1

Onderwerp: Project rocker plate

Nu ik me heb ingeschreven voor een halve moet ik ook maar eens serieus bezig gaan met trainen voor het fietsen. Nadat ik daarvoor al een betere Tacx kocht (Flux 2) en de zolder nu ook bijna helemaal klaar is voor gebruik kwam ik op Facebook iets anders leuks tegen; een rocker plate. Hiermee zou het indoor fietsen veel beter en langer uit te houden zijn.

Na een beetje rondneuzen besloten om er zelf ook 1 te "maken". Ik heb wat ontwerpen bekeken en moest even tot vandaag wachten op mijn Elite Sterzo Smart voorwiel steun voordat ik de definitieve maten kon bepalen.

Na wat meten maakte in een eigen "ontwerp" en ging op zoek naar hout. Ik heb gekozen voor 18mm berken multiplex. Ik vond hier in het dorp een houtzagerij die CNC gefreesd hout op maat maakt. Klinkt alsof ik lui ben natuurlijk, maar ik zit momenteel in een erg drukke periode op mijn werk en dit scheelt gewoon een halve dag werk (uittekenen, zagen, randen afwerken). En ik krijg het met een decoupeerzaag natuurlijk nooit zo strak en mooi gezaagd en heb ook geen frees om de randen af te werken.

Ik heb gekozen voor alleen zijdelingse beweging. Op de as van de rocker plate komen 5 trillingsdempers waarmee ik de boven en onderplaat aan elkaar bevestig. Aan de achterzijde komt, zo ongeveer onder de tacx zelf, nog luchtvering aan beide kanten. Waarschijnljk doe ik dit door middel van twee kleinere (binnen)ballen. Door de druk in deze ballen te regelen kan ik de zijwaartse beweging controleren (meer bij lagere druk, minder bij hogere druk).

De bovenplaat wordt aan de voorkant iets slanker dan de onderplaat (stippellijn). Die twee zaagstukken ga ik gebruiken om aan beide kanten opstapjes te maken.

Als hij klaar is ga ik het geheel schilderen en ik denk nog wat anti slip materiaal erop. Als de winkels weer open zijn haal ik bij de Action nog wat leuke LED strips voor verlichting er onder.

Hout is volgende week klaar en ik hoop het weekend daarop er mee aan de slag te kunnen smile

2

Re: Project rocker plate

Leuk project, ik zit hier momenteel ook naar te kijken voor onder mijn Elite Suito.
Ik zit alleen een beetje met de opslag wanneer hij niet in gebruik is. Het is namelijk nogal een gevaarte en mijn schuur staat al helemaal vol.
Wellicht dat ik een exemplaar wil maken voor alleen onder de trainer zelf.
Maar wat voor dempers gebruik jij?

3

Re: Project rocker plate

zijn hier al mensen die met een rockerplate rijden, of een keer gereden hebben?
zo ja, wat zijn de ervaringen?

Grtz
D.

4

Re: Project rocker plate

wilagro schreef:

Leuk project, ik zit hier momenteel ook naar te kijken voor onder mijn Elite Suito.
Ik zit alleen een beetje met de opslag wanneer hij niet in gebruik is. Het is namelijk nogal een gevaarte en mijn schuur staat al helemaal vol.
Wellicht dat ik een exemplaar wil maken voor alleen onder de trainer zelf.
Maar wat voor dempers gebruik jij?

https://www.iq-parts-shop.com/nl/getech … quantity=1

Deze in 50x50 smile

5

Re: Project rocker plate

wilagro schreef:

Leuk project, ik zit hier momenteel ook naar te kijken voor onder mijn Elite Suito.
Ik zit alleen een beetje met de opslag wanneer hij niet in gebruik is. Het is namelijk nogal een gevaarte en mijn schuur staat al helemaal vol.
Wellicht dat ik een exemplaar wil maken voor alleen onder de trainer zelf.
Maar wat voor dempers gebruik jij?

Kun je hem niet zo maken dat je hem eenvoudig op zijn kant zet?

6

Re: Project rocker plate

Gisteren het hout opgehaald. De zagerij had wel een foutje gemaakt door de platen identiek te zagen, maar dat los ik wel op met een los afstapje.

Als het goed is komen de inbusboutjes en de opblaasbare ballen vandaag binnen en kan ik morgen knutselen smile

7 Laatst bewerkt door sanger (22-01-21 17:05:52)

Re: Project rocker plate

Alles is nu binnen en ligt klaar om aan de slag te gaan smile

8 Laatst bewerkt door Duiksmurf (09-02-21 15:29:25)

Re: Project rocker plate

En is het gelukt? Heb je nog een status update en/of kun je je ervaringen delen ??? ;-)

9

Re: Project rocker plate

Duiksmurf schreef:

En is het gelukt? Heb je nog een status update en/of kun je je ervaringen delen ??? ;-)

Ja ik heb zeker een status update smile Beetje drukke dagen gehad en niet meer aan gedacht...

Omdat het hout al gezaagd was werd het echt een fluitje van een cent om alles in elkaar te zetten. De platen op elkaar geklemd en een lange rechte lijn door het centrum getrokken. De positie van de dempers uitgemeten en afgetekend. Gaatje boren met een kleine houtboor en met een speedboor vervolgens een gat zodat de inbusbout verzonken ligt. Omdat ik een uitsparing voor de ballen wilde heb ik nog twee grotere gaten geboord met een gatenzaag. Daar ging het meeste tijd in zitten eigenlijk.

Gebruikservaringen heb ik alleen nog niet. De ballen die ik had gekocht waren van dusdanig slechte kwaliteit dat 1 echt lek is, de andere loopt langzaam leeg. Ik heb dus nieuwe ballen besteld en die kwamen van de week binnen. Ik heb alleen nog geen tijd gehad(/genomen) om die er in te plaatsen.

Verder moet ik de trainer er nog op plaatsen en uitlijnen/balanceren met een tegengewicht voor het vliegwiel. Dat doe ik door de Tacx er op te centreren met het vliegwiel. Zonder dat de ballen er tussen zitten en dan met tegengewicht werken totdat het waterpas staat. De Tacx vervolgens met een zelf te maken beugeltje vastzetten en het gewicht er op fixeren. Dan ben ik good to go.

Ik ga hem eerst wat testen enzo en dan nog een keer schilderen en aflakken.

Ik verwacht er dit weekend mee aan de slag te kunnen (als werk er niet weer tussendoor komt deze keer).