26

Re: Fietstrainers

Duiksmurf schreef:

fietsschoenen daarentegen hebben het zwaar ... :-(

Grappig, ik heb het tijdens het Tacxen altijd warm, behalve mijn voeten (vrouwenkwaal...). Meestal zit ik dus op de fiets in mijn lange fietsbroek, sport BH en met de ventilator aan lol

Ik zweet wel voor geen meter, als ik een zware training heb doe ik even die paar druppels wegpoetsen die op mijn frame zijn gevallen...

27

Re: Fietstrainers

Vandaag zat ik tijdens het fietsen (Zwift) te denken over het verschil tussen slimme en domme trainers.
Ik heb zelf een “domme” trainer met handmatige instelling van de weerstand. Ik laat deze altijd op 2 staan.
Op mijn fiets heb ik een vermogensmeter, en ik gebruik een simpele ANT+ dongle voor de verbinding met een laptop (Zwift).
Binnen Zwift registreer ik dus Vermogen, Cadans en Hartslag (horloge)

Ik moet door te schakelen de balans tussen vermogen en cadans vinden binnen Zwift.
Natuurlijk heeft de stijging en daling binnen Zwift geen effect. De snelheid op het achterwiel is dan anders dan de virtuele snelheid in Zwift, maar het vermogen blijft gelijk.

Wat doet een direct drive smart trainer anders? Verandert de weerstand bij stijgen en dalen en moet je dan ook door schakelen het juiste vermogen en cadans vinden?

En nog iets anders:
Hoe hebben sommige mensen tijd om te gaan zitten chatten tijdens het fietsen?
Ik heb al mijn aandacht nodig voor fietsen, op tijd drinken en soms een afslag kiezen (als dat al lukt).

28

Re: Fietstrainers

Voorheen fietste ik binnen altijd met Zwift met een smart trainer .
Sinds afgelopen jaar heb ik een PM op mijn fiets .
En ben eigenlijk helemaal van Zwift afgestapt .
Via de app stel ik de weerstand van de trainer in
en werk tijdens korte intervallen via het schakelen .
Tussen de wattage van Zwift en mijn PM zit een behoorlijk verschil . Vandaar dat ik het nu zo doe.

29

Re: Fietstrainers

Een direct drive trainer stelt inderdaad de weerstand automatisch in naar gelang de weg op het scherm stijgt of daalt. Dat is 1 van de pluspunten van een dergelijke trainer. Ander pluspunt vind ik het veel natuurlijker gevoel van fietsen, door het vliegwiel. Het voelt gewoon beter zoals het op de weg doet.

30

Re: Fietstrainers

Meeste smart trainers hebben een ERG mode, ideaal voor intervallen dan wordt nl de belasting automatisch aangepast aan de cadans die je fietst, hoef je niet te schakelen en zoeken

@ @Jeanette: verschil in waardes tussen power meters is heel gebruikelijk, ligt aan de manier en plaats van meten. In de meeste programma's kun je daarom ervoor kiezen om niet de powermeter van de trainer zelf te gebruiken maar juist jouw eigen om je waardes zo te vergelijken met buiten.

Grtz
D.

31

Re: Fietstrainers

Duiksmurf schreef:

@ @Jeanette: verschil in waardes tussen power meters is heel gebruikelijk, ligt aan de manier en plaats van meten. In de meeste programma's kun je daarom ervoor kiezen om niet de powermeter van de trainer zelf te gebruiken maar juist jouw eigen om je waardes zo te vergelijken met buiten.
Grtz
D.

Klopt , ik heb al eens mijn powermeter aan Zwift gekoppeld gehad .
Echter vond ik er een vertraging in de sturing van de rol / trainer inzitten .
Daarom doe ik het nu handmatig via de Tacx app.
Ach ja ... de dagen worden al langzaam weer langer . Ooit gaan we weer lekker buiten fietsen .

32

Re: Fietstrainers

Bedankt!
Dat mysterie is ook weer opgelost. ;-)

Een direct drive smart trainer zal ongetwijfeld fijner zijn en meer realistisch voelen, zeker met zo’n “lift” op het voorwiel.
Ik vind binnen fietsen niet leuk genoeg om er heel veel geld aan uit te geven, dus houd ik het voorlopig bij mijn prehistorische tacx.

33

Re: Fietstrainers

leuk is relatief, mijn trainer zei altijd:

"fietsen doe je buiten, trainen doe je binnen"

ik denk dat daar zeker een grond van waarheid in zit ;-)

Grtz
D.


rdlk schreef:

Bedankt!
Dat mysterie is ook weer opgelost. ;-)

Een direct drive smart trainer zal ongetwijfeld fijner zijn en meer realistisch voelen, zeker met zo’n “lift” op het voorwiel.
Ik vind binnen fietsen niet leuk genoeg om er heel veel geld aan uit te geven, dus houd ik het voorlopig bij mijn prehistorische tacx.

34 Laatst bewerkt door Arnoutdv (07-01-21 11:32:41)

Re: Fietstrainers

En door dat gevoel ben ik na vorige seizoen (2019) bijna gestopt met sporten.
Trainen werd belangrijk met dat ene doel, niet het sporten zelf.
Lekker buiten zijn, lekker bezig zijn, genieten van het sporten zelf en achteraf een fijn gevoel.
Het ging alleen nog maar om de training, was die goed, bouw ik wat op, heb ik wel genoeg progressie, zit ik op schema.
Elke trainingsrit en trainingsloop alleen maar bezig met dat ene doel.
Wat ging sporten me tegenstaan.

Nu beweeg ik gewoon weer. Ga lekker fietsen, ook met schema's, maar het doel is lekker fietsen.
Voor lopen hetzelfde, hoofddoel is heel blijven. Langzaam uitbouwen tot langere loopjes afgewisseld met af en toe wat intervallen.
In ieder geval het plezier weer teruggevonden tijdens het sporten, of het nu sjokken is in d1 is of zonder doelstellingen rondrennen.
Of in plaats, voor mij vervelende, tacx trainingen, lekker buiten fietsen iedere weekend. 2 tot 4 uurtjes afhankelijk van de weersomstandigheden.

En dan zie ik wel hoe ik presteer tijdens de wedstrijden.

35 Laatst bewerkt door rdlk (04-02-21 11:04:26)

Re: Fietstrainers

Het indoorfietsen gaat lekker dit seizoen! De workouts in Zwift geven me een doel en motivatie om te trainen. Met alle beperkingen heb ik ook niet veel beters te doen.
Eerst had ik de laptop op zo’n metalen rek van de bouwmarkt staan met mijn fiets ervoor.
Nu hebben we de garage een upgrade gegeven door Ikea-kasten te plaatsen.
De fiets staat voor de kast, ventilator onderin en een uittrekbare plank voor de laptop, bidon etc. De lader etc. kan in een stopcontact in de kast.
De fiets kan bijna tegen de kast en de deuren kunnen dan gewoon open.
In de zomer kan de trainer onderin en kan ik er een hoop andere spullen in kwijt.

Zelf ben ik best blij met het resultaat. Misschien brengt het anderen op ideeën?

36

Re: Fietstrainers

rdlk schreef:

Het indoorfietsen gaat lekker dit seizoen! De workouts in Zwift geven me een doel en motivatie om te trainen. Met alle beperkingen heb ik ook niet veel beters te doen.
Eerst had ik de laptop op zo’n metalen rek van de bouwmarkt staan met mijn fiets ervoor.
Nu hebben we de garage een upgrade gegeven door Ikea-kasten te plaatsen.
De fiets staat voor de kast, ventilator onderin en een uittrekbare plank voor de laptop, bidon etc. De lader etc. kan in een stopcontact in de kast.
De fiets kan bijna tegen de kast en de deuren kunnen dan gewoon open.
In de zomer kan de trainer onderin en kan ik er een hoop andere spullen in kwijt.

Zelf ben ik best blij met het resultaat. Misschien brengt het anderen op ideeën?

Kom maar door met die pain cave foto!

Ben zelf ook van plan wat ikea kasten te plaatsen voor de tv en de 2 tacxen en het geheel allemaal wat netter weg te zetten.

37

Re: Fietstrainers

davidr schreef:

Kom maar door met die pain cave foto!

Ben zelf ook van plan wat ikea kasten te plaatsen voor de tv en de 2 tacxen en het geheel allemaal wat netter weg te zetten.

Sorry, foto is nu bijgevoegd. Dit had ik gisteren verkeerd gedaan.

38

Re: Fietstrainers

Hi rdlk

Mag ik vragen hoe je aan die garmin bevestiging komt? mooie oplossing. dus niet het rondje zelf maar de bevestiging tussen de bars?

Gave opstelling zo.

GR

39

Re: Fietstrainers

rdlk schreef:
davidr schreef:

Kom maar door met die pain cave foto!

Ben zelf ook van plan wat ikea kasten te plaatsen voor de tv en de 2 tacxen en het geheel allemaal wat netter weg te zetten.

Sorry, foto is nu bijgevoegd. Dit had ik gisteren verkeerd gedaan.

Ziet er netjes uit hoor!

40

Re: Fietstrainers

Ziet er top uit !

Ik heb zo,n verrijdbare tafel .

41

Re: Fietstrainers

Haha ik heb een barkruk.

Dit ziet er beter uit!

42

Re: Fietstrainers

Bij mij staat de laptop dan weer op de werkbank. (tussen de troep en gereedschappen)
Ook daar kan mijn fiets heel dicht bij komen, dat is wel weer een voordeel, maar dit ziet er inderdaad wel beter en handiger uit.

43

Re: Fietstrainers

rudi1983 schreef:

Mag ik vragen hoe je aan die garmin bevestiging komt?

Dat is een Garmin mount van Profile Design.
https://www.profile-design-eu.com/prod … &_ss=r

Ik ben er wel blij mee. Mijn garmin trilt niet en de positie is goed.

44

Re: Fietstrainers

Ik zag op Facebook ook 3d geprinte houders langskomen laatst. Die waren ook tussen de extensions.

45

Re: Fietstrainers

Ik heb mijn Garmin bovenop mijn bidonhouder staan die op het stuur staat.