1

Onderwerp: Doelen 2021

Omdat het lastig is om naar een specifieke wedstrijd toe te trainen, wil ik me toch wat andere doelen stellen.
Een 5 km tijd, of mijn FTP omhoog, een blessure voorgoed verhelpen. Wat zijn die van jullie voor komend jaar?

2

Re: Doelen 2021

Leuke! Zat er toevallig in het weekend ook over na te denken.

Ik ga voor een pr op alle loopafstanden van 1 km tm marathon in 2021. Daarnaast wil ik ook eens een ultrarun doen.

Verder een fietstocht van 200km (langste is nu 160) en een halve triathlon (bij voorkeur in wedstrijdverband) onder de 5 uur.

3

Re: Doelen 2021

Het is inderdaad lastig met alle onzekerheden. Mijn hoofddoel voor 2021 is een hele triathlon onder de 10 uur met als sub-doel een halve hele onder de 4u30m. Ik verwacht eigenlijk wel dat er iets doorgaat, zeker in H2, maar mocht dat onverhoopt toch niet lukken dan is het wel leuk om iets te doen met die vorm. Ik denk dat het dan iets met fietsen in de bergen gaat worden (pr op de Ventoux of de Alpe, zoiets) en als dat niet lukt dan ga ik het in de lange afstanden zoeken. Een keer 400km fietsen of >60km lopen, zoiets.

4 Laatst bewerkt door Louise (04-01-21 10:45:54)

Re: Doelen 2021

Ook ik heb er mijn gedachten over laten gaan de laatste dagen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik het nog niet weet. Enige wat ik heb bedacht naar aanleiding van m'n jaarcijfers is dat ik meer wil lopen dan de afgelopen twee jaar.

Voorlopig ben ik nog wel zoet met m'n lopende corona- en lockdownprojecten: daglicht (elke dag overdag naar buiten, in totaal minstens 7 uur per week) en m'n yogastreak (elke dag yoga zo lang we niet mogen zwemmen).

Maar dan... Te veel onzekerheden nog ja. Vorig jaar wilde ik in Ter Aar een PR-poging op de kwart doen. Dat kriebelt nog wel, maar gaat die dit jaar door en mogen we op tijd weer zwemmen om dat realistisch te maken? Ik zou het liefst op fietsvakantie gaan in de zomer, maar kan dat dan al? Dat heeft gevolgen voor triathlonplannen. Enzovoort.

Dus: wordt in het voorjaar vervolgd!

@Linda - van die drie opties zou ik prioriteit geven aan het voorgoed verhelpen van die blessure, daar heb je voor altijd wat aan - maar kan dat? Ik bedoel: is dat zo maakbaar dat je er een doel van kunt maken?

Louise

5

Re: Doelen 2021

davidr schreef:

Leuke! Zat er toevallig in het weekend ook over na te denken.

Ik ga voor een pr op alle loopafstanden van 1 km tm marathon in 2021. Daarnaast wil ik ook eens een ultrarun doen.

Verder een fietstocht van 200km (langste is nu 160) en een halve triathlon (bij voorkeur in wedstrijdverband) onder de 5 uur.


Bijzonder, ik heb precies dezelfde doelen. PR voor alle loopafstanden plus de halve van Hoorn (als hij door gaat) onder de 5 uur.

Verder zou ik mijn langste zwemtocht nog wel willen verbreken, is nu iets meer dan 2k.

6

Re: Doelen 2021

Wel, ik had het WK cross triathlon in Almere met hoofdletters opgeschreven, maar mijn directeur heeft strategie sessie met het Supply Chain team gepland die week. Dus daar vrees ik voor...

Daarnaast ga ik mijn korte afstand snelheid aanpakken, 5km moet gewoon weer onder de 18.00 minuten kunnen dit jaar.

De laatste jaren dat ik nog hard kan gaan wil ik er het beste van maken. Lang en relatief rustig kan ik (hopelijk) ook nog wel over 5 jaar als ik 50 ben.

7 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-01-21 11:43:10)

Re: Doelen 2021

Louise schreef:

@Linda - van die drie opties zou ik prioriteit geven aan het voorgoed verhelpen van die blessure, daar heb je voor altijd wat aan - maar kan dat? Ik bedoel: is dat zo maakbaar dat je er een doel van kunt maken?

Louise

Nee dat niet, maar je kan er wel prioriteit aan geven boven andere doelen. En je dus veel meer richten op krachtraining, herstel en oefeningen.


Mijn doelen voor 2021 zijn:

  • 5 km in 22.00-22.30

  • (Stads)marathon in 3.50 of in een IM in 4 uur. Daarbij ben ik dus erg afhankelijk van wat er doorgaat

  • Meer koersen en goed mee komen bij de dames amateurs (d.w.z. aanvallender rijden, en niet alleen aanklampen)

  • 1000 m zwemmen binnen 20 minuten

  • Soepel van de crosser springen heuvelop en voor hindernissen

8

Re: Doelen 2021

LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

@Linda - van die drie opties zou ik prioriteit geven aan het voorgoed verhelpen van die blessure, daar heb je voor altijd wat aan - maar kan dat? Ik bedoel: is dat zo maakbaar dat je er een doel van kunt maken?

Louise

Nee dat niet, maar je kan er wel prioriteit aan geven boven andere doelen. En je dus veel meer richten op krachtraining, herstel en oefeningen.

Ah, zo. Heel blijven is voor mij denk ik altijd wel prioriteit #1, dus als je het zo wil noemen, dan heb ik er nog een doel voor 2021 bij. Afgelopen jaar is vrij goed gegaan gelukkig.

@Vanzella - 'Fast after fifty' al gelezen? Heb je nog een paar jaar voor, maar is wel een aanrader als je denkt dat je na de 50 tot lang en rustig veroordeeld bent wink

Louise

9

Re: Doelen 2021

Moet ik ook eens lezen dan, ben bijna 48 dus de 50 komt dichtbij nu.

10

Re: Doelen 2021

  • Geen Covid oplopen / gezond blijven

  • Blessure laten genezen (wordt hard aan gewerkt en gaat met sprongen vooruit)

  • FTP omhoog brengen (mee bezig, Zwift FTP builder plan gestart)

  • 1e halve triathlon volbrengen

  • 10k in 50-55 min. (Leuk, zolang er geen conflict is met de 1/2 triathlon

11

Re: Doelen 2021

Toevallig gisteren ook mijn doelen echt vastgelegd op papier en die worden straks ook echt opgehangen smile

- Halve Almere onder de 6 uur (S: 0:40 / B: 3:00 / R: 2:00)
- Spartan (OCR) Trifecta finishen (obstacle run, 3 afstanden 6km/13km/21km in 1 weekend)
- 1/4 marathon Rotterdam onder 55 min

Gezien mijn huidige conditie/fysiek (0,00 na een lange liesblessure) moet ik dus aan de bak, waarbij vooral het opbouwen van het endurance vermogen een aandachtspunt zal zijn. Dat gaat bij mij altijd zo langzaam.... Goed dat al deze doelen een einddatum hebben zo eind Q3/begin Q4.

12

Re: Doelen 2021

Ik wil me niet aan wedstrijddoelen wagen dit jaar ivm Corona/prive omstandigheden. Leuk initiatief om dus 'onafhankelijke' doelen te stellen.

Ik wil dit jaar duurlopen ook echt langzaam en op de goede hartslag te lopen. Gisteren voor het eerst gedaan en dat resulteerde in een tergend langzaam tempo van 7:50 min/km, ik hoop dat dat snel toch wat beter wordt smile Kom maar op met die efficiëntere vetverbranding!

13

Re: Doelen 2021

sanger schreef:

Toevallig gisteren ook mijn doelen echt vastgelegd op papier en die worden straks ook echt

Op de koelkast/voorraadkast? ;-)

Ik zag ooit een interview met Shaney Davis die destijds een foto van Erben Wennemars op zijn koelkast had gehangen. Elke keer als hij iets wilde pakken dacht jij: “Zou Erben dit ook doen?” En dan pakte hij niks.
Grappig verhaal, beetje hetzelfde idee...

14 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (06-01-21 14:51:19)

Re: Doelen 2021

Sandra86 schreef:

Ik wil dit jaar duurlopen ook echt langzaam en op de goede hartslag te lopen. Gisteren voor het eerst gedaan en dat resulteerde in een tergend langzaam tempo van 7:50 min/km, ik hoop dat dat snel toch wat beter wordt smile Kom maar op met die efficiëntere vetverbranding!

Dat werkt echt! Ik loop nu op hartslagen die ik alleen van het fietsen kende.
Normaal moest ik gaan wandelen om in Z1 te blijven, en nu loop ik 5:45-6:00/km. In 4 maanden voor elkaar gekregen, met name door tergend langzaam te lopen.

Ideaal om dat eens uit te proberen als er toch geen wedstrijden op het programma staan.

15

Re: Doelen 2021

Goed om te horen dat het de 'investering' waard is! Bij alles onder de 7 min/km heb ik nu niet echt het idee dat ik technisch lekker efficiënt aan het lopen.

Waarschijnlijk ga ik nog wel wat lokale wedstrijden doen, ben ook nog reserve voor ons damesteam. Maar dat zal dus allemaal redelijk last-minute zijn. Ik hoop ook dat er binnenkort weer wat trailrunning evenementen door kunnen gaan, anders ga ik maar zelf routes proberen te lopen met de gps op mijn telefoon/fietscomputer. De omgeving bij mij thuis is super mooi, maar af en toe iets nieuws/anders mag wel.

16

Re: Doelen 2021

LindaRotterdam schreef:
Sandra86 schreef:

Ik wil dit jaar duurlopen ook echt langzaam en op de goede hartslag te lopen. Gisteren voor het eerst gedaan en dat resulteerde in een tergend langzaam tempo van 7:50 min/km, ik hoop dat dat snel toch wat beter wordt smile Kom maar op met die efficiëntere vetverbranding!

Dat werkt echt! Ik loop nu op hartslagen die ik alleen van het fietsen kende.
Normaal moest ik gaan wandelen om in Z1 te blijven, en nu loop ik 5:45-6:00/km. In 4 maanden voor elkaar gekregen, met name door tergend langzaam te lopen.

Ideaal om dat eens uit te proberen als er toch geen wedstrijden op het programma staan.

Ik probeer het ook en ga dan zelfs lopen op plekken waar liefst niemand is....Blijf het toch lastig vinden, maar die 4 maanden is te overzien. Zal voor mij ook veel wandelen zijn. En niet zoals vandaag blijven joggen door de blubber en plassen...

17

Re: Doelen 2021

Mijn doelen, vaccin, immuniteit en wederdienende, zijn in april een marathon, in juni de tri terheijden, en eind augustus de kwart van Emmeloord. Verder ben ik gestart met een schema voor de marathon. Nu van de site lekkergelopen.nl. Iemand hier ervaring mee? In tegenstelling tot mijn vorige schema heb ik nu weloverwogen een langzamer schema gekozen. Rond de 3:55, we gaan het zien.

Je moet sneller dan de klos zijn.

18 Laatst bewerkt door Vanzella (07-01-21 16:21:52)

Re: Doelen 2021

Louise schreef:

@Vanzella - 'Fast after fifty' al gelezen? Heb je nog een paar jaar voor, maar is wel een aanrader als je denkt dat je na de 50 tot lang en rustig veroordeeld bent wink

Louise

Hahaha sorry ik had je reactie gemist... ik neem het zekere voor het onzekere en ga voor de korte termijn.. Kan ik over 5 jaar mijn doelen altijd bijstellen smile

19

Re: Doelen 2021

rdlk schreef:
sanger schreef:

Toevallig gisteren ook mijn doelen echt vastgelegd op papier en die worden straks ook echt

Op de koelkast/voorraadkast? ;-)

Ik zag ooit een interview met Shaney Davis die destijds een foto van Erben Wennemars op zijn koelkast had gehangen. Elke keer als hij iets wilde pakken dacht jij: “Zou Erben dit ook doen?” En dan pakte hij niks.
Grappig verhaal, beetje hetzelfde idee...

Leuke anekdote!

Wij hebben hem in de hal hangen. Iedere keer als we door de voordeur komen of de trap afkomen zien we het hangen. Een lijst met daarin persoonlijke doelen van mijn vrouw, van mij en gezamelijke doelen.

En ja ik kom hem ook tegen als ik naar de voorraadkast loop big_smile

20

Re: Doelen 2021

LindaRotterdam schreef:
Sandra86 schreef:

Ik wil dit jaar duurlopen ook echt langzaam en op de goede hartslag te lopen. Gisteren voor het eerst gedaan en dat resulteerde in een tergend langzaam tempo van 7:50 min/km, ik hoop dat dat snel toch wat beter wordt smile Kom maar op met die efficiëntere vetverbranding!

Dat werkt echt! Ik loop nu op hartslagen die ik alleen van het fietsen kende.
Normaal moest ik gaan wandelen om in Z1 te blijven, en nu loop ik 5:45-6:00/km. In 4 maanden voor elkaar gekregen, met name door tergend langzaam te lopen.

Ideaal om dat eens uit te proberen als er toch geen wedstrijden op het programma staan.

Maar dan sjok je toch ipv technisch rennen? Heb je daar evt tips voor?

Ik heb het weleens geprobeerd maar dat lukte me eigenlijk niet, zo traag ging het voor mijn gevoel.

21

Re: Doelen 2021

sanger schreef:
LindaRotterdam schreef:
Sandra86 schreef:

Ik wil dit jaar duurlopen ook echt langzaam en op de goede hartslag te lopen. Gisteren voor het eerst gedaan en dat resulteerde in een tergend langzaam tempo van 7:50 min/km, ik hoop dat dat snel toch wat beter wordt smile Kom maar op met die efficiëntere vetverbranding!

Dat werkt echt! Ik loop nu op hartslagen die ik alleen van het fietsen kende.
Normaal moest ik gaan wandelen om in Z1 te blijven, en nu loop ik 5:45-6:00/km. In 4 maanden voor elkaar gekregen, met name door tergend langzaam te lopen.

Ideaal om dat eens uit te proberen als er toch geen wedstrijden op het programma staan.

Maar dan sjok je toch ipv technisch rennen? Heb je daar evt tips voor?

Ik heb het weleens geprobeerd maar dat lukte me eigenlijk niet, zo traag ging het voor mijn gevoel.

Mwah, het is meer dribbelen. En je moet er wel bewust mee bezig zijn, bijv. voldoende cadans aanhouden. Als ik even niet oplette ging ik of direct te hard of lopen sloffen.

Verder een kwestie van wennen.

22

Re: Doelen 2021

Toch moet je ook echt niet te langzaam gaan lopen. Het is wel belangrijk om technisch goed te blijven lopen. Bij mij houdt het ergens rond de 6'45/km wel op, dan wordt het sjokken inderdaad. En hartslag ligt bij hardlopen hoger dan bij fietsen, dus zo laag als in D1 fietsen hoeft je streven niet te zijn.

mcguyver schreef:

Verder ben ik gestart met een schema voor de marathon. Nu van de site lekkergelopen.nl. Iemand hier ervaring mee? In tegenstelling tot mijn vorige schema heb ik nu weloverwogen een langzamer schema gekozen. Rond de 3:55, we gaan het zien.

Ah, daar was ik al benieuwd naar toen ik op Strava zag dat je met marathonopbouw begonnen was. Hopelijk gaat het dit keer beter!

Louise

23

Re: Doelen 2021

Louise schreef:

Hopelijk gaat het dit keer beter!

Louise

Jaahhh, ik hoop het ook, nu is het streven 5:25 min/km i.p.v 5:09 min/km en doel binnen de 4 uur. Bij het schema elk tempo naar onder (langzamer) afgerond. Op 11 april zou het dan moeten gebeuren.

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Doelen 2021

Louise schreef:

Toch moet je ook echt niet te langzaam gaan lopen. Het is wel belangrijk om technisch goed te blijven lopen. Bij mij houdt het ergens rond de 6'45/km wel op, dan wordt het sjokken inderdaad. En hartslag ligt bij hardlopen hoger dan bij fietsen, dus zo laag als in D1 fietsen hoeft je streven niet te zijn.

mcguyver schreef:

Verder ben ik gestart met een schema voor de marathon. Nu van de site lekkergelopen.nl. Iemand hier ervaring mee? In tegenstelling tot mijn vorige schema heb ik nu weloverwogen een langzamer schema gekozen. Rond de 3:55, we gaan het zien.

Ah, daar was ik al benieuwd naar toen ik op Strava zag dat je met marathonopbouw begonnen was. Hopelijk gaat het dit keer beter!

Louise

Wat is het doel van de training? Techniek of een fysiologisch doel (vetverbranding, mitochondriën aanmaken,...)? Als het dat tweede is zou ik me bij zeer trage tempo's niet al te veel aantrekken van een net niet ideale techniek.
Mijn techniek op wedstrijdtempo is goed en dat is wat telt. Als ik tijdens een trage duurloop 2'+ per km trager loop dan mijn wedstijdtempo (op 10km) dan is mijn techniek niet altijd even perfect, maar het trainingseffect weegt absoluut op tegen dat nadeel.
Voor de gemiddelde recreatieve loper/triatleet kan het dus bijna niet traag genoeg gaan (volgens mij)!
Als je het regelmatige maar afwisselt met korte heel snelle stukjes (die technisch dan wel goed mogen zijn).
En als het wedstrijdseizoen nadert kan je dan wat meer intervallen gaan doen in de buurt van wedstrijdtempo's.

25

Re: Doelen 2021

Ruben89 schreef:
Louise schreef:

Toch moet je ook echt niet te langzaam gaan lopen. Het is wel belangrijk om technisch goed te blijven lopen. Bij mij houdt het ergens rond de 6'45/km wel op, dan wordt het sjokken inderdaad. En hartslag ligt bij hardlopen hoger dan bij fietsen, dus zo laag als in D1 fietsen hoeft je streven niet te zijn.

mcguyver schreef:

Verder ben ik gestart met een schema voor de marathon. Nu van de site lekkergelopen.nl. Iemand hier ervaring mee? In tegenstelling tot mijn vorige schema heb ik nu weloverwogen een langzamer schema gekozen. Rond de 3:55, we gaan het zien.

Ah, daar was ik al benieuwd naar toen ik op Strava zag dat je met marathonopbouw begonnen was. Hopelijk gaat het dit keer beter!

Louise

Wat is het doel van de training? Techniek of een fysiologisch doel (vetverbranding, mitochondriën aanmaken,...)? Als het dat tweede is zou ik me bij zeer trage tempo's niet al te veel aantrekken van een net niet ideale techniek.
Mijn techniek op wedstrijdtempo is goed en dat is wat telt. Als ik tijdens een trage duurloop 2'+ per km trager loop dan mijn wedstijdtempo (op 10km) dan is mijn techniek niet altijd even perfect, maar het trainingseffect weegt absoluut op tegen dat nadeel.
Voor de gemiddelde recreatieve loper/triatleet kan het dus bijna niet traag genoeg gaan (volgens mij)!
Als je het regelmatige maar afwisselt met korte heel snelle stukjes (die technisch dan wel goed mogen zijn).
En als het wedstrijdseizoen nadert kan je dan wat meer intervallen gaan doen in de buurt van wedstrijdtempo's.

Voor zover ik altijd begrepen heb doe je de langzame loopjes voor het fysiologische effect, met name om je endurance op/uit te bouwen. Dat is waarom ik het destijds weleens geprobeerd heb, en misschien binnenkort nog weleens een keer ga proberen.