1

Onderwerp: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Hallo Allemaal,

Ik ben Jeffrey en sinds kort begonnen met het trainen voor triatlons, om het een beetje kort te houden zal ik direct met mijn vraag komen.

Ik wil me graag aanmelden voor de IRONMAN 70.3 Maastricht 1 augustus dit jaar.
ik heb me een beetje ingelezen en weet dat ik of een lidmaatschap moet hebben of een daglicentie ect.
echter kan ik deze wedstrijd niet vinden op de kalender..  heb ik hiervoor dan wel een NTB Lidmaatschap/atleet lidmaatschap voor nodig?

hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Gr,

Jeffrey

2

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Normaal kun je voor Ironman wedstrijden gewoon een dag licentie nemen die je ter plaatsen kunt kopen.

3

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Hoi Jeffry

Aanmelden gaat via de Ironman website

https://www.ironman.com/im703-maastrich … g-register

Zoals ronnyke al schrijft kun je ter plaatse een daglicentie kopen , een NTB lidmaastchap
is niet nodig .

4

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Normaal is een daglicentie alleen een optie voor een sprint of een kwart.
Voor langere afstanden heb je een atletenlicentie nodig.

Zoek dit dus vooral goed uit van te voren.

5

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Hedcandy schreef:

Normaal is een daglicentie alleen een optie voor een sprint of een kwart.
Voor langere afstanden heb je een atletenlicentie nodig.

Zoek dit dus vooral goed uit van te voren.

Ja dit is hoofdzakelijk mijn vraag! Maar omdat de ironman niet op de ntb kalender staat heb ik dit jaar dan wel iets aan een lidmaatschap of kan ik beter een dag licentie halen!

6 Laatst bewerkt door Trilen (06-01-21 12:12:43)

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Voor Ironman wedstrijden heb je geen atleten jaarlicentie nodig. Je kan via de email die je van Ironman na inschrijving krijgt, tzt een daglicentie kopen (kost iets van 15 euro voor een daglicentie). Voor een enkele of paar wedstrijden per jaar heeft een atleten jaarlicentie helemaal geen zin.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

7

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

jeffreyleeyen schreef:
Hedcandy schreef:

Normaal is een daglicentie alleen een optie voor een sprint of een kwart.
Voor langere afstanden heb je een atletenlicentie nodig.

Zoek dit dus vooral goed uit van te voren.

Ja dit is hoofdzakelijk mijn vraag! Maar omdat de ironman niet op de ntb kalender staat heb ik dit jaar dan wel iets aan een lidmaatschap of kan ik beter een dag licentie halen!

Klopt, IM hanteerd zijn eigen regels en gaat dus buiten de NTB om.
Dus het kan heel goed dat ze dat in het geval van licenties ook anders regelen.

Ik denk dat voor jou een atletenlicentie pas nuttig is als je meerdere wedstrijden gaat doen in een seizoen.
Iets wat ik je sowieso wel aanraad.
Je eerste en dan meteen een halve... ik zou het niet doen wink

8

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Hedcandy schreef:

Normaal is een daglicentie alleen een optie voor een sprint of een kwart.
Voor langere afstanden heb je een atletenlicentie nodig.

Zoek dit dus vooral goed uit van te voren.

Aha ... dat wist ik ook niet ! Weer wat geleerd .

9

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Hedcandy schreef:

Normaal is een daglicentie alleen een optie voor een sprint of een kwart.
Voor langere afstanden heb je een atletenlicentie nodig.

Zoek dit dus vooral goed uit van te voren.

Volgens mij verwar je de daglicentie met de proef/aspirantlicentie.

Een daglicentie kan voor iedere afstand, bij de proef/aspirantlicentie kan je maximaal tm de kwart/OD. Ik heb het even nagezocht en hier staat alles uitgelegd: https://www.triathlonbond.nl/leden/vrag … maatschap/

10

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Als ik me goed herinner kun je wel je athletenlicentie gebruiken als gezondheidsverklaring, anders moet je die nog los gaan regelen.

11

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Lennart73 schreef:
Hedcandy schreef:

Normaal is een daglicentie alleen een optie voor een sprint of een kwart.
Voor langere afstanden heb je een atletenlicentie nodig.

Zoek dit dus vooral goed uit van te voren.

Volgens mij verwar je de daglicentie met de proef/aspirantlicentie.

Een daglicentie kan voor iedere afstand, bij de proef/aspirantlicentie kan je maximaal tm de kwart/OD. Ik heb het even nagezocht en hier staat alles uitgelegd: https://www.triathlonbond.nl/leden/vrag … maatschap/

Helemaal gelijk!
Dank je voor het verbeteren.

12 Laatst bewerkt door rdlk (06-01-21 15:00:58)

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Welkom Jeffrey!

De vraag leek heel makkelijk, maar zo te zien is toch meer over te melden.
Bij de meeste inschrijvingen die ik heb gezien wordt een daglicentie automatisch meegenomen, tenzij je een geldig licentienummer kunt invullen.
Hoe dat bij IM ging weet ik niet meer.

Als je de inschrijving en bevestigingsmails goed leest, zul je dit zeker tegenkomen.
Het zal dan niet voorkomen dat je zonder licentie in Maastricht staat en niet kunt starten.

Als je een halve doet en nog wat 1/4 of sprintwedstrijden, dan heb je een licentie er vrij snel uit.
De kosten voor een daglicentie zijn hoger naar mate de afstand langer wordt.
Je kunt dit zelf even berekenen. De tarieven voor (dag)licenties staan op de site van NTB.

Een goedkoper aspirantlidmaatschap geldt inderdaad alleen t/m de Olympische afstand.
De meeste mensen beginnen ook met een sprint of OD. Is er een speciale reden om meteen met een halve te beginnen?

13

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Bij een halve in Nederland ben je al gelijk 30 euro kwijt voor een daglicentie.

Doe 2-3 wedstrijdjes (1/8e of OD) als voorbereiding a 8-15 euro voor een daglicentie en je hebt je atleten licentie eruit.

Krijg je ook nog een (meestal) interessant bondsblad 4 keer per jaar..

Voor die (ik dacht) 70 euro per jaar maak je je leven een stuk makkelijker.. Zeker als je nog eens overweegt een wedstrijdje in het buitenland te doen, dan loop je in veel landen tegen een sportkeuringsverplichting van in Frankrijk max 6 maanden oud aan.

Even for the record, niet dat ik het afraad om sowieso eens in de paar jaar een sportkeuring te doen ;-)

14

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Hoeven jullie voor je licentie dan geen medisch attest af te leveren? Ik als 40+ er moet dit om de 2 jaar en onder de 40 is het om de 4 jaar.

15

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Nee, dit is niet verplicht maar wordt wel aangeraden.
Bij inschrijving bij wedstrijden wordt wel gevraagd naar medische bijzonderheden maar dit is meer voor de aansprakelijkheid lijkt me.

16

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

ronnyke schreef:

Hoeven jullie voor je licentie dan geen medisch attest af te leveren? Ik als 40+ er moet dit om de 2 jaar en onder de 40 is het om de 4 jaar.

Klopt wat Ronnyke zegt. Ik moet ook om de 2 jaar een medisch attest hebben. Als 40, eh eerder 50+ er .
Binnenkort weer eens langs de huisarts.
Wat ik me dan afvraag waarom er een EKG/ECG (Electro cardio gram) in rust genomen word en niet in volle inspanning. Maar ja dan moet je natuurlijk naar een inspanningslabo (wat je natuurlijk vrijwillig kan doen). Dat doet de huisarts niet in zijn gewone praktijk . Die heeft alleen zo een klein EKG apparaat. Met dan het strookje papier met je PQRST ofwel hartgolf. Oké je ziet bij echte hartproblemen op zo een uitslag al een mogelijke afwijking.

17

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

In Nederland hoef je geen sporttest te doen of te ondergaan.
Je van iedere sportbond lid worden en gewoon gaan sporten.
Ook bij bv hardloop wedstrijden koop je een startbewijs en heel soms moet je aangeven dat je gezond bent.
Verplichte sportkeuring is al tientallen jaren geleden afgeschaft.

18

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

dankjewel voor jullie advies allemaal!

en de vraag waarom direct een halve, nou als het een hele was geweest had ik liever een hele gedaan! tongue
ik hou er wel van om een uitdaging aan te gaan! verder bedoel ik het alles behalve disrespectvol of wat dan ook maar denk ik ook wel dat ik dat wel aankan en zo eerder kan proeven aan het grote werk! ik zal jullie erna wel op de hoogte houden hahaha!

jullie zullen me nog vaker voorbij zien komen\

19

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Mja niet om je motivatie af te breken maar op dit forum zijn er al vele gepasseerd die uit het niets eens een halve of hele gingen doen maar daar niet echt veel succes bij hadden, meestal hoor je ze na een tijdje zelfs helemaal niet meer.

20

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Mijn eerste echte triathlon was ook een IM 70.3: Zell am See in 2017 smile Daarvoor had ik alleen geoefend met de OD triathlon in Zeewolde maar en dat was een goede oefening mbt starten en wissels. Tijd in Zeewolde was drama maar m'n finish tijd in Zell am See was best redelijk (5h20m).
Trainen zonder schema's en in het begin kon ik net 25m borstcrawl doen wink Op een racefiets had ik nog nooit gezeten. Nouja, m'n hele verhaal staat op m'n blog: ironlen.com als je geinteresseerd bent wink
Daarna verslaafd geraakt aan de triathlon, de trainingen zijn nu gestructueerd en olv een coach. Betere spullen, betere conditie en gelukkig een stuk sneller in het zwemmen, fietsen en lopen!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

21

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Ja het is niet dat ik 0 sport ervaring heb,
Kan wel redelijk zwemmen en heb alle zwemdiploma’s die er zijn. Heb wat jaartjes terug met veel regelmaat gewielrend en ren het laatste 1,5jaar wel de nodig kilometers.

Wel ben ik in zee gegaan met 2 coaches die mij helpen met alles kneepjes van her vak natuurlijk onder de knie te krijgen. En me wekelijks voorzien van schema’s.

Vandaar dat ik dit als mijn doel heb gekozen en zoals ik al aangaf indien het een hele was geweest had ik deze gedaan hahaha! Koppigheid zeggen ze wel eens

22

Re: Eerste Triathlon, IRONMAN 70.3 Maastricht, NTB lidmaatschap nodig?

Ik ga zeer zeker een kijkje nemen!

Trilen schreef:

Mijn eerste echte triathlon was ook een IM 70.3: Zell am See in 2017 smile Daarvoor had ik alleen geoefend met de OD triathlon in Zeewolde maar en dat was een goede oefening mbt starten en wissels. Tijd in Zeewolde was drama maar m'n finish tijd in Zell am See was best redelijk (5h20m).
Trainen zonder schema's en in het begin kon ik net 25m borstcrawl doen wink Op een racefiets had ik nog nooit gezeten. Nouja, m'n hele verhaal staat op m'n blog: ironlen.com als je geinteresseerd bent wink
Daarna verslaafd geraakt aan de triathlon, de trainingen zijn nu gestructueerd en olv een coach. Betere spullen, betere conditie en gelukkig een stuk sneller in het zwemmen, fietsen en lopen!