komende weken zal ik er eens opletten of ik de vlaamse tongval hoor of belgische kentekenplaat zie.

231

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben net wezen zwemmen, en dat was op zich heel fijn, alleen het zwembad waar ik naar uitgeweken was, Van Maanenbad, dat is dus níet voor herhaling vatbaar. Ik had al verhalen gehoord over dat banen zwemmen er vervelend was onder de coronamaatregelen, nou... inderdaad!

Van de 45 minuten op het rooster gingen er meteen al nog 5 verloren door een kassastoring. In plaats van de 5 reguliere banen zijn het nu twee rechthoeken met in allebei maar liefst 10 zwemmers. Dus een enorm snelheidsverschil en iedereen neemt dat brede keerpunt anders. Als snelle zwemmer was ik alleen maar aan het inhalen, dus dat gaat dan middendoor maar dan komen ze bij die keerpunten van voor, naast en achter je. Ik had ongeveer om de baan een (bijna)-botsing.

Mega-irritant. Je zwemt elkaar zo alleen maar meer in de weg dan wanneer het gewoon 5 banen zouden zijn, met 4 zwemmers per baan.

Voor de langzame techniekdingetjes ben ik maar uitgeweken naar het pierebadje, lekker warm ook, dat was een tip van de andere borstcrawler...

Louise

232

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Die rechthoeken, 3 banen als een maken, doen ze hier normaal ook, en dat is inderdaad heel irritant met keren. Sommigen zwemmen tot de muur rechtdoor en zetten dan schuin af, anderen gaan langzaam naar het midden dus vanaf ongeveer de helft zijn die diagonaal aan het zwemmen, andere zwemmen tot de muur en lopen dan langs de muur. Dan wordt het een weerboel hoe je moet keren inderdaad.
Ik ben wel eens in het vak ernaast gegaan om wat techniek te doen, dat was het vak ook met kinderen, maar dat werd niet gewaardeerd, daar werd ik weggestuurd door een badmeester. Dat is de enige keer dat ik een badmeester iemand uit een baan heb zien sturen. Een paar keer later waren er gewone banen en zwommen er twee babbelende dames naast elkaar in de snelle baan. Toen ik de badmeester daarop wees was hij het er met me eens dat ze niet echt snel waren, maar hij ging ze niet naar een andere baan sturen. Maar ach, dat was vroeger, sinds maart al niet meer in een zwembad geweest sad.

233

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hier ook 2 banen 1 vak.
Inderdaad kom je meer mensen tegen en geeft het (bijna) botsingen bij het rechtdoor/schuin/langs de muur keren.
Niet ideaal imo, maar ja.

234 Laatst bewerkt door Louise (19-11-20 18:21:30)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

MontanaMan schreef:

Die rechthoeken, 3 banen als een maken, doen ze hier normaal ook, en dat is inderdaad heel irritant met keren. Sommigen zwemmen tot de muur rechtdoor en zetten dan schuin af, anderen gaan langzaam naar het midden dus vanaf ongeveer de helft zijn die diagonaal aan het zwemmen, andere zwemmen tot de muur en lopen dan langs de muur. Dan wordt het een weerboel hoe je moet keren inderdaad.

Precies dat, ja, al die keerpuntvarianten!

MontanaMan schreef:

Maar ach, dat was vroeger, sinds maart al niet meer in een zwembad geweest sad.

Hoezo - zijn de zwembaden bij jullie al zo lang dicht?
Ik ben me ervan bewust dat mijn geklaag ook wel een luxeprobleem is trouwens. Ik ben oprecht blij dat we mogen zwemmen. Althans, relatief - ten opzichte van een heleboel dingen die wél door mogen gaan. Over de waarschijnlijk maandenlange 'kwakkellockdown' hier ben ik ook niet heel enthousiast.

Louise

235

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Zijn 2 maanden ofzo open geweest van de zomer, maar toen zat ik nog in m'n dip. Tri club heeft 4 weken kunnen trainen in het bad (hele bad afhuren) maar een keer ging niet door vanwege stroomstoring.

ik moest gister nog aan je denken Louise, ivm het taalgebruik en communicatie van het RIVM en de overheid en het vaccinnieuws.
Als al de huidige maatregelen elk een klein beetje helpen, dan is een goedwerkend vaccin een reuzendoder.
Maar het RIVM begint gelijk te waarschuwen dat het niet DE oplossing en komt met mitsen en maren aan.
De Jonge zegt dat een vaccin pas gebruikt zal worden als het echt veilig is. En vooral bij dat laatste moest ik aan jou denken. Dat is net zoiets als zeggen dat kwetsbaren beschermd moeten worden, waarvan jij zei dat dat impliceert dat andere niet of minder kwetsbaar zouden zijn. Hiermee impliceert De Jonge dat de vaccin mogelijk niet veilig zijn, maar de fase II van de studies die gericht zijn op veiligheid zijn afgerond en peer-review gepubliceerd. Als ze toen niet veilig bleken dan zouden ze niet met fase III beginnen of doorgaan. In alle studies bij elkaar zijn nu meer dan 100.000 mensen gevaccineerd, de enige die overleden is (aan covid, in Brazilie) bleek een placebo te hebben gekregen. Alle ernstige bijwerkingen in alle studies totnutoe konden niet aan de vaccin gelinked worden. Totnutoe blijken de vaccins veel beter te werken dan gehoopt.
Maar door gelijk te beginnen met waarschuwen (RIVM) en aan te geven dat de veiligheid nog niet rond is, creeer je niet echt draagvlak voor een vaccin, terwijl het nieuws bijna niet beter kan, en dat van verschillende vaccins. Maar op dezelfde dag uit men wel zorgen dat de vaccin bereidheid die in juni >70% was, gedaald was naar 60%, en daar krijgt vooral social media de schuld. Dan denk ik: communiceer zelf dan duidelijk en eenduidig.
Sorry, was even off-topic, maar moest er ff uit.

236

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Heel even off-topic meegaan dan:

MontanaMan schreef:

De Jonge zegt dat een vaccin pas gebruikt zal worden als het echt veilig is. En vooral bij dat laatste moest ik aan jou denken. Dat is net zoiets als zeggen dat kwetsbaren beschermd moeten worden, waarvan jij zei dat dat impliceert dat andere niet of minder kwetsbaar zouden zijn. Hiermee impliceert De Jonge dat de vaccin mogelijk niet veilig zijn,

Ik snap 'm, MontanaMan, volgens mij heb je gelijk! Het gaat sowieso om het expliciet thematiseren van het thema 'veiligheid', waardoor daar dus kennelijk iets mee is. Het blijft interessant, de netelige communicatiekwesties! Maar soms ook zeer zorgelijk, ja, als je ziet wat de uitwerking ervan is.

Louise

237 Laatst bewerkt door Louise (23-11-20 18:02:03)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben vandaag voor het eerst weer naar m'n vertrouwde zwembad gegaan, daar zwem je nog steeds gewoon in banen, dus nu heb ik wél lekker gezwommen. Het goede nieuws is ook dat dat toch de hele week open is - dat het anders op de website staat, was een foutje!

Ik was hardlopend naar het zwembad en dat had me even wat hoofdbrekens gekost omdat je je vooraf niet mag omkleden. Maar daar is een trisuit voor natuurlijk, dus het was nog zwemmen met triathlongevoel ook!

Wat ik wel weer gek vond: de gewone kleedhokjes zijn nu allemaal dicht. Dus stonden we met drie vrouwen in zo'n groot hok - te ouwehoeren. Lijkt me eerder onveiliger dan veiliger. Zij snapten het ook niet.

Edit, wat later: ik hoorde net van een zwemmaatje dat je ook in een ander Rotterdams zwembad niet meer in de individuele kleedhokjes mag. Is dat nou Rotterdams beleid, of is dat elders ook zo, wat is jullie ervaring?


Louise

238

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ook wij kunnen terug zwemmen vanaf 1 December :-)

239

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Ook wij kunnen terug zwemmen vanaf 1 December :-)

Top! Geen beperking?

Je moet sneller dan de klos zijn.

240

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Whoop whoop ik ga zondag weer! De KNO-arts constateerde geen problemen en de baden zijn weer open. Ben benieuwd hoe slecht het gaat...

241

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Mooi dat zwemmen ook weer mag in België!

Laris schreef:

De KNO-arts constateerde geen problemen

Helemaal geen problemen of dat zwemmen er niet mee te maken had?

Ik ben vorige week 4 keer wezen zwemmen, dat is wel heel zeldzaam, zo vaak. Het kwam uit, en ik had het gemist!

Louise

242 Laatst bewerkt door TumTumTum (12-12-20 14:29:44)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het is mij deze week eindelijk weer gelukt een tijdslot te bemachtigen. Ze laten nu minder mensen toe, of hebben minder tijdslots waardoor je er snel bij moet zijn. En dan is het dus tijdens het zwemmen drukker...ergens kan dat toch niet de bedoeling zijn? Zal ook wel met het rendabel houden van de openingstijden zijn denk ik, een 50meter bad open houden voor 4 mensen gaat hem ook niet echt worden denk ik.

Ik had het ook gemist, meer dan ik dacht. Je moet thuis je badpak aandoen en je dan daar naast het zwembad omkleden. Maar dan moet je eerst helemaal een rondje om het bad lopen, ik was er bijna met kleren en al alvast ingesprongen.:)

243

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben benieuwd wat er morgen weer besproken wordt in Den Haag. Ik ben bang dat we voorlopig weer droog moeten zwemmen.

244

Re: Corona en zwemmen in zwembad

wilagro schreef:

Ik ben benieuwd wat er morgen weer besproken wordt in Den Haag. Ik ben bang dat we voorlopig weer droog moeten zwemmen.

Ik vrees er ook voor, ben net weer terug uit zwembad Ommen en heb gauw voor maandagochtend ook geboekt in Nijverdal. Wel raar dat het bad in Raalte waar ik vaak zwem niet met reserveringen werkt.

245

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In Rotterdam mag je vooraf niet omkleden, kwam ik wat laat achter. Dan loop je volledig gekleed door naar de rand van het bad en trek je daar je kleding uit. Wat daar nu het gezondheidsvoordeel van is.
Achteraf mag je gelukkig wel even een hokje in om je natte zwempak te verwijderen.

wilagro schreef:

Ik ben benieuwd wat er morgen weer besproken wordt in Den Haag. Ik ben bang dat we voorlopig weer droog moeten zwemmen.

:'(

Ik heb na lang proberen eindelijk donderdag een plekje bemachtigd om te zwemmen in mijn reguliere zwembad.
Blijkbaar moet je smorgensvroeg klaarzitten, en dan waren er nog maar 4/30 beschikbaar.

246

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Edit, wat later: ik hoorde net van een zwemmaatje dat je ook in een ander Rotterdams zwembad niet meer in de individuele kleedhokjes mag. Is dat nou Rotterdams beleid, of is dat elders ook zo, wat is jullie ervaring?


Louise

In Den Haag mag het op de heenweg wel, terug in een grote ruimte. Scheelt misschien schoonmaken tussen de shifts door?

247

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik zie net dat Nederland vanaf vanavond in een harde lock-down gaat dus zijn de zwembaden dan nog open? https://www.hln.be/buitenland/harde-loc … -vy9jbj7ks

248

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Ik zie net dat Nederland vanaf vanavond in een harde lock-down gaat dus zijn de zwembaden dan nog open? https://www.hln.be/buitenland/harde-loc … -vy9jbj7ks


Ga er maar vanuit dat alles tot 19 januari dicht is miv vanavond 24.00.

249 Laatst bewerkt door Louise (14-12-20 15:03:56)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

LindaRotterdam schreef:

In Rotterdam mag je vooraf niet omkleden, kwam ik wat laat achter. Dan loop je volledig gekleed door naar de rand van het bad en trek je daar je kleding uit. Wat daar nu het gezondheidsvoordeel van is.

Eenrichtingverkeer door het zwembad. Voor wat dat waard is.

Maar goed, voorlopig is dat dus weer een luxeprobleem. Ik ben net nog een keer wezen zwemmen, en de badmeester kwam persoonlijk bij elke baan tegen alle zwemmers zeggen dat het hierna weer 5 weken gaat duren. Die had het niet zien aankomen, dat was wel sneu. Maar ook aardig dus.

En verder: tsja....

Louise

250

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Wees maar gerust dat ook 2021 niet zal zijn zoals we momenteel hopen maar net zoals vorig jaar hoop ik nu weer dat ik mis ben.